Summary: | Oppilaat aloittavat Suomessa englannin opiskelun useimmiten 3. luokalla. Englannin kieli on kuitenkin vahvasti läsnä Suomessa esimerkiksi mediassa ja ulkomaalaisten kautta. Monet perheet myös matkustavat ulkomaille. Siksi onkin syytä olettaa, että lapsilla on asenteita englannin kieltä kohtaan jo ennen kuin he aloittavat sen opiskelun koulussa. Asenteilla on suuri merkitys englannin kielen oppimistuloksien kannalta.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia millaisia asenteita lapsilla on englannin kieltä kohtaan 2. luokan keväällä ja kuinka asenteet ovat muuttuneet 3. luokan kevääseen mennessä, kun he ovat opiskelleet englantia suurin piirtein yhden lukuvuoden verran. Tutkimus käsittelee myös lasten englannin kontakteja vapaa-ajalla ja heidän vanhempiensa asenteita englannin kieltä kohtaan, sekä näiden mahdollista yhteyttä lasten asenteisiin. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena. Siihen osallistui 15 lasta, jotka vastasivat kyselyyn sekä 2. että 3. luokalla. Tuloksia tarkastellaan koko ryhmän osalta, sekä kaksi oppilasta on valittu tarkempaan tarkasteluun negatiivisemmista ja positiivisemmista asenteista.
Tutkimuksen tulosten perusteella lasten asenteet englantia kohtaan ovat etupäässä positiivisia ja englannin opiskelu nähdään mielekkäänä. Asenteet ovat kuitenkin muuttuneet hieman negatiivisemmiksi 3. luokan kevääseen mennessä.
|