Äidinkielen opettajien käsityksiä kielitiedon opettamisesta

Tarkastelen tässä pro gradu -tutkielmassa äidinkielen opettajien käsityksiä kielitiedon opettamisesta. Kielitiedon opettamiseen liittyvät kysymykset ovat esillä jatkuvasti, ja on keskusteltu muun muassa oppilaiden huonosta kielitiedon osaamisen tasosta sekä siitä, ettei kielitieto ole oppilaiden – j...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Mauno, Sofia
Muut tekijät: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2014
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44198
_version_ 1826225759004393472
author Mauno, Sofia
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Mauno, Sofia Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Mauno, Sofia Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Mauno, Sofia
datasource_str_mv jyx
description Tarkastelen tässä pro gradu -tutkielmassa äidinkielen opettajien käsityksiä kielitiedon opettamisesta. Kielitiedon opettamiseen liittyvät kysymykset ovat esillä jatkuvasti, ja on keskusteltu muun muassa oppilaiden huonosta kielitiedon osaamisen tasosta sekä siitä, ettei kielitieto ole oppilaiden – ja opettajien – mielestä kovin kiinnostava oppisisältö. Lisäksi on esitetty arvioita siitä, että kielitietoa opetetaan vieläkin hyvin perinteiseen tapaan ja toivottu pedagogisempaa näkökulmaa kielitiedon opettamiseen. Tämä tutkielma valottaa opettajien näkökulmaa kielitiedon opettamiseen. Keskeinen käsite tutkimuksessa on kielioppi-käsite. Kielitiedon opettamisen näkökulmasta tutkimukseen liittyvät käsitteet perinteinen kielioppi eli niin sanottu koulukielioppi sekä pedagoginen kielioppi, joka tarkoittaa kielitiedon opetusta, jossa pyritään kielen tietoisen tarkkailun ja kuvauksen lisäksi kielen arvioimiseen (KK 1994). Tavoitteenani on selvittää opettajien käsityksiä siitä, miten kielitietoa kannattaisi opettaa. Tavoitteeseeni pyrin seuraavien tutkimuskysymysten avulla: 1. Mitä kielitieto on opettajien mielestä? 2. Mihin kielitietoa tarvitaan opettajien mielestä? 3. Millaisia käsityksiä opettajilla on kielitiedon opettamisesta? Tutkimusaineistoni koostuu neljästä äidinkielen ja kirjallisuuden opettajan teemahaastattelusta. Nauhoitin ja litteroin haastattelut sekä analysoin ne sisällönanalyysin avulla. Tuloksista käy ilmi, että opettajat pitävät kielitietoa tärkeänä ja laajana äidinkielen ja kirjallisuuden osa-alueena, joskin se koetaan myös hieman irrallisena oppisisältönä. Kielitietoon liittyy monipuolisen viestinnän ja omien ilmaisukeinojen kehittäminen ja arvioiminen. Kielitieto on opettajien mukaan oppilaalle hyödyllistä: se auttaa sekä käyttämään että ymmärtämään kieltä sekä oppimaan vieraita kieliä. Kielitiedon merkitystä kuitenkin myös kyseenalaistetaan. Kielitietoa opetetaan pitkälti opetussuunnitelmien ja oppikirjojen määrittäminä. Haasteena on usein oppilaiden motivointi kielitiedon opiskeluun. Kielitiedon opettamista pidetään kuitenkin erityisen mielekkäänä silloin, kun oppilas oivaltaa jonkin kielitiedon asian. Opettajat käyttävät varsin monipuolisia työtapoja ja pyrkivät kehittämään opetustaan. Tutkimuksen tuloksia ei ole pyritty yleistämään, mutta se tarjoaa uutta tietoa äidinkielen opetuksen kehittämiseen. Opettajankoulutuksessa olisi syytä tarkastella kielitietoa sekä asiantuntija- että pedagogisesta näkökulmasta. Äidinkielenopetuksessa pitäisi synnyttää oppilaan kiinnostus kieleen, sillä kielen avulla oppilas tulee osalliseksi tiedosta ja yhteisön jäseneksi (POPS 2004: 46).
first_indexed 2023-03-22T09:56:56Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Mauno, Sofia", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-09-05T09:32:55Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-09-05T09:32:55Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1445143", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44198", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tarkastelen t\u00e4ss\u00e4 pro gradu -tutkielmassa \u00e4idinkielen opettajien k\u00e4sityksi\u00e4 kielitiedon opettamisesta. Kielitiedon opettamiseen liittyv\u00e4t kysymykset ovat esill\u00e4 jatkuvasti, ja on keskusteltu muun muassa oppilaiden huonosta kielitiedon osaamisen tasosta sek\u00e4 siit\u00e4, ettei kielitieto ole oppilaiden \u2013 ja opettajien \u2013 mielest\u00e4 kovin kiinnostava oppisis\u00e4lt\u00f6. Lis\u00e4ksi on esitetty arvioita siit\u00e4, ett\u00e4 kielitietoa opetetaan viel\u00e4kin hyvin perinteiseen tapaan ja toivottu pedagogisempaa n\u00e4k\u00f6kulmaa kielitiedon opettamiseen. T\u00e4m\u00e4 tutkielma valottaa opettajien n\u00e4k\u00f6kulmaa kielitiedon opettamiseen. \n\nKeskeinen k\u00e4site tutkimuksessa on kielioppi-k\u00e4site. Kielitiedon opettamisen n\u00e4k\u00f6kulmasta tutkimukseen liittyv\u00e4t k\u00e4sitteet perinteinen kielioppi eli niin sanottu koulukielioppi sek\u00e4 pedagoginen kielioppi, joka tarkoittaa kielitiedon opetusta, jossa pyrit\u00e4\u00e4n kielen tietoisen tarkkailun ja kuvauksen lis\u00e4ksi kielen arvioimiseen (KK 1994).\n\nTavoitteenani on selvitt\u00e4\u00e4 opettajien k\u00e4sityksi\u00e4 siit\u00e4, miten kielitietoa kannattaisi opettaa. Tavoitteeseeni pyrin seuraavien tutkimuskysymysten avulla: 1. Mit\u00e4 kielitieto on opettajien mielest\u00e4? 2. Mihin kielitietoa tarvitaan opettajien mielest\u00e4? 3. Millaisia k\u00e4sityksi\u00e4 opettajilla on kielitiedon opettamisesta? Tutkimusaineistoni koostuu nelj\u00e4st\u00e4 \u00e4idinkielen ja kirjallisuuden opettajan teemahaastattelusta. Nauhoitin ja litteroin haastattelut sek\u00e4 analysoin ne sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avulla.\n\nTuloksista k\u00e4y ilmi, ett\u00e4 opettajat pit\u00e4v\u00e4t kielitietoa t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 ja laajana \u00e4idinkielen ja kirjallisuuden osa-alueena, joskin se koetaan my\u00f6s hieman irrallisena oppisis\u00e4lt\u00f6n\u00e4. Kielitietoon liittyy monipuolisen viestinn\u00e4n ja omien ilmaisukeinojen kehitt\u00e4minen ja arvioiminen. Kielitieto on opettajien mukaan oppilaalle hy\u00f6dyllist\u00e4: se auttaa sek\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4n ett\u00e4 ymm\u00e4rt\u00e4m\u00e4\u00e4n kielt\u00e4 sek\u00e4 oppimaan vieraita kieli\u00e4. Kielitiedon merkityst\u00e4 kuitenkin my\u00f6s kyseenalaistetaan. Kielitietoa opetetaan pitk\u00e4lti opetussuunnitelmien ja oppikirjojen m\u00e4\u00e4ritt\u00e4min\u00e4. Haasteena on usein oppilaiden motivointi kielitiedon opiskeluun. Kielitiedon opettamista pidet\u00e4\u00e4n kuitenkin erityisen mielekk\u00e4\u00e4n\u00e4 silloin, kun oppilas oivaltaa jonkin kielitiedon asian. Opettajat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t varsin monipuolisia ty\u00f6tapoja ja pyrkiv\u00e4t kehitt\u00e4m\u00e4\u00e4n opetustaan. \n\nTutkimuksen tuloksia ei ole pyritty yleist\u00e4m\u00e4\u00e4n, mutta se tarjoaa uutta tietoa \u00e4idinkielen opetuksen kehitt\u00e4miseen. Opettajankoulutuksessa olisi syyt\u00e4 tarkastella kielitietoa sek\u00e4 asiantuntija- ett\u00e4 pedagogisesta n\u00e4k\u00f6kulmasta. \u00c4idinkielenopetuksessa pit\u00e4isi synnytt\u00e4\u00e4 oppilaan kiinnostus kieleen, sill\u00e4 kielen avulla oppilas tulee osalliseksi tiedosta ja yhteis\u00f6n j\u00e4seneksi (POPS 2004: 46).", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Sofia Mauno (somauno) on 2014-09-05 09:32:54.928938. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-09-05T09:32:55Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201409052731.pdf: 652554 bytes, checksum: 5c4060f1f78ab07713c028ce25a90f78 (MD5)\nlicense.html: 4813 bytes, checksum: d7135c81742ca710a16af4abe5855c45 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-09-05T09:32:55Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201409052731.pdf: 652554 bytes, checksum: 5c4060f1f78ab07713c028ce25a90f78 (MD5)\nlicense.html: 4813 bytes, checksum: d7135c81742ca710a16af4abe5855c45 (MD5)\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (103 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kielioppi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "\u00e4idinkielenopettajat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "k\u00e4sitykset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u00c4idinkielen opettajien k\u00e4sityksi\u00e4 kielitiedon opettamisesta", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201409052731", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-09-05T09:32:56Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "309", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielioppi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "\u00e4idinkielenopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4sitykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_44198
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:09Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/54f67060-91db-4564-b4d8-fef18f65d7d9\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201409052731.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Mauno, Sofia Äidinkielen opettajien käsityksiä kielitiedon opettamisesta kielioppi äidinkielenopettajat käsitykset Suomen kieli Finnish 309 opetus opettajat
title Äidinkielen opettajien käsityksiä kielitiedon opettamisesta
title_full Äidinkielen opettajien käsityksiä kielitiedon opettamisesta
title_fullStr Äidinkielen opettajien käsityksiä kielitiedon opettamisesta Äidinkielen opettajien käsityksiä kielitiedon opettamisesta
title_full_unstemmed Äidinkielen opettajien käsityksiä kielitiedon opettamisesta Äidinkielen opettajien käsityksiä kielitiedon opettamisesta
title_short Äidinkielen opettajien käsityksiä kielitiedon opettamisesta
title_sort äidinkielen opettajien käsityksiä kielitiedon opettamisesta
title_txtP Äidinkielen opettajien käsityksiä kielitiedon opettamisesta
topic kielioppi äidinkielenopettajat käsitykset Suomen kieli Finnish 309 opetus opettajat
topic_facet 309 Finnish Suomen kieli kielioppi käsitykset opettajat opetus äidinkielenopettajat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44198 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201409052731
work_keys_str_mv AT maunosofia äidinkielenopettajienkäsityksiäkielitiedonopettamisesta