Summary: | Tutkielmani tavoitteena on tuoda esiin erilaisia aistilähtöisiä oppimistapoja, jotka opettajan tulisi huomioida tuntisuunnitelmia tehdessään ja oppilaan kanssa työskennellessään. Tässä työssä keskityn erityisesti auditiiviseen, visuaaliseen ja kinesteettiseen oppimistapaan sekä niiden hyödyntämiseen opetuksessa. Tietäessään omat vahvuutensa oppimisessa opettaja pystyy paljon paremmin auttamaan oppilaitaan.
Koen itse tarvitsevani paljon visuaalista materiaalia oppimisen tueksi. Halusin selvittää eri aistilähtöisten oppimistapojen tyypillisiä piirteitä, ja miten voisin huomioida niitä tulevaisuudessa ja kehittää näin ollen myös opettajuuttani.
Aineistoa löytyi kattavasti, eikä ristiriidoilta voinut välttyä. Oppimistapoihin on olemassa kymmeniä näkökulmia, kuten tutkielmassani käyttämäni aistilähtöinen näkökulma, aivoihin perustuva näkökulma, sekä näkökulma jossa otetaan huomioon älyllisten ominaisuuksien lisäksi sosiaaliset ja ympäristölliset vaikutteet.
Opettajan on vaikea huomioida täysin kaikki oppilaiden erilaiset oppimistavat. Kuitenkin tiedostamalla nämä eri oppimistyylit ja tekemällä monipuolista opetusmateriaalia, voi opettaja rikastuttaa kaikenlaisten oppijoiden oppimista. Kun oppilaat oppivat itselleen parhaalla tavalla, heidän aktiivisuutensa, hyvinvointinsa ja opintomenestyksensä paranevat.
Tulevaisuudessa haluaisin tehdä tutkimusta oppimistapojen huomioimisesta tunneilla. Haluaisin selvittää, kuinka opettaja pystyisi konkreettisesti huomioimaan erilaiset oppijat ja mitkä tekijät siihen vaikuttavat, sekä löytää vastauksia siihen, onko opetettavien asioiden opetusjärjestyksellä todella merkitystä.
|