Oppilaiden tavoitteet ja koulumotivaatio 6 -luokkalaisten tavoitteiden yhteys koulumotivaatioon

Savolainen, L. OPPILAIDEN TAVOITTEET JA KOULUMOTIVAATIO. 6 -luokkalaisten tavoitteiden yhteys koulumotivaatioon. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu –tutkielma. 63 sivua Tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa kuudesluokkalaisten oppilaiden henkilökohtaisia tav...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Savolainen, Liisi
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44272
Description
Summary:Savolainen, L. OPPILAIDEN TAVOITTEET JA KOULUMOTIVAATIO. 6 -luokkalaisten tavoitteiden yhteys koulumotivaatioon. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu –tutkielma. 63 sivua Tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa kuudesluokkalaisten oppilaiden henkilökohtaisia tavoitteita sekä tutkia näiden tavoitteiden yhteyttä koulumotivaatioon. Tutkimuskysymysten mukaisesti selvitettiin, minkälaisia henkilökohtaisia tavoitteita oppilailla on, onko oppilaiden tavoitteilla ja koulumotivaatiolla yhteyttä ja ovatko ne oppilaat, joilla on selkeästi asetettuja tavoitteita, motivoituneempia koulunkäyntiin, kuin ne oppilaat, jotka eivät ole asettaneet itselleen tavoitteita. Lisäksi tarkasteltiin sitä, minkälaisilla tavoitteilla ja koulumotivaatiolla näyttäisi olevan yhteyttä toisiinsa. Tutkimusaineisto hankittiin keväällä 2013 kahdesta kuudennesta luokasta. Tutkimukseen osallistui yhteensä 35 oppilasta ja aineiston keräämiseen käytettiin kyselylomaketta. Aineiston analysoinnissa käytettiin sekä laadullisia että tilastollisia menetelmiä, missä tavoitteiden ja koulumotivaation välistä yhteyttä tutkittiin erilaisilla tilastollisilla testeillä. Tulosten mukaan kuudesluokkalaisten tavoitteet heijastavat heidän ikä- ja kehitystehtäviään. Suurin osa oppilaista nimesi työhön tai opiskeluun liittyviä tavoitteita, minkä lisäksi tavoitteet liittyivät vapaa-aikaan. Henkilökohtaisten tavoitteiden muodostumiseen nähtiin vaikuttavan myös ympärillä olevat ihmiset, kuten perhe, ystävät ja opettaja. Tilastollisten testien perusteella oppilaat, joilla oli jokin tavoite, olivat motivoituneempia koulunkäyntiin kuin ne oppilaat, joilla ei ollut minkäänlaista tavoitetta. Lisäksi tulevaisuuteen liittyvät tavoitteet olivat yhteydessä parempaan koulumotivaatioon. Oppilaiden tavoitteilla ja koulumotivaatiolla todettiin siis olevan yhteys, mihin kuitenkin vaikuttavat erilaiset tekijät, kuten tavoitteiden sisältö ja niiden arviointi.