Tavasta tyyleihin kuopiolainen graffiti juurilta nykypäivään

Tutkimukseni käsittelee kuopiolaista graffitia ja sen ilmenemismuotoja Kuopiossa. Lähestyn graffitia paikan ja teoksen näkökulmista. Selvitän, mitä paikat merkitsevät graffitille, ja miten ne vaikuttavat sen luonteeseen. Tarkastelen alueen graffitimaalausten tyylillisiä ratkaisuja etsien viitteitä...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Väisänen, Jyri
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Art and Cultural Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44337
Description
Summary:Tutkimukseni käsittelee kuopiolaista graffitia ja sen ilmenemismuotoja Kuopiossa. Lähestyn graffitia paikan ja teoksen näkökulmista. Selvitän, mitä paikat merkitsevät graffitille, ja miten ne vaikuttavat sen luonteeseen. Tarkastelen alueen graffitimaalausten tyylillisiä ratkaisuja etsien viitteitä vaikutteista tai teosten kuulumisesta tiettyihin graffitimaalauksen tyylisuuntiin. Tutkimukseni taustalla on ajatus alueen graffitin perifeerisestä luonteesta, ja sen mahdollisesta ilmenemisestä omalaatuisena ilmaisuna tai graffitiin liittyvän koodiston poikkeavuuksina. Lisäksi pohdin graffitin sisällön merkityksiä. Tarkastelen paikan merkitystä graffitille Kuopion keskeisten graffitilokaatioiden kautta. Kuopiolaisten graffitimaalausten tyyleihin perehdyn visuaalisen analyysin avulla. Käsittelen kuopiolaisia graffitimaalauksia kahdessa osassa: Aloitan tarkastelemalla varhaisimpia jäljellä olevia maalauksia, minkä jälkeen siirryn 2000-luvun töihin. Käytän Lisa Gottliebin graffitien analysoinnin ja luokittelun systeemiä graffitimaalausten analyysin työkaluna tavoitellen teoksen tyyliä ja vaikutteiden lähteitä sen yksityiskohtien kautta. Samalla etsin viitteitä alueellisesta tyylistä. Tutkimukseni osoittaa että graffiti ilmenee Kuopiossa samassa muodossa kuin muuallakin Suomessa ja maailmalla, ilman merkittävää yhtenäistä poikkeavuutta ajalle tyypillisestä graffitista. Alakulttuurinen koodisto ilmenee samanlaisena, mikä käy ilmi tekemistäni haastatteluista ja tarkastelemistani maalauksista. 1980-luvun lopun teoksista löydän selkeitä tyylillisiä vaikutteita niin Yhdysvaltojen, kuin Keski-Euroopankin suunnalta. Nykypäivän kuopiolaisen graffitin tyylit näyttäytyvät moninaisina, ja löydän niistä tyylillisiä yhteyksiä vakiintuneisiin graffitin tyylisuuntiin.