Factors affecting the success of English language human resources training

Käsillä olevan tutkimuksen tarkoitus on ollut tutkia tekijöitä jotka vaikuttavat englannin kielen henkilöstökoulutuksen onnistumiseen. Tutkimuksen yleisenä viitekehyksenä toimi humanistinen johtaminen, jossa keskiössä vaikuttavuuden saavuttamiseksi on henkilöstön oppimisen korostaminen kaikissa henk...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Laiho, Riikka
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Kauppakorkeakoulu, Faculty of Humanities, School of Business and Economics, Kielten laitos, Taloustieteet, Department of Languages, Business and Economics, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44491
_version_ 1826225748809089024
author Laiho, Riikka
author2 Humanistinen tiedekunta Kauppakorkeakoulu Faculty of Humanities School of Business and Economics Kielten laitos Taloustieteet Department of Languages Business and Economics University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Laiho, Riikka Humanistinen tiedekunta Kauppakorkeakoulu Faculty of Humanities School of Business and Economics Kielten laitos Taloustieteet Department of Languages Business and Economics University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Laiho, Riikka Humanistinen tiedekunta Kauppakorkeakoulu Faculty of Humanities School of Business and Economics Kielten laitos Taloustieteet Department of Languages Business and Economics University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Laiho, Riikka
datasource_str_mv jyx
description Käsillä olevan tutkimuksen tarkoitus on ollut tutkia tekijöitä jotka vaikuttavat englannin kielen henkilöstökoulutuksen onnistumiseen. Tutkimuksen yleisenä viitekehyksenä toimi humanistinen johtaminen, jossa keskiössä vaikuttavuuden saavuttamiseksi on henkilöstön oppimisen korostaminen kaikissa henkilöstön kehittämistoimissa. Onnistunut koulutus määriteltiin tutkimuksessa koulutuksena, jonka henkilöstö koki merkittäväksi oppimisko- kemukseksi tai muulla tavoin hyödylliseksi työnsä kannalta. Tutkimuksen lähtökohtana toimi teoriapohjainen ”Merkittävät oppimiskokemukset vie- raan kielen henkilöstökoulutuksessa” -malli, jossa yhdistyi aikuiskoulutuksen, vieraan kie- len oppimisen sekä työpaikkaoppimisen kirjallisuus. Kehittääkseen mallia englannin kielen henkilöstökoulutuksen kontekstiin sopivaksi käsillä oleva tutkimus pyrki selvittämään voisiko jo ennestään työpaikkaoppimiseen ja/tai vieraan kielen oppimiseen todetut vaikut- tavat tekijät vaikuttaa myös englannin kielen henkilöstökoulutuksen onnistumiseen. Empiirinen tutkimus toteutettiin eräässä terveydenhuollon palvelualan organisaatiossa. Siihen osallistui yhdeksän työntekijää, jotka olivat osallistuneet keväällä 2014 työnantajansa järjestämään vapaaehtoiseen englannin kielen henkilöstökoulutukseen. Tutkimusaineiston materiaali koottiin henkilökohtaisissa keskusteluissa puolistrukturoiduin teemahaastatte- luin kielikoulutuksen päättymiseen jälkeen. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että tekijät, joiden on aikaisemmin todettu vaikuttavan vieraan kielen oppimiseen vaikuttivat myös englannin kielen henkilöstökoulutuksen onnis- tumiseen. Toisaalta tutkimustulokset osoittivat, että työpaikkaoppimiseen ennalta todetut vaikuttavat tekijät poikkesivat englannin kielen henkilöstökoulutuksen onnistumiseen vai- kuttavista tekijöistä. Tuloksissa onnistumiseen vaikuttavina tekijöinä korostuivat työnteki- jän sisäinen motivaatio osallistua koulutukseen, asenne omia oppimismahdollisuuksiaan ja englannin kieltä kohtaan sekä koulutuksen sisältö, koulutusryhmä ja kouluttaja. Tutkimuk- sen tulokset olivat yhdensuuntaisia humanististen oppimisteorioiden kanssa. Globaali englanninkielisen kommunikoinnin kasvutrendi teollisuudessa, kaupassa ja kulttuurin alalla merkitsee erityisesti Suomessa sitä, että englannin kielen henkilöstökoulu- tuksen tarve kasvaa. Tutkimustulokset ja sen pohjalta kehitetty malli toimii apuvälineenä englannin, tai vaihtoehtoisesti muun vieraan kielen, henkilöstökoulutuksen suunnittelussa. Lisäksi mallia voi soveltaa YT-lain mukaisen ”Henkilöstösuunnitelma ja koulutustavoit- teet” -dokumentin pohjana.
first_indexed 2023-03-22T10:00:22Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Laiho, Riikka", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-10-27T17:53:43Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-10-27T17:53:43Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1447930", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44491", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "K\u00e4sill\u00e4 olevan tutkimuksen tarkoitus on ollut tutkia tekij\u00f6it\u00e4 jotka vaikuttavat englannin kielen henkil\u00f6st\u00f6koulutuksen onnistumiseen. Tutkimuksen yleisen\u00e4 viitekehyksen\u00e4 toimi humanistinen johtaminen, jossa keski\u00f6ss\u00e4 vaikuttavuuden saavuttamiseksi on henkil\u00f6st\u00f6n oppimisen korostaminen kaikissa henkil\u00f6st\u00f6n kehitt\u00e4mistoimissa. Onnistunut koulutus m\u00e4\u00e4riteltiin tutkimuksessa koulutuksena, jonka henkil\u00f6st\u00f6 koki merkitt\u00e4v\u00e4ksi oppimisko- kemukseksi tai muulla tavoin hy\u00f6dylliseksi ty\u00f6ns\u00e4 kannalta.\r\n\r\nTutkimuksen l\u00e4ht\u00f6kohtana toimi teoriapohjainen \u201dMerkitt\u00e4v\u00e4t oppimiskokemukset vie- raan kielen henkil\u00f6st\u00f6koulutuksessa\u201d -malli, jossa yhdistyi aikuiskoulutuksen, vieraan kie- len oppimisen sek\u00e4 ty\u00f6paikkaoppimisen kirjallisuus. Kehitt\u00e4\u00e4kseen mallia englannin kielen henkil\u00f6st\u00f6koulutuksen kontekstiin sopivaksi k\u00e4sill\u00e4 oleva tutkimus pyrki selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n voisiko jo ennest\u00e4\u00e4n ty\u00f6paikkaoppimiseen ja/tai vieraan kielen oppimiseen todetut vaikut- tavat tekij\u00e4t vaikuttaa my\u00f6s englannin kielen henkil\u00f6st\u00f6koulutuksen onnistumiseen.\r\n\r\nEmpiirinen tutkimus toteutettiin er\u00e4\u00e4ss\u00e4 terveydenhuollon palvelualan organisaatiossa. Siihen osallistui yhdeks\u00e4n ty\u00f6ntekij\u00e4\u00e4, jotka olivat osallistuneet kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2014 ty\u00f6nantajansa j\u00e4rjest\u00e4m\u00e4\u00e4n vapaaehtoiseen englannin kielen henkil\u00f6st\u00f6koulutukseen. Tutkimusaineiston materiaali koottiin henkil\u00f6kohtaisissa keskusteluissa puolistrukturoiduin teemahaastatte- luin kielikoulutuksen p\u00e4\u00e4ttymiseen j\u00e4lkeen.\r\nTutkimuksen tulokset osoittivat, ett\u00e4 tekij\u00e4t, joiden on aikaisemmin todettu vaikuttavan vieraan kielen oppimiseen vaikuttivat my\u00f6s englannin kielen henkil\u00f6st\u00f6koulutuksen onnis- tumiseen. Toisaalta tutkimustulokset osoittivat, ett\u00e4 ty\u00f6paikkaoppimiseen ennalta todetut vaikuttavat tekij\u00e4t poikkesivat englannin kielen henkil\u00f6st\u00f6koulutuksen onnistumiseen vai- kuttavista tekij\u00f6ist\u00e4. Tuloksissa onnistumiseen vaikuttavina tekij\u00f6in\u00e4 korostuivat ty\u00f6nteki- j\u00e4n sis\u00e4inen motivaatio osallistua koulutukseen, asenne omia oppimismahdollisuuksiaan ja englannin kielt\u00e4 kohtaan sek\u00e4 koulutuksen sis\u00e4lt\u00f6, koulutusryhm\u00e4 ja kouluttaja. Tutkimuk- sen tulokset olivat yhdensuuntaisia humanististen oppimisteorioiden kanssa.\r\n\r\nGlobaali englanninkielisen kommunikoinnin kasvutrendi teollisuudessa, kaupassa ja kulttuurin alalla merkitsee erityisesti Suomessa sit\u00e4, ett\u00e4 englannin kielen henkil\u00f6st\u00f6koulu- tuksen tarve kasvaa. Tutkimustulokset ja sen pohjalta kehitetty malli toimii apuv\u00e4lineen\u00e4 englannin, tai vaihtoehtoisesti muun vieraan kielen, henkil\u00f6st\u00f6koulutuksen suunnittelussa. Lis\u00e4ksi mallia voi soveltaa YT-lain mukaisen \u201dHenkil\u00f6st\u00f6suunnitelma ja koulutustavoit- teet\u201d -dokumentin pohjana.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Riikka Laiho (rijolaih) on 2014-10-27 17:53:42.356768. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-10-27T17:53:42Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201410273105.pdf: 1062650 bytes, checksum: 46188580441da5b3a879930738f67689 (MD5)\r\nlicense.html: 4829 bytes, checksum: 9cab2c91a12da2c179bf2308ceabc2d4 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-10-27T17:53:43Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201410273105.pdf: 1062650 bytes, checksum: 46188580441da5b3a879930738f67689 (MD5)\r\nlicense.html: 4829 bytes, checksum: 9cab2c91a12da2c179bf2308ceabc2d4 (MD5)\r\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (92 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Factors affecting the success of English language human resources training", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201410273105", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Johtaminen", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Management and Leadership", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-10-27T17:53:43Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "20424", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "johtaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liike-el\u00e4m\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "henkil\u00f6st\u00f6koulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "aikuiskoulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_44491
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:55:59Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/110e8726-6c4f-4556-a28c-df69f5914ddd\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201410273105.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Laiho, Riikka Factors affecting the success of English language human resources training Englannin kieli Johtaminen English Management and Leadership 301 20424 johtaminen liike-elämä englannin kieli henkilöstökoulutus aikuiskoulutus
title Factors affecting the success of English language human resources training
title_full Factors affecting the success of English language human resources training
title_fullStr Factors affecting the success of English language human resources training Factors affecting the success of English language human resources training
title_full_unstemmed Factors affecting the success of English language human resources training Factors affecting the success of English language human resources training
title_short Factors affecting the success of English language human resources training
title_sort factors affecting the success of english language human resources training
title_txtP Factors affecting the success of English language human resources training
topic Englannin kieli Johtaminen English Management and Leadership 301 20424 johtaminen liike-elämä englannin kieli henkilöstökoulutus aikuiskoulutus
topic_facet 20424 301 Englannin kieli English Johtaminen Management and Leadership aikuiskoulutus englannin kieli henkilöstökoulutus johtaminen liike-elämä
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44491 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201410273105
work_keys_str_mv AT laihoriikka factorsaffectingthesuccessofenglishlanguagehumanresourcestraining