Asiakastyytyväisyyden merkitys ja koostumus mainostoimistossa

Mainostoimiston asiakastyytyväisyys on lukuisista syistä relevantti tutkimuskohde. Asiakkaat ovat koko ajan tietoisempia tarpeistaan ja osaavat myös vaatia niitä. Laman ja teknologiakehityksen myötä yritysten tulee keskinäisessä kilpailussaan investoida entistä enemmän palvelukokemuksiin ja asiakkuu...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hristov, Jenna
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Viestintätieteiden laitos, Department of Communication, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44387
_version_ 1826225732147216384
author Hristov, Jenna
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Viestintätieteiden laitos Department of Communication University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Hristov, Jenna Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Viestintätieteiden laitos Department of Communication University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Hristov, Jenna Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Viestintätieteiden laitos Department of Communication University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Hristov, Jenna
datasource_str_mv jyx
description Mainostoimiston asiakastyytyväisyys on lukuisista syistä relevantti tutkimuskohde. Asiakkaat ovat koko ajan tietoisempia tarpeistaan ja osaavat myös vaatia niitä. Laman ja teknologiakehityksen myötä yritysten tulee keskinäisessä kilpailussaan investoida entistä enemmän palvelukokemuksiin ja asiakkuusuhteiden laatuun – dialogisuuden merkitys asiakastyytyväisyydessä korostuu. Edelleen, palvelun laatua, siihen kohdistuvia odotuksia ja vaikuttavia tekijöitä analysoitiin. Tutkielma toteutettiin toimeksiantona mainostoimisto Mainio Oy:lle. Työn tavoitteena oli kirjallisuuden ja tyytyväisyyskyselyn avulla selvittää asiakastyytyväisyyden määrittävät tekijät, asiakkaan tärkeimpinä pitämät ominaisuudet mainostoimistoa valitessa sekä Mainion tämänhetkisen asiakastyytyväisyyden tila. Työn aineistona toimi Mainion asiakkaille teetetty tyytyväisyyskysely ja sen tulokset käsiteltiin ja analysoitiin määrällisin menetelmin. Tämän jälkeen aineistoa peilattiin työn teoreettiseen viitekehykseen. Lisäksi tuotiin esille myös asiakaslähtöisyyden kritiikki. Tuloksista voidaan vetää useita johtopäätöksiä. Ensiksi, yhtä ainoaa tapaa asiakastyytyväisyyden määrittelemiselle ei ole, vaikkakin palvelun laadun vaikutusta korostetaan paljon. Kirjallisuuden ja kyselyn perusteella mainostoimiston asiakastyytyväisyyttä päädyttiin tarkastelemaan palvelun laadun, asiantuntijuuden, viestinnän, yhteistyösuhteen, mainostoimiston näkyvyyden, fyysisten puitteiden sekä odotusten kautta. Asiakkaiden vastausten perusteella tärkeimmät ominaisuudet mainostoimiston valinnalle ovat asiakkaan kokonaisvaltainen tunteminen, idearikkaus ja luovuus sekä laadukas asiakaspalvelu. Mainion asiakastyytyväisyyden tila oli tutkimushetkellä yleisesti ottaen hyvä: avuliaisuuteen, keskustelun helppouteen ja tavoitettavuuteen oltiin erityisen tyytyväisiä. Myös kiiretilanteiden sujuvuus, projektien aikatauluttaminen sekä asiakkaan toimialatuntemus koettiin melko hyviksi. Olennaisimpia kehityskohteita olivat projektien kustannusarviointi, tavoitteiden määrittely, työn laadun vaihtelevuus sekä asiakkaan myynnin lisääminen. Tulokset eivät vastaajien lukumäärästä johtuen ole yleistettäviä, mutta Mainion henkilöstölle niistä on toiminnan kehittämisessä hyötyä.
first_indexed 2024-09-11T08:50:23Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Hristov, Jenna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-10-07T11:44:47Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-10-07T11:44:47Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1446683", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44387", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Mainostoimiston asiakastyytyv\u00e4isyys on lukuisista syist\u00e4 relevantti tutkimuskohde. Asiakkaat ovat koko ajan tietoisempia tarpeistaan ja osaavat my\u00f6s vaatia niit\u00e4. Laman ja teknologiakehityksen my\u00f6t\u00e4 yritysten tulee keskin\u00e4isess\u00e4 kilpailussaan investoida entist\u00e4 enemm\u00e4n palvelukokemuksiin ja asiakkuusuhteiden laatuun \u2013 dialogisuuden merkitys asiakastyytyv\u00e4isyydess\u00e4 korostuu. Edelleen, palvelun laatua, siihen kohdistuvia odotuksia ja vaikuttavia tekij\u00f6it\u00e4 analysoitiin. Tutkielma toteutettiin toimeksiantona mainostoimisto Mainio Oy:lle. Ty\u00f6n tavoitteena oli kirjallisuuden ja tyytyv\u00e4isyyskyselyn avulla selvitt\u00e4\u00e4 asiakastyytyv\u00e4isyyden m\u00e4\u00e4ritt\u00e4v\u00e4t tekij\u00e4t, asiakkaan t\u00e4rkeimpin\u00e4 pit\u00e4m\u00e4t ominaisuudet mainostoimistoa valitessa sek\u00e4 Mainion t\u00e4m\u00e4nhetkisen asiakastyytyv\u00e4isyyden tila. \nTy\u00f6n aineistona toimi Mainion asiakkaille teetetty tyytyv\u00e4isyyskysely ja sen tulokset k\u00e4siteltiin ja analysoitiin m\u00e4\u00e4r\u00e4llisin menetelmin. T\u00e4m\u00e4n j\u00e4lkeen aineistoa peilattiin ty\u00f6n teoreettiseen viitekehykseen. Lis\u00e4ksi tuotiin esille my\u00f6s asiakasl\u00e4ht\u00f6isyyden kritiikki.\nTuloksista voidaan vet\u00e4\u00e4 useita johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksi\u00e4. Ensiksi, yht\u00e4 ainoaa tapaa asiakastyytyv\u00e4isyyden m\u00e4\u00e4rittelemiselle ei ole, vaikkakin palvelun laadun vaikutusta korostetaan paljon. Kirjallisuuden ja kyselyn perusteella mainostoimiston asiakastyytyv\u00e4isyytt\u00e4 p\u00e4\u00e4dyttiin tarkastelemaan palvelun laadun, asiantuntijuuden, viestinn\u00e4n, yhteisty\u00f6suhteen, mainostoimiston n\u00e4kyvyyden, fyysisten puitteiden sek\u00e4 odotusten kautta. Asiakkaiden vastausten perusteella t\u00e4rkeimm\u00e4t ominaisuudet mainostoimiston valinnalle ovat asiakkaan kokonaisvaltainen tunteminen, idearikkaus ja luovuus sek\u00e4 laadukas asiakaspalvelu. Mainion asiakastyytyv\u00e4isyyden tila oli tutkimushetkell\u00e4 yleisesti ottaen hyv\u00e4: avuliaisuuteen, keskustelun helppouteen ja tavoitettavuuteen oltiin erityisen tyytyv\u00e4isi\u00e4. My\u00f6s kiiretilanteiden sujuvuus, projektien aikatauluttaminen sek\u00e4 asiakkaan toimialatuntemus koettiin melko hyviksi. Olennaisimpia kehityskohteita olivat projektien kustannusarviointi, tavoitteiden m\u00e4\u00e4rittely, ty\u00f6n laadun vaihtelevuus sek\u00e4 asiakkaan myynnin lis\u00e4\u00e4minen. Tulokset eiv\u00e4t vastaajien lukum\u00e4\u00e4r\u00e4st\u00e4 johtuen ole yleistett\u00e4vi\u00e4, mutta Mainion henkil\u00f6st\u00f6lle niist\u00e4 on toiminnan kehitt\u00e4misess\u00e4 hy\u00f6ty\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Jenna Hristov (jesohris) on 2014-10-07 11:44:47.032869. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-10-07T11:44:47Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201410072939.pdf: 1963062 bytes, checksum: e8566624ee9cc1a1edc3de92b0e70a38 (MD5)\nlicense.html: 4818 bytes, checksum: a9540de7fd18b6de3db72e1e46b12a84 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-10-07T11:44:47Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201410072939.pdf: 1963062 bytes, checksum: e8566624ee9cc1a1edc3de92b0e70a38 (MD5)\nlicense.html: 4818 bytes, checksum: a9540de7fd18b6de3db72e1e46b12a84 (MD5)\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (106 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "asiakasl\u00e4ht\u00f6isyys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "asiakaspalvelu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "asiakassuhde", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "asiakastyytyv\u00e4isyys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "mainostoimistot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "organisaatioviestint\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yhteis\u00f6viestint\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Asiakastyytyv\u00e4isyyden merkitys ja koostumus mainostoimistossa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201410072939", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Communication", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Yhteis\u00f6viestint\u00e4", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Organizational Communication", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-10-07T11:44:48Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3131", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiakasl\u00e4ht\u00f6isyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiakaspalvelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiakassuhde", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiakastyytyv\u00e4isyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mainostoimistot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "organisaatioviestint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteis\u00f6viestint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_44387
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:28Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/35ac1599-788f-4716-a8c2-03de69d6ebe1\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201410072939.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hristov, Jenna Asiakastyytyväisyyden merkitys ja koostumus mainostoimistossa asiakaslähtöisyys asiakaspalvelu asiakassuhde asiakastyytyväisyys mainostoimistot organisaatioviestintä yhteisöviestintä Yhteisöviestintä Organizational Communication 3131
title Asiakastyytyväisyyden merkitys ja koostumus mainostoimistossa
title_full Asiakastyytyväisyyden merkitys ja koostumus mainostoimistossa
title_fullStr Asiakastyytyväisyyden merkitys ja koostumus mainostoimistossa Asiakastyytyväisyyden merkitys ja koostumus mainostoimistossa
title_full_unstemmed Asiakastyytyväisyyden merkitys ja koostumus mainostoimistossa Asiakastyytyväisyyden merkitys ja koostumus mainostoimistossa
title_short Asiakastyytyväisyyden merkitys ja koostumus mainostoimistossa
title_sort asiakastyytyväisyyden merkitys ja koostumus mainostoimistossa
title_txtP Asiakastyytyväisyyden merkitys ja koostumus mainostoimistossa
topic asiakaslähtöisyys asiakaspalvelu asiakassuhde asiakastyytyväisyys mainostoimistot organisaatioviestintä yhteisöviestintä Yhteisöviestintä Organizational Communication 3131
topic_facet 3131 Organizational Communication Yhteisöviestintä asiakaslähtöisyys asiakaspalvelu asiakassuhde asiakastyytyväisyys mainostoimistot organisaatioviestintä yhteisöviestintä
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44387 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201410072939
work_keys_str_mv AT hristovjenna asiakastyytyväisyydenmerkitysjakoostumusmainostoimistossa