Musiikki pelin ytimen ja kuoren välissä videopelimusiikki peliretoriikkana

Tutkimuksessa analysoitiin musiikin toimintaa peliretoriikkana kolmessa videopelissä. Analyyseissa pyrittiin osoittamaan, kuinka musiikki luo merkityksiä samanaikaisesti suhteessa pelin ytimeen ja osana pelijärjestelmän kuorta, motivoiden pelaajaa, antaen pelaajalle palautetta, välittäen pelaajalle...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Krouvi, Taneli
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Musiikin laitos, Department of Music, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44213
_version_ 1826225756548628480
author Krouvi, Taneli
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Musiikin laitos Department of Music University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Krouvi, Taneli Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Musiikin laitos Department of Music University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Krouvi, Taneli Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Musiikin laitos Department of Music University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Krouvi, Taneli
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksessa analysoitiin musiikin toimintaa peliretoriikkana kolmessa videopelissä. Analyyseissa pyrittiin osoittamaan, kuinka musiikki luo merkityksiä samanaikaisesti suhteessa pelin ytimeen ja osana pelijärjestelmän kuorta, motivoiden pelaajaa, antaen pelaajalle palautetta, välittäen pelaajalle tietoa muuttuvasta pelitilanteesta ja viestimällä pelin lopputuloksesta. Analyyseissa erotettiin kolme musiikillisen merkityksen muodostamisen tapaa: musiikilliset konventiot, sopimuksen varaiset viittaukset sekä musiikin ja toisen peliretoriikan muodon välille syntyvät metaforisest merkitysrakenteet. Analyyseissa hyödynnettäväsää teoreettisessa viitekehyksessä yhdistyi kolme tutkimustraditiota: soveltavan pelitutkimuksen teoria, semioottinen mediamusiikin tutkimus sekä aikaisempi videopelimusiikin- ja audion tutkimus. Erityisen keskeiseen osaan tutkimuksessa nousivat Aki Järvisen (2008) esittämä laaja formalistinen peliteoria, Nicholas Cookin (1998) ja Juan Chattahin (2006) esittämät teoriat mediamusiikin metaforisesta luonteesta, Karen Collinsin (2008) esittämät peliaudion teknisen toteutuksen perusluokittelut sekä Jason Bramen (2009) esittämä muotoanalyysimenetelmä videopelimusiikin ei-lineaariselle muodolle. Tutkimuksen aineistona toimivat kolme videopeliä: kauhuelokuvateemalle perustuva ammuntapeli Left 4 Dead (Valve 2006), toimintapainotteinen seikkailu- ja ongelmanratkontapeli Shadow of the Colossus (Team ICO 2005) sekä tuulen lentoa kuvaava rauhallinen Flower (thatgamecompany 2009). Tutkimuksessa havaittiin, kuinka kolme peliä hyödynsivät musiikkia peliretoriikkana hyvin erilaisilla tavoilla. Left 4 Dead -pelin analyysissa tarkasteltiin pelin eri vihollishahmoihin liittyviä musiikillisia katkelmia, jotka olivat äärimmäisen läheisessä metaforisessa ja ikonisessa suhteessa pelihahmojen visuaaliseen kuvaukseen ja toimintaan peliympäristössä. Pelissä musiikin toimintaa tarkasteltiin päämäärä- ja palauteretoriikkana, sillä musiikki auttaa pelaajaa arvioimaan uudelleen lyhyen tähtäimen tavoitteitaan. Sen sijaan Shadow of the Colossus -pelissä musiikki toimi ensisijaisesti motivaatio- ja palauteretoriikkana ja musiikin muoto sidottiin osaksi pelin sääntöihin liittyvien tavoitteiden täyttymistä. Pelissä musiikki myös osallistuu voimakkaasti pelin teemaan liittyvän eettisen-häilyvyyden rakentamiseen, syyllistäen pelaajaa pelin tavoitteissa onnistumisesta. Flower-pelissä sen sijaan eri vuorovaikutteisen musiikin tekniikoita hyödynnettiin pelaajalle annettuna eritasoisena positiivisena palautteena. Samanaikaisesti musiikki rakentaa voimakkaasti pelin teeman luonto-teknologia vastakkainasettelua ja motivoi pelaajaa vapaan ja leikkisän peliroolin omaksumiseen.
first_indexed 2023-03-22T10:00:18Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Krouvi, Taneli", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-09-08T11:30:03Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-09-08T11:30:03Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1445304", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44213", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessa analysoitiin musiikin toimintaa peliretoriikkana kolmessa videopeliss\u00e4. Analyyseissa pyrittiin osoittamaan, kuinka musiikki luo merkityksi\u00e4 samanaikaisesti suhteessa pelin ytimeen ja osana pelij\u00e4rjestelm\u00e4n kuorta, motivoiden pelaajaa, antaen pelaajalle palautetta, v\u00e4litt\u00e4en pelaajalle tietoa muuttuvasta pelitilanteesta ja viestim\u00e4ll\u00e4 pelin lopputuloksesta. Analyyseissa erotettiin kolme musiikillisen merkityksen muodostamisen tapaa: musiikilliset konventiot, sopimuksen varaiset viittaukset sek\u00e4 musiikin ja toisen peliretoriikan muodon v\u00e4lille syntyv\u00e4t metaforisest merkitysrakenteet.\r\n\r\nAnalyyseissa hy\u00f6dynnett\u00e4v\u00e4s\u00e4\u00e4 teoreettisessa viitekehyksess\u00e4 yhdistyi kolme tutkimustraditiota: soveltavan pelitutkimuksen teoria, semioottinen mediamusiikin tutkimus sek\u00e4 aikaisempi videopelimusiikin- ja audion tutkimus. Erityisen keskeiseen osaan tutkimuksessa nousivat Aki J\u00e4rvisen (2008) esitt\u00e4m\u00e4 laaja formalistinen peliteoria, Nicholas Cookin (1998) ja Juan Chattahin (2006) esitt\u00e4m\u00e4t teoriat mediamusiikin metaforisesta luonteesta, Karen Collinsin (2008) esitt\u00e4m\u00e4t peliaudion teknisen toteutuksen perusluokittelut sek\u00e4 Jason Bramen (2009) esitt\u00e4m\u00e4 muotoanalyysimenetelm\u00e4 videopelimusiikin ei-lineaariselle muodolle.\r\n\r\nTutkimuksen aineistona toimivat kolme videopeli\u00e4: kauhuelokuvateemalle perustuva ammuntapeli Left 4 Dead (Valve 2006), toimintapainotteinen seikkailu- ja ongelmanratkontapeli Shadow of the Colossus (Team ICO 2005) sek\u00e4 tuulen lentoa kuvaava rauhallinen Flower (thatgamecompany 2009). \r\n\r\nTutkimuksessa havaittiin, kuinka kolme peli\u00e4 hy\u00f6dynsiv\u00e4t musiikkia peliretoriikkana hyvin erilaisilla tavoilla. Left 4 Dead -pelin analyysissa tarkasteltiin pelin eri vihollishahmoihin liittyvi\u00e4 musiikillisia katkelmia, jotka olivat \u00e4\u00e4rimm\u00e4isen l\u00e4heisess\u00e4 metaforisessa ja ikonisessa suhteessa pelihahmojen visuaaliseen kuvaukseen ja toimintaan peliymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4. Peliss\u00e4 musiikin toimintaa tarkasteltiin p\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4r\u00e4- ja palauteretoriikkana, sill\u00e4 musiikki auttaa pelaajaa arvioimaan uudelleen lyhyen t\u00e4ht\u00e4imen tavoitteitaan. Sen sijaan Shadow of the Colossus -peliss\u00e4 musiikki toimi ensisijaisesti motivaatio- ja palauteretoriikkana ja musiikin muoto sidottiin osaksi pelin s\u00e4\u00e4nt\u00f6ihin liittyvien tavoitteiden t\u00e4yttymist\u00e4. Peliss\u00e4 musiikki my\u00f6s osallistuu voimakkaasti pelin teemaan liittyv\u00e4n eettisen-h\u00e4ilyvyyden rakentamiseen, syyllist\u00e4en pelaajaa pelin tavoitteissa onnistumisesta. Flower-peliss\u00e4 sen sijaan eri vuorovaikutteisen musiikin tekniikoita hy\u00f6dynnettiin pelaajalle annettuna eritasoisena positiivisena palautteena. Samanaikaisesti musiikki rakentaa voimakkaasti pelin teeman luonto-teknologia vastakkainasettelua ja motivoi pelaajaa vapaan ja leikkis\u00e4n peliroolin omaksumiseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Taneli Krouvi (tamajukr) on 2014-09-08 11:30:03.153355. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-09-08T11:30:03Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201409082751.pdf: 1710982 bytes, checksum: c5c2eba080588d341f6c4c31cea8683e (MD5)\r\nlicense.html: 4832 bytes, checksum: 258f02cc31c1376d1c021c6478b6648c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-09-08T11:30:03Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201409082751.pdf: 1710982 bytes, checksum: c5c2eba080588d341f6c4c31cea8683e (MD5)\r\nlicense.html: 4832 bytes, checksum: 258f02cc31c1376d1c021c6478b6648c (MD5)\r\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (89 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Videopelimusiikki", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "videopelit", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tietokonepelit", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "dynaaminen musiikki", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "peliretoriikka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ludomusikologia", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Musiikki pelin ytimen ja kuoren v\u00e4liss\u00e4 : videopelimusiikki peliretoriikkana", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Videopelimusiikki peliretoriikkana", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201409082751", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkitiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musicology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-09-08T11:30:04Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3051", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "videopelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pelimusiikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tietokonepelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "retoriikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pelitutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikintutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "interaktiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_44213
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:57Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/d602d458-41e6-436b-b470-5c0b40ae74da\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201409082751.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Krouvi, Taneli Musiikki pelin ytimen ja kuoren välissä : videopelimusiikki peliretoriikkana Videopelimusiikki videopelit tietokonepelit dynaaminen musiikki peliretoriikka ludomusikologia Musiikkitiede Musicology 3051 pelit pelimusiikki musiikki retoriikka pelitutkimus musiikintutkimus interaktiivisuus
title Musiikki pelin ytimen ja kuoren välissä : videopelimusiikki peliretoriikkana
title_alt Videopelimusiikki peliretoriikkana
title_full Musiikki pelin ytimen ja kuoren välissä : videopelimusiikki peliretoriikkana
title_fullStr Musiikki pelin ytimen ja kuoren välissä : videopelimusiikki peliretoriikkana Musiikki pelin ytimen ja kuoren välissä : videopelimusiikki peliretoriikkana
title_full_unstemmed Musiikki pelin ytimen ja kuoren välissä : videopelimusiikki peliretoriikkana Musiikki pelin ytimen ja kuoren välissä : videopelimusiikki peliretoriikkana
title_short Musiikki pelin ytimen ja kuoren välissä
title_sort musiikki pelin ytimen ja kuoren välissä videopelimusiikki peliretoriikkana
title_sub videopelimusiikki peliretoriikkana
title_txtP Musiikki pelin ytimen ja kuoren välissä : videopelimusiikki peliretoriikkana
topic Videopelimusiikki videopelit tietokonepelit dynaaminen musiikki peliretoriikka ludomusikologia Musiikkitiede Musicology 3051 pelit pelimusiikki musiikki retoriikka pelitutkimus musiikintutkimus interaktiivisuus
topic_facet 3051 Musicology Musiikkitiede Videopelimusiikki dynaaminen musiikki interaktiivisuus ludomusikologia musiikintutkimus musiikki pelimusiikki peliretoriikka pelit pelitutkimus retoriikka tietokonepelit videopelit
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44213 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201409082751
work_keys_str_mv AT krouvitaneli musiikkipelinytimenjakuorenvälissävideopelimusiikkipeliretoriikkana