Kuudesluokkalaisten uimataito Seinäjoella

TIIVISTELMÄ Jari Mäkelä, 2014. Kuudesluokkalaisten uimataito Seinäjoella. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto, 54 s., 1 liite. Yhteiskunnan ja kuntien panostus kunto- ja terveysliikuntaan tulee toivottavasti lisään-tymään. Kasvukeskusten merkitys vahvistuu kaupunkeihin ja taajamiin suun...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mäkelä, Jari
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikuntakasvatuksen laitos, Department of Sport Sciences, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44518
_version_ 1826225738948280320
author Mäkelä, Jari
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Mäkelä, Jari Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Mäkelä, Jari Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Mäkelä, Jari
datasource_str_mv jyx
description TIIVISTELMÄ Jari Mäkelä, 2014. Kuudesluokkalaisten uimataito Seinäjoella. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto, 54 s., 1 liite. Yhteiskunnan ja kuntien panostus kunto- ja terveysliikuntaan tulee toivottavasti lisään-tymään. Kasvukeskusten merkitys vahvistuu kaupunkeihin ja taajamiin suuntautuvan muuttoliikkeen myötä. Uimataidon merkitys kansalaistaitona vahvistuu ja uimakoulu-toiminnan kysyntä kasvaa. Oma taustani tämän tutkimuksen tekemiseen on siviilityöni, joka on Seinäjoen kaupun-gin liikuntatoimessa, liikuntapalveluesimiehenä. Päätin tehdä seminaarityöni ja pro gra-du -tutkielmani kuudesluokkalaisten oppilaiden uimataidosta ja koulun sijainnin vaiku-tuksesta oppilaiden uimataitoon. Perustelen tutkielmani pohjalta uimaopetuksen tärkeyt-tä sekä tarpeellisuutta Seinäjoen kaupungissa. Tässä tutkimuksessa mitattiin seinäjokelaisten kuudesluokkalaisten uimataitoa. Tutki-muksen otanta oli lukuvuoden 2013–2014 seinäjokelaiset kuudesluokkalaiset oppilaat, joiden syntymävuosi on 2001. Oppilaat olivat 25 koulusta ja otanta oli 683 oppilasta. Tutkimukseen kuului Pohjoismaiden yhtenäinen 200m uimataitotesti. Siinä kriteerinä on, että henkilö pudottuaan uintisyvyiseen veteen ui yhtäjaksoisesti 200m, josta vähin-tään 50m selällään. Koulun sijainti ja perustiedot kysyttiin lomakkeella luokkahuoneti-lassa. Tutkimus on kvantitatiivinen eli määrällinen. Tutkimuskysymyksinä olivat: Onko koulun sijainnilla merkitystä 6-luokkalaisten uima-taitoon? Millainen on seinäjokelaisten 6-luokkalaisten uimataito? Onko uimataidossa sukupuolten välisiä eroavaisuuksia? Sekä mitä eroavaisuuksia kohderyhmän 200 metrin uimataitotestin tuloksilla on valtakunnallisiin ja pohjoismaisiin tuloksiin? Tutkimuksen tulokset osoittivat 200 metrin uimataidon osalta, että seinäjokelaisista kuudesluokkalaisista 87 % oli uimataitoisia. Tulos oli keskimääräistä parempi, kun sitä verrataan kansallisiin ja pohjoismaisiin uimataidon mittauksiin. Sukupuolten välinen vertailu osoitti, että pojat ovat keskimääräisesti hiukan edellä uimataidossa, mutta tilas-tollisesti merkittävää eroavaisuutta tyttöjen ja poikien välille ei syntynyt. Tulokset osoit-tivat myös, että uimataito oli parempi niillä oppilailla, joiden koulu sijaitsi lähimpänä Seinäjoen uimahallia. Vaikka erot eivät olleet tilastollisesti merkitseviä, niin oppilaiden uimataito heikkeni sitä mukaa mitä kauempana koulu sijaitsi uimahallista. Asuinpaikan etäisyyttä uimahallista ei tutkittu tässä tutkimuksessa. Oppilaista osa asuu lähempänä toisen kunnan tai kaupungin uimahallia. Avainsanat: uimataito, kuudesluokkalaiset oppilaat, Seinäjoen kaupunki, ABSTRACT Jari Mäkelä, 2014. Swimming skill of sixth grade students in Seinäjoki. Department of Sport Sciences, University of Jyväskylä, Master´s Thesis, 55 p., one appendix. Society and local government investment in health and fitness exercise hopefully will increase. role of the center of growth will increase. Swimming skills as civics will strengthen and demand of swim school will grow. I chase this topic because I work as a sport service supervisor. I did my diploma work and master’s thesis of sixth grade students swimming skills and if location of the school has impact on swimming skills. Because of my research I think it is very important and necessary to teach students to swim in the city of Seinäjoki. I examined if the location of a school or students hobbies has influence to swimming skills. Purpose of this thesis is to examine swimming skills of sixth grade students in Seinäjoki. The sample was sixth grade students during academic year 2013-2014. Stu-dents were born in 2001. They were from 25 different school and the sample were 683. Swimming skills test contained in the Nordic countries unified 200 meters swimming skill test. Criterion is after falling into water swim continuously 200 meters, of which at least 50 meters back. Schools location and other basic information was asked in a class-room. The research is quantitative. Quantitative research method is used if you get numbers as a result. My research problems were: Does location of has influence students swimming skills? What kind of swimming skill students has? it there any differences between boys and girls? Is there any differences between results from the test in Seinäjoki and national or Nordic? Results of my research shows, that 87 % of students are able to swim. Compared to na-tional and Nordic levels, students in Seinäjoki were better swimmers. Boys were on average little bit better than girls but there were no statistic differences. Keywords: Swimming skills, sixth grade students, City of Seinäjoki, Nordic 200 meter swimming test
first_indexed 2024-09-11T08:50:56Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "M\u00e4kel\u00e4, Jari", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-10-31T09:57:57Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-10-31T09:57:57Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1448155", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44518", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "TIIVISTELM\u00c4\nJari M\u00e4kel\u00e4, 2014. Kuudesluokkalaisten uimataito Sein\u00e4joella. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto, 54 s., 1 liite.\nYhteiskunnan ja kuntien panostus kunto- ja terveysliikuntaan tulee toivottavasti lis\u00e4\u00e4n-tym\u00e4\u00e4n. Kasvukeskusten merkitys vahvistuu kaupunkeihin ja taajamiin suuntautuvan muuttoliikkeen my\u00f6t\u00e4. Uimataidon merkitys kansalaistaitona vahvistuu ja uimakoulu-toiminnan kysynt\u00e4 kasvaa.\nOma taustani t\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tekemiseen on siviility\u00f6ni, joka on Sein\u00e4joen kaupun-gin liikuntatoimessa, liikuntapalveluesimiehen\u00e4. P\u00e4\u00e4tin tehd\u00e4 seminaarity\u00f6ni ja pro gra-du -tutkielmani kuudesluokkalaisten oppilaiden uimataidosta ja koulun sijainnin vaiku-tuksesta oppilaiden uimataitoon. Perustelen tutkielmani pohjalta uimaopetuksen t\u00e4rkeyt-t\u00e4 sek\u00e4 tarpeellisuutta Sein\u00e4joen kaupungissa.\nT\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa mitattiin sein\u00e4jokelaisten kuudesluokkalaisten uimataitoa. Tutki-muksen otanta oli lukuvuoden 2013\u20132014 sein\u00e4jokelaiset kuudesluokkalaiset oppilaat, joiden syntym\u00e4vuosi on 2001. Oppilaat olivat 25 koulusta ja otanta oli 683 oppilasta. Tutkimukseen kuului Pohjoismaiden yhten\u00e4inen 200m uimataitotesti. Siin\u00e4 kriteerin\u00e4 on, ett\u00e4 henkil\u00f6 pudottuaan uintisyvyiseen veteen ui yht\u00e4jaksoisesti 200m, josta v\u00e4hin-t\u00e4\u00e4n 50m sel\u00e4ll\u00e4\u00e4n. Koulun sijainti ja perustiedot kysyttiin lomakkeella luokkahuoneti-lassa. Tutkimus on kvantitatiivinen eli m\u00e4\u00e4r\u00e4llinen.\nTutkimuskysymyksin\u00e4 olivat: Onko koulun sijainnilla merkityst\u00e4 6-luokkalaisten uima-taitoon? Millainen on sein\u00e4jokelaisten 6-luokkalaisten uimataito? Onko uimataidossa sukupuolten v\u00e4lisi\u00e4 eroavaisuuksia? Sek\u00e4 mit\u00e4 eroavaisuuksia kohderyhm\u00e4n 200 metrin uimataitotestin tuloksilla on valtakunnallisiin ja pohjoismaisiin tuloksiin?\nTutkimuksen tulokset osoittivat 200 metrin uimataidon osalta, ett\u00e4 sein\u00e4jokelaisista kuudesluokkalaisista 87 % oli uimataitoisia. Tulos oli keskim\u00e4\u00e4r\u00e4ist\u00e4 parempi, kun sit\u00e4 verrataan kansallisiin ja pohjoismaisiin uimataidon mittauksiin. Sukupuolten v\u00e4linen vertailu osoitti, ett\u00e4 pojat ovat keskim\u00e4\u00e4r\u00e4isesti hiukan edell\u00e4 uimataidossa, mutta tilas-tollisesti merkitt\u00e4v\u00e4\u00e4 eroavaisuutta tytt\u00f6jen ja poikien v\u00e4lille ei syntynyt. Tulokset osoit-tivat my\u00f6s, ett\u00e4 uimataito oli parempi niill\u00e4 oppilailla, joiden koulu sijaitsi l\u00e4himp\u00e4n\u00e4 Sein\u00e4joen uimahallia. Vaikka erot eiv\u00e4t olleet tilastollisesti merkitsevi\u00e4, niin oppilaiden uimataito heikkeni sit\u00e4 mukaa mit\u00e4 kauempana koulu sijaitsi uimahallista. Asuinpaikan et\u00e4isyytt\u00e4 uimahallista ei tutkittu t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa. Oppilaista osa asuu l\u00e4hemp\u00e4n\u00e4 toisen kunnan tai kaupungin uimahallia.\nAvainsanat: uimataito, kuudesluokkalaiset oppilaat, Sein\u00e4joen kaupunki,", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "ABSTRACT\nJari M\u00e4kel\u00e4, 2014. Swimming skill of sixth grade students in Sein\u00e4joki. Department of Sport Sciences, University of Jyv\u00e4skyl\u00e4, Master\u00b4s Thesis, 55 p., one appendix.\nSociety and local government investment in health and fitness exercise hopefully will increase. role of the center of growth will increase. Swimming skills as civics will strengthen and demand of swim school will grow.\nI chase this topic because I work as a sport service supervisor. I did my diploma work and master\u2019s thesis of sixth grade students swimming skills and if location of the school has impact on swimming skills. Because of my research I think it is very important and necessary to teach students to swim in the city of Sein\u00e4joki. I examined if the location of a school or students hobbies has influence to swimming skills.\nPurpose of this thesis is to examine swimming skills of sixth grade students in Sein\u00e4joki. The sample was sixth grade students during academic year 2013-2014. Stu-dents were born in 2001. They were from 25 different school and the sample were 683. Swimming skills test contained in the Nordic countries unified 200 meters swimming skill test. Criterion is after falling into water swim continuously 200 meters, of which at least 50 meters back. Schools location and other basic information was asked in a class-room. The research is quantitative. Quantitative research method is used if you get numbers as a result.\nMy research problems were: Does location of has influence students swimming skills? What kind of swimming skill students has? it there any differences between boys and girls? Is there any differences between results from the test in Sein\u00e4joki and national or Nordic?\nResults of my research shows, that 87 % of students are able to swim. Compared to na-tional and Nordic levels, students in Sein\u00e4joki were better swimmers. Boys were on average little bit better than girls but there were no statistic differences.\nKeywords: Swimming skills, sixth grade students, City of Sein\u00e4joki, Nordic 200 meter swimming test", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Jari M\u00e4kel\u00e4 (japemake) on 2014-10-31 09:57:57.114261. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-10-31T09:57:57Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201410313153.pdf: 655837 bytes, checksum: ae5f427600f40a1e3c6824a95baa4e42 (MD5)\nlicense.html: 4799 bytes, checksum: 24dd7f68db11ab5f087dc2588f394a03 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-10-31T09:57:57Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201410313153.pdf: 655837 bytes, checksum: ae5f427600f40a1e3c6824a95baa4e42 (MD5)\nlicense.html: 4799 bytes, checksum: 24dd7f68db11ab5f087dc2588f394a03 (MD5)\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (54 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "uimataito", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kuudesluokkalaiset oppilaat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Sein\u00e4joen kaupunki", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kuudesluokkalaisten uimataito Sein\u00e4joella", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201410313153", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikuntakasvatuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Sport Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-10-31T09:57:58Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "uimataito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "uinti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "peruskoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Sein\u00e4joki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_44518
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:33Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/fbf84009-58ab-48a0-8b61-4a8a531ae92b\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201410313153.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Mäkelä, Jari Kuudesluokkalaisten uimataito Seinäjoella uimataito kuudesluokkalaiset oppilaat Seinäjoen kaupunki Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 uinti opetus koululaiset peruskoulu Seinäjoki
title Kuudesluokkalaisten uimataito Seinäjoella
title_full Kuudesluokkalaisten uimataito Seinäjoella
title_fullStr Kuudesluokkalaisten uimataito Seinäjoella Kuudesluokkalaisten uimataito Seinäjoella
title_full_unstemmed Kuudesluokkalaisten uimataito Seinäjoella Kuudesluokkalaisten uimataito Seinäjoella
title_short Kuudesluokkalaisten uimataito Seinäjoella
title_sort kuudesluokkalaisten uimataito seinäjoella
title_txtP Kuudesluokkalaisten uimataito Seinäjoella
topic uimataito kuudesluokkalaiset oppilaat Seinäjoen kaupunki Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 uinti opetus koululaiset peruskoulu Seinäjoki
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education Seinäjoen kaupunki Seinäjoki koululaiset kuudesluokkalaiset oppilaat opetus peruskoulu uimataito uinti
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44518 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201410313153
work_keys_str_mv AT mäkeläjari kuudesluokkalaistenuimataitoseinäjoella