Videopelilaitteiden teknologian aiheuttamat rajoitteet pelimusiikin kehityksessä

Tutkielman tarkoituksena on tarkastella videopelilaitteiden teknologian aiheuttamia rajoituksia pelimusiikin kehityksessä. Ajallisesti tarkastelu käsittää ensimmäisestä sukupolvesta aina seiitsemänteen eli vuodet 1971- 2013. Tarkoituksena on tarkastella eri videopelilaitteiden ääniteknologiaan li...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Matikainen, Tuomas
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Musiikin laitos, Department of Music, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44090
_version_ 1828193119496044544
author Matikainen, Tuomas
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Musiikin laitos Department of Music University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Matikainen, Tuomas Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Musiikin laitos Department of Music University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Matikainen, Tuomas Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Musiikin laitos Department of Music University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Matikainen, Tuomas
datasource_str_mv jyx
description Tutkielman tarkoituksena on tarkastella videopelilaitteiden teknologian aiheuttamia rajoituksia pelimusiikin kehityksessä. Ajallisesti tarkastelu käsittää ensimmäisestä sukupolvesta aina seiitsemänteen eli vuodet 1971- 2013. Tarkoituksena on tarkastella eri videopelilaitteiden ääniteknologiaan liittyviä ominaisuuksia ja niiden vaikutuksia pelimusiikin kehitykseen. Esimerkiksi ensimmäisten laitesukupolvien äänikanavien vähyys aiheutti omat ongelmansa moniäänisen pelimusiikin säveltämisessä. Myöhemmin laitteistoon liittyvien ongelmien merkitys on vähentynyt ja uudeksi ongelmaksi on tullut ohjelmistolliset ja tuotannolliset kysymykset. Tutkielman perusteena pelimusiikki voidaan jakaa teknologian ja säveltämisen välisen suhteen näkökulmasta kahteen eri pääaikakauteen: chiptune- ja sample-aikakauteen. Chiptuneaikakaudella pelimusiikin säveltäminen tapahtui ohjelmoimalla laitteistoon integroitua äänipiiriä. Sample-aikakaudella pelimusiikki talletetaan massamuistiin ja tuotetaan ulkoisilla ohjelmistoilla samaan tapaan kuin levyteollisuudessa. Jatkotutkimukselle löytyisi hyvin tilaa, sillä pelimusiikin tutkimus hakee vielä paikkaansa ja on vasta aluillaan. Teknologisten rajoitteiden vaikutuksia pelimusiikkiin ei ole tutkittu muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Dynaaminen pelimusiikki kehittyy jatkuvasti ja tarjoaa näin ollen paljon mahdollisuuksia. Tutkielmani on yleisluontoinen, joten yksityiskohtaisempiin tutkimuksiin olisi hyvinkin aihetta.
first_indexed 2023-03-22T09:56:47Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Matikainen, Tuomas", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-08-25T12:35:45Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-08-25T12:35:45Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1444551", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44090", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielman tarkoituksena on tarkastella videopelilaitteiden teknologian aiheuttamia rajoituksia pelimusiikin kehityksess\u00e4. Ajallisesti tarkastelu k\u00e4sitt\u00e4\u00e4 ensimm\u00e4isest\u00e4 sukupolvesta aina \nseiitsem\u00e4nteen eli vuodet 1971- 2013. Tarkoituksena on tarkastella eri videopelilaitteiden \u00e4\u00e4niteknologiaan liittyvi\u00e4 ominaisuuksia ja niiden vaikutuksia pelimusiikin kehitykseen. \nEsimerkiksi ensimm\u00e4isten laitesukupolvien \u00e4\u00e4nikanavien v\u00e4hyys aiheutti omat ongelmansa moni\u00e4\u00e4nisen pelimusiikin s\u00e4velt\u00e4misess\u00e4. My\u00f6hemmin laitteistoon liittyvien ongelmien merkitys on v\u00e4hentynyt ja uudeksi ongelmaksi on tullut ohjelmistolliset ja tuotannolliset \nkysymykset.\n\nTutkielman perusteena pelimusiikki voidaan jakaa teknologian ja s\u00e4velt\u00e4misen v\u00e4lisen suhteen n\u00e4k\u00f6kulmasta kahteen eri p\u00e4\u00e4aikakauteen: chiptune- ja sample-aikakauteen. Chiptuneaikakaudella pelimusiikin s\u00e4velt\u00e4minen tapahtui ohjelmoimalla laitteistoon integroitua \u00e4\u00e4nipiiri\u00e4. Sample-aikakaudella pelimusiikki talletetaan massamuistiin ja tuotetaan ulkoisilla ohjelmistoilla samaan tapaan kuin levyteollisuudessa.\n \nJatkotutkimukselle l\u00f6ytyisi hyvin tilaa, sill\u00e4 pelimusiikin tutkimus hakee viel\u00e4 paikkaansa ja on vasta aluillaan. Teknologisten rajoitteiden vaikutuksia pelimusiikkiin ei ole tutkittu muutamaa \npoikkeusta lukuunottamatta. Dynaaminen pelimusiikki kehittyy jatkuvasti ja tarjoaa n\u00e4in ollen paljon mahdollisuuksia. Tutkielmani on yleisluontoinen, joten yksityiskohtaisempiin \ntutkimuksiin olisi hyvinkin aihetta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Tuomas Matikainen (tumimati) on 2014-08-25 12:35:44.937433. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-08-25T12:35:45Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201408252626.pdf: 1060627 bytes, checksum: fe692a7af441273f852fdf8f29687481 (MD5)\nlicense.html: 4845 bytes, checksum: 992fb9ef80c9ee2508ffd909af1ea753 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-08-25T12:35:45Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201408252626.pdf: 1060627 bytes, checksum: fe692a7af441273f852fdf8f29687481 (MD5)\nlicense.html: 4845 bytes, checksum: 992fb9ef80c9ee2508ffd909af1ea753 (MD5)\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (50 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "\u00e4\u00e4nisynteesimenetelm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Videopelilaitteiden teknologian aiheuttamat rajoitteet pelimusiikin kehityksess\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201408252626", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkitiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musicology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-08-25T12:35:46Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3051", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pelimusiikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "s\u00e4velt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "videopelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pelikonsolit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tietokoneet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "\u00e4\u00e4nitekniikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_44090
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:00:51Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/900df373-bbce-410b-a5a6-941e82647317\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201408252626.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Matikainen, Tuomas Videopelilaitteiden teknologian aiheuttamat rajoitteet pelimusiikin kehityksessä äänisynteesimenetelmät Musiikkitiede Musicology 3051 pelit musiikki pelimusiikki säveltäminen videopelit pelikonsolit tietokoneet äänitekniikka
title Videopelilaitteiden teknologian aiheuttamat rajoitteet pelimusiikin kehityksessä
title_full Videopelilaitteiden teknologian aiheuttamat rajoitteet pelimusiikin kehityksessä
title_fullStr Videopelilaitteiden teknologian aiheuttamat rajoitteet pelimusiikin kehityksessä Videopelilaitteiden teknologian aiheuttamat rajoitteet pelimusiikin kehityksessä
title_full_unstemmed Videopelilaitteiden teknologian aiheuttamat rajoitteet pelimusiikin kehityksessä Videopelilaitteiden teknologian aiheuttamat rajoitteet pelimusiikin kehityksessä
title_short Videopelilaitteiden teknologian aiheuttamat rajoitteet pelimusiikin kehityksessä
title_sort videopelilaitteiden teknologian aiheuttamat rajoitteet pelimusiikin kehityksessä
title_txtP Videopelilaitteiden teknologian aiheuttamat rajoitteet pelimusiikin kehityksessä
topic äänisynteesimenetelmät Musiikkitiede Musicology 3051 pelit musiikki pelimusiikki säveltäminen videopelit pelikonsolit tietokoneet äänitekniikka
topic_facet 3051 Musicology Musiikkitiede musiikki pelikonsolit pelimusiikki pelit säveltäminen tietokoneet videopelit äänisynteesimenetelmät äänitekniikka
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44090 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201408252626
work_keys_str_mv AT matikainentuomas videopelilaitteidenteknologianaiheuttamatrajoitteetpelimusiikinkehityksessä