Sähköiset markkinointiviestintäteknologiat lisäarvon luojina arjen asumisessa case Asuntosäätiön Asumisoikeus Oy

Tämä pro gradu -tutkielma tehdään toimeksiantona Asuntosäätiön Asumisoikeus Oy:lle. Tässä pro gradu -tutkielmassa on tarkoituksena tutkia sitä, voidaanko markkinointiviestinnän teknologioilla luoda lisäarvoa arjen asumiseen esimerkiksi yhteisöllisyyden ja vuorovaikutuksen kautta. Tässä pro-gradu tut...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Heikkinen, Hanna Karoliina
Other Authors: Faculty of Information Technology, Informaatioteknologian tiedekunta, Tietojenkäsittelytieteiden laitos, Department of Computer Science and Information Systems, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2013
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44405
Description
Summary:Tämä pro gradu -tutkielma tehdään toimeksiantona Asuntosäätiön Asumisoikeus Oy:lle. Tässä pro gradu -tutkielmassa on tarkoituksena tutkia sitä, voidaanko markkinointiviestinnän teknologioilla luoda lisäarvoa arjen asumiseen esimerkiksi yhteisöllisyyden ja vuorovaikutuksen kautta. Tässä pro-gradu tutkielmassa on myös tarkoituksena selvittää, mitkä markkinointiviestinnän teknologioiden ominaisuudet luovat lisäarvoa yhteisöllisyyden ja vuorovaikutuksen kautta. Asiakassuhdemarkkinoinnin ja sähköisen viestinnän pelikenttä on muuttunut oleellisesti Internetin ja sen sovellusten kehittymisen myötä. Tämän hetkinen asiakassuhdemarkkinointi ja markkinoinnin aikakausi on erittäin ihmiskeskeistä. Jokaisen yrityksen tulisi pyrkiä luomaan jokaiseen asiakkaaseen hyvin henkilökohtainen suhde ja tällaisen suhteen luomisessa markkinointiviestinnän erilaiset teknologiset ratkaisut sekä sähköinen viestintä ovat erinomainen keino. Myös arjen asumisessa viestintäteknologiat voivat auttaa monessa asiassa. Tutkimuksen empiirinen osuus toteutettiin tapaustutkimuksena ja puolistrukturoituina teemahaastatteluina. Haastattelut tehtiin Asuntosäätiön Asumisoikeus Oy:n Helsingin Kiviparin asumisoikeuskohteen viidelle asukkaalle. Haastatteluiden toivottiin antavan tutkimustuloksia Helsingin Kiviparin asukkaiden mielipiteistä sähköistä viestintää kohtaan taloyhtiössä sekä tarkemmin mielipiteitä taloyhtiön omasta taloportaalista, yhteisöllisyydestä ja vuorovaikutuksesta asuinympäristössä. Tutkimustulosten perusteella voidaan päätellä markkinointiviestinnän teknologioiden luovan lisäarvoa arjen asumiseen silloin, kun sähköinen viestintästrategia on hyvin suunniteltu ja teknologinen sekä viestinnällinen toteutus ovat ensiluokkaisia ja tarkoituksen mukaisia. Myös vuorovaikutuksella ja viestinnän tehokkuudella, ja jossain määrin myös yhteisöllisyydellä, todettiin olevan äärimmäisen suuri rooli lisäarvon luomisessa arjen asumiseen. This master´s thesis is made as an assignment for Asuntosäätiön Asumisoikeus Oy. The purpose of this master´s thesis is to research the possibilities of digital marketing communication technologies in creating customer value in everyday living for example through the interaction and community. The purpose of this master´s thesis is also to research which features of digital marketing communication technologies create customer value through communality and interaction. Customer relationship management and digital communication have changed substantially while the Internet and its applications have developed. The present model of customer relationship management and the era of marketing is extremely human-centered. Every company aims to create personalized customer relationship and for this purpose digital marketing communication technologies and digital communication give great tools. Also in everyday living digital communication technologies are great benefit. The empirical part of this master´s thesis was implemented as a case study and half structured theme interviews. Interviews were made for five residents in Asuntosäätiön Asumisoikeus Oy house property Helsingin Kivipari. The interviews were aiming to discover the opinions of the residents about the digital communications and about the house portal – web portal, communality and interaction. Based on the research results can be concluded that the digital marketing communication technologies do create extra value – but only if the digital communication strategy is well executed and the purpose of it is clear. Also interaction and the efficiency of communication were noticed to be very important factors in creating extra customer value to everyday living.