Elektronisten oppimissovellusten käytettävyys – tekninen näkökulma

Nevala, Minna Elektronisten oppimissovellusten käytettävyys – tekninen näkökulma Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2014, 47 s. Tietojärjestelmätiede, kandidaatintutkielma Ohjaaja: Makkonen, Pekka Elektroniset oppimissovellukset ovat yleistyneet viimeisten kymmenen vuoden aikana marginaalist...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Nevala, Minna
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44128
_version_ 1826225792615448576
author Nevala, Minna
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Nevala, Minna Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Nevala, Minna Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Nevala, Minna
datasource_str_mv jyx
description Nevala, Minna Elektronisten oppimissovellusten käytettävyys – tekninen näkökulma Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2014, 47 s. Tietojärjestelmätiede, kandidaatintutkielma Ohjaaja: Makkonen, Pekka Elektroniset oppimissovellukset ovat yleistyneet viimeisten kymmenen vuoden aikana marginaalista kaikkeen oppimiseen liittyvään. Niitä on suunniteltu eri ikäryhmille sekä koulutuksessa että työelämässä. Elektroninen oppiminen luo oppimiseen monia uusia mahdollisuuksia, kuten riippumattomuuden ajasta ja paikasta. Toisaalta elektronisen oppimisen yleistymisen havaittiin tuoneen mukanaan myös uusia haasteita, joista merkittävin oli elektroniseen oppimiseen osallistujien korkea keskeyttämisprosentti. Elektroninen oppiminen ei motivoi oppijoita samaan tapaan kuin perinteiset oppimisen muodot. Elektronista oppimissovellusta käyttävän oppijan tyytyväisyyteen vaikuttivat olennaisesti sekä sovelluksen käytön helppous että miellyttävyys eli toisin sanoen sovelluksen käytettävyys. Tässä tutkielmassa selvitettiin kirjallisuuteen tutustuen, miten elektronisten oppimissovellusten käytettävyyttä arvioitiin. Yleisellä tasolla selvitettiin myös minkälaiset tekniset ratkaisut tukevat e-oppimissovellusten käytettävyyttä. Pääsääntöisesti käytettävyyden arviointimenetelmät jaettiin käyttäjätesteihin ja asiantuntija-arviointeihin, mutta näitä menetelmiä myös yhdistettiin tarkastelluissa tutkimuksissa. Yleisin menetelmä, jolla elektronisten oppimissovellusten käytettävyyttä arvioitiin, oli heuristinen arviointi. Tässä tutkielmassa tarkasteltiin myös muita monivaiheisempia menetelmiä. Havaittiin, että tavanomaiset käytettävyyden arviointimenetelmät eivät ole riittäviä arvioimaan oppimissovellusten käytettävyyttä, koska ne eivät huomioi elektronisiin oppimissovelluksiin oleellisesti liittyvää pedagogista näkökulmaa. Tulosten perusteella elektronisten oppimissovellusten käytettävyyttä arvioitiin helpoiten ja nopeimmin sopivalla heuristisella arviointimenetelmällä. Tarkastellun kirjallisuuden perusteella elektronisten oppimissovellusten käytettävyyttä tukevat tärkeimmät tekniset ratkaisut liittyivät yleisellä tasolla sovellusten esteettisyyteen, minimalistiseen suunnitteluun, visuaalisuuteen ja niiden tarjoamaan vuorovaikutukseen.
first_indexed 2014-08-28T20:00:40Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Nevala, Minna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-08-28T07:50:21Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-08-28T07:50:21Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": "fi", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44128", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Nevala, Minna \r\nElektronisten oppimissovellusten k\u00e4ytett\u00e4vyys \u2013 tekninen n\u00e4k\u00f6kulma \r\nJyv\u00e4skyl\u00e4: Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto, 2014, 47 s. \r\nTietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede, kandidaatintutkielma \r\nOhjaaja: Makkonen, Pekka \r\nElektroniset oppimissovellukset ovat yleistyneet viimeisten kymmenen vuoden aikana marginaalista kaikkeen oppimiseen liittyv\u00e4\u00e4n. Niit\u00e4 on suunniteltu eri ik\u00e4ryhmille sek\u00e4 koulutuksessa ett\u00e4 ty\u00f6el\u00e4m\u00e4ss\u00e4. Elektroninen oppiminen luo oppimiseen monia uusia mahdollisuuksia, kuten riippumattomuuden ajasta ja paikasta. Toisaalta elektronisen oppimisen yleistymisen havaittiin tuoneen mukanaan my\u00f6s uusia haasteita, joista merkitt\u00e4vin oli elektroniseen oppimiseen osallistujien korkea keskeytt\u00e4misprosentti. Elektroninen oppiminen ei motivoi oppijoita samaan tapaan kuin perinteiset oppimisen muodot. Elektronista oppimissovellusta k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4n oppijan tyytyv\u00e4isyyteen vaikuttivat olennaisesti sek\u00e4 sovelluksen k\u00e4yt\u00f6n helppous ett\u00e4 miellytt\u00e4vyys eli toisin sanoen sovelluksen k\u00e4ytett\u00e4vyys. T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa selvitettiin kirjallisuuteen tutustuen, miten elektronisten oppimissovellusten k\u00e4ytett\u00e4vyytt\u00e4 arvioitiin. Yleisell\u00e4 tasolla selvitettiin my\u00f6s mink\u00e4laiset tekniset ratkaisut tukevat e-oppimissovellusten k\u00e4ytett\u00e4vyytt\u00e4. P\u00e4\u00e4s\u00e4\u00e4nt\u00f6isesti k\u00e4ytett\u00e4vyyden arviointimenetelm\u00e4t jaettiin k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4testeihin ja asiantuntija-arviointeihin, mutta n\u00e4it\u00e4 menetelmi\u00e4 my\u00f6s yhdistettiin tarkastelluissa tutkimuksissa. Yleisin menetelm\u00e4, jolla elektronisten oppimissovellusten k\u00e4ytett\u00e4vyytt\u00e4 arvioitiin, oli heuristinen arviointi. T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa tarkasteltiin my\u00f6s muita monivaiheisempia menetelmi\u00e4. Havaittiin, ett\u00e4 tavanomaiset k\u00e4ytett\u00e4vyyden arviointimenetelm\u00e4t eiv\u00e4t ole riitt\u00e4vi\u00e4 arvioimaan oppimissovellusten k\u00e4ytett\u00e4vyytt\u00e4, koska ne eiv\u00e4t huomioi elektronisiin oppimissovelluksiin oleellisesti liittyv\u00e4\u00e4 pedagogista n\u00e4k\u00f6kulmaa. Tulosten perusteella elektronisten oppimissovellusten k\u00e4ytett\u00e4vyytt\u00e4 arvioitiin helpoiten ja nopeimmin sopivalla heuristisella arviointimenetelm\u00e4ll\u00e4. Tarkastellun kirjallisuuden perusteella elektronisten oppimissovellusten k\u00e4ytett\u00e4vyytt\u00e4 tukevat t\u00e4rkeimm\u00e4t tekniset ratkaisut liittyiv\u00e4t yleisell\u00e4 tasolla sovellusten esteettisyyteen, minimalistiseen suunnitteluun, visuaalisuuteen ja niiden tarjoamaan vuorovaikutukseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Seija Paananen (sepaanan@jyu.fi) on 2014-08-28T07:50:21Z\r\nNo. of bitstreams: 1\r\nMinna Nevala.pdf: 511378 bytes, checksum: b48c4e143a65e66487b75190e63ec64d (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-08-28T07:50:21Z (GMT). No. of bitstreams: 1\r\nMinna Nevala.pdf: 511378 bytes, checksum: b48c4e143a65e66487b75190e63ec64d (MD5)\r\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": "", "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "elektroninen oppiminen", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "k\u00e4ytett\u00e4vyys", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "k\u00e4ytett\u00e4vyyden arviointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Elektronisten oppimissovellusten k\u00e4ytett\u00e4vyys \u2013 tekninen n\u00e4k\u00f6kulma", "language": "fi", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201408282685", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_44128
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:09Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/c232ac2a-7e6e-453b-a3e5-2b110997cac6\/download","text":"Minna Nevala.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Nevala, Minna Elektronisten oppimissovellusten käytettävyys – tekninen näkökulma elektroninen oppiminen käytettävyys käytettävyyden arviointi Tietojärjestelmätiede Information Systems Science
title Elektronisten oppimissovellusten käytettävyys – tekninen näkökulma
title_full Elektronisten oppimissovellusten käytettävyys – tekninen näkökulma
title_fullStr Elektronisten oppimissovellusten käytettävyys – tekninen näkökulma Elektronisten oppimissovellusten käytettävyys – tekninen näkökulma
title_full_unstemmed Elektronisten oppimissovellusten käytettävyys – tekninen näkökulma Elektronisten oppimissovellusten käytettävyys – tekninen näkökulma
title_short Elektronisten oppimissovellusten käytettävyys – tekninen näkökulma
title_sort elektronisten oppimissovellusten käytettävyys tekninen näkökulma
title_txtP Elektronisten oppimissovellusten käytettävyys – tekninen näkökulma
topic elektroninen oppiminen käytettävyys käytettävyyden arviointi Tietojärjestelmätiede Information Systems Science
topic_facet Information Systems Science Tietojärjestelmätiede elektroninen oppiminen käytettävyyden arviointi käytettävyys
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44128 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201408282685
work_keys_str_mv AT nevalaminna elektronistenoppimissovellustenkäytettävyystekninennäkökulma