"Ei voi aivan pelkästään luokkakuvan ja tikkataulun perusteella antaa numeroita" kuudennen luokan oppilaiden ja heidän liikunnanopettajiensa käsityksiä ja kokemuksia liikunnan oppilasarvioinnista

Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan opettajien ja oppilaiden käsityksiä ja kokemuksia liikunnan oppi-lasarvioinnista. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää kuudennen luokan oppilaiden ja heidän opettajiensa käsityksiä ja kokemuksia liikunnan oppilasarvioinnin oikeudenmukaisuudesta ja sen tote...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Jaatinen, Kaisa, Huuha, Jenni
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto, Oulun yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44026
_version_ 1826225770542923776
author Jaatinen, Kaisa Huuha, Jenni
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Oulun yliopisto
author_facet Jaatinen, Kaisa Huuha, Jenni Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Oulun yliopisto Jaatinen, Kaisa Huuha, Jenni Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Oulun yliopisto
author_sort Jaatinen, Kaisa
datasource_str_mv jyx
description Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan opettajien ja oppilaiden käsityksiä ja kokemuksia liikunnan oppi-lasarvioinnista. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää kuudennen luokan oppilaiden ja heidän opettajiensa käsityksiä ja kokemuksia liikunnan oppilasarvioinnin oikeudenmukaisuudesta ja sen toteutumisesta. Lisäksi tutkimuksen tarkoituksena on vertailla oppilaiden ja opettajien käsitysten ja kokemusten yhteneväisyyksiä ja eroavaisuuksia. Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, jossa on myös kvantitatiivisen tutkimuksen piirteitä. Tutkimuksen lähestymistapana on sekä fenomenografia että fenomenologia. Tutkimusjoukon muodostivat erään Pohjois-Pohjanmaan koulun kuudennen luokan oppilaat sekä heidän liikunnanopettajansa. Opettajien aineisto (n=4) kerättiin teemahaastattelulla ja oppilaiden aineisto (n=51) kyselylomakkeen avulla kevään 2013 aikana. Aineiston analyysissa käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä sekä SPSS 20 -ohjelman tilastollisia testejä määrällisen aineiston analysoinnissa. Teorian ja tutkimustulosten mukaan on todettavissa, että liikunnan oppilasarvioinnin oikeudenmukainen toteuttaminen on haastavaa. Objektiivista arviointia on mahdotonta toteuttaa arvioijan henkilökohtaisten mieltymysten vuoksi. Liikunnanopettajat kuitenkin pyrkivät oikeudenmukaisen arvioinnin tekemiseen par-haansa mukaan. Suurin osa oppilaista kokikin saaneensa oikeudenmukaista oppilaan arviointia. Yhtenä huomattavana asiana nousi kuitenkin esiin suosiminen ja henkilökemioiden yhteys arviointiin. Opettajien ja oppilaiden mukaan henkilökemioilla ja persoonallisuuspiirteillä on vaikutusta arviointiin, jolloin arvioinnista muodostuu epäoikeudenmukaista. Käsitykset arviointikriteereistä vaihtelivat opettajien ja oppilaiden keskuudessa. Myös opettajien käyttämät arviointikriteerit poikkesivat toisistaan. Naisopettajat painottavat miesopettajia enemmän liikunnan lajitaito-ja, kun taas miehet korostavat asenteen merkitystä. Oppilaiden tulisi tietää opettajiensa arviointikriteerit, mutta tutkittavien oppilaiden mukaan heillä ei ole riittävää käsitystä niistä. Opettajien arviointikäytänteet eivät ole yhteneväisiä, joten annettavien arvosanojen perusteet vaihtelevat opettajakohtaisesti. Opettajat pohtivat liikunnan arvioinnin tarpeellisuutta eikä yhtenevää näkemystä arviointitavasta ollut. Oppilaat säilyttäisivät arvioinnin liikunnassa, mutta mielipiteet arviointitavasta jakaantuivat numeroarviointiin sekä sanallisen ja numeroarvioinnin yhdistelmään. Tutkimuksen tulokset tuovat lisätietoa liikunnan oppilasarvioinnin haastavuudesta ja oikeudenmukaisen arvioinnin ongelmakohdista. Tutkimuksen tulokset eivät ole tilastollisesti yleistettävissä, sillä tutkimuksessa tarkasteltiin vain pienen joukon käsityksiä ja kokemuksia liikunnan oppilasarvioinnin oikeudenmukaisuudesta ja arviointikäytänteistä. Tulokset antavat kuitenkin viitteitä siitä, ettei liikunnan oppilasarviointi ole koskaan täysin oikeudenmukaista, sillä arviointikäytänteet vaihtelevat eri opettajien kesken.
first_indexed 2023-03-22T10:00:29Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Jaatinen, Kaisa", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Huuha, Jenni", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-08-15T10:21:31Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-08-15T10:21:31Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1444250", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44026", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan opettajien ja oppilaiden k\u00e4sityksi\u00e4 ja kokemuksia liikunnan oppi-lasarvioinnista. Tutkimuksen tavoitteena on selvitt\u00e4\u00e4 kuudennen luokan oppilaiden ja heid\u00e4n opettajiensa k\u00e4sityksi\u00e4 ja kokemuksia liikunnan oppilasarvioinnin oikeudenmukaisuudesta ja sen toteutumisesta. Lis\u00e4ksi tutkimuksen tarkoituksena on vertailla oppilaiden ja opettajien k\u00e4sitysten ja kokemusten yhtenev\u00e4isyyksi\u00e4 ja eroavaisuuksia.\r\n \r\nTutkimus on laadullinen tapaustutkimus, jossa on my\u00f6s kvantitatiivisen tutkimuksen piirteit\u00e4. Tutkimuksen l\u00e4hestymistapana on sek\u00e4 fenomenografia ett\u00e4 fenomenologia. Tutkimusjoukon muodostivat er\u00e4\u00e4n Pohjois-Pohjanmaan koulun kuudennen luokan oppilaat sek\u00e4 heid\u00e4n liikunnanopettajansa. Opettajien aineisto (n=4) ker\u00e4ttiin teemahaastattelulla ja oppilaiden aineisto (n=51) kyselylomakkeen avulla kev\u00e4\u00e4n 2013 aikana. Aineiston analyysissa k\u00e4ytettiin teoriaohjaavaa sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4 sek\u00e4 SPSS 20 -ohjelman tilastollisia testej\u00e4 m\u00e4\u00e4r\u00e4llisen aineiston analysoinnissa.\r\n\r\nTeorian ja tutkimustulosten mukaan on todettavissa, ett\u00e4 liikunnan oppilasarvioinnin oikeudenmukainen toteuttaminen on haastavaa. Objektiivista arviointia on mahdotonta toteuttaa arvioijan henkil\u00f6kohtaisten mieltymysten vuoksi. Liikunnanopettajat kuitenkin pyrkiv\u00e4t oikeudenmukaisen arvioinnin tekemiseen par-haansa mukaan. Suurin osa oppilaista kokikin saaneensa oikeudenmukaista oppilaan arviointia. Yhten\u00e4 huomattavana asiana nousi kuitenkin esiin suosiminen ja henkil\u00f6kemioiden yhteys arviointiin. Opettajien ja oppilaiden mukaan henkil\u00f6kemioilla ja persoonallisuuspiirteill\u00e4 on vaikutusta arviointiin, jolloin arvioinnista muodostuu ep\u00e4oikeudenmukaista.\r\n\r\nK\u00e4sitykset arviointikriteereist\u00e4 vaihtelivat opettajien ja oppilaiden keskuudessa. My\u00f6s opettajien k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4t arviointikriteerit poikkesivat toisistaan. Naisopettajat painottavat miesopettajia enemm\u00e4n liikunnan lajitaito-ja, kun taas miehet korostavat asenteen merkityst\u00e4. Oppilaiden tulisi tiet\u00e4\u00e4 opettajiensa arviointikriteerit, mutta tutkittavien oppilaiden mukaan heill\u00e4 ei ole riitt\u00e4v\u00e4\u00e4 k\u00e4sityst\u00e4 niist\u00e4. Opettajien arviointik\u00e4yt\u00e4nteet eiv\u00e4t ole yhtenev\u00e4isi\u00e4, joten annettavien arvosanojen perusteet vaihtelevat opettajakohtaisesti. Opettajat pohtivat liikunnan arvioinnin tarpeellisuutta eik\u00e4 yhtenev\u00e4\u00e4 n\u00e4kemyst\u00e4 arviointitavasta ollut. Oppilaat s\u00e4ilytt\u00e4isiv\u00e4t arvioinnin liikunnassa, mutta mielipiteet arviointitavasta jakaantuivat numeroarviointiin sek\u00e4 sanallisen ja numeroarvioinnin yhdistelm\u00e4\u00e4n.\r\n\r\nTutkimuksen tulokset tuovat lis\u00e4tietoa liikunnan oppilasarvioinnin haastavuudesta ja oikeudenmukaisen arvioinnin ongelmakohdista. Tutkimuksen tulokset eiv\u00e4t ole tilastollisesti yleistett\u00e4viss\u00e4, sill\u00e4 tutkimuksessa tarkasteltiin vain pienen joukon k\u00e4sityksi\u00e4 ja kokemuksia liikunnan oppilasarvioinnin oikeudenmukaisuudesta ja arviointik\u00e4yt\u00e4nteist\u00e4. Tulokset antavat kuitenkin viitteit\u00e4 siit\u00e4, ettei liikunnan oppilasarviointi ole koskaan t\u00e4ysin oikeudenmukaista, sill\u00e4 arviointik\u00e4yt\u00e4nteet vaihtelevat eri opettajien kesken.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Kaisa Jaatinen (kahejaat) on 2014-08-15 10:21:30.489494. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-08-15T10:21:30Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201408152361.docx: 481701 bytes, checksum: 455567ee1373997e0124b9d97655507d (MD5)\r\nlicense.html: 5260 bytes, checksum: 7334882176475c8992266e0fc88f1fce (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-08-15T10:21:31Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201408152361.docx: 481701 bytes, checksum: 455567ee1373997e0124b9d97655507d (MD5)\r\nlicense.html: 5260 bytes, checksum: 7334882176475c8992266e0fc88f1fce (MD5)\r\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (146 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppilasarviointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oikeudenmukaisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "arviointik\u00e4yt\u00e4nteet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tapaustutkimus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liikunta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Ei voi aivan pelk\u00e4st\u00e4\u00e4n luokkakuvan ja tikkataulun perusteella antaa numeroita\" : kuudennen luokan oppilaiden ja heid\u00e4n liikunnanopettajiensa k\u00e4sityksi\u00e4 ja kokemuksia liikunnan oppilasarvioinnista", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Kuudennen luokan oppilaiden ja heid\u00e4n liikunnanopettajiensa k\u00e4sityksi\u00e4 ja kokemuksia liikunnan oppilasarvioinnista", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201408152361", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Oulun yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Tapaustutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-08-15T10:21:31Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilasarviointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oikeudenmukaisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arviointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunnanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_44026
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:03Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/7f4447eb-c1e0-4e09-add9-5794f9c8661c\/download","text":"URN-NBN-fi-jyu-201408152361.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Jaatinen, Kaisa Huuha, Jenni "Ei voi aivan pelkästään luokkakuvan ja tikkataulun perusteella antaa numeroita" : kuudennen luokan oppilaiden ja heidän liikunnanopettajiensa käsityksiä ja kokemuksia liikunnan oppilasarvioinnista oppilasarviointi oikeudenmukaisuus arviointikäytänteet tapaustutkimus liikunta Luokanopettajakoulutus Teacher Education Tapaustutkimus 103 arviointi oppilaat liikunnanopettajat
title "Ei voi aivan pelkästään luokkakuvan ja tikkataulun perusteella antaa numeroita" : kuudennen luokan oppilaiden ja heidän liikunnanopettajiensa käsityksiä ja kokemuksia liikunnan oppilasarvioinnista
title_alt Kuudennen luokan oppilaiden ja heidän liikunnanopettajiensa käsityksiä ja kokemuksia liikunnan oppilasarvioinnista
title_full "Ei voi aivan pelkästään luokkakuvan ja tikkataulun perusteella antaa numeroita" : kuudennen luokan oppilaiden ja heidän liikunnanopettajiensa käsityksiä ja kokemuksia liikunnan oppilasarvioinnista
title_fullStr "Ei voi aivan pelkästään luokkakuvan ja tikkataulun perusteella antaa numeroita" : kuudennen luokan oppilaiden ja heidän liikunnanopettajiensa käsityksiä ja kokemuksia liikunnan oppilasarvioinnista "Ei voi aivan pelkästään luokkakuvan ja tikkataulun perusteella antaa numeroita" : kuudennen luokan oppilaiden ja heidän liikunnanopettajiensa käsityksiä ja kokemuksia liikunnan oppilasarvioinnista
title_full_unstemmed "Ei voi aivan pelkästään luokkakuvan ja tikkataulun perusteella antaa numeroita" : kuudennen luokan oppilaiden ja heidän liikunnanopettajiensa käsityksiä ja kokemuksia liikunnan oppilasarvioinnista "Ei voi aivan pelkästään luokkakuvan ja tikkataulun perusteella antaa numeroita" : kuudennen luokan oppilaiden ja heidän liikunnanopettajiensa käsityksiä ja kokemuksia liikunnan oppilasarvioinnista
title_short "Ei voi aivan pelkästään luokkakuvan ja tikkataulun perusteella antaa numeroita"
title_sort ei voi aivan pelkästään luokkakuvan ja tikkataulun perusteella antaa numeroita kuudennen luokan oppilaiden ja heidän liikunnanopettajiensa käsityksiä ja kokemuksia liikunnan oppilasarvioinnista
title_sub kuudennen luokan oppilaiden ja heidän liikunnanopettajiensa käsityksiä ja kokemuksia liikunnan oppilasarvioinnista
title_txtP "Ei voi aivan pelkästään luokkakuvan ja tikkataulun perusteella antaa numeroita" : kuudennen luokan oppilaiden ja heidän liikunnanopettajiensa käsityksiä ja kokemuksia liikunnan oppilasarvioinnista
topic oppilasarviointi oikeudenmukaisuus arviointikäytänteet tapaustutkimus liikunta Luokanopettajakoulutus Teacher Education Tapaustutkimus 103 arviointi oppilaat liikunnanopettajat
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Tapaustutkimus Teacher Education arviointi arviointikäytänteet liikunnanopettajat liikunta oikeudenmukaisuus oppilaat oppilasarviointi tapaustutkimus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44026 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201408152361
work_keys_str_mv AT jaatinenkaisa eivoiaivanpelkästäänluokkakuvanjatikkataulunperusteellaantaanumeroitakuudennenluok