Partio kasvattajana

Mäkinen, S. 2013. Partio kasvattajana. Kasvatustieteen pro gradu –tutkielma. Opettajankoulutuslaitos. Jyväskylän yliopisto. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, onko partiotoiminnalla suotuisa vaikutus peruskoulun oppimistavoitteiden saavuttamiseen. Partion ja peruskoulun tavoitteet ovat samansuu...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mäkinen, Seppo
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2013
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44296
_version_ 1826225657443516417
author Mäkinen, Seppo
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Mäkinen, Seppo Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Mäkinen, Seppo Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Mäkinen, Seppo
datasource_str_mv jyx
description Mäkinen, S. 2013. Partio kasvattajana. Kasvatustieteen pro gradu –tutkielma. Opettajankoulutuslaitos. Jyväskylän yliopisto. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, onko partiotoiminnalla suotuisa vaikutus peruskoulun oppimistavoitteiden saavuttamiseen. Partion ja peruskoulun tavoitteet ovat samansuuntaiset ja osin jopa yhtenevät, joten hypoteesina oli, että partiolaiset asennoituvat tilastollisesti merkitsevästi enemmän peruskoulun kasvatustavoitteiden suuntaisesti kuin vertailuryhmänä olleet peruskoululaiset, jotka eivät ole missään varhaisnuorisotoiminnassa mukana. Tuloksia käsiteltiin faktorianalyysillä. Saatuja faktoripisteitä vertailtiin t-testillä. Partiolaisten asenteissa oli vain vähäisiä eroja kontrolliryhmään. Sen sijaan riippumattomista muuttujista sukupuoli, koulutodistuksen keskiarvo, perheiden osallistuminen seurakunnan toimintaan ja keskustelu vanhempien kanssa vaikuttivat tilastollisesti erittäin merkitsevästi useisiin kokonaispersoonallisuuden osa-alueisiin. Tulosten perusteella partiotoiminta ei edistä peruskoulun kasvatustavoitteiden saavuttamista. Tutkijalle tulos oli yllättävä. Erityisesti auttaminen– sekä luonto ja kädentaito –faktori olivat sellaisia alueita, joilla arvelin olevan tilastollisesti erittäin merkitseviä eroja. Tutkijalle tulee mieleen kysymys, onko partiotoiminta ajautunut pois näiltä perinteisesti partiotoimintaan mielletyiltä alueilta. ABSTRACT Mäkinen, S. 2013. Scouting as an educational organization. Jyväskylä: University of Jyväskylä. The aim of this research was to examine, if there are some differences between scouting and non-scouting pupils in their attitudes of learning in comprehensive school. The Scouting organization and finnish comprehensive school have almost the same educational priorities in many sectors, so it is expected, that the scouting pupils are thinking more positive of educational priorities than non-scouting pupils. The results of the interwiews were processed by factor-analysis and t-test. There was not statistically meaningful differences between scouting and non-scouting pupils in their attitudes of educational priorities. Sex, average value of the school evidence, active discussion with parents and pupils family visiting on church activities of the background variables were statistically meaningful for the pupils attitudes of personality.
first_indexed 2023-03-22T09:58:14Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "M\u00e4kinen, Seppo", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-09-19T11:22:25Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-09-19T11:22:25Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1445902", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44296", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "M\u00e4kinen, S. 2013. Partio kasvattajana. Kasvatustieteen pro gradu \u2013tutkielma. Opettajankoulutuslaitos. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto.\n\nTutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, onko partiotoiminnalla suotuisa vaikutus peruskoulun oppimistavoitteiden saavuttamiseen. Partion ja peruskoulun tavoitteet ovat samansuuntaiset ja osin jopa yhtenev\u00e4t, joten hypoteesina oli, ett\u00e4 partiolaiset asennoituvat tilastollisesti merkitsev\u00e4sti enemm\u00e4n peruskoulun kasvatustavoitteiden suuntaisesti kuin vertailuryhm\u00e4n\u00e4 olleet peruskoululaiset, jotka eiv\u00e4t ole miss\u00e4\u00e4n varhaisnuorisotoiminnassa mukana.\n\nTuloksia k\u00e4siteltiin faktorianalyysill\u00e4. Saatuja faktoripisteit\u00e4 vertailtiin t-testill\u00e4. Partiolaisten asenteissa oli vain v\u00e4h\u00e4isi\u00e4 eroja kontrolliryhm\u00e4\u00e4n. Sen sijaan riippumattomista muuttujista sukupuoli, koulutodistuksen keskiarvo, perheiden osallistuminen seurakunnan toimintaan ja keskustelu vanhempien kanssa vaikuttivat tilastollisesti eritt\u00e4in merkitsev\u00e4sti useisiin kokonaispersoonallisuuden osa-alueisiin.\n\nTulosten perusteella partiotoiminta ei edist\u00e4 peruskoulun kasvatustavoitteiden saavuttamista. Tutkijalle tulos oli yll\u00e4tt\u00e4v\u00e4. Erityisesti auttaminen\u2013 sek\u00e4 luonto ja k\u00e4dentaito \u2013faktori olivat sellaisia alueita, joilla arvelin olevan tilastollisesti eritt\u00e4in merkitsevi\u00e4 eroja. Tutkijalle tulee mieleen kysymys, onko partiotoiminta ajautunut pois n\u00e4ilt\u00e4 perinteisesti partiotoimintaan mielletyilt\u00e4 alueilta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "ABSTRACT\n\nM\u00e4kinen, S. 2013. Scouting as an educational organization. Jyv\u00e4skyl\u00e4: University of Jyv\u00e4skyl\u00e4. \n\nThe aim of this research was to examine, if there are some differences between scouting and non-scouting pupils in their attitudes of learning in comprehensive school. The Scouting organization and finnish comprehensive school have almost the same educational priorities in many sectors, so it is expected, that the scouting pupils are thinking more positive of educational priorities than non-scouting pupils.\n\nThe results of the interwiews were processed by factor-analysis and t-test. There was not statistically meaningful differences between scouting and non-scouting pupils in their attitudes of educational priorities. Sex, average value of the school evidence, active discussion with parents and pupils family visiting on church activities of the background variables were statistically meaningful for the pupils attitudes of personality.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Seppo M\u00e4kinen (setamaki) on 2014-09-19 11:22:24.820055. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-09-19T11:22:25Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201409192829.doc: 651264 bytes, checksum: da9443e96d9f9523ae5f06c1e3e345ca (MD5)\nlicense.html: 4777 bytes, checksum: 5cfc8a907200cfc60dd95679f6ce68f9 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-09-19T11:22:25Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201409192829.doc: 651264 bytes, checksum: da9443e96d9f9523ae5f06c1e3e345ca (MD5)\nlicense.html: 4777 bytes, checksum: 5cfc8a907200cfc60dd95679f6ce68f9 (MD5)\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (79 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "partio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kasvatustavoitteet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "asenne", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "scouting", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "educational priority", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "attitude", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Partio kasvattajana", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201409192829", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-09-19T11:22:26Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "partio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kasvatustavoitteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asenteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "moraali", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_44296
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:52Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/038783be-9ebc-4615-92e8-f7fd72856168\/download","text":"URN-NBN-fi-jyu-201409192829.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Mäkinen, Seppo Partio kasvattajana partio kasvatustavoitteet asenne scouting educational priority attitude Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 asenteet moraali
title Partio kasvattajana
title_full Partio kasvattajana
title_fullStr Partio kasvattajana Partio kasvattajana
title_full_unstemmed Partio kasvattajana Partio kasvattajana
title_short Partio kasvattajana
title_sort partio kasvattajana
title_txtP Partio kasvattajana
topic partio kasvatustavoitteet asenne scouting educational priority attitude Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 asenteet moraali
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education asenne asenteet attitude educational priority kasvatustavoitteet moraali partio scouting
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44296 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201409192829
work_keys_str_mv AT mäkinenseppo partiokasvattajana