Esi- ja alkuopetus yhdessä vai erikseen luokanopettajien ja lastentarhanopettajien käsityksiä alkuluokasta

Tutkielma on laadullinen ja tutkimusotteeltaan fenomenografinen. Etsin tässä tutkimuksessa vastausta kysymykseen tulisiko esi- ja alkuopetus järjestää yhdessä vai erikseen? Keskeisenä tarkastelun kohteena on Hollolan kunnan alkuluokkatoiminta. Tässä tutkimuksessa alkuluokkatoiminnalla tarkoitetaan e...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Tommola, Tia
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44384
_version_ 1826225734702596096
author Tommola, Tia
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Tommola, Tia Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Tommola, Tia Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Tommola, Tia
datasource_str_mv jyx
description Tutkielma on laadullinen ja tutkimusotteeltaan fenomenografinen. Etsin tässä tutkimuksessa vastausta kysymykseen tulisiko esi- ja alkuopetus järjestää yhdessä vai erikseen? Keskeisenä tarkastelun kohteena on Hollolan kunnan alkuluokkatoiminta. Tässä tutkimuksessa alkuluokkatoiminnalla tarkoitetaan esi- ja alkuopetuksen suunniteltua päivittäistä työskentelyä yhteisessä oppimisympäristössä. Lähestyn tutkimustehtävääni kahdella tutkimuskysymyksellä, jotka ovat 1. Millaisia käsityksiä esi- ja alkuopettajat antavat esi- ja alkuopetuksen yhdistämisestä alkuluokkatoiminnaksi? 2. Millaisia käsityksiä annetaan alkuluokan kehittämiseksi? Olen kerännyt tutkimusaineistoni laatimallani kyselylomakkeella, jossa oli avoimia kysymyksiä. Tutkimukseni kohdejoukko koostui Hollolan kunnan alkuluokassa työskentelevistä luokanopettajista ja lastentarhanopettajista. Olen analysoinut aineiston erilaisiin teemoihin ja rakentanut näille teemoille yläkategoriat ja niihin liittyvät alakategoriat. Tutkimuksen pääteemoja ovat tiedonkulku alkuluokassa, yksilön huomioiminen, kolmiportaisen tuen järjestäminen alkuluokassa ja opetusjärjestelyt. Keskeisesti käsitellään oppilaan sosiaalisia taitoja, vertaisoppimista, oppilasarviointia sekä esi- ja alkuopetusta sen yhdistämisen näkökulmasta. Tutkimustulosten mukaan tieto kulkee alkuluokan tiimissä joustavasti, lähinnä sähköisesti tai sovituilla tapaamisilla. Oppimistavoitteet saavutetaan alkuluokassa hyvin ja oppilas voi opiskella omalla lähikehityksen alueella ja omista lähtökohdista käsin. Kolmiportaista tukea käytetään monipuolisesti alkuluokassa. Oppilaalla on mahdollisuus opiskella joustavasti jopa neljä vuotta. Lukujärjestys on toimiva ja joustava, sitä muokataan aina uuden lukuvuoden alussa. Vastuunjako aikuisten kesken toimii hyvin ja tiimityö on kaikkien etu. Toiminnallinen työtapa mahdollistaa sosiaalisten taitojen ja vertaisoppimisen opettelun. Arviointia toteutetaan monipuolisesti. Tutkimustulosten mukaan alkuluokassa on enemmän hyviä puolia kuin kehittämistä.
first_indexed 2023-03-22T09:58:33Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Tommola, Tia", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-10-06T14:01:42Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-10-06T14:01:42Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1446619", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44384", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielma on laadullinen ja tutkimusotteeltaan fenomenografinen. Etsin t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa vastausta kysymykseen tulisiko esi- ja alkuopetus j\u00e4rjest\u00e4\u00e4 yhdess\u00e4 vai erikseen? Keskeisen\u00e4 tarkastelun kohteena on Hollolan kunnan alkuluokkatoiminta. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa alkuluokkatoiminnalla tarkoitetaan esi- ja alkuopetuksen suunniteltua p\u00e4ivitt\u00e4ist\u00e4 ty\u00f6skentely\u00e4 yhteisess\u00e4 oppimisymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4. L\u00e4hestyn tutkimusteht\u00e4v\u00e4\u00e4ni kahdella tutkimuskysymyksell\u00e4, jotka ovat 1. Millaisia k\u00e4sityksi\u00e4 esi- ja alkuopettajat antavat esi- ja alkuopetuksen yhdist\u00e4misest\u00e4 alkuluokkatoiminnaksi? 2. Millaisia k\u00e4sityksi\u00e4 annetaan alkuluokan kehitt\u00e4miseksi?\r\n\r\nOlen ker\u00e4nnyt tutkimusaineistoni laatimallani kyselylomakkeella, jossa oli avoimia kysymyksi\u00e4. Tutkimukseni kohdejoukko koostui Hollolan kunnan alkuluokassa ty\u00f6skentelevist\u00e4 luokanopettajista ja lastentarhanopettajista. Olen analysoinut aineiston erilaisiin teemoihin ja rakentanut n\u00e4ille teemoille yl\u00e4kategoriat ja niihin liittyv\u00e4t alakategoriat. Tutkimuksen p\u00e4\u00e4teemoja ovat tiedonkulku alkuluokassa, yksil\u00f6n huomioiminen, kolmiportaisen tuen j\u00e4rjest\u00e4minen alkuluokassa ja opetusj\u00e4rjestelyt. Keskeisesti k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n oppilaan sosiaalisia taitoja, vertaisoppimista, oppilasarviointia sek\u00e4 esi- ja alkuopetusta sen yhdist\u00e4misen n\u00e4k\u00f6kulmasta. \r\n\r\n\r\nTutkimustulosten mukaan tieto kulkee alkuluokan tiimiss\u00e4 joustavasti, l\u00e4hinn\u00e4 s\u00e4hk\u00f6isesti tai sovituilla tapaamisilla. Oppimistavoitteet saavutetaan alkuluokassa hyvin ja oppilas voi opiskella omalla l\u00e4hikehityksen alueella ja omista l\u00e4ht\u00f6kohdista k\u00e4sin. Kolmiportaista tukea k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n monipuolisesti alkuluokassa. Oppilaalla on mahdollisuus opiskella joustavasti jopa nelj\u00e4 vuotta. Lukuj\u00e4rjestys on toimiva ja joustava, sit\u00e4 muokataan aina uuden lukuvuoden alussa. Vastuunjako aikuisten kesken toimii hyvin ja tiimity\u00f6 on kaikkien etu. Toiminnallinen ty\u00f6tapa mahdollistaa sosiaalisten taitojen ja vertaisoppimisen opettelun. Arviointia toteutetaan monipuolisesti. Tutkimustulosten mukaan alkuluokassa on enemm\u00e4n hyvi\u00e4 puolia kuin kehitt\u00e4mist\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Tia Tommola (titetomm) on 2014-10-06 14:01:42.345226. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-10-06T14:01:42Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201410062935.docx: 1772153 bytes, checksum: ecf6dc8b6a1877e8a794d34a5cee2ebe (MD5)\r\nlicense.html: 4860 bytes, checksum: e07ad00cc50a868ff6bb6e115d8c9420 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-10-06T14:01:42Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201410062935.docx: 1772153 bytes, checksum: ecf6dc8b6a1877e8a794d34a5cee2ebe (MD5)\r\nlicense.html: 4860 bytes, checksum: e07ad00cc50a868ff6bb6e115d8c9420 (MD5)\r\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (117 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Esiopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "alkuopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "alkuluokka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "moniammatillinen yhteisty\u00f6 ja vertaisoppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Esi- ja alkuopetus yhdess\u00e4 vai erikseen : luokanopettajien ja lastentarhanopettajien k\u00e4sityksi\u00e4 alkuluokasta", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Luokanopettajien ja lastentarhanopettajien k\u00e4sityksi\u00e4 alkuluokasta", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201410062935", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-10-06T14:01:43Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esiopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alkuopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vertaisoppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "moniammatillisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteisty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lastentarhanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_44384
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:02Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/6932d14d-8123-4233-9220-670d95b111c3\/download","text":"URN-NBN-fi-jyu-201410062935.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Tommola, Tia Esi- ja alkuopetus yhdessä vai erikseen : luokanopettajien ja lastentarhanopettajien käsityksiä alkuluokasta Esiopetus alkuopetus alkuluokka moniammatillinen yhteistyö ja vertaisoppiminen Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 esiopetus vertaisoppiminen moniammatillisuus yhteistyö lastentarhanopettajat luokanopettajat
title Esi- ja alkuopetus yhdessä vai erikseen : luokanopettajien ja lastentarhanopettajien käsityksiä alkuluokasta
title_alt Luokanopettajien ja lastentarhanopettajien käsityksiä alkuluokasta
title_full Esi- ja alkuopetus yhdessä vai erikseen : luokanopettajien ja lastentarhanopettajien käsityksiä alkuluokasta
title_fullStr Esi- ja alkuopetus yhdessä vai erikseen : luokanopettajien ja lastentarhanopettajien käsityksiä alkuluokasta Esi- ja alkuopetus yhdessä vai erikseen : luokanopettajien ja lastentarhanopettajien käsityksiä alkuluokasta
title_full_unstemmed Esi- ja alkuopetus yhdessä vai erikseen : luokanopettajien ja lastentarhanopettajien käsityksiä alkuluokasta Esi- ja alkuopetus yhdessä vai erikseen : luokanopettajien ja lastentarhanopettajien käsityksiä alkuluokasta
title_short Esi- ja alkuopetus yhdessä vai erikseen
title_sort esi ja alkuopetus yhdessä vai erikseen luokanopettajien ja lastentarhanopettajien käsityksiä alkuluokasta
title_sub luokanopettajien ja lastentarhanopettajien käsityksiä alkuluokasta
title_txtP Esi- ja alkuopetus yhdessä vai erikseen : luokanopettajien ja lastentarhanopettajien käsityksiä alkuluokasta
topic Esiopetus alkuopetus alkuluokka moniammatillinen yhteistyö ja vertaisoppiminen Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 esiopetus vertaisoppiminen moniammatillisuus yhteistyö lastentarhanopettajat luokanopettajat
topic_facet 103 Esiopetus Luokanopettajakoulutus Teacher Education alkuluokka alkuopetus esiopetus lastentarhanopettajat luokanopettajat moniammatillinen yhteistyö ja vertaisoppiminen moniammatillisuus vertaisoppiminen yhteistyö
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44384 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201410062935
work_keys_str_mv AT tommolatia esijaalkuopetusyhdessävaierikseenluokanopettajienjalastentarhanopettajienkäsityksiäal