Musiikkiterapia 4-vuotiaan lapsen aloitteellisuuden ja omatoimisuuden tukemisessa Downin oireyhtymään liittyvien erityispiirteiden tarkastelu tapaustutkimuksen valossa

Suomessa syntyy vuosittain vajaa sata lasta, joilla todetaan Downin oireyhtymä. Jokai- nen lapsi, jolla on Downin oireyhtymä, kehittyy yksilöllisesti, vahvuuksineen ja haas- teineen. Downin oireyhtymään liittyy kuitenkin joitakin erityispiirteitä, jotka vaikuttavat lapsen kokonaiskehitykseen. Lasten...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Kurri-Almgrén, Katri
Muut tekijät: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2014
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44359
_version_ 1826225732145119232
author Kurri-Almgrén, Katri
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kurri-Almgrén, Katri Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kurri-Almgrén, Katri Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kurri-Almgrén, Katri
datasource_str_mv jyx
description Suomessa syntyy vuosittain vajaa sata lasta, joilla todetaan Downin oireyhtymä. Jokai- nen lapsi, jolla on Downin oireyhtymä, kehittyy yksilöllisesti, vahvuuksineen ja haas- teineen. Downin oireyhtymään liittyy kuitenkin joitakin erityispiirteitä, jotka vaikuttavat lapsen kokonaiskehitykseen. Lasten, joilla on Downin oireyhtymä, kielellinen ja motorinen kehitys viivästyvät tavanomaisesti kehittyviin lapsiin verrattuna, mitkä seikat vaikuttavat omatoimisuuden ja aloitteellisuuden kehittymiseen. Kielenkehityksen viivettä aiheuttavat muun muassa auditiivisen prosessoinnin vaikeu- det. Varhaiskuntoutukseen kuuluu yleisesti puheterapia ja tukiviittomien opetus, jolla pyritään tukemaan lapsen ja hänen läheistensä välistä vuorovaikutusta. Musiikkiterapi- assa edellä mainittuja haasteita harjaannutetaan luontevasti, sillä musiikillisten elementtien, kuten rytmin, havaitseminen on sisäsyntyistä. Musiikkiterapian vaikuttavuudesta lasten, joilla on Downin oireyhtymä, vuorovaikutustaitojen ja sosioemotionaalisten taitojen kehitykseen on kuitenkin suhteellisen vähän tieteellistä tutkimusta. Tutkimus toteutettiin vuoden kestäneen musiikkiterapiajakson aikana tutkimuslapsen, Linnean, päiväkodissa. Terapiatapaamiset videoitiin ja analysoitiin. Tämän lisäksi Linnean äitiä ja lastentarhanopettajaa haastateltiin kaksi kertaa arkihavaintojen keräämistä varten. Linnean aloitteellisuutta ja omatoimisuutta tuettiin musiikkiterapiatapaamisissa antamalla Linnealle mahdollisuuksia ohjata yhteistä toimintaa ja tehdä valintoja. Musiikkiterapiajakson aikana Linnean omatoimisuus lisääntyi merkittävästi. Linnea rohkaistui toimimaan itsenäisesti kaikissa toimintaympäristöissä, alkoi keksimään omia leikkejä ja pyytämään muita mukaan. Myös Linnean kuulo harjaantui ja hän oppi erot- tamaan puheen ja viittomisen toiminnalliset eroavaisuudet ja käyttämään ääntä ongel- manratkaisutilanteissa. Musiikkiterapian arvioidaan vaikuttaneen erityisesti Linnean toiminnanohjailutaitoihin ja itsetunnon vahvistumiseen. Tutkimustulokset vahvistavat monipuolisen varhaiskun- toutuksen merkitystä lapsen kokonaiskehitykselle ja sosiaalisen integraation onnistumiselle.
first_indexed 2023-03-22T10:00:03Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Kurri-Almgre\u0301n, Katri", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-09-30T10:16:37Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-09-30T10:16:37Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1446197", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44359", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Suomessa syntyy vuosittain vajaa sata lasta, joilla todetaan Downin oireyhtym\u00e4. Jokai- nen lapsi, jolla on Downin oireyhtym\u00e4, kehittyy yksil\u00f6llisesti, vahvuuksineen ja haas- teineen. Downin oireyhtym\u00e4\u00e4n liittyy kuitenkin joitakin erityispiirteit\u00e4, jotka vaikuttavat lapsen kokonaiskehitykseen. Lasten, joilla on Downin oireyhtym\u00e4, kielellinen ja motorinen kehitys viiv\u00e4styv\u00e4t tavanomaisesti kehittyviin lapsiin verrattuna, mitk\u00e4 seikat vaikuttavat omatoimisuuden ja aloitteellisuuden kehittymiseen.\r\nKielenkehityksen viivett\u00e4 aiheuttavat muun muassa auditiivisen prosessoinnin vaikeu- det. Varhaiskuntoutukseen kuuluu yleisesti puheterapia ja tukiviittomien opetus, jolla pyrit\u00e4\u00e4n tukemaan lapsen ja h\u00e4nen l\u00e4heistens\u00e4 v\u00e4list\u00e4 vuorovaikutusta. Musiikkiterapi- assa edell\u00e4 mainittuja haasteita harjaannutetaan luontevasti, sill\u00e4 musiikillisten elementtien, kuten rytmin, havaitseminen on sis\u00e4syntyist\u00e4. Musiikkiterapian vaikuttavuudesta lasten, joilla on Downin oireyhtym\u00e4, vuorovaikutustaitojen ja sosioemotionaalisten taitojen kehitykseen on kuitenkin suhteellisen v\u00e4h\u00e4n tieteellist\u00e4 tutkimusta.\r\nTutkimus toteutettiin vuoden kest\u00e4neen musiikkiterapiajakson aikana tutkimuslapsen, Linnean, p\u00e4iv\u00e4kodissa. Terapiatapaamiset videoitiin ja analysoitiin. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi Linnean \u00e4iti\u00e4 ja lastentarhanopettajaa haastateltiin kaksi kertaa arkihavaintojen ker\u00e4\u00e4mist\u00e4 varten. Linnean aloitteellisuutta ja omatoimisuutta tuettiin musiikkiterapiatapaamisissa antamalla Linnealle mahdollisuuksia ohjata yhteist\u00e4 toimintaa ja tehd\u00e4 valintoja.\r\nMusiikkiterapiajakson aikana Linnean omatoimisuus lis\u00e4\u00e4ntyi merkitt\u00e4v\u00e4sti. Linnea rohkaistui toimimaan itsen\u00e4isesti kaikissa toimintaymp\u00e4rist\u00f6iss\u00e4, alkoi keksim\u00e4\u00e4n omia leikkej\u00e4 ja pyyt\u00e4m\u00e4\u00e4n muita mukaan. My\u00f6s Linnean kuulo harjaantui ja h\u00e4n oppi erot- tamaan puheen ja viittomisen toiminnalliset eroavaisuudet ja k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4n \u00e4\u00e4nt\u00e4 ongel- manratkaisutilanteissa.\r\nMusiikkiterapian arvioidaan vaikuttaneen erityisesti Linnean toiminnanohjailutaitoihin ja itsetunnon vahvistumiseen. Tutkimustulokset vahvistavat monipuolisen varhaiskun- toutuksen merkityst\u00e4 lapsen kokonaiskehitykselle ja sosiaalisen integraation onnistumiselle.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Katri Kurri-Almgr\u00e9n (arkaalmg) on 2014-09-30 10:16:37.041989. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-09-30T10:16:37Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201409302908.pdf: 1150206 bytes, checksum: fa2f663c2a51ca785e345ac88d11b105 (MD5)\r\nlicense.html: 4941 bytes, checksum: c374606c89a47c29266da0a74eb8ec4c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-09-30T10:16:37Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201409302908.pdf: 1150206 bytes, checksum: fa2f663c2a51ca785e345ac88d11b105 (MD5)\r\nlicense.html: 4941 bytes, checksum: c374606c89a47c29266da0a74eb8ec4c (MD5)\r\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (75 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "musiikkiterapia", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Downin oireyhtym\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "integraatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "aloitteellisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "omatoimisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kielenkehitys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tapaustutkimus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Musiikkiterapia 4-vuotiaan lapsen aloitteellisuuden ja omatoimisuuden tukemisessa : Downin oireyhtym\u00e4\u00e4n liittyvien erityispiirteiden tarkastelu tapaustutkimuksen valossa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201409302908", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Tapaustutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-09-30T10:16:38Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkiterapia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Downin oireyhtym\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "integraatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "omatoimisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielenk\u00e4ytt\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_44359
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:50Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/33d4d925-31f6-4851-a848-54f755888c61\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201409302908.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kurri-Almgrén, Katri Musiikkiterapia 4-vuotiaan lapsen aloitteellisuuden ja omatoimisuuden tukemisessa : Downin oireyhtymään liittyvien erityispiirteiden tarkastelu tapaustutkimuksen valossa musiikkiterapia Downin oireyhtymä integraatio aloitteellisuus omatoimisuus kielenkehitys tapaustutkimus Erityispedagogiikka Special Education Tapaustutkimus 101 lapset varhaiskasvatus kielenkäyttö
title Musiikkiterapia 4-vuotiaan lapsen aloitteellisuuden ja omatoimisuuden tukemisessa : Downin oireyhtymään liittyvien erityispiirteiden tarkastelu tapaustutkimuksen valossa
title_full Musiikkiterapia 4-vuotiaan lapsen aloitteellisuuden ja omatoimisuuden tukemisessa : Downin oireyhtymään liittyvien erityispiirteiden tarkastelu tapaustutkimuksen valossa
title_fullStr Musiikkiterapia 4-vuotiaan lapsen aloitteellisuuden ja omatoimisuuden tukemisessa : Downin oireyhtymään liittyvien erityispiirteiden tarkastelu tapaustutkimuksen valossa Musiikkiterapia 4-vuotiaan lapsen aloitteellisuuden ja omatoimisuuden tukemisessa : Downin oireyhtymään liittyvien erityispiirteiden tarkastelu tapaustutkimuksen valossa
title_full_unstemmed Musiikkiterapia 4-vuotiaan lapsen aloitteellisuuden ja omatoimisuuden tukemisessa : Downin oireyhtymään liittyvien erityispiirteiden tarkastelu tapaustutkimuksen valossa Musiikkiterapia 4-vuotiaan lapsen aloitteellisuuden ja omatoimisuuden tukemisessa : Downin oireyhtymään liittyvien erityispiirteiden tarkastelu tapaustutkimuksen valossa
title_short Musiikkiterapia 4-vuotiaan lapsen aloitteellisuuden ja omatoimisuuden tukemisessa
title_sort musiikkiterapia 4 vuotiaan lapsen aloitteellisuuden ja omatoimisuuden tukemisessa downin oireyhtymään liittyvien erityispiirteiden tarkastelu tapaustutkimuksen valossa
title_sub Downin oireyhtymään liittyvien erityispiirteiden tarkastelu tapaustutkimuksen valossa
title_txtP Musiikkiterapia 4-vuotiaan lapsen aloitteellisuuden ja omatoimisuuden tukemisessa : Downin oireyhtymään liittyvien erityispiirteiden tarkastelu tapaustutkimuksen valossa
topic musiikkiterapia Downin oireyhtymä integraatio aloitteellisuus omatoimisuus kielenkehitys tapaustutkimus Erityispedagogiikka Special Education Tapaustutkimus 101 lapset varhaiskasvatus kielenkäyttö
topic_facet 101 Downin oireyhtymä Erityispedagogiikka Special Education Tapaustutkimus aloitteellisuus integraatio kielenkehitys kielenkäyttö lapset musiikkiterapia omatoimisuus tapaustutkimus varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44359 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201409302908
work_keys_str_mv AT kurrialmgrenkatri musiikkiterapia4vuotiaanlapsenaloitteellisuudenjaomatoimisuudentukemisessadown