The use of YouTube in English lessons in Finnish lower secondary schools

Teknologian kehittyessä ja uusien laitteiden ja tapojen ilmestyessä myös kouluihin, avartuvat luokkahuoneissakin käytettävät opetusmahdollisuudet. Tietokone löytyy nykyään melkein joka luokasta, ja internet-yhteys on monella oppitunnilla käytössä. Yksi internetin suosituimmista palveluista tällä het...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Lehtimäki, Hanna
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:eng
Julkaistu: 2014
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44122
_version_ 1826225806302511104
author Lehtimäki, Hanna
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Lehtimäki, Hanna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Lehtimäki, Hanna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Lehtimäki, Hanna
datasource_str_mv jyx
description Teknologian kehittyessä ja uusien laitteiden ja tapojen ilmestyessä myös kouluihin, avartuvat luokkahuoneissakin käytettävät opetusmahdollisuudet. Tietokone löytyy nykyään melkein joka luokasta, ja internet-yhteys on monella oppitunnilla käytössä. Yksi internetin suosituimmista palveluista tällä hetkellä sosiaalisen median saralla on YouTube, videoiden jakamis- ja katsomispalvelu, jota käyttävät jo miljoonat ihmiset. Tämän tutkielman tavoitteena on selvittää YouTuben käyttöä suomalaisissa yläkouluissa englannin kielen oppitunneilla, ja varsinkin sitä, mihin tarkoitukseen YouTubea tunneilla käytetään, ja minkälaisia aktiviteetteja sen käyttöön liitetään. Tutkielma kertoo myös miksi juuri tietyntyyppisiä tehtäviä käytetään kyseisten videopätkien yhteydessä. Tulokset kertovat YouTuben käytön yleisyydestä. Kaikki 15 vastaajaa, jotka olivat yläkoulun englannin kielen opettajia ja vastasivat internet-kyselyyn sähköpostilla lähetetyn linkin kautta, käyttivät YouTubea, suurin osa liittäen jonkinlaisia aktiviteetteja videopätkän katsomiseen. YouTubea myös käytettiin moneen eri opetustarkoitukseen: kulttuurin, kuullunymmärtämisen, kieliopin ja puheen opettamiseen, aiheen alustukseen, oppilaiden mielenkiinnon herättämiseen, viihteeksi ja muun muassa kannustamaan oppilaita oppimaan kieltä. Tehtävät, joita YouTuben käyttöön liitettiin, olivat hyvin monipuolisia. Opettajat kertoivat käyttävänsä videopätkien yhteydessä niin keskustelutehtäviä kuin sisältöön liittyviä ja luoviakin tehtäviä. Tutkimuksen otoksen ollessa pieni tulokset eivät juurikaan ole yleistettävissä, mutta tutkimus selventää sitä, miten YouTubea käytetään Suomen yläkoulujen englannin kielen tunneilla, ja avaa samalla mahdollisuuksia lisätutkimuksiin.
first_indexed 2014-08-27T20:00:02Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Lehtim\u00e4ki, Hanna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-08-26T19:20:44Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-08-26T19:20:44Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44122", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Teknologian kehittyess\u00e4 ja uusien laitteiden ja tapojen ilmestyess\u00e4 my\u00f6s kouluihin, avartuvat luokkahuoneissakin k\u00e4ytett\u00e4v\u00e4t opetusmahdollisuudet. Tietokone l\u00f6ytyy nyky\u00e4\u00e4n melkein joka luokasta, ja internet-yhteys on monella oppitunnilla k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4. Yksi internetin suosituimmista palveluista t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 sosiaalisen median saralla on YouTube, videoiden jakamis- ja katsomispalvelu, jota k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t jo miljoonat ihmiset.\n\nT\u00e4m\u00e4n tutkielman tavoitteena on selvitt\u00e4\u00e4 YouTuben k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 suomalaisissa yl\u00e4kouluissa englannin kielen oppitunneilla, ja varsinkin sit\u00e4, mihin tarkoitukseen YouTubea tunneilla k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n, ja mink\u00e4laisia aktiviteetteja sen k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n liitet\u00e4\u00e4n. Tutkielma kertoo my\u00f6s miksi juuri tietyntyyppisi\u00e4 teht\u00e4vi\u00e4 k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n kyseisten videop\u00e4tkien yhteydess\u00e4.\n\nTulokset kertovat YouTuben k\u00e4yt\u00f6n yleisyydest\u00e4. Kaikki 15 vastaajaa, jotka olivat yl\u00e4koulun englannin kielen opettajia ja vastasivat internet-kyselyyn s\u00e4hk\u00f6postilla l\u00e4hetetyn linkin kautta, k\u00e4yttiv\u00e4t YouTubea, suurin osa liitt\u00e4en jonkinlaisia aktiviteetteja videop\u00e4tk\u00e4n katsomiseen. YouTubea my\u00f6s k\u00e4ytettiin moneen eri opetustarkoitukseen: kulttuurin, kuullunymm\u00e4rt\u00e4misen, kieliopin ja puheen opettamiseen, aiheen alustukseen, oppilaiden mielenkiinnon her\u00e4tt\u00e4miseen, viihteeksi ja muun muassa kannustamaan oppilaita oppimaan kielt\u00e4. Teht\u00e4v\u00e4t, joita YouTuben k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n liitettiin, olivat hyvin monipuolisia. Opettajat kertoivat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4ns\u00e4 videop\u00e4tkien yhteydess\u00e4 niin keskusteluteht\u00e4vi\u00e4 kuin sis\u00e4lt\u00f6\u00f6n liittyvi\u00e4 ja luoviakin teht\u00e4vi\u00e4. \n\nTutkimuksen otoksen ollessa pieni tulokset eiv\u00e4t juurikaan ole yleistett\u00e4viss\u00e4, mutta tutkimus selvent\u00e4\u00e4 sit\u00e4, miten YouTubea k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n Suomen yl\u00e4koulujen englannin kielen tunneilla, ja avaa samalla mahdollisuuksia lis\u00e4tutkimuksiin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Hanna Lehtim\u00e4ki (hmlehtim) on 2014-08-26 19:20:43.765672. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-08-26T19:20:44Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201408262666.pdf: 129322 bytes, checksum: 3bf76937c8d062777af99058ed40d64a (MD5)\nlicense.html: 4821 bytes, checksum: aa040e7e8a2914654ba7fb4696436e7a (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-08-26T19:20:44Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201408262666.pdf: 129322 bytes, checksum: 3bf76937c8d062777af99058ed40d64a (MD5)\nlicense.html: 4821 bytes, checksum: aa040e7e8a2914654ba7fb4696436e7a (MD5)\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "23", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "YouTube", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "social media", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "authentic material", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "English", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "activities", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "questionnaire", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "The use of YouTube in English lessons in Finnish lower secondary schools", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201408262666", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-08-26T19:20:45Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_44122
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:55:48Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/334b1099-f9cb-42a4-b657-eb08a69d6797\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201408262666.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lehtimäki, Hanna The use of YouTube in English lessons in Finnish lower secondary schools YouTube social media authentic material English activities questionnaire Englannin kieli
title The use of YouTube in English lessons in Finnish lower secondary schools
title_full The use of YouTube in English lessons in Finnish lower secondary schools
title_fullStr The use of YouTube in English lessons in Finnish lower secondary schools The use of YouTube in English lessons in Finnish lower secondary schools
title_full_unstemmed The use of YouTube in English lessons in Finnish lower secondary schools The use of YouTube in English lessons in Finnish lower secondary schools
title_short The use of YouTube in English lessons in Finnish lower secondary schools
title_sort use of youtube in english lessons in finnish lower secondary schools
title_txtP The use of YouTube in English lessons in Finnish lower secondary schools
topic YouTube social media authentic material English activities questionnaire Englannin kieli
topic_facet Englannin kieli English YouTube activities authentic material questionnaire social media
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44122 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201408262666
work_keys_str_mv AT lehtimäkihanna theuseofyoutubeinenglishlessonsinfinnishlowersecondaryschools AT lehtimäkihanna useofyoutubeinenglishlessonsinfinnishlowersecondaryschools