Musiikkimatkailijan muotokuva Viitasaaren Musiikin aika -festivaali 1992 ja 2007

Tutkimuksessa tarkastellaan kysymyksiä mitä on musiikkimatkailu ja minkälainen on musiikkimatkaili-ja, käyttäen aineistona kesällä 2007 Viitasaaren Musiikin aika -nusiikkifestivaalilla tehtyä kyselytutki-musta, joka pohjautui Timo Cantellin (1993) kesällä 1992 Musiikin aika -musiikkifestivaalilla te...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Saahkari, Liisa
Muut tekijät: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Musiikin laitos, Department of Music, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2013
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44439
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkimuksessa tarkastellaan kysymyksiä mitä on musiikkimatkailu ja minkälainen on musiikkimatkaili-ja, käyttäen aineistona kesällä 2007 Viitasaaren Musiikin aika -nusiikkifestivaalilla tehtyä kyselytutki-musta, joka pohjautui Timo Cantellin (1993) kesällä 1992 Musiikin aika -musiikkifestivaalilla tekemään kyselytutkimukseen. Vuoden 2007 ja 1992 tuloksia vertaillaan keskenään käyttäen viitekehyksenä ai-neistojen analysoinnissa Hughesin (2000) teoriaa matkailusta, johon sisältyy taidekokemus, the arts-related tourism ja matkailijasta, the arts-related tourist, jonka matkaan kuuluu taidekokemus. Hughesin teoria rajaa tutkittaviksi kohteiksi nimenomaan esittävän taiteen, the peforming arts, johon kuuluvat myös viihde-esitykset, the peforming entertainements. Vuoden 2007 aineisto kerättiin strukturoiduilla kyselylomakkeilla Musiikin aika -musiikkifestivaalilla. Haastatteluja tehtiin 30 kappaletta ja haastateltavaksi matkailijakohderyhmäksi rajattiin Hughesin (2000) teorian mukaan sellaiset festivaalivieraat, jotka yöpyivät paikkakunnalla. Tutkimuksen kannalta oleelli-nen kysymys Cantellin (1993) tutkimuksessa oli avoin kysymys ”Minkä vuoksi tulit festivaalille?”, jota tarkennettiin vastausvaihtoehdoilla vuoden 2007 tutkimuksessa. Hughesin teoriassa matkailijoiden seg-mentointi perustuu osallistujien intentioon, joten tämä oli tärkeä kysymys tutkimusongelman kannalta. Hughesin segmentointia voidaan soveltaa myös musiikkimatkailun käsitteisiin, joita on kaksi pääkate-goriaa, varsinainen musiikkimatkailu (the music-core tourism) ja ei varsinainen musiikkimatkailu (the music-pheriperal tourism). Varsinainen musiikkimatkailija (the music-core tourist) kuuluu ryhmään primääri (primary) tai multiprimääri (multi-primary) ja ei varsinainen musiikkimatkailija (the music-peripheral tourist) kuuluu ryhmään toissijainen (incident) tai satunnainen (accident). Teorian ja aineis-ton avulla voitiin määritellä, minkälainen on ollut musiikkimatkailijan muotokuva Viitasaaren Musiikin aika -musiikkifestivaalilla vuosina 1992 ja 2007. Matkailun itsenäisenä osa-alueena musiikkimatkailua ei ole Suomessa tutkittu, joskin kulttuuritapahtu-mista on tehty paljon erilaisia yleisötutkimuksia. Musiikkimatkailu festivaalien ja tapahtumien muodos-sa on mittavaa liiketoimintaa niin Suomessa kuin muuallakin maailmassa. Tämä tutkimus osoitti myös sen, että musiikkimatkailututkimus Suomessa on vielä kaukana esimerkiksi Iso-Britanniassa tehtävästä musiikkimatkailututkimuksesta.