Erityisopetuksen resurssit ja nykykoulu perusopetuslakiuudistuksen jälkeen äänessä rehtorit

Suojanen, Sirkku. ERITYISOPETUKSEN RESURSSIT JA NYKYKOULU PERUSOPETUSLAKIUUDISTUKSEN JÄLKEEN: ÄÄNESSÄ REHTORIT. Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteen laitos. 65 sivua. Julkaisematon. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten peruskoulun erityisope...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Suojanen, Sirkku
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44095
_version_ 1828193119499190272
author Suojanen, Sirkku
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Suojanen, Sirkku Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Suojanen, Sirkku Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Suojanen, Sirkku
datasource_str_mv jyx
description Suojanen, Sirkku. ERITYISOPETUKSEN RESURSSIT JA NYKYKOULU PERUSOPETUSLAKIUUDISTUKSEN JÄLKEEN: ÄÄNESSÄ REHTORIT. Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteen laitos. 65 sivua. Julkaisematon. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten peruskoulun erityisopetusresurssit ja oppilaiden tuen järjestäminen näyttäytyvät rehtoreiden arvioimana. Tutkimuksessa haluttiin tietää, oliko rehtoreiden arvioima erityisopetusresurssien saatavuus yhteydessä siihen, miten kouluissa oli rehtoreiden mukaan järjestetty tukea tarvitsevien oppilaiden opetusta. Tutkimuksessa tutkittiin myös kuntiin ja kouluihin liittyvien tekijöiden yhteyttä erityisopetusresurssien tilanteeseen ja tukea tarvitsevien oppilaiden opetukseen. Tutkimus on kuvaileva survey-tutkimus. Vuonna 2012 kerätty tutkimusaineisto saatiin käyttöön Opetusministeriön rahoittamasta Jonna Pulkkisen ja Markku Jahnukaisen (2013) tutkimuksesta. Aineistoon lisättiin tutkimukseen osallistuneiden rehtorien johtamien koulujen sijaintikuntien tiedot kunnan väestöntiheydestä, perusopetuksessa olevien oppilaiden lukumäärästä sekä perusopetuksen oppilaskohtaisista käyttökustannuksista opetuksessa ja oppilashuollossa. Tutkimukseen osallistui yhteensä 316 rehtoria 173 kunnasta. Aineisto analysoitiin määrällisesti käyttämällä parametrittomia analyysimenetelmiä sekä luokittelemalla kunnat alueellisen kuntaryhmittelyn mukaan. Rehtoreista suurin osa oli sitä mieltä, että erityisopetuksen tarvetta oli kouluissa enemmän kuin saatavilla olevia erityisopetusresursseja. Eniten lisäresursseja kaivattiin osa-aikaiseen erityisopetukseen ja yhteisopetukseen. Kunnan taloudellisten resurssien vähäisyys ja henkilöstön liian vähäinen määrä nimettiin suurimmiksi syiksi sille, ettei erityisopetusta voitu antaa kouluissa tuen tarvetta vastaavasti. Tukea tarvitsevien oppilaiden opetusta oli järjestetty pääosin yleisopetuksen opetusryhmässä. Avustajien tuki, erityisopettajan konsultaatio sekä opettajien hyväksyvän ilmapiirin edistäminen nimettiin vakiintuneiksi käytänteiksi erityistä tukea tarvitsevan oppilaan tukemiseksi yleisopetuksen ryhmässä. Rehtoreiden arvioima erityisopetusresurssien tila ei ollut tilastollisesti merkitsevästi yhteydessä siihen, miten kouluissa oli järjestetty tukea tarvitsevien oppilaiden opetusta. Mitä suurempi kunnan perusopetuksessa opetukseen käytetty summa oli oppilasta kohden, sitä paremmaksi rehtorit arvioivat koulunsa erityisopetusresurssien tilanteen. Ylä- ja yhtenäiskouluissa tukea tarvitsevien oppilaiden opetuksen järjestämismuoto vaihteli enemmän kuin alakouluissa. Erityisopetukseen kaivataan lisäresursseja. Opetusjärjestelyiden nykytilanne vaikuttaisi tutkimuksen perusteella vastaavan joiltakin osin perusopetuslakiuudistuksen tavoitteita. Tutkimuksen perusteella esitetään, että taloudelliset resurssit ja pätevä opetushenkilöstö ovat keskeisiä resursseja oppilaan tukijärjestelyjen toteutumisen kannalta. Erityisesti yhteisopetusta tulisi jatkossa kehittää ja tutkia. AVAINSANAT: inkluusio, erityisopetus, kolmiportainen tuki, koulureformi, resurssit, rehtorit
first_indexed 2024-09-11T08:50:43Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Suojanen, Sirkku", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-08-25T15:35:39Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-08-25T15:35:39Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1444625", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44095", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Suojanen, Sirkku. ERITYISOPETUKSEN RESURSSIT JA NYKYKOULU\r\nPERUSOPETUSLAKIUUDISTUKSEN J\u00c4LKEEN: \u00c4\u00c4NESS\u00c4 REHTORIT.\r\nErityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kasvatustieteen\r\nlaitos. 65 sivua. Julkaisematon.\r\n\r\nTutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, miten peruskoulun erityisopetusresurssit ja oppilaiden tuen j\u00e4rjest\u00e4minen n\u00e4ytt\u00e4ytyv\u00e4t rehtoreiden arvioimana. Tutkimuksessa haluttiin tiet\u00e4\u00e4, oliko rehtoreiden arvioima erityisopetusresurssien saatavuus yhteydess\u00e4 siihen, miten kouluissa oli rehtoreiden mukaan j\u00e4rjestetty tukea tarvitsevien oppilaiden opetusta. Tutkimuksessa tutkittiin my\u00f6s kuntiin ja\r\nkouluihin liittyvien tekij\u00f6iden yhteytt\u00e4 erityisopetusresurssien tilanteeseen ja tukea tarvitsevien oppilaiden opetukseen.\r\n\r\nTutkimus on kuvaileva survey-tutkimus. Vuonna 2012 ker\u00e4tty tutkimusaineisto saatiin k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n Opetusministeri\u00f6n rahoittamasta Jonna Pulkkisen ja Markku Jahnukaisen (2013) tutkimuksesta. Aineistoon lis\u00e4ttiin tutkimukseen osallistuneiden rehtorien johtamien koulujen sijaintikuntien tiedot kunnan v\u00e4est\u00f6ntiheydest\u00e4, perusopetuksessa olevien oppilaiden lukum\u00e4\u00e4r\u00e4st\u00e4 sek\u00e4 perusopetuksen oppilaskohtaisista k\u00e4ytt\u00f6kustannuksista opetuksessa ja oppilashuollossa. Tutkimukseen osallistui yhteens\u00e4 316 rehtoria 173 kunnasta. Aineisto analysoitiin m\u00e4\u00e4r\u00e4llisesti k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 parametrittomia analyysimenetelmi\u00e4 sek\u00e4 luokittelemalla kunnat alueellisen kuntaryhmittelyn\r\nmukaan.\r\n\r\nRehtoreista suurin osa oli sit\u00e4 mielt\u00e4, ett\u00e4 erityisopetuksen tarvetta oli kouluissa enemm\u00e4n kuin saatavilla olevia erityisopetusresursseja. Eniten lis\u00e4resursseja kaivattiin osa-aikaiseen erityisopetukseen ja yhteisopetukseen. Kunnan taloudellisten resurssien v\u00e4h\u00e4isyys ja henkil\u00f6st\u00f6n liian v\u00e4h\u00e4inen m\u00e4\u00e4r\u00e4 nimettiin suurimmiksi syiksi sille, ettei erityisopetusta voitu antaa kouluissa tuen tarvetta vastaavasti. Tukea tarvitsevien oppilaiden opetusta oli j\u00e4rjestetty p\u00e4\u00e4osin yleisopetuksen opetusryhm\u00e4ss\u00e4. Avustajien tuki, erityisopettajan konsultaatio sek\u00e4 opettajien hyv\u00e4ksyv\u00e4n ilmapiirin edist\u00e4minen nimettiin vakiintuneiksi k\u00e4yt\u00e4nteiksi erityist\u00e4 tukea tarvitsevan\r\noppilaan tukemiseksi yleisopetuksen ryhm\u00e4ss\u00e4. Rehtoreiden arvioima erityisopetusresurssien tila ei ollut tilastollisesti merkitsev\u00e4sti yhteydess\u00e4 siihen, miten kouluissa oli j\u00e4rjestetty tukea tarvitsevien oppilaiden opetusta. Mit\u00e4 suurempi kunnan perusopetuksessa opetukseen k\u00e4ytetty summa oli oppilasta kohden, sit\u00e4 paremmaksi rehtorit arvioivat koulunsa erityisopetusresurssien tilanteen. Yl\u00e4- ja yhten\u00e4iskouluissa tukea tarvitsevien oppilaiden opetuksen j\u00e4rjest\u00e4mismuoto vaihteli\r\nenemm\u00e4n kuin alakouluissa.\r\n\r\nErityisopetukseen kaivataan lis\u00e4resursseja. Opetusj\u00e4rjestelyiden nykytilanne vaikuttaisi tutkimuksen perusteella vastaavan joiltakin osin perusopetuslakiuudistuksen tavoitteita. Tutkimuksen perusteella esitet\u00e4\u00e4n, ett\u00e4 taloudelliset resurssit ja p\u00e4tev\u00e4 opetushenkil\u00f6st\u00f6 ovat keskeisi\u00e4 resursseja oppilaan tukij\u00e4rjestelyjen toteutumisen kannalta. Erityisesti yhteisopetusta tulisi jatkossa kehitt\u00e4\u00e4 ja tutkia.\r\n\r\nAVAINSANAT: inkluusio, erityisopetus, kolmiportainen tuki, koulureformi, resurssit, rehtorit", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Sirkku Suojanen (simiborg) on 2014-08-25 15:35:38.915828. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-08-25T15:35:39Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201408252631.pdf: 937739 bytes, checksum: 80ab90c99100895d60a64b999fd99d45 (MD5)\r\nlicense.html: 4856 bytes, checksum: 4988cb476997ec629159815343671d49 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-08-25T15:35:39Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201408252631.pdf: 937739 bytes, checksum: 80ab90c99100895d60a64b999fd99d45 (MD5)\r\nlicense.html: 4856 bytes, checksum: 4988cb476997ec629159815343671d49 (MD5)\r\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (66 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kolmiportainen tuki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Erityisopetuksen resurssit ja nykykoulu perusopetuslakiuudistuksen j\u00e4lkeen : \u00e4\u00e4ness\u00e4 rehtorit", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201408252631", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-08-25T15:35:40Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "peruskoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "inkluusio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "resurssit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "rehtorit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_44095
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:03:10Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/6898b7ee-3b75-49c7-8e2f-fa971863dcc7\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201408252631.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Suojanen, Sirkku Erityisopetuksen resurssit ja nykykoulu perusopetuslakiuudistuksen jälkeen : äänessä rehtorit kolmiportainen tuki Erityispedagogiikka Special Education 101 peruskoulu inkluusio erityisopetus resurssit rehtorit
title Erityisopetuksen resurssit ja nykykoulu perusopetuslakiuudistuksen jälkeen : äänessä rehtorit
title_full Erityisopetuksen resurssit ja nykykoulu perusopetuslakiuudistuksen jälkeen : äänessä rehtorit
title_fullStr Erityisopetuksen resurssit ja nykykoulu perusopetuslakiuudistuksen jälkeen : äänessä rehtorit Erityisopetuksen resurssit ja nykykoulu perusopetuslakiuudistuksen jälkeen : äänessä rehtorit
title_full_unstemmed Erityisopetuksen resurssit ja nykykoulu perusopetuslakiuudistuksen jälkeen : äänessä rehtorit Erityisopetuksen resurssit ja nykykoulu perusopetuslakiuudistuksen jälkeen : äänessä rehtorit
title_short Erityisopetuksen resurssit ja nykykoulu perusopetuslakiuudistuksen jälkeen
title_sort erityisopetuksen resurssit ja nykykoulu perusopetuslakiuudistuksen jälkeen äänessä rehtorit
title_sub äänessä rehtorit
title_txtP Erityisopetuksen resurssit ja nykykoulu perusopetuslakiuudistuksen jälkeen : äänessä rehtorit
topic kolmiportainen tuki Erityispedagogiikka Special Education 101 peruskoulu inkluusio erityisopetus resurssit rehtorit
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education erityisopetus inkluusio kolmiportainen tuki peruskoulu rehtorit resurssit
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44095 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201408252631
work_keys_str_mv AT suojanensirkku erityisopetuksenresurssitjanykykouluperusopetuslakiuudistuksenjälkeenäänessärehto