Reading activities in EFL-textbooks an analysis of upper secondary school textbooks

Lukutaito on yksi suomalaisen opetusjärjestelmän päätavoitteista.Vieraskielisten tekstien lukutaidon merkitys korostuu lukiossa, jossa oppilaiden lukutaitoa arvioidaan jatkuvasti kielitaidon erillisenä osa-alueena. Vaikka vieraalla kielellä lukeminen eroaa merkittävästi äidinkielellä lukemisesta ja...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Karppinen, Tiia
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:eng
Julkaistu: 2013
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44521
_version_ 1828193215884296192
author Karppinen, Tiia
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Karppinen, Tiia Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Karppinen, Tiia Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Karppinen, Tiia
datasource_str_mv jyx
description Lukutaito on yksi suomalaisen opetusjärjestelmän päätavoitteista.Vieraskielisten tekstien lukutaidon merkitys korostuu lukiossa, jossa oppilaiden lukutaitoa arvioidaan jatkuvasti kielitaidon erillisenä osa-alueena. Vaikka vieraalla kielellä lukeminen eroaa merkittävästi äidinkielellä lukemisesta ja sitä tulisi tarkastella ympäristöönsä sidottuna ilmiönä, suuri osa lukutaidon tutkimuksesta liittyy nimenomaan äidinkielellä lukemisen tutkimukseen. Tässä tutkielmassa arvioidaan lukion viimeisen kurssin oppimateriaaleja vieraan kielen opetuksen näkökulmasta. Pääasiallinen tutkimuskysymys on millaisia luetunymmärtämisen harjoituksia oppikirjat tarjoavat lukutaidon harjoittamiseksi. Tutkielmassa analysoitiin kahta lukion oppikirjaa, In touch 6 (Davies ym. 2003) ja Open road 6 (Karapalo ym. 2010). Opetusmateriaali analyysin kohteena on relevantti, sillä aiemmat Suomessa tehdyt tutkimukset aiheesta ovat osoittaneet, että oppimateriaalien rooli vieraiden kielten opetuksessa on merkittävä. Luetunymmärtämistä vahvistavia harjoituksia ei kuitenkaan toistaiseksi ole tyhjentävästi tutkittu vieraan kielen opetuksen näkökulmasta lukiotasolla. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista sisällönanalyysia. Käytetty tutkimusote oli pääasiassa deduktiivinen. Saatuja tuloksia, jotka esitettiin myös taulukoina, vertailtiin lukion opetussuunnitelman tavoitteisiin sekä ylioppilaskokeen vieraiden kielten kokeissa käytettäviin arviointikriteereihin. Harjoitukset olivat molemmissa oppikirjoissa hyvin samankaltaisia ja keskittyivät usein pinnallisen luetunymmärtämisen tukemiseen. Ylioppilaskokeessa mitattavia taitoja harjoitettiin paljon, mutta joitain opetussuunnitelman tavoitteita ei aina huomioitu.Tuloksia tarkasteltaessa tulee huomioida se, että tutkimusaineisto koostui vain kahdesta oppikirjasta sekä se, että laadullinen tutkimus pohjautuu aina tutkijan tulkintaan aineistosta. Tutkimuksessa esitettiin yksi tapa arvioida luetun ymmärtämisen harjoituksia vieraankielen opetuksen näkökulmasta. Lisäksi tutkimustulokset kannustavat opettajia opetusmateriaalin kriittiseen tarkasteluun ja osoittavat mahdollisen lisämateriaalin tarpeen luetunymmärtämisen opetuksessa.
first_indexed 2024-09-11T08:49:39Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Karppinen, Tiia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-11-02T06:51:07Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-11-02T06:51:07Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44521", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Lukutaito on yksi suomalaisen opetusj\u00e4rjestelm\u00e4n p\u00e4\u00e4tavoitteista.Vieraskielisten tekstien lukutaidon merkitys korostuu lukiossa, jossa oppilaiden lukutaitoa arvioidaan jatkuvasti kielitaidon erillisen\u00e4 osa-alueena. Vaikka vieraalla kielell\u00e4 lukeminen eroaa merkitt\u00e4v\u00e4sti \u00e4idinkielell\u00e4 lukemisesta ja sit\u00e4 tulisi tarkastella ymp\u00e4rist\u00f6\u00f6ns\u00e4 sidottuna ilmi\u00f6n\u00e4, suuri osa lukutaidon tutkimuksesta liittyy nimenomaan \u00e4idinkielell\u00e4 lukemisen tutkimukseen.\r\nT\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa arvioidaan lukion viimeisen kurssin oppimateriaaleja vieraan kielen opetuksen n\u00e4k\u00f6kulmasta. P\u00e4\u00e4asiallinen tutkimuskysymys on millaisia luetunymm\u00e4rt\u00e4misen harjoituksia oppikirjat tarjoavat lukutaidon harjoittamiseksi. Tutkielmassa analysoitiin kahta lukion oppikirjaa, In touch 6 (Davies ym. 2003) ja Open road 6 (Karapalo ym. 2010). Opetusmateriaali analyysin kohteena on relevantti, sill\u00e4 aiemmat Suomessa tehdyt tutkimukset aiheesta ovat osoittaneet, ett\u00e4 oppimateriaalien rooli vieraiden kielten opetuksessa on merkitt\u00e4v\u00e4. Luetunymm\u00e4rt\u00e4mist\u00e4 vahvistavia harjoituksia ei kuitenkaan toistaiseksi ole tyhjent\u00e4v\u00e4sti tutkittu vieraan kielen opetuksen n\u00e4k\u00f6kulmasta lukiotasolla.\r\nTutkimusmenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin kvalitatiivista sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia. K\u00e4ytetty tutkimusote oli p\u00e4\u00e4asiassa deduktiivinen. Saatuja tuloksia, jotka esitettiin my\u00f6s taulukoina, vertailtiin lukion opetussuunnitelman tavoitteisiin sek\u00e4 ylioppilaskokeen vieraiden kielten kokeissa k\u00e4ytett\u00e4viin arviointikriteereihin.\r\nHarjoitukset olivat molemmissa oppikirjoissa hyvin samankaltaisia ja keskittyiv\u00e4t usein pinnallisen luetunymm\u00e4rt\u00e4misen tukemiseen. Ylioppilaskokeessa mitattavia taitoja harjoitettiin paljon, mutta joitain opetussuunnitelman tavoitteita ei aina huomioitu.Tuloksia tarkasteltaessa tulee huomioida se, ett\u00e4 tutkimusaineisto koostui vain kahdesta oppikirjasta sek\u00e4 se, ett\u00e4 laadullinen tutkimus pohjautuu aina tutkijan tulkintaan aineistosta. Tutkimuksessa esitettiin yksi tapa arvioida luetun ymm\u00e4rt\u00e4misen harjoituksia vieraankielen opetuksen n\u00e4k\u00f6kulmasta. Lis\u00e4ksi tutkimustulokset kannustavat opettajia opetusmateriaalin kriittiseen tarkasteluun ja osoittavat mahdollisen lis\u00e4materiaalin tarpeen luetunymm\u00e4rt\u00e4misen opetuksessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Tiia Karppinen (timaoksa) on 2014-11-02 06:51:07.442808. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-11-02T06:51:07Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201411023158.pdf: 654288 bytes, checksum: 67ee6a45b671ff44f514d9315e4d2b0b (MD5)\r\nlicense.html: 4830 bytes, checksum: 1b7bf5f42a510a7a8218bd6df2e2db00 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-11-02T06:51:07Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201411023158.pdf: 654288 bytes, checksum: 67ee6a45b671ff44f514d9315e4d2b0b (MD5)\r\nlicense.html: 4830 bytes, checksum: 1b7bf5f42a510a7a8218bd6df2e2db00 (MD5)\r\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "25", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "reading activities", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "English as a foreign language", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "textbook studies", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Reading activities in EFL-textbooks : an analysis of upper secondary school textbooks", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201411023158", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-11-02T06:51:08Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_44521
language eng
last_indexed 2025-03-31T20:02:57Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/6f156b21-362e-4d1a-b4e5-5e0b825febda\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201411023158.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Karppinen, Tiia Reading activities in EFL-textbooks : an analysis of upper secondary school textbooks reading activities English as a foreign language textbook studies English Englannin kieli
title Reading activities in EFL-textbooks : an analysis of upper secondary school textbooks
title_full Reading activities in EFL-textbooks : an analysis of upper secondary school textbooks
title_fullStr Reading activities in EFL-textbooks : an analysis of upper secondary school textbooks Reading activities in EFL-textbooks : an analysis of upper secondary school textbooks
title_full_unstemmed Reading activities in EFL-textbooks : an analysis of upper secondary school textbooks Reading activities in EFL-textbooks : an analysis of upper secondary school textbooks
title_short Reading activities in EFL-textbooks
title_sort reading activities in efl textbooks an analysis of upper secondary school textbooks
title_sub an analysis of upper secondary school textbooks
title_txtP Reading activities in EFL-textbooks : an analysis of upper secondary school textbooks
topic reading activities English as a foreign language textbook studies English Englannin kieli
topic_facet Englannin kieli English English as a foreign language reading activities textbook studies
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44521 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201411023158
work_keys_str_mv AT karppinentiia readingactivitiesinefltextbooksananalysisofuppersecondaryschooltextbooks