Lapset arvioijina ja osallisina koulun arjessa oppilaiden arviointikäsityksiä etsimässä

Happonen, E-K. & Tuominen, R. 2014. LAPSET ARVIOIJINA JA OSALLISTUJINA – OPPILAIDEN ARVIOINTIKÄSITYKSIÄ ETSIMÄSSÄ. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen Pro gradu- tutkielma. 86 sivua. Tutkimuksessa selvitettiin, minkälaisia arviointikäsityksiä oppilailla on. Lähtökohta...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Happonen, Eeva, Tuominen, Roosa
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44097
_version_ 1826225703067058176
author Happonen, Eeva Tuominen, Roosa
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Happonen, Eeva Tuominen, Roosa Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Happonen, Eeva Tuominen, Roosa Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Happonen, Eeva
datasource_str_mv jyx
description Happonen, E-K. & Tuominen, R. 2014. LAPSET ARVIOIJINA JA OSALLISTUJINA – OPPILAIDEN ARVIOINTIKÄSITYKSIÄ ETSIMÄSSÄ. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen Pro gradu- tutkielma. 86 sivua. Tutkimuksessa selvitettiin, minkälaisia arviointikäsityksiä oppilailla on. Lähtökohtana oli tavoittaa oppilaan subjektiivinen kokemus arvioinnista koko laajuudessaan. Tutkimuksen myötä pyrittiin tuomaan esiin lasten näkökulmat aiheeseen ja säilyttämään heidän antamansa merkitysyhteydet. Tutkimukseen osallistui 22 saman kolmannen luokan oppilasta, jotka olivat iältään 9-10-vuotiaita. Tutkimusaineisto kerättiin piirroslomakkeilla ja yksilöhaastatteluilla. Aineiston analyysi toteutettiin aineistolähtöisesti laadullisella sisällönanalyysillä mukaillen Harrisin, Harnettin ja Brownin (2009) mallia. Analyysin myötä aineisto jaettiin kuuteen eri pääkategoriaan: arvioinnin kohde, arvioinnin tyyppi, arvioinnin tekijä, arviointiympäristö, arvioinnin sosiaalinen ulottuvuus sekä tunnetta ilmaisevat sanat ja symbolit. Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että oppilaan käsitys arvioinnista on moniulotteinen. Arviointi nähtiin useimmiten osana laajempaa oppimisprosessia, jonka myötä oppilas sai tietoa osaamisestaan ja kehittymistarpeistaan. Oppilaat kokivat roolinsa arvioinnissa aktiiviseksi ja siten itsensä osalliseksi ja vastuulliseksi omassa oppimisessaan. Vastauksista välittyi pääosin positiivisia tunnekokemuksia arviointiin liittyen. Luokan toimintakulttuurilla on merkittävä osa oppilaiden arviointikäsityksen muodostumisessa.
first_indexed 2023-03-22T10:00:10Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Happonen, Eeva", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Tuominen, Roosa", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-08-25T16:58:03Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-08-25T16:58:03Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1445032", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44097", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Happonen, E-K. & Tuominen, R. 2014. LAPSET ARVIOIJINA JA OSALLISTUJINA \u2013 OPPILAIDEN ARVIOINTIK\u00c4SITYKSI\u00c4 ETSIM\u00c4SS\u00c4. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen Pro gradu- tutkielma. 86 sivua.\r\nTutkimuksessa selvitettiin, mink\u00e4laisia arviointik\u00e4sityksi\u00e4 oppilailla on. L\u00e4ht\u00f6kohtana oli tavoittaa oppilaan subjektiivinen kokemus arvioinnista koko laajuudessaan. Tutkimuksen my\u00f6t\u00e4 pyrittiin tuomaan esiin lasten n\u00e4k\u00f6kulmat aiheeseen ja s\u00e4ilytt\u00e4m\u00e4\u00e4n heid\u00e4n antamansa merkitysyhteydet.\r\nTutkimukseen osallistui 22 saman kolmannen luokan oppilasta, jotka olivat i\u00e4lt\u00e4\u00e4n 9-10-vuotiaita. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin piirroslomakkeilla ja yksil\u00f6haastatteluilla. Aineiston analyysi toteutettiin aineistol\u00e4ht\u00f6isesti laadullisella sis\u00e4ll\u00f6nanalyysill\u00e4 mukaillen Harrisin, Harnettin ja Brownin (2009) mallia. Analyysin my\u00f6t\u00e4 aineisto jaettiin kuuteen eri p\u00e4\u00e4kategoriaan: arvioinnin kohde, arvioinnin tyyppi, arvioinnin tekij\u00e4, arviointiymp\u00e4rist\u00f6, arvioinnin sosiaalinen ulottuvuus sek\u00e4 tunnetta ilmaisevat sanat ja symbolit.\r\nTutkimuksen perusteella voidaan p\u00e4\u00e4tell\u00e4, ett\u00e4 oppilaan k\u00e4sitys arvioinnista on moniulotteinen. Arviointi n\u00e4htiin useimmiten osana laajempaa oppimisprosessia, jonka my\u00f6t\u00e4 oppilas sai tietoa osaamisestaan ja kehittymistarpeistaan. Oppilaat kokivat roolinsa arvioinnissa aktiiviseksi ja siten itsens\u00e4 osalliseksi ja vastuulliseksi omassa oppimisessaan. Vastauksista v\u00e4littyi p\u00e4\u00e4osin positiivisia tunnekokemuksia arviointiin liittyen. Luokan toimintakulttuurilla on merkitt\u00e4v\u00e4 osa oppilaiden arviointik\u00e4sityksen muodostumisessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Eeva Happonen (eevhappo) on 2014-08-25 16:58:02.550865. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-08-25T16:58:03Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201408252633.pdf: 2779386 bytes, checksum: cd7a92f8500f8f1448b1e6e688588b80 (MD5)\r\nlicense.html: 5152 bytes, checksum: 7e09d718c8eb5361d7896601b771c000 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-08-25T16:58:03Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201408252633.pdf: 2779386 bytes, checksum: cd7a92f8500f8f1448b1e6e688588b80 (MD5)\r\nlicense.html: 5152 bytes, checksum: 7e09d718c8eb5361d7896601b771c000 (MD5)\r\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (87 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "arviointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppilaat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "k\u00e4sitykset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "osallisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "piirustukset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "perusopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Lapset arvioijina ja osallisina koulun arjessa : oppilaiden arviointik\u00e4sityksi\u00e4 etsim\u00e4ss\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201408252633", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-08-25T16:58:04Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arviointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4sitykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "piirustukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "perusopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_44097
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:53Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/71c1815a-6dce-4763-bdfc-2336ce1e5ca7\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201408252633.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Happonen, Eeva Tuominen, Roosa Lapset arvioijina ja osallisina koulun arjessa : oppilaiden arviointikäsityksiä etsimässä arviointi oppilaat käsitykset osallisuus piirustukset perusopetus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103
title Lapset arvioijina ja osallisina koulun arjessa : oppilaiden arviointikäsityksiä etsimässä
title_full Lapset arvioijina ja osallisina koulun arjessa : oppilaiden arviointikäsityksiä etsimässä
title_fullStr Lapset arvioijina ja osallisina koulun arjessa : oppilaiden arviointikäsityksiä etsimässä Lapset arvioijina ja osallisina koulun arjessa : oppilaiden arviointikäsityksiä etsimässä
title_full_unstemmed Lapset arvioijina ja osallisina koulun arjessa : oppilaiden arviointikäsityksiä etsimässä Lapset arvioijina ja osallisina koulun arjessa : oppilaiden arviointikäsityksiä etsimässä
title_short Lapset arvioijina ja osallisina koulun arjessa
title_sort lapset arvioijina ja osallisina koulun arjessa oppilaiden arviointikäsityksiä etsimässä
title_sub oppilaiden arviointikäsityksiä etsimässä
title_txtP Lapset arvioijina ja osallisina koulun arjessa : oppilaiden arviointikäsityksiä etsimässä
topic arviointi oppilaat käsitykset osallisuus piirustukset perusopetus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education arviointi käsitykset oppilaat osallisuus perusopetus piirustukset
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44097 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201408252633
work_keys_str_mv AT happoneneeva lapsetarvioijinajaosallisinakoulunarjessaoppilaidenarviointikäsityksiäetsimässä