"Uisin jos voisin" kahdeksasluokkalaisten tyttöjen kokemuksia koulun uintitunneista

Tuulia Ahola & Emma Junnila (2014). ”Uisin jos voisin”: Kahdeksasluokkalaisten tyttöjen kokemuksia koulun uintitunneista. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto, Liikun-tapedagogiikan pro gradu -tutkielma, 61s., 2 liitettä. Tutkimuksemme tarkoituksena oli selvittää, mitkä tekijät l...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Ahola, Tuulia, Junnila, Emma
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikuntakasvatuksen laitos, Department of Sport Sciences, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44398
_version_ 1826225701341102080
author Ahola, Tuulia Junnila, Emma
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Ahola, Tuulia Junnila, Emma Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Ahola, Tuulia Junnila, Emma Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Ahola, Tuulia
datasource_str_mv jyx
description Tuulia Ahola & Emma Junnila (2014). ”Uisin jos voisin”: Kahdeksasluokkalaisten tyttöjen kokemuksia koulun uintitunneista. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto, Liikun-tapedagogiikan pro gradu -tutkielma, 61s., 2 liitettä. Tutkimuksemme tarkoituksena oli selvittää, mitkä tekijät lisäävät tai vähentävät kahdeksas-luokkalaisten tyttöjen halua osallistua koululiikunnan uintituntiin. Tavoitteemme oli myös ymmärtää oppilaita paremmin ja saada omaan opetustyöhön uutta näkökulmaa oppilaiden uintimotivaation parantamiseksi. Työmme toteutettiin laadullisena tutkimuksena, koska halusimme kuulla nuorten kokemuksia, saada heidän ajatuksensa esille ja näin kuvata todellista elämää. Tutkimukseen osallistui 38 kahdeksannen luokan tyttöä. Tutkimusjoukoksi valikoituneet oppilaat kirjoittivat esseen omis-ta koulu-uintikokemuksistaan aiheesta: ”Pohdi, mitkä tekijät lisäävät tai vähentävät haluasi osallistua koulun uintitunneille”. Ainekirjoituksista kertyi 50 sivua aineistoa. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällön-analyysillä. Teemoittelun ja tyypittelyn keinoin aineisto koottiin johtopäätösten tekoa varten. Johtopäätöksiä koeteltiin vielä hermeneuttisen kehän avulla. Tulokset osoittivat koulun uintituntien ongelmakohtien olevan moniselitteiset. Tutkimukses-samme nousi esille kuusi uintitunnin motivaatioon vaikuttavaa tekijää. Nämä olivat käytännöt, ulkonäkö, sosiaaliset suhteet, epämukavuustekijät ja arviointi. Monet näistä uintimotivaatioon yhteydessä olevista tekijöistä liittyivät murrosikään. Myös yhteiskunnan luomat paineet nuorten ulkonäön suhteen vaikuttivat uintimotivaatioon negatiivisesti. Opettajilla on kuitenkin paljon mahdollisuuksia vaikuttaa oppilaiden motivaatioon. Erityisesti ryhmän ilmapiiri nousi tutkimuksessamme yhdeksi merkittävimmäksi uintimotivaatioon positiivisesti vaikuttavaksi tekijäksi. Tuulia Ahola & Emma Junnila (2014). ”I would swim if I could”: Experiences girls on the 8th grade went through on school swimming lessons. Department of Sport Sciences, University of Jyväskylä, Master´s thesis, 61 p., 2 appendicies. The aim of our research was to detect which factors increase or decrease the girls’ willingness to participate in school swimming classes. We chose this subject for the reason the girls of high school age participate in the physical education swimming lessons sadly a way too little and irregularly. In addition studies show swimming being one of the most unpleasant PE sport. Our research was carried out as a quality study of a selection of students who wrote an essay of their own swimming experiences in school. The results showed the challenges and problems areas of school swimming being ambiguous. The challenges are mainly the adolescence but also the society the youth is surrounded by with its pressures on the look, the group dynamics and the feeling of safety in a group, and the school rules. Teenagers don’t feel comfortable showing their changing bodies off. The focus on what you look like nowadays resulting in having to put make-up on and do one’s hair in a hurry do not help the situation. One feeling safe in a group can however change the swimming experience to a pleasant workout time.
first_indexed 2024-09-11T08:52:23Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Ahola, Tuulia", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Junnila, Emma", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-10-09T12:43:58Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-10-09T12:43:58Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1447991", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44398", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tuulia Ahola & Emma Junnila (2014). \u201dUisin jos voisin\u201d: Kahdeksasluokkalaisten tytt\u00f6jen kokemuksia koulun uintitunneista. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto, Liikun-tapedagogiikan pro gradu -tutkielma, 61s., 2 liitett\u00e4. \r\n\r\nTutkimuksemme tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, mitk\u00e4 tekij\u00e4t lis\u00e4\u00e4v\u00e4t tai v\u00e4hent\u00e4v\u00e4t kahdeksas-luokkalaisten tytt\u00f6jen halua osallistua koululiikunnan uintituntiin. Tavoitteemme oli my\u00f6s ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 oppilaita paremmin ja saada omaan opetusty\u00f6h\u00f6n uutta n\u00e4k\u00f6kulmaa oppilaiden uintimotivaation parantamiseksi. \r\n\r\nTy\u00f6mme toteutettiin laadullisena tutkimuksena, koska halusimme kuulla nuorten kokemuksia, saada heid\u00e4n ajatuksensa esille ja n\u00e4in kuvata todellista el\u00e4m\u00e4\u00e4. Tutkimukseen osallistui 38 kahdeksannen luokan tytt\u00f6\u00e4. Tutkimusjoukoksi valikoituneet oppilaat kirjoittivat esseen omis-ta koulu-uintikokemuksistaan aiheesta: \u201dPohdi, mitk\u00e4 tekij\u00e4t lis\u00e4\u00e4v\u00e4t tai v\u00e4hent\u00e4v\u00e4t haluasi osallistua koulun uintitunneille\u201d. \r\n\r\nAinekirjoituksista kertyi 50 sivua aineistoa. Aineisto analysoitiin aineistol\u00e4ht\u00f6isell\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6n-analyysill\u00e4. Teemoittelun ja tyypittelyn keinoin aineisto koottiin johtop\u00e4\u00e4t\u00f6sten tekoa varten. Johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksi\u00e4 koeteltiin viel\u00e4 hermeneuttisen keh\u00e4n avulla.\r\n\r\nTulokset osoittivat koulun uintituntien ongelmakohtien olevan moniselitteiset. Tutkimukses-samme nousi esille kuusi uintitunnin motivaatioon vaikuttavaa tekij\u00e4\u00e4. N\u00e4m\u00e4 olivat k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6t, ulkon\u00e4k\u00f6, sosiaaliset suhteet, ep\u00e4mukavuustekij\u00e4t ja arviointi. Monet n\u00e4ist\u00e4 uintimotivaatioon yhteydess\u00e4 olevista tekij\u00f6ist\u00e4 liittyiv\u00e4t murrosik\u00e4\u00e4n. My\u00f6s yhteiskunnan luomat paineet nuorten ulkon\u00e4\u00f6n suhteen vaikuttivat uintimotivaatioon negatiivisesti. Opettajilla on kuitenkin paljon mahdollisuuksia vaikuttaa oppilaiden motivaatioon. Erityisesti ryhm\u00e4n ilmapiiri nousi tutkimuksessamme yhdeksi merkitt\u00e4vimm\u00e4ksi uintimotivaatioon positiivisesti vaikuttavaksi tekij\u00e4ksi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tuulia Ahola & Emma Junnila (2014). \u201dI would swim if I could\u201d: Experiences girls on the 8th grade went through on school swimming lessons. Department of Sport Sciences, University of Jyv\u00e4skyl\u00e4, Master\u00b4s thesis, 61 p., 2 appendicies. \r\n\r\nThe aim of our research was to detect which factors increase or decrease the girls\u2019 willingness to participate in school swimming classes. We chose this subject for the reason the girls of high school age participate in the physical education swimming lessons sadly a way too little and irregularly. In addition studies show swimming being one of the most unpleasant PE sport. Our research was carried out as a quality study of a selection of students who wrote an essay of their own swimming experiences in school. The results showed the challenges and problems areas of school swimming being ambiguous. The challenges are mainly the adolescence but also the society the youth is surrounded by with its pressures on the look, the group dynamics and the feeling of safety in a group, and the school rules. Teenagers don\u2019t feel comfortable showing their changing bodies off. The focus on what you look like nowadays resulting in having to put make-up on and do one\u2019s hair in a hurry do not help the situation. One feeling safe in a group can however change the swimming experience to a pleasant workout time.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Tuulia Ahola (tuanahol) on 2014-10-09 12:43:57.750940. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-10-09T12:43:58Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201410092961.pdf: 660466 bytes, checksum: f7a4b92479d836e1fcd07959db34a5d5 (MD5)\r\nlicense.html: 5140 bytes, checksum: 501df6fd79a6a859c9ea0bef0095e95e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-10-09T12:43:58Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201410092961.pdf: 660466 bytes, checksum: f7a4b92479d836e1fcd07959db34a5d5 (MD5)\r\nlicense.html: 5140 bytes, checksum: 501df6fd79a6a859c9ea0bef0095e95e (MD5)\r\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (61 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Uinti", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koululiikunta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "motivaatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "murrosik\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "nuorisokulttuuri", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Uisin jos voisin\" : kahdeksasluokkalaisten tytt\u00f6jen kokemuksia koulun uintitunneista", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Kahdeksasluokkalaisten tytt\u00f6jen kokemuksia koulun uintitunneista", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201410092961", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikuntakasvatuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Sport Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-10-09T12:43:58Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "uinti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "uimataito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululiikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "murrosik\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuorisokulttuuri", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tyt\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_44398
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:48Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/46494b2e-b64e-4623-8e06-aec6436b9704\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201410092961.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ahola, Tuulia Junnila, Emma "Uisin jos voisin" : kahdeksasluokkalaisten tyttöjen kokemuksia koulun uintitunneista Uinti koululiikunta motivaatio murrosikä nuorisokulttuuri Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 uinti uimataito nuoret tytöt
title "Uisin jos voisin" : kahdeksasluokkalaisten tyttöjen kokemuksia koulun uintitunneista
title_alt Kahdeksasluokkalaisten tyttöjen kokemuksia koulun uintitunneista
title_full "Uisin jos voisin" : kahdeksasluokkalaisten tyttöjen kokemuksia koulun uintitunneista
title_fullStr "Uisin jos voisin" : kahdeksasluokkalaisten tyttöjen kokemuksia koulun uintitunneista "Uisin jos voisin" : kahdeksasluokkalaisten tyttöjen kokemuksia koulun uintitunneista
title_full_unstemmed "Uisin jos voisin" : kahdeksasluokkalaisten tyttöjen kokemuksia koulun uintitunneista "Uisin jos voisin" : kahdeksasluokkalaisten tyttöjen kokemuksia koulun uintitunneista
title_short "Uisin jos voisin"
title_sort uisin jos voisin kahdeksasluokkalaisten tyttöjen kokemuksia koulun uintitunneista
title_sub kahdeksasluokkalaisten tyttöjen kokemuksia koulun uintitunneista
title_txtP "Uisin jos voisin" : kahdeksasluokkalaisten tyttöjen kokemuksia koulun uintitunneista
topic Uinti koululiikunta motivaatio murrosikä nuorisokulttuuri Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 uinti uimataito nuoret tytöt
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education Uinti koululiikunta motivaatio murrosikä nuoret nuorisokulttuuri tytöt uimataito uinti
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44398 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201410092961
work_keys_str_mv AT aholatuulia uisinjosvoisinkahdeksasluokkalaistentyttöjenkokemuksiakoulunuintitunneista