Elektronisten oppimissovellusten käytettävyys – tekninen näkökulma

Nevala, Minna Elektronisten oppimissovellusten käytettävyys – tekninen näkökulma Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2014, 47 s. Tietojärjestelmätiede, kandidaatintutkielma Ohjaaja: Makkonen, Pekka Elektroniset oppimissovellukset ovat yleistyneet viimeisten kymmenen vuoden aikana marginaalist...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Nevala, Minna
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44128
Description
Summary:Nevala, Minna Elektronisten oppimissovellusten käytettävyys – tekninen näkökulma Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2014, 47 s. Tietojärjestelmätiede, kandidaatintutkielma Ohjaaja: Makkonen, Pekka Elektroniset oppimissovellukset ovat yleistyneet viimeisten kymmenen vuoden aikana marginaalista kaikkeen oppimiseen liittyvään. Niitä on suunniteltu eri ikäryhmille sekä koulutuksessa että työelämässä. Elektroninen oppiminen luo oppimiseen monia uusia mahdollisuuksia, kuten riippumattomuuden ajasta ja paikasta. Toisaalta elektronisen oppimisen yleistymisen havaittiin tuoneen mukanaan myös uusia haasteita, joista merkittävin oli elektroniseen oppimiseen osallistujien korkea keskeyttämisprosentti. Elektroninen oppiminen ei motivoi oppijoita samaan tapaan kuin perinteiset oppimisen muodot. Elektronista oppimissovellusta käyttävän oppijan tyytyväisyyteen vaikuttivat olennaisesti sekä sovelluksen käytön helppous että miellyttävyys eli toisin sanoen sovelluksen käytettävyys. Tässä tutkielmassa selvitettiin kirjallisuuteen tutustuen, miten elektronisten oppimissovellusten käytettävyyttä arvioitiin. Yleisellä tasolla selvitettiin myös minkälaiset tekniset ratkaisut tukevat e-oppimissovellusten käytettävyyttä. Pääsääntöisesti käytettävyyden arviointimenetelmät jaettiin käyttäjätesteihin ja asiantuntija-arviointeihin, mutta näitä menetelmiä myös yhdistettiin tarkastelluissa tutkimuksissa. Yleisin menetelmä, jolla elektronisten oppimissovellusten käytettävyyttä arvioitiin, oli heuristinen arviointi. Tässä tutkielmassa tarkasteltiin myös muita monivaiheisempia menetelmiä. Havaittiin, että tavanomaiset käytettävyyden arviointimenetelmät eivät ole riittäviä arvioimaan oppimissovellusten käytettävyyttä, koska ne eivät huomioi elektronisiin oppimissovelluksiin oleellisesti liittyvää pedagogista näkökulmaa. Tulosten perusteella elektronisten oppimissovellusten käytettävyyttä arvioitiin helpoiten ja nopeimmin sopivalla heuristisella arviointimenetelmällä. Tarkastellun kirjallisuuden perusteella elektronisten oppimissovellusten käytettävyyttä tukevat tärkeimmät tekniset ratkaisut liittyivät yleisellä tasolla sovellusten esteettisyyteen, minimalistiseen suunnitteluun, visuaalisuuteen ja niiden tarjoamaan vuorovaikutukseen.