The emotions of foreign language teachers in relation to students

Tämä pro gradu -tutkielma on osa pitkittäistutkimusta, joka on seurannut 11 vastavalmistuneen vieraan kielen opettajan kehitystä noin kymmenen vuoden ajan. Seitsemän opettajaa jatkoi tutkimuksen parissa tänä vuonna ja uusimmat haastattelut toteutettiin keväällä 2014. Tämän tutkimuksen tarkoituksena...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Korppi, Aino
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44203
_version_ 1826225748802797568
author Korppi, Aino
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Korppi, Aino Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Korppi, Aino Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Korppi, Aino
datasource_str_mv jyx
description Tämä pro gradu -tutkielma on osa pitkittäistutkimusta, joka on seurannut 11 vastavalmistuneen vieraan kielen opettajan kehitystä noin kymmenen vuoden ajan. Seitsemän opettajaa jatkoi tutkimuksen parissa tänä vuonna ja uusimmat haastattelut toteutettiin keväällä 2014. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää millaisia oppilaisiin liittyviä tunteita kieltenopettajilla on ja ovatko kyseiset tunteet mahdollisesti muuttuneet vuosien saatossa. Tutkimus lähestyi tunteita relationaalisesta näkökulmasta. Sen mukaan tunteet ovat pääosin sosiaalisia ja syntyvät vuorovaikutuksessa ympäristön ja muiden ihmisten kanssa. Tunne on reaktio sosiaaliseen, ihmisen tärkeäksi kokemaan tapahtumaan ja tunne myös vaikuttaa ihmisen toimintaan. Relationaalinen lähestymistapa tunteisiin sopii koulumaailmaan, kun pohditaan opettajien ja oppilaiden välisiä suhteita. Tutkimuksen aineisto koostui opettajien vanhoista ja uusista haastatteluista. Analyysissä käytettiin apuna dialogista laadullisen tutkimuksen metodia, joka mahdollisti kuvitteellisten dialogien luomisen osallistujien välille. Opettajien vastausten muokkaaminen dialogiksi myös tiivisti laajan aineiston helpommin lähestyttävään muotoon. Dialogeja tarkastelemalla löytyi viisi tunteisiin liittyvää teemaa: negatiiviset tunteet, sekalaiset tunteet, positiiviset tunteet, muutos tunteissa sekä käsitykset oppilaista. Teemoja tarkastelemalla selvisi, että kieltenopettajien urien alkuvaiheita leimasivat negatiiviset tunteet oppilaita kohtaan. Positiiviset tunteet olivat läsnä kaikissa vaiheissa, mutta enenevissä määrin mitä pidempään opettajat olivat olleet työelämässä. Tunteissa näkyi muutoksia, esimerkiksi negatiiviset tunteet vähenivät ja laimenivat ajan myötä. Syinä tähän olivat muun muassa lisääntynyt oppilaantuntemus, ammatillinen kehitys ja perheellistyminen. Käsitykset oppilaista muuttuivat pikku hiljaa kokonaisvaltaisemmiksi ja tämä puolestaan vaikutti ymmärryksen lisääntymiseen oppilaita kohtaan. Tulosten perusteella voidaan ehdottaa, että tunteita käsiteltäisiin enemmän aineenopettajakoulutuksessa. Esimerkiksi negatiivisten tunteiden kirjo ja voimakkuus tulivat usein yllätyksenä uraansa aloitteleville kieltenopettajille, joten niiden huomioiminen etukäteen voisi helpottaa ensimmäisten työvuosien henkistä taakkaa.
first_indexed 2023-03-22T09:57:16Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Korppi, Aino", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-09-06T06:41:30Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-09-06T06:41:30Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1445164", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44203", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4 pro gradu -tutkielma on osa pitkitt\u00e4istutkimusta, joka on seurannut 11\nvastavalmistuneen vieraan kielen opettajan kehityst\u00e4 noin kymmenen vuoden ajan. Seitsem\u00e4n\nopettajaa jatkoi tutkimuksen parissa t\u00e4n\u00e4 vuonna ja uusimmat haastattelut toteutettiin kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2014. \nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 millaisia oppilaisiin liittyvi\u00e4 tunteita\nkieltenopettajilla on ja ovatko kyseiset tunteet mahdollisesti muuttuneet vuosien saatossa.\nTutkimus l\u00e4hestyi tunteita relationaalisesta n\u00e4k\u00f6kulmasta. Sen mukaan tunteet ovat p\u00e4\u00e4osin\nsosiaalisia ja syntyv\u00e4t vuorovaikutuksessa ymp\u00e4rist\u00f6n ja muiden ihmisten kanssa. Tunne on\nreaktio sosiaaliseen, ihmisen t\u00e4rke\u00e4ksi kokemaan tapahtumaan ja tunne my\u00f6s vaikuttaa\nihmisen toimintaan. Relationaalinen l\u00e4hestymistapa tunteisiin sopii koulumaailmaan, kun\npohditaan opettajien ja oppilaiden v\u00e4lisi\u00e4 suhteita.\nTutkimuksen aineisto koostui opettajien vanhoista ja uusista haastatteluista. Analyysiss\u00e4\nk\u00e4ytettiin apuna dialogista laadullisen tutkimuksen metodia, joka mahdollisti kuvitteellisten dialogien luomisen osallistujien v\u00e4lille. Opettajien vastausten muokkaaminen dialogiksi my\u00f6s tiivisti laajan aineiston helpommin l\u00e4hestytt\u00e4v\u00e4\u00e4n muotoon. Dialogeja tarkastelemalla l\u00f6ytyi viisi tunteisiin liittyv\u00e4\u00e4 teemaa: negatiiviset tunteet, sekalaiset tunteet, positiiviset tunteet, muutos tunteissa sek\u00e4 k\u00e4sitykset oppilaista.\nTeemoja tarkastelemalla selvisi, ett\u00e4 kieltenopettajien urien alkuvaiheita leimasivat\nnegatiiviset tunteet oppilaita kohtaan. Positiiviset tunteet olivat l\u00e4sn\u00e4 kaikissa vaiheissa, mutta eneneviss\u00e4 m\u00e4\u00e4rin mit\u00e4 pidemp\u00e4\u00e4n opettajat olivat olleet ty\u00f6el\u00e4m\u00e4ss\u00e4. Tunteissa n\u00e4kyi muutoksia, esimerkiksi negatiiviset tunteet v\u00e4heniv\u00e4t ja laimenivat ajan my\u00f6t\u00e4. Syin\u00e4 t\u00e4h\u00e4n olivat muun muassa lis\u00e4\u00e4ntynyt oppilaantuntemus, ammatillinen kehitys ja perheellistyminen. K\u00e4sitykset oppilaista muuttuivat pikku hiljaa kokonaisvaltaisemmiksi ja t\u00e4m\u00e4 puolestaan vaikutti ymm\u00e4rryksen lis\u00e4\u00e4ntymiseen oppilaita kohtaan.\nTulosten perusteella voidaan ehdottaa, ett\u00e4 tunteita k\u00e4sitelt\u00e4isiin enemm\u00e4n\naineenopettajakoulutuksessa. Esimerkiksi negatiivisten tunteiden kirjo ja voimakkuus tulivat\nusein yll\u00e4tyksen\u00e4 uraansa aloitteleville kieltenopettajille, joten niiden huomioiminen etuk\u00e4teen voisi helpottaa ensimm\u00e4isten ty\u00f6vuosien henkist\u00e4 taakkaa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Aino Korppi (aiankorp) on 2014-09-06 06:41:29.841812. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-09-06T06:41:30Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201409062741.pdf: 299991 bytes, checksum: edc3b6f8419af9fe30e28a41763d517f (MD5)\nlicense.html: 4816 bytes, checksum: ee07f54136ab22779b53ee893ac4e1c2 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-09-06T06:41:30Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201409062741.pdf: 299991 bytes, checksum: edc3b6f8419af9fe30e28a41763d517f (MD5)\nlicense.html: 4816 bytes, checksum: ee07f54136ab22779b53ee893ac4e1c2 (MD5)\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (39 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "emotions", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "relational approach", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "foreign language teacher", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "The emotions of foreign language teachers in relation to students", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201409062741", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-09-06T06:41:31Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieltenopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_44203
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:54:19Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/02fe0b8c-e461-4652-b4d8-494cb966f571\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201409062741.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Korppi, Aino The emotions of foreign language teachers in relation to students emotions relational approach foreign language teacher Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 tunteet kieltenopettajat opettajat oppilaat
title The emotions of foreign language teachers in relation to students
title_full The emotions of foreign language teachers in relation to students
title_fullStr The emotions of foreign language teachers in relation to students The emotions of foreign language teachers in relation to students
title_full_unstemmed The emotions of foreign language teachers in relation to students The emotions of foreign language teachers in relation to students
title_short The emotions of foreign language teachers in relation to students
title_sort emotions of foreign language teachers in relation to students
title_txtP The emotions of foreign language teachers in relation to students
topic emotions relational approach foreign language teacher Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 tunteet kieltenopettajat opettajat oppilaat
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education emotions foreign language teacher kieltenopettajat opettajat oppilaat relational approach tunteet
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44203 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201409062741
work_keys_str_mv AT korppiaino emotionsofforeignlanguageteachersinrelationtostudents AT korppiaino theemotionsofforeignlanguageteachersinrelationtostudents