Kokemuksia, taitoja ja asenteita luokanopettajaopiskelijat tieto- ja viestintätekniikan käyttäjinä

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää Jyväskylän yliopiston luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia, taitoja ja asenteita tieto- ja viestintätekniikasta (TVT). Tutkimuksen aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella, joka lähetettiin luokanopettajaopiskelijoiden sähköpostilistalle kevääll...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hyvämäki, Kekke
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44500
Description
Summary:Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää Jyväskylän yliopiston luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia, taitoja ja asenteita tieto- ja viestintätekniikasta (TVT). Tutkimuksen aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella, joka lähetettiin luokanopettajaopiskelijoiden sähköpostilistalle keväällä 2014. Kysely tuotti yhteensä 62 vastausta. Aineisto analysoitiin kvantitatiivisten tutkimusmenetelmien avulla. Tutkimuksen perusteella opiskelijoiden kokemukset tieto- ja viestintäteknologian käytöstä ovat monipuolisia. Jokaisella tutkittavalla oli oma tietokone, mikä antoi hyvät edellytykset hyödyntää tieto- ja viestintäteknologiaa monipuolisesti opinnoissa ja vapaa-ajalla. Opiskelijat käyttivät monia eri ohjelmistoja ja palveluita opintojen ulkopuolella. Myös opinnoissa hyödynnettiin paljon verkko-oppimisympäristöjä ja eri tapoja käyttää tietokoneita ja verkkoja. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että opiskelijat kokevat tietotekniset käyttötaitonsa hyviksi taitoja mittaavien kaikkien kysymysten keskiarvon ollessa jopa 4,41 asteikolla 1-5. Vertailtaessa opiskelijoiden iän tai opintojen aloitusvuoden vaikutusta TVT-taitoihin, ei näiden välillä havaittu riippuvuutta. Tutkimuksen perusteella opiskelijat suhtautuvat tieto- ja viestintäteknologiaan sekä sen käyttöön opinnoissaan myönteisesti, sillä asenteita mittaavien kaikkien kysymysten keskiarvo oli 3,96 asteikolla 1-5. Tulosten mukaan yhteyttä tutkittavien iän tai opintojen aloitusvuoden ja TVT-asenteiden välillä ei näyttänyt olevan.