Yhteenveto: | Mäkinen, S. 2013. Partio kasvattajana. Kasvatustieteen pro gradu –tutkielma. Opettajankoulutuslaitos. Jyväskylän yliopisto.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, onko partiotoiminnalla suotuisa vaikutus peruskoulun oppimistavoitteiden saavuttamiseen. Partion ja peruskoulun tavoitteet ovat samansuuntaiset ja osin jopa yhtenevät, joten hypoteesina oli, että partiolaiset asennoituvat tilastollisesti merkitsevästi enemmän peruskoulun kasvatustavoitteiden suuntaisesti kuin vertailuryhmänä olleet peruskoululaiset, jotka eivät ole missään varhaisnuorisotoiminnassa mukana.
Tuloksia käsiteltiin faktorianalyysillä. Saatuja faktoripisteitä vertailtiin t-testillä. Partiolaisten asenteissa oli vain vähäisiä eroja kontrolliryhmään. Sen sijaan riippumattomista muuttujista sukupuoli, koulutodistuksen keskiarvo, perheiden osallistuminen seurakunnan toimintaan ja keskustelu vanhempien kanssa vaikuttivat tilastollisesti erittäin merkitsevästi useisiin kokonaispersoonallisuuden osa-alueisiin.
Tulosten perusteella partiotoiminta ei edistä peruskoulun kasvatustavoitteiden saavuttamista. Tutkijalle tulos oli yllättävä. Erityisesti auttaminen– sekä luonto ja kädentaito –faktori olivat sellaisia alueita, joilla arvelin olevan tilastollisesti erittäin merkitseviä eroja. Tutkijalle tulee mieleen kysymys, onko partiotoiminta ajautunut pois näiltä perinteisesti partiotoimintaan mielletyiltä alueilta.
ABSTRACT
Mäkinen, S. 2013. Scouting as an educational organization. Jyväskylä: University of Jyväskylä.
The aim of this research was to examine, if there are some differences between scouting and non-scouting pupils in their attitudes of learning in comprehensive school. The Scouting organization and finnish comprehensive school have almost the same educational priorities in many sectors, so it is expected, that the scouting pupils are thinking more positive of educational priorities than non-scouting pupils.
The results of the interwiews were processed by factor-analysis and t-test. There was not statistically meaningful differences between scouting and non-scouting pupils in their attitudes of educational priorities. Sex, average value of the school evidence, active discussion with parents and pupils family visiting on church activities of the background variables were statistically meaningful for the pupils attitudes of personality.
|