Lukutuokiot lasten lukemissujuvuuden tukena

Tämä tutkimus sijoittuu lukemisinterventioiden tutkimuskenttään. Tutkimuksen aiheena olleet lukutuokiot ovat kehitelty heikkojen lukijoiden lukemissujuvuuden tukemiseksi. Tässä tutkimuksessa tavoitteena oli selvittää kuinka lapset kuvailevat osallistumiskokemuksiaan koskien Lukumummi ja -vaari –toim...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Salmela, Anu-Katri
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44336
_version_ 1826225744980738048
author Salmela, Anu-Katri
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Salmela, Anu-Katri Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Salmela, Anu-Katri Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Salmela, Anu-Katri
datasource_str_mv jyx
description Tämä tutkimus sijoittuu lukemisinterventioiden tutkimuskenttään. Tutkimuksen aiheena olleet lukutuokiot ovat kehitelty heikkojen lukijoiden lukemissujuvuuden tukemiseksi. Tässä tutkimuksessa tavoitteena oli selvittää kuinka lapset kuvailevat osallistumiskokemuksiaan koskien Lukumummi ja -vaari –toiminnan lukutuokioita. Vastauksia etsittiin siihen millaisia mielipiteitä lapsilla oli lukutuokioista, miten he kehittäisivät lukutuokioita jatkossa sekä minkälaisia vaikutuksia lapset kokivat lukutuokioilla olleen heidän lukutaidolleen sekä lukumotivaatiolleen. Yhdysvalloissa toteutetuissa aikaisemmissa tutkimuksissa on tullut esille, että partnerilukeminen, jossa aikuinen ja lapsi lukevat yhdessä, voi edistää lasten lukutaitoa. Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla lapsia, jotka osallistuivat Niilo Mäki Instituutin Lukemissujuvuuden kehityksen tukeminen kouluiässä -hankkeen Lukumummi ja -vaari –toimintaan vuonna 2013. Jokaisesta Lukumummi ja -vaari –toimintaan osallistuneesta koululuokasta valittiin lukutuokioihin kaksi lukemissujuvuudeltaan heikointa lukijaa. Hankkeessa vapaaehtoiset mummit ja vaarit pitivät kahdenkeskisiä lukutuokioita lapsille. Heidän tehtävänään oli innostaa lapsia lukemiseen. Tutkimuksessa tarkasteltiin 34 lapsen vastauksia. Lapset olivat eri luokka-asteilta, 2.-luokkalaisista 6.-luokkalaisiin. Heistä 17 oli tyttöjä ja 17 poikia. Tässä laadullisessa tutkimuksessa aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tämä tutkimus on viitekehykseltään lapsuustutkimus, lapsia on kuultu ja heidän mielipiteensä otettu huomioon tutkimuksen teon aikana. Lapset kuvailivat lukutuokioita pääosin onnistuneiksi. Lukeminen yhdessä Lukumummin tai -vaarin kanssa koettiin myönteisenä. Lukutuokioissa pidettiin eniten lukemisesta ja lukutuokioille valitut kirjat olivat lasten mielestä mielenkiintoisia. Valtaosa lapsista piti lukupaikasta, ja lukutavoista mukavin oli vuorolukeminen. Lukutuokioiden ajallinen kesto koettiin sopivaksi. Kehitysehdotuksia tuli muutamien lasten vastauksissa koskien lukutapoja, lukupaikkaa, kirjoja sekä lukutuokioiden ajankohtaa. Lasten vastauksissa tuli esille kasvanut innostus lukemista kohtaan, ja lisäksi he arvioivat lukutaitonsa kehittyneen lukutuokioiden myötä. Lasten kertomusten perusteella voidaan vetää johtopäätös, jonka mukaan alakouluihin voidaan suositella lukemissujuvuuden harjoittamisen tueksi lukutuokioita.
first_indexed 2024-09-11T08:52:20Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Salmela, Anu-Katri", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-09-25T21:01:09Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-09-25T21:01:09Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1446078", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44336", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4 tutkimus sijoittuu lukemisinterventioiden tutkimuskentt\u00e4\u00e4n. Tutkimuksen aiheena olleet lukutuokiot ovat kehitelty heikkojen lukijoiden lukemissujuvuuden tukemiseksi. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 kuinka lapset kuvailevat osallistumiskokemuksiaan koskien Lukumummi ja -vaari \u2013toiminnan lukutuokioita. Vastauksia etsittiin siihen millaisia mielipiteit\u00e4 lapsilla oli lukutuokioista, miten he kehitt\u00e4isiv\u00e4t lukutuokioita jatkossa sek\u00e4 mink\u00e4laisia vaikutuksia lapset kokivat lukutuokioilla olleen heid\u00e4n lukutaidolleen sek\u00e4 lukumotivaatiolleen. Yhdysvalloissa toteutetuissa aikaisemmissa tutkimuksissa on tullut esille, ett\u00e4 partnerilukeminen, jossa aikuinen ja lapsi lukevat yhdess\u00e4, voi edist\u00e4\u00e4 lasten lukutaitoa. Tutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin haastattelemalla lapsia, jotka osallistuivat Niilo M\u00e4ki Instituutin Lukemissujuvuuden kehityksen tukeminen koului\u00e4ss\u00e4 -hankkeen Lukumummi ja -vaari \u2013toimintaan vuonna 2013. Jokaisesta Lukumummi ja -vaari \u2013toimintaan osallistuneesta koululuokasta valittiin lukutuokioihin kaksi lukemissujuvuudeltaan heikointa lukijaa. Hankkeessa vapaaehtoiset mummit ja vaarit pitiv\u00e4t kahdenkeskisi\u00e4 lukutuokioita lapsille. Heid\u00e4n teht\u00e4v\u00e4n\u00e4\u00e4n oli innostaa lapsia lukemiseen. Tutkimuksessa tarkasteltiin 34 lapsen vastauksia. Lapset olivat eri luokka-asteilta, 2.-luokkalaisista 6.-luokkalaisiin. Heist\u00e4 17 oli tytt\u00f6j\u00e4 ja 17 poikia. T\u00e4ss\u00e4 laadullisessa tutkimuksessa aineisto analysoitiin aineistol\u00e4ht\u00f6isell\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysill\u00e4. T\u00e4m\u00e4 tutkimus on viitekehykselt\u00e4\u00e4n lapsuustutkimus, lapsia on kuultu ja heid\u00e4n mielipiteens\u00e4 otettu huomioon tutkimuksen teon aikana. Lapset kuvailivat lukutuokioita p\u00e4\u00e4osin onnistuneiksi. Lukeminen yhdess\u00e4 Lukumummin tai -vaarin kanssa koettiin my\u00f6nteisen\u00e4. Lukutuokioissa pidettiin eniten lukemisesta ja lukutuokioille valitut kirjat olivat lasten mielest\u00e4 mielenkiintoisia. Valtaosa lapsista piti lukupaikasta, ja lukutavoista mukavin oli vuorolukeminen. Lukutuokioiden ajallinen kesto koettiin sopivaksi. Kehitysehdotuksia tuli muutamien lasten vastauksissa koskien lukutapoja, lukupaikkaa, kirjoja sek\u00e4 lukutuokioiden ajankohtaa. Lasten vastauksissa tuli esille kasvanut innostus lukemista kohtaan, ja lis\u00e4ksi he arvioivat lukutaitonsa kehittyneen lukutuokioiden my\u00f6t\u00e4. Lasten kertomusten perusteella voidaan vet\u00e4\u00e4 johtop\u00e4\u00e4t\u00f6s, jonka mukaan alakouluihin voidaan suositella lukemissujuvuuden harjoittamisen tueksi lukutuokioita.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Anu-Katri Salmela (ansalmel) on 2014-09-25 21:01:09.234491. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-09-25T21:01:09Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201409252869.pdf: 910802 bytes, checksum: 8c74bbcc3b4a6d138c62c688809e07a7 (MD5)\nlicense.html: 4807 bytes, checksum: 85fc9cde563e7df50db763e9436dc457 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-09-25T21:01:09Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201409252869.pdf: 910802 bytes, checksum: 8c74bbcc3b4a6d138c62c688809e07a7 (MD5)\nlicense.html: 4807 bytes, checksum: 85fc9cde563e7df50db763e9436dc457 (MD5)\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (66 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukemissujuvuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "dysleksia", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "partnerilukeminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukumotivaatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lapsuustutkimus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukemisinterventio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Lukutuokiot lasten lukemissujuvuuden tukena", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201409252869", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-09-25T21:01:10Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukeminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "dysleksia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukih\u00e4iri\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukutaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_44336
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:47Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/8f16f6ca-10ee-4d08-bf8f-24985db0af44\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201409252869.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Salmela, Anu-Katri Lukutuokiot lasten lukemissujuvuuden tukena lukemissujuvuus dysleksia partnerilukeminen lukumotivaatio lapsuustutkimus lukemisinterventio Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 lukeminen lukihäiriöt lapset lukutaito motivaatio
title Lukutuokiot lasten lukemissujuvuuden tukena
title_full Lukutuokiot lasten lukemissujuvuuden tukena
title_fullStr Lukutuokiot lasten lukemissujuvuuden tukena Lukutuokiot lasten lukemissujuvuuden tukena
title_full_unstemmed Lukutuokiot lasten lukemissujuvuuden tukena Lukutuokiot lasten lukemissujuvuuden tukena
title_short Lukutuokiot lasten lukemissujuvuuden tukena
title_sort lukutuokiot lasten lukemissujuvuuden tukena
title_txtP Lukutuokiot lasten lukemissujuvuuden tukena
topic lukemissujuvuus dysleksia partnerilukeminen lukumotivaatio lapsuustutkimus lukemisinterventio Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 lukeminen lukihäiriöt lapset lukutaito motivaatio
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education dysleksia lapset lapsuustutkimus lukeminen lukemisinterventio lukemissujuvuus lukihäiriöt lukumotivaatio lukutaito motivaatio partnerilukeminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44336 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201409252869
work_keys_str_mv AT salmelaanukatri lukutuokiotlastenlukemissujuvuudentukena