Polttoaineiden kuluttajahintojen tilastollinen mallintaminen päivä- ja asematasolla

Tässä työssä tutkitaan, miten liikennepolttoaineiden, 95E, 98E ja diesel, vähittäishinnat ovat muuttuneet sekä alueellisesti että ajallisesti. Alueellisessa hinnoittelussa tutkitaan erityisesti, mitkä tekijät ovat yhteydessä hinnanmuuttamispäätökseen. Lisäksi selvitetään, miten paikallinen hintakilp...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Isoketo, Joonas
Other Authors: Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta, Faculty of Sciences, Matematiikan ja tilastotieteen laitos, Department of Mathematics and Statistics, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44622
Description
Summary:Tässä työssä tutkitaan, miten liikennepolttoaineiden, 95E, 98E ja diesel, vähittäishinnat ovat muuttuneet sekä alueellisesti että ajallisesti. Alueellisessa hinnoittelussa tutkitaan erityisesti, mitkä tekijät ovat yhteydessä hinnanmuuttamispäätökseen. Lisäksi selvitetään, miten paikallinen hintakilpailu ja aseman oma hintahistoria selittävät tulevia hintoja. Työssä kuvaillaan vielä, onko seutukuntien ja polttoaineketjujen välillä löydettävissä eroavaisuuksia hinnoittelussa. Polttoaineiden hintojen ajallisessa tarkastelussa keskitytään puolestaan tunnistamaan, mitkä tekijät ovat yhteydessä polttoaineiden hintoihin yleisesti. Aineistona työssä on käytetty suomalaista verkkosivustoa www.polttoaine.net, jossa on kuluttajien ilmoittamia päivittäisiä eri polttoainelaatujen hintoja asemakohtaisesti. Tätä on rikastettu muilla aineistoilla, kuten verotiedoilla, etäisyystiedoilla, kuluttajahinnoilla ja raaka-öljyn maailmanmarkkinahinnoilla. Kaikki tutkielmassa käytettävä aineisto on avointa dataa, joka on siis verkossa vapaasti saatavilla. Tutkimuskysymyksiin haetaan vastauksia tilastollisilla malleilla. Hinnanmuutospäätöksen mallintamisessa käytetään logistista regressiota, aseman hintojen mallintamisessa käytetään lineaarista regressioanalyysia ja polttoaineiden hintakehitys mallinnettaan autokorrelaatiokorjatuilla regressiomalleilla. Tilastollisena työkaluna käytettiin SAS- ja R-ohjelmistoja. Tuloksena on, että eniten paikallisessa hinnoittelussa vaikuttaa aseman oma hintahistoria. Kilpailun vaikutus jää kohtalaiseksi. Yleinen hintakehitys puolestaan on eniten yhteydessä raakaöljyn maailmanmarkkinahintaan ja inflaatiosta johtuvaan aikatrendiin. Suuria seutukuntakohtaisia hintaeroja ei esiinny. Eri polttoainelaatujen hinnoittelu on melko samanlaista, bensiini 98E tosin on kilpailulle joustamattomin. Tutkimuskysymysten malleja voidaan käyttää ennustamiseen. Mallien selitysasteet ja diagnostiikkatarkastelut ovat kohtalaisen hyviä. Analyyseja voitaisiin vielä tarkentaa ja parantaa, jos käytössä olisi tiedot asemien ja jalostajien varastotasoista ja katetavoitteista.