Lasten leiriryhmän ryhmäprosessi ja sen ohjaaminen

Pro gradu -tutkimuksessamme tutkimme lasten leiriryhmien ryhmäprosesseja ja niiden eri vaiheita. Tutkimuksemme teoriapohjana toimii Tuckmanin (1965) malli, jonka mukaan ryhmäprosessi käsittää viisi eri vaihetta: ryhmän muotoutuminen, kuohunta, yhteistoiminnan syntyminen, kypsä toiminta ja ryhmän haj...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Haavisto, Anni, Paalanen, Anna
Muut tekijät: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2014
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44184
_version_ 1826225765290606592
author Haavisto, Anni Paalanen, Anna
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Haavisto, Anni Paalanen, Anna Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Haavisto, Anni Paalanen, Anna Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Haavisto, Anni
datasource_str_mv jyx
description Pro gradu -tutkimuksessamme tutkimme lasten leiriryhmien ryhmäprosesseja ja niiden eri vaiheita. Tutkimuksemme teoriapohjana toimii Tuckmanin (1965) malli, jonka mukaan ryhmäprosessi käsittää viisi eri vaihetta: ryhmän muotoutuminen, kuohunta, yhteistoiminnan syntyminen, kypsä toiminta ja ryhmän hajoaminen. Tutkimuksella tahdoimme selvittää, toteutuvatko nämä vaiheet myös lyhytkestoisissa lapsiryhmissä. Tämän lisäksi tutkimme ryhmäprosessin aikana ilmeneviä haasteita ohjaajien näkökulmasta sekä keinoja, joilla näihin haasteisiin pyritään vastaamaan. Tutkimus perustuu Lasten Kesä ry:ltä saamaamme päiväkirja-aineistoon. Päiväkirjat ovat leiriohjaajien jokaiselta leiripäivältä kirjoittamia raportteja päivittäisestä leiritoiminnasta. Aineistomme muodostuu yhteensä 40 päiväkirjasta, joiden laajuus on noin 2-6 sivua leiripäivää kohden. Leirit ovat kestoltaan keskimäärin 5−7 päivää. Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, jota analysoimme laadullisen sisällönanalyysin keinoin sekä teoria- että aineistolähtöisesti. Tulostemme mukaan kaikki viisi ryhmäprosessin vaihetta on löydettävissä aineistostamme, mutta selkeästi voimakkaimmin näyttäytyvät ryhmän muotoutumisen ja kuohunnan vaiheet. Ryhmäprosessin vaiheet limittyvät viikon kestävän leirin aikana päällekkäin, eikä niitä ole kaikissa tilanteissa helppo erotella toisistaan. Vaiheet etenevät leiriryhmissä lineaarisesti ryhmän muotoutumisvaiheesta kohti ryhmän hajoamisen vaihetta, mutta niiden esiintymisessä on havaittavissa myös tiettyä syklisyyttä. Jokin tapahtuma ryhmässä voi regressoida ryhmän takaisin edelliseen vaiheeseen. Tutkimuksemme mukaan lasten leiriryhmän ohjauksen haasteiksi nousee viisi alaluokkaa, jotka ovat lasten väliset konfliktitilanteet, kiusaaminen, torjutut lapset, leiriympäristölle ominaiset haasteet sekä viides alaluokka, jonka nimesimme ohjaajan kohtaamiksi muiksi haasteiksi. Näihin haasteisiin ohjaajat pyrkivät vastaamaan enna-koinnin ja positiivisuuden, keskustelun, konkreettisen toiminnan ja rangaistusten sekä ohjaajien ja johtajien välisen tuen keinoin. Haasteisiin vastaaminen etenee asteittaisesti siirtymällä miedommista menettelytavoista tarvittaessa tiukempiin. Tämän tutkimuksen johtopäätöksenä voimme todeta, ettei ryhmän ajallisella kestolla ole merkitsevää vaikutusta ryhmäprosessin vaiheisiin. Tutkimuksemme tulosten pohjalta on pääteltävissä, että myös lyhytkestoinen lapsiryhmä käy läpi samat vaiheet kuin Tuckman on teoriassaan esittänyt. Toisaalta, voidaksemme täysin todentaa yllä esittämämme johtopäätöksen, ilmiötä olisi syytä tutkia vieläkin lyhytkestoisemman, esimerkiksi yhden päivän ajan koossa olevan, ryhmän kohdalla. Lisäksi tulosten pohjalta voidaan esittää, että lapsiryhmässä ilmenevät haasteet esiintyvät pääosin ryhmän muotoutumis- ja kuohuntavaiheissa. Oikeanlainen haasteisiin vastaaminen edistää ryhmäprosessia ja kypsän toiminnan vaiheen saavuttamista.
first_indexed 2023-03-22T10:00:19Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Haavisto, Anni", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Paalanen, Anna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-09-03T18:03:35Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-09-03T18:03:35Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1445839", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44184", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Pro gradu -tutkimuksessamme tutkimme lasten leiriryhmien ryhm\u00e4prosesseja ja niiden eri vaiheita. Tutkimuksemme teoriapohjana toimii Tuckmanin (1965) malli, jonka mukaan ryhm\u00e4prosessi k\u00e4sitt\u00e4\u00e4 viisi eri vaihetta: ryhm\u00e4n muotoutuminen, kuohunta, yhteistoiminnan syntyminen, kyps\u00e4 toiminta ja ryhm\u00e4n hajoaminen. Tutkimuksella tahdoimme selvitt\u00e4\u00e4, toteutuvatko n\u00e4m\u00e4 vaiheet my\u00f6s lyhytkestoisissa lapsiryhmiss\u00e4. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi tutkimme ryhm\u00e4prosessin aikana ilmenevi\u00e4 haasteita ohjaajien n\u00e4k\u00f6kulmasta sek\u00e4 keinoja, joilla n\u00e4ihin haasteisiin pyrit\u00e4\u00e4n vastaamaan.\r\nTutkimus perustuu Lasten Kes\u00e4 ry:lt\u00e4 saamaamme p\u00e4iv\u00e4kirja-aineistoon. P\u00e4iv\u00e4kirjat ovat leiriohjaajien jokaiselta leirip\u00e4iv\u00e4lt\u00e4 kirjoittamia raportteja p\u00e4ivitt\u00e4isest\u00e4 leiritoiminnasta. Aineistomme muodostuu yhteens\u00e4 40 p\u00e4iv\u00e4kirjasta, joiden laajuus on noin 2-6 sivua leirip\u00e4iv\u00e4\u00e4 kohden. Leirit ovat kestoltaan keskim\u00e4\u00e4rin 5\u22127 p\u00e4iv\u00e4\u00e4. Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, jota analysoimme laadullisen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin sek\u00e4 teoria- ett\u00e4 aineistol\u00e4ht\u00f6isesti.\r\nTulostemme mukaan kaikki viisi ryhm\u00e4prosessin vaihetta on l\u00f6ydett\u00e4viss\u00e4 aineistostamme, mutta selke\u00e4sti voimakkaimmin n\u00e4ytt\u00e4ytyv\u00e4t ryhm\u00e4n muotoutumisen ja kuohunnan vaiheet. Ryhm\u00e4prosessin vaiheet limittyv\u00e4t viikon kest\u00e4v\u00e4n leirin aikana p\u00e4\u00e4llekk\u00e4in, eik\u00e4 niit\u00e4 ole kaikissa tilanteissa helppo erotella toisistaan. Vaiheet etenev\u00e4t leiriryhmiss\u00e4 lineaarisesti ryhm\u00e4n muotoutumisvaiheesta kohti ryhm\u00e4n hajoamisen vaihetta, mutta niiden esiintymisess\u00e4 on havaittavissa my\u00f6s tietty\u00e4 syklisyytt\u00e4. Jokin tapahtuma ryhm\u00e4ss\u00e4 voi regressoida ryhm\u00e4n takaisin edelliseen vaiheeseen.\r\nTutkimuksemme mukaan lasten leiriryhm\u00e4n ohjauksen haasteiksi nousee viisi alaluokkaa, jotka ovat lasten v\u00e4liset konfliktitilanteet, kiusaaminen, torjutut lapset, leiriymp\u00e4rist\u00f6lle ominaiset haasteet sek\u00e4 viides alaluokka, jonka nimesimme ohjaajan kohtaamiksi muiksi haasteiksi. N\u00e4ihin haasteisiin ohjaajat pyrkiv\u00e4t vastaamaan enna-koinnin ja positiivisuuden, keskustelun, konkreettisen toiminnan ja rangaistusten sek\u00e4 ohjaajien ja johtajien v\u00e4lisen tuen keinoin. Haasteisiin vastaaminen etenee asteittaisesti siirtym\u00e4ll\u00e4 miedommista menettelytavoista tarvittaessa tiukempiin.\r\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksen\u00e4 voimme todeta, ettei ryhm\u00e4n ajallisella kestolla ole merkitsev\u00e4\u00e4 vaikutusta ryhm\u00e4prosessin vaiheisiin. Tutkimuksemme tulosten pohjalta on p\u00e4\u00e4telt\u00e4viss\u00e4, ett\u00e4 my\u00f6s lyhytkestoinen lapsiryhm\u00e4 k\u00e4y l\u00e4pi samat vaiheet kuin Tuckman on teoriassaan esitt\u00e4nyt. Toisaalta, voidaksemme t\u00e4ysin todentaa yll\u00e4 esitt\u00e4m\u00e4mme johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksen, ilmi\u00f6t\u00e4 olisi syyt\u00e4 tutkia viel\u00e4kin lyhytkestoisemman, esimerkiksi yhden p\u00e4iv\u00e4n ajan koossa olevan, ryhm\u00e4n kohdalla. Lis\u00e4ksi tulosten pohjalta voidaan esitt\u00e4\u00e4, ett\u00e4 lapsiryhm\u00e4ss\u00e4 ilmenev\u00e4t haasteet esiintyv\u00e4t p\u00e4\u00e4osin ryhm\u00e4n muotoutumis- ja kuohuntavaiheissa. Oikeanlainen haasteisiin vastaaminen edist\u00e4\u00e4 ryhm\u00e4prosessia ja kyps\u00e4n toiminnan vaiheen saavuttamista.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Anna Paalanen (anheromo) on 2014-09-03 18:03:32.131110. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-09-03T18:03:35Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201409032710.pdf: 530207 bytes, checksum: fe1c15b3cdd94805cf321d0c76f5f133 (MD5)\r\nlicense.html: 5110 bytes, checksum: dfe3e64f2298836c0ee2e42d0489b0b8 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-09-03T18:03:35Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201409032710.pdf: 530207 bytes, checksum: fe1c15b3cdd94805cf321d0c76f5f133 (MD5)\r\nlicense.html: 5110 bytes, checksum: dfe3e64f2298836c0ee2e42d0489b0b8 (MD5)\r\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (83 s.)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ryhm\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ryhm\u00e4prosessi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ryhm\u00e4n ohjaaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ryhm\u00e4prosessin haasteet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Lasten leiriryhm\u00e4n ryhm\u00e4prosessi ja sen ohjaaminen", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201409032710", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-09-03T18:03:36Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ryhm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "leirit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosioemotionaaliset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kes\u00e4leirit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ohjaus (neuvonta ja opastus)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ohjaus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_44184
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:57Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/c869332b-7d7c-4c31-abf9-0d63a546e5bd\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201409032710.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Haavisto, Anni Paalanen, Anna Lasten leiriryhmän ryhmäprosessi ja sen ohjaaminen ryhmä ryhmäprosessi ryhmän ohjaaminen ryhmäprosessin haasteet Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 ryhmät leirit lapset (ikäryhmät) sosioemotionaaliset taidot kesäleirit ohjaus (neuvonta ja opastus) lapset ohjaus
title Lasten leiriryhmän ryhmäprosessi ja sen ohjaaminen
title_full Lasten leiriryhmän ryhmäprosessi ja sen ohjaaminen
title_fullStr Lasten leiriryhmän ryhmäprosessi ja sen ohjaaminen Lasten leiriryhmän ryhmäprosessi ja sen ohjaaminen
title_full_unstemmed Lasten leiriryhmän ryhmäprosessi ja sen ohjaaminen Lasten leiriryhmän ryhmäprosessi ja sen ohjaaminen
title_short Lasten leiriryhmän ryhmäprosessi ja sen ohjaaminen
title_sort lasten leiriryhmän ryhmäprosessi ja sen ohjaaminen
title_txtP Lasten leiriryhmän ryhmäprosessi ja sen ohjaaminen
topic ryhmä ryhmäprosessi ryhmän ohjaaminen ryhmäprosessin haasteet Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 ryhmät leirit lapset (ikäryhmät) sosioemotionaaliset taidot kesäleirit ohjaus (neuvonta ja opastus) lapset ohjaus
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education kesäleirit lapset lapset (ikäryhmät) leirit ohjaus ohjaus (neuvonta ja opastus) ryhmä ryhmän ohjaaminen ryhmäprosessi ryhmäprosessin haasteet ryhmät sosioemotionaaliset taidot
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44184 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201409032710
work_keys_str_mv AT haavistoanni lastenleiriryhmänryhmäprosessijasenohjaaminen