Psyyken ja itsetunnon merkitys laulunopetuksessa

Laulaminen on sekä fyysinen että psyykkinen toiminto, jossa ihmisen minä on vahvasti läsnä. Laulaessaan ihminen antaa kuulijalle aina palan itsestään. Laulaessa menneisyys, nykyisyys ja tunteet kietoutuvat toisiinsa ja määrittävät laulajan tulkintaa. Kun ihminen laulaa, hän altistaa oman äänensä ja...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Annala, Johanna
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Musiikin laitos, Department of Music, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44210
_version_ 1828193119564201984
author Annala, Johanna
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Musiikin laitos Department of Music University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Annala, Johanna Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Musiikin laitos Department of Music University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Annala, Johanna Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Musiikin laitos Department of Music University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Annala, Johanna
datasource_str_mv jyx
description Laulaminen on sekä fyysinen että psyykkinen toiminto, jossa ihmisen minä on vahvasti läsnä. Laulaessaan ihminen antaa kuulijalle aina palan itsestään. Laulaessa menneisyys, nykyisyys ja tunteet kietoutuvat toisiinsa ja määrittävät laulajan tulkintaa. Kun ihminen laulaa, hän altistaa oman äänensä ja itsensä arvioitavaksi ja ehkä myös arvosteltavaksi. Itsetunto, psyyke ja henkinen hyvinvointi vaikuttavat merkittävästi laulamiseen. Ne voivat vaikuttaa suoranaisesti tekniikkaan, heittäytymiseen ja tulkintaan. Suoritusitsetunto ja minäpystyvyys ovat tärkeitä lauluun liittyviä itsetunnon alueita. Laulajan itsetunto ja vokaalinen minäkuva vahvistuu onnistumisen kokemuksista, kun suorituksella on laulajalle tärkeä merkitys. Tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa laulunopiskelijoiden kokemuksia itsetunnon ja psyyken merkityksestä laulunopetuksessa. Tutkimus oli laadullinen ja se toteutettiin teemahaastatteluiden muodossa. Tutkimukseen haastateltiin neljää opettajaksi opiskelevaa laulajaa. Tutkimuksessa keskityttiin erityisesti laulunopettajan ja oppilaan suhteeseen ja opettajan rooliin oppilaan itsetunnon ja psyyken tukijana. Tutkimus osoitti, että itsetunnon ja psyyken merkitys laulamisessa on suuri. Haastateltavat kokivat itsetunnon ja psyyken vaikuttavan laulamisen kaikkiin osa-alueisiin. Erityisesti itsetunnon merkitys korostuu teknisissä haasteissa ja heittäytymisessä. Huono itsetunto saattaa olla este kehittymiselle. Tutkimus osoitti myös, että laulunopettajalla on suuri rooli laulajan itsetunnon ja psyyken tukemisessa. Laulunopettajan ja oppilaan vuorovaikutus, laulutuntien ilmapiiri sekä palautteenanto ovat tärkeitä itsetunnon rakennuselementtejä laulajalle. Laulunopettajan on tärkeä kohdata oppilaansa kokonaisvaltaisesti ja henkilökohtaisella tasolla, jotta opettajan ja oppilaan välille syntyy luottamus.
first_indexed 2023-03-22T09:59:17Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Annala, Johanna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-09-08T08:11:58Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-09-08T08:11:58Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1445189", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44210", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Laulaminen on sek\u00e4 fyysinen ett\u00e4 psyykkinen toiminto, jossa ihmisen min\u00e4 on vahvasti l\u00e4sn\u00e4. Laulaessaan ihminen antaa kuulijalle aina palan itsest\u00e4\u00e4n. Laulaessa menneisyys, nykyisyys ja tunteet kietoutuvat toisiinsa ja m\u00e4\u00e4ritt\u00e4v\u00e4t laulajan tulkintaa. Kun ihminen laulaa, h\u00e4n altistaa oman \u00e4\u00e4nens\u00e4 ja itsens\u00e4 arvioitavaksi ja ehk\u00e4 my\u00f6s arvosteltavaksi.\n\nItsetunto, psyyke ja henkinen hyvinvointi vaikuttavat merkitt\u00e4v\u00e4sti laulamiseen. Ne voivat vaikuttaa suoranaisesti tekniikkaan, heitt\u00e4ytymiseen ja tulkintaan. Suoritusitsetunto ja min\u00e4pystyvyys ovat t\u00e4rkeit\u00e4 lauluun liittyvi\u00e4 itsetunnon alueita. Laulajan itsetunto ja vokaalinen min\u00e4kuva vahvistuu onnistumisen kokemuksista, kun suorituksella on laulajalle t\u00e4rke\u00e4 merkitys.\n\nTutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa laulunopiskelijoiden kokemuksia itsetunnon ja psyyken merkityksest\u00e4 laulunopetuksessa. Tutkimus oli laadullinen ja se toteutettiin teemahaastatteluiden muodossa. Tutkimukseen haastateltiin nelj\u00e4\u00e4 opettajaksi opiskelevaa laulajaa. Tutkimuksessa keskityttiin erityisesti laulunopettajan ja oppilaan suhteeseen ja opettajan rooliin oppilaan itsetunnon ja psyyken tukijana.\n\nTutkimus osoitti, ett\u00e4 itsetunnon ja psyyken merkitys laulamisessa on suuri. Haastateltavat kokivat itsetunnon ja psyyken vaikuttavan laulamisen kaikkiin osa-alueisiin. Erityisesti itsetunnon merkitys korostuu teknisiss\u00e4 haasteissa ja heitt\u00e4ytymisess\u00e4. Huono itsetunto saattaa olla este kehittymiselle. Tutkimus osoitti my\u00f6s, ett\u00e4 laulunopettajalla on suuri rooli laulajan itsetunnon ja psyyken tukemisessa. Laulunopettajan ja oppilaan vuorovaikutus, laulutuntien ilmapiiri sek\u00e4 palautteenanto ovat t\u00e4rkeit\u00e4 itsetunnon rakennuselementtej\u00e4 laulajalle. Laulunopettajan on t\u00e4rke\u00e4 kohdata oppilaansa kokonaisvaltaisesti ja henkil\u00f6kohtaisella tasolla, jotta opettajan ja oppilaan v\u00e4lille syntyy luottamus.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Johanna Annala (joemrant) on 2014-09-08 08:11:57.437407. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-09-08T08:11:57Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201409082748.pdf: 608885 bytes, checksum: 3b98e2ea177ccbc7dd500e065c7f4452 (MD5)\nlicense.html: 4805 bytes, checksum: 6c0153860894d988874a4db845dd0e69 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-09-08T08:11:58Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201409082748.pdf: 608885 bytes, checksum: 3b98e2ea177ccbc7dd500e065c7f4452 (MD5)\nlicense.html: 4805 bytes, checksum: 6c0153860894d988874a4db845dd0e69 (MD5)\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (76 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "laulaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "min\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "itsetunto", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vokaalinen min\u00e4kuva", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "psykofyysinen n\u00e4k\u00f6kulma", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Psyyken ja itsetunnon merkitys laulunopetuksessa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201409082748", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkikasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Music Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-09-08T08:11:58Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3052", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "laulaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "min\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "min\u00e4kuva", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "itsetunto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettaja-oppilassuhde", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_44210
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:04Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/fbf031f1-47e8-4f15-b838-40ffc0621070\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201409082748.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Annala, Johanna Psyyken ja itsetunnon merkitys laulunopetuksessa laulaminen minä itsetunto vokaalinen minäkuva psykofyysinen näkökulma Musiikkikasvatus Music Education 3052 opetus minäkuva opettaja-oppilassuhde
title Psyyken ja itsetunnon merkitys laulunopetuksessa
title_full Psyyken ja itsetunnon merkitys laulunopetuksessa
title_fullStr Psyyken ja itsetunnon merkitys laulunopetuksessa Psyyken ja itsetunnon merkitys laulunopetuksessa
title_full_unstemmed Psyyken ja itsetunnon merkitys laulunopetuksessa Psyyken ja itsetunnon merkitys laulunopetuksessa
title_short Psyyken ja itsetunnon merkitys laulunopetuksessa
title_sort psyyken ja itsetunnon merkitys laulunopetuksessa
title_txtP Psyyken ja itsetunnon merkitys laulunopetuksessa
topic laulaminen minä itsetunto vokaalinen minäkuva psykofyysinen näkökulma Musiikkikasvatus Music Education 3052 opetus minäkuva opettaja-oppilassuhde
topic_facet 3052 Music Education Musiikkikasvatus itsetunto laulaminen minä minäkuva opettaja-oppilassuhde opetus psykofyysinen näkökulma vokaalinen minäkuva
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44210 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201409082748
work_keys_str_mv AT annalajohanna psyykenjaitsetunnonmerkityslaulunopetuksessa