"Ungdomar blir too tired när de är too much i nätet" engelskans påverkan på finska gymnasieelevers uppsatser i B-svenska

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millä tavalla ja kuinka paljon englannin kielen vaikutus näkyy ruotsinkielisissä teksteissä, jotka oppilaat kirjoittivat lukio-opintojensa aikana. Tutkimuksen tavoitteena oli myös tutkia sitä, vähentyykö englannin kielen vaikutus sillä aikavälillä, jonk...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Penttinen, Heidi
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:swe
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44438
_version_ 1826225812642201600
author Penttinen, Heidi
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Penttinen, Heidi Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Penttinen, Heidi Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Penttinen, Heidi
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millä tavalla ja kuinka paljon englannin kielen vaikutus näkyy ruotsinkielisissä teksteissä, jotka oppilaat kirjoittivat lukio-opintojensa aikana. Tutkimuksen tavoitteena oli myös tutkia sitä, vähentyykö englannin kielen vaikutus sillä aikavälillä, jonka aikana tekstit on kirjoitettu. Tutkimukseen osallistui neljä oppilasta, joista kolme oli naispuolisia oppilaita ja yksi oli miespuolinen. Oppilaat kirjoittivat kolme tekstiä viidestä eri teemasta. Ensimmäinen teksti kaikista teemoista kirjoitettiin syksyllä 2010, toinen syksyllä 2011 ja kolmas keväällä 2012. Oppilaat osallistuivat Jyväskylän yliopiston Topling-tutkimushankkeeseen, jonka tavoitteena on selvittää, kuinka oppilaiden kirjoitustaito parantuu suomen, ruotsin ja englannin kielten kohdalla. Hypoteesini oli, että englannin kielen vaikutus vähenee lukioaikana ja että englannin kieli näkyy monipuolisella tavalla oppilaiden teksteissä. Hypoteesi englannin kielen monipuolisuudesta osoittautui oikeaksi, sillä englannin vaikutus oli nähtävissä esimerkiksi lainasanoissa, verbi- ja sanavalinnoissa sekä sanojen kirjoitusasuissa. Hypoteesi siitä, että englannin kielen vaikutus vähenisi lukioaikana, on kuitenkin hankala todistaa oikeaksi näin pienellä otosmäärällä. Osa oppilaista ei esimerkiksi turvautunut englannin kieleen ensimmäisessä tekstissä, mutta englannin vaikutus oli nähtävissä toisessa ja kolmannessa tekstissä. Näin ollen on mahdotonta tietää, onko ollut kyse sattumasta sillä kertaa, kun englannin kielen vaikutus ei ole ollut havaittavissa. Tämän tutkimuksen tuloksia ei voida yleistää, koska otos on määrältään niin suppea. Tutkimus antaa kuitenkin arvokasta tietoa ruotsinopettajille siitä, miten oppilaat hyödyntävät muita kieliä kirjoittaessaan tekstejä ruotsiksi. Tulevissa tutkimuksissa muiden kielten siirtovaikutusta ruotsin kieleen voisi tutkia suuremmalla otosmäärällä ja haastattelemalla ruotsin kielen opettajia, jolloin myös heidän mielipiteensä saataisiin mukaan tutkimukseen.
first_indexed 2014-10-18T20:00:08Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Penttinen, Heidi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-10-18T08:22:19Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-10-18T08:22:19Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44438", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, mill\u00e4 tavalla ja kuinka paljon englannin kielen vaikutus n\u00e4kyy ruotsinkielisiss\u00e4 teksteiss\u00e4, jotka oppilaat kirjoittivat lukio-opintojensa aikana. Tutkimuksen tavoitteena oli my\u00f6s tutkia sit\u00e4, v\u00e4hentyyk\u00f6 englannin kielen vaikutus sill\u00e4 aikav\u00e4lill\u00e4, jonka aikana tekstit on kirjoitettu.\r\nTutkimukseen osallistui nelj\u00e4 oppilasta, joista kolme oli naispuolisia oppilaita ja yksi oli miespuolinen. Oppilaat kirjoittivat kolme teksti\u00e4 viidest\u00e4 eri teemasta. Ensimm\u00e4inen teksti kaikista teemoista kirjoitettiin syksyll\u00e4 2010, toinen syksyll\u00e4 2011 ja kolmas kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2012. Oppilaat osallistuivat Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston Topling-tutkimushankkeeseen, jonka tavoitteena on selvitt\u00e4\u00e4, kuinka oppilaiden kirjoitustaito parantuu suomen, ruotsin ja englannin kielten kohdalla.\r\nHypoteesini oli, ett\u00e4 englannin kielen vaikutus v\u00e4henee lukioaikana ja ett\u00e4 englannin kieli n\u00e4kyy monipuolisella tavalla oppilaiden teksteiss\u00e4. Hypoteesi englannin kielen monipuolisuudesta osoittautui oikeaksi, sill\u00e4 englannin vaikutus oli n\u00e4ht\u00e4viss\u00e4 esimerkiksi lainasanoissa, verbi- ja sanavalinnoissa sek\u00e4 sanojen kirjoitusasuissa. Hypoteesi siit\u00e4, ett\u00e4 englannin kielen vaikutus v\u00e4henisi lukioaikana, on kuitenkin hankala todistaa oikeaksi n\u00e4in pienell\u00e4 otosm\u00e4\u00e4r\u00e4ll\u00e4. Osa oppilaista ei esimerkiksi turvautunut englannin kieleen ensimm\u00e4isess\u00e4 tekstiss\u00e4, mutta englannin vaikutus oli n\u00e4ht\u00e4viss\u00e4 toisessa ja kolmannessa tekstiss\u00e4. N\u00e4in ollen on mahdotonta tiet\u00e4\u00e4, onko ollut kyse sattumasta sill\u00e4 kertaa, kun englannin kielen vaikutus ei ole ollut havaittavissa.\r\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tuloksia ei voida yleist\u00e4\u00e4, koska otos on m\u00e4\u00e4r\u00e4lt\u00e4\u00e4n niin suppea. Tutkimus antaa kuitenkin arvokasta tietoa ruotsinopettajille siit\u00e4, miten oppilaat hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4t muita kieli\u00e4 kirjoittaessaan tekstej\u00e4 ruotsiksi. Tulevissa tutkimuksissa muiden kielten siirtovaikutusta ruotsin kieleen voisi tutkia suuremmalla otosm\u00e4\u00e4r\u00e4ll\u00e4 ja haastattelemalla ruotsin kielen opettajia, jolloin my\u00f6s heid\u00e4n mielipiteens\u00e4 saataisiin mukaan tutkimukseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Heidi Penttinen (hekapent) on 2014-10-18 08:22:19.651215. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-10-18T08:22:19Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201410183058.docx: 156835 bytes, checksum: 35e5521b1fee18eb446a4d9ed067641c (MD5)\r\nlicense.html: 4874 bytes, checksum: 68da849f8aa0fe25c2219bf70cf410fe (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-10-18T08:22:19Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201410183058.docx: 156835 bytes, checksum: 35e5521b1fee18eb446a4d9ed067641c (MD5)\r\nlicense.html: 4874 bytes, checksum: 68da849f8aa0fe25c2219bf70cf410fe (MD5)\r\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "44", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "engelskans p\u00e5verkan", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Topling-projektet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "B-svenska", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "gymnasium", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "uppsatser", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Ungdomar blir too tired n\u00e4r de \u00e4r too much i n\u00e4tet\" : engelskans p\u00e5verkan p\u00e5 finska gymnasieelevers uppsatser i B-svenska", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201410183058", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-10-18T08:22:20Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_44438
language swe
last_indexed 2025-02-18T10:54:12Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/b594b8d5-f7ec-4348-867a-94d2cdaa2b4e\/download","text":"URN-NBN-fi-jyu-201410183058.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Penttinen, Heidi "Ungdomar blir too tired när de är too much i nätet" : engelskans påverkan på finska gymnasieelevers uppsatser i B-svenska engelskans påverkan Topling-projektet B-svenska gymnasium uppsatser Swedish Ruotsin kieli
title "Ungdomar blir too tired när de är too much i nätet" : engelskans påverkan på finska gymnasieelevers uppsatser i B-svenska
title_full "Ungdomar blir too tired när de är too much i nätet" : engelskans påverkan på finska gymnasieelevers uppsatser i B-svenska
title_fullStr "Ungdomar blir too tired när de är too much i nätet" : engelskans påverkan på finska gymnasieelevers uppsatser i B-svenska "Ungdomar blir too tired när de är too much i nätet" : engelskans påverkan på finska gymnasieelevers uppsatser i B-svenska
title_full_unstemmed "Ungdomar blir too tired när de är too much i nätet" : engelskans påverkan på finska gymnasieelevers uppsatser i B-svenska "Ungdomar blir too tired när de är too much i nätet" : engelskans påverkan på finska gymnasieelevers uppsatser i B-svenska
title_short "Ungdomar blir too tired när de är too much i nätet"
title_sort ungdomar blir too tired när de är too much i nätet engelskans påverkan på finska gymnasieelevers uppsatser i b svenska
title_sub engelskans påverkan på finska gymnasieelevers uppsatser i B-svenska
title_txtP "Ungdomar blir too tired när de är too much i nätet" : engelskans påverkan på finska gymnasieelevers uppsatser i B-svenska
topic engelskans påverkan Topling-projektet B-svenska gymnasium uppsatser Swedish Ruotsin kieli
topic_facet B-svenska Ruotsin kieli Swedish Topling-projektet engelskans påverkan gymnasium uppsatser
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44438 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201410183058
work_keys_str_mv AT penttinenheidi ungdomarblirtootirednärdeärtoomuchinätetengelskanspåverkanpåfinskagymnasieelevers