Heterogeeniset oppilasryhmät musiikinopetuksessa

Tutkielmani on sekoitus erityispedagogiikkaa ja musiikkikasvatusta. Käsittelen nimittäin sitä, miten musiikinopettaja voisi ottaa erilaiset oppijat opetuksessaan huomioon. Yleisopetuksen ryhmässä on hyvin paljon erilaisia oppijoita, joilla voi olla oppimisensa taustalla oppimisvaikeuksia, lahjakkuut...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Räisänen, Emmi
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44559
_version_ 1826225809834115072
author Räisänen, Emmi
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Räisänen, Emmi Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Räisänen, Emmi Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Räisänen, Emmi
datasource_str_mv jyx
description Tutkielmani on sekoitus erityispedagogiikkaa ja musiikkikasvatusta. Käsittelen nimittäin sitä, miten musiikinopettaja voisi ottaa erilaiset oppijat opetuksessaan huomioon. Yleisopetuksen ryhmässä on hyvin paljon erilaisia oppijoita, joilla voi olla oppimisensa taustalla oppimisvaikeuksia, lahjakkuutta, monikulttuurisuutta tai eri oppimistapoja. Erityisiin oppimisvaikeuksiin kuuluvat lukivaikeudet, matematiikan oppimisvaikeudet, lievät kielelliset erityisvaikeudet, tarkkaavaisuuden ongelmat, kehitykselliset koordinaatiohäiriöt ja sosio-emotionaaliset ongelmat. Eri oppimistavat taas koostuvat auditiivisesta, kinesteettisestä ja visuaalisesta hahmottamistavasta. Heterogeenisten oppilasryhmien vuoksi musiikinopettajan olisi hyvä tietää ja huomioida opetuksessaan jokaisen oppilaansa oppimiseen kohdistuvat erityiset tarpeet. Musiikinopettaja pystyy ottamaan huomioon opetuksessaan eli eriyttämään erilaiset oppijat monella tavalla. Musiikinopettaja voi suunnitella musiikintunnin aiheet niin, että ne auttavat kehittämään oppilaan ulkomusiikillisia taitoja, joissa oppilaalla on hankaluuksia. Musiikinopettajan kannattaa myös käyttää opetuksessaan monia eri oppimistapoja, jotta opittava asia olisi kaikkien helpompi hahmottaa. Eriyttäminen lähtee oppilaantuntemuksesta, jolloin musiikinopetus voidaan suunnitella jokaisen oppilaan kykyihin ja kehitystasoon nähden sopivaksi. Eriyttämisen lisäksi jokainen oppilas tarvitsee jatkuvaa ohjausta, kannustusta ja motivointia. Musiikinopettajan on myös hyvä kiinnittää huomiota palautteenantoon, arviointiin ja oppilaiden keskinäiseen ryhmäyttämiseen. Opiskelen sivuaineenani erityispedagogiikkaa, joten halusin tutkielmassani selvittää, miten musiikinopettajan olisi hyvä opettaa musiikkia oppilaille, joilla on erityisiä tarpeita oppimisen suhteen. Oppimisvaikeuksien diagnosointi on yleistynyt, joten todella moni oppilas tarvitsee tukea oppimisessaan. Opettajalta tämä vaatii tietämystä ja ennen kaikkea halua opettaa heterogeenista oppilasmassaa. Tulevana musiikinopettajana tartuin tähän haasteeseen ja selvitin, mitä kaikkea erilaisten oppijoiden opettamiseen liittyy. Tutkielmani on myös pohja tulevalle maisterintutkielmalleni, joka todennäköisesti käsittelee samaa aihetta hieman syvemmin ja yksityiskohtaisemmin, mutta keskittyen vain yhteen erilaisten oppijoiden kategoriaan.
first_indexed 2024-09-11T08:50:20Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "R\u00e4is\u00e4nen, Emmi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-11-06T13:08:26Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-11-06T13:08:26Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44559", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielmani on sekoitus erityispedagogiikkaa ja musiikkikasvatusta. K\u00e4sittelen nimitt\u00e4in sit\u00e4, miten musiikinopettaja voisi ottaa erilaiset oppijat opetuksessaan huomioon. Yleisopetuksen ryhm\u00e4ss\u00e4 on hyvin paljon erilaisia oppijoita, joilla voi olla oppimisensa taustalla oppimisvaikeuksia, lahjakkuutta, monikulttuurisuutta tai eri oppimistapoja. Erityisiin oppimisvaikeuksiin kuuluvat lukivaikeudet, matematiikan oppimisvaikeudet, liev\u00e4t kielelliset erityisvaikeudet, tarkkaavaisuuden ongelmat, kehitykselliset koordinaatioh\u00e4iri\u00f6t ja sosio-emotionaaliset ongelmat. Eri oppimistavat taas koostuvat auditiivisesta, kinesteettisest\u00e4 ja visuaalisesta hahmottamistavasta. Heterogeenisten oppilasryhmien vuoksi musiikinopettajan olisi hyv\u00e4 tiet\u00e4\u00e4 ja huomioida opetuksessaan jokaisen oppilaansa oppimiseen kohdistuvat erityiset tarpeet. \n\nMusiikinopettaja pystyy ottamaan huomioon opetuksessaan eli eriytt\u00e4m\u00e4\u00e4n erilaiset oppijat monella tavalla. Musiikinopettaja voi suunnitella musiikintunnin aiheet niin, ett\u00e4 ne auttavat kehitt\u00e4m\u00e4\u00e4n oppilaan ulkomusiikillisia taitoja, joissa oppilaalla on hankaluuksia. Musiikinopettajan kannattaa my\u00f6s k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 opetuksessaan monia eri oppimistapoja, jotta opittava asia olisi kaikkien helpompi hahmottaa. Eriytt\u00e4minen l\u00e4htee oppilaantuntemuksesta, jolloin musiikinopetus voidaan suunnitella jokaisen oppilaan kykyihin ja kehitystasoon n\u00e4hden sopivaksi. Eriytt\u00e4misen lis\u00e4ksi jokainen oppilas tarvitsee jatkuvaa ohjausta, kannustusta ja motivointia. Musiikinopettajan on my\u00f6s hyv\u00e4 kiinnitt\u00e4\u00e4 huomiota palautteenantoon, arviointiin ja oppilaiden keskin\u00e4iseen ryhm\u00e4ytt\u00e4miseen. \n\nOpiskelen sivuaineenani erityispedagogiikkaa, joten halusin tutkielmassani selvitt\u00e4\u00e4, miten musiikinopettajan olisi hyv\u00e4 opettaa musiikkia oppilaille, joilla on erityisi\u00e4 tarpeita oppimisen suhteen. Oppimisvaikeuksien diagnosointi on yleistynyt, joten todella moni oppilas tarvitsee tukea oppimisessaan. Opettajalta t\u00e4m\u00e4 vaatii tiet\u00e4myst\u00e4 ja ennen kaikkea halua opettaa heterogeenista oppilasmassaa. Tulevana musiikinopettajana tartuin t\u00e4h\u00e4n haasteeseen ja selvitin, mit\u00e4 kaikkea erilaisten oppijoiden opettamiseen liittyy. Tutkielmani on my\u00f6s pohja tulevalle maisterintutkielmalleni, joka todenn\u00e4k\u00f6isesti k\u00e4sittelee samaa aihetta hieman syvemmin ja yksityiskohtaisemmin, mutta keskittyen vain yhteen erilaisten oppijoiden kategoriaan.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Emmi R\u00e4is\u00e4nen (emanmara) on 2014-11-06 13:08:25.788536. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-11-06T13:08:26Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201411063188.pdf: 710437 bytes, checksum: 19c9f985d9b3a092e6f12c5327810c86 (MD5)\nlicense.html: 4796 bytes, checksum: 026d01b2fac069a6ab98c04f3f273dbd (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-11-06T13:08:26Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201411063188.pdf: 710437 bytes, checksum: 19c9f985d9b3a092e6f12c5327810c86 (MD5)\nlicense.html: 4796 bytes, checksum: 026d01b2fac069a6ab98c04f3f273dbd (MD5)\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "47", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "musiikinopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "eriytt\u00e4minen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppimisvaikeudet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "erilaiset oppijat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Heterogeeniset oppilasryhm\u00e4t musiikinopetuksessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201411063188", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Music Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkikasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-11-06T13:08:27Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_44559
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:27Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/9140591f-a78e-4637-80e2-4d331b894e8e\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201411063188.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Räisänen, Emmi Heterogeeniset oppilasryhmät musiikinopetuksessa musiikinopetus eriyttäminen oppimisvaikeudet erilaiset oppijat Music Education Musiikkikasvatus
title Heterogeeniset oppilasryhmät musiikinopetuksessa
title_full Heterogeeniset oppilasryhmät musiikinopetuksessa
title_fullStr Heterogeeniset oppilasryhmät musiikinopetuksessa Heterogeeniset oppilasryhmät musiikinopetuksessa
title_full_unstemmed Heterogeeniset oppilasryhmät musiikinopetuksessa Heterogeeniset oppilasryhmät musiikinopetuksessa
title_short Heterogeeniset oppilasryhmät musiikinopetuksessa
title_sort heterogeeniset oppilasryhmät musiikinopetuksessa
title_txtP Heterogeeniset oppilasryhmät musiikinopetuksessa
topic musiikinopetus eriyttäminen oppimisvaikeudet erilaiset oppijat Music Education Musiikkikasvatus
topic_facet Music Education Musiikkikasvatus erilaiset oppijat eriyttäminen musiikinopetus oppimisvaikeudet
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44559 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201411063188
work_keys_str_mv AT räisänenemmi heterogeenisetoppilasryhmätmusiikinopetuksessa