Laulun opetus – tai sen opettamattomuus koulussa

Tutkielmassani paneudun kysymyksiin opetetaanko laulua peruskoulussa, miten sitä opetetaan ja minkälainen sen asema on. Perehdyn tähän opetussuunnitelmien, oppimateriaalien ja aiheesta aiemmin tehtyjen tutkimusten valossa. Tämän päivän oppimateriaalien ja opetussuunnitelmien rinnalla kiinnostaviksi...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Kartiovaara, Sanna
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2013
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44012
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkielmassani paneudun kysymyksiin opetetaanko laulua peruskoulussa, miten sitä opetetaan ja minkälainen sen asema on. Perehdyn tähän opetussuunnitelmien, oppimateriaalien ja aiheesta aiemmin tehtyjen tutkimusten valossa. Tämän päivän oppimateriaalien ja opetussuunnitelmien rinnalla kiinnostaviksi lähteiksi osoittautuivat viime vuosisadan alussa kirjoitetut lauluoppaat ja -kirjat, jotka iästään huolimatta puhuivat samoista asioista kuin tänäkin päivänä kirjoitetut opukset. Innostuin aiheesta, kun sattumalta kyselin tuttujeni laulukokemuksia heidän kouluajoiltaan. Hyvin monella ne olivat negatiivisia tai niitä ei ollut ollenkaan, vaikka kiinnostusta laulun oppimiseen olisi ollutkin. Oletuksenani oli siis, ettei laulua opeteta koulussa tarpeeksi tai että opetuksen laatu on huono. Tutkimukseni myötä sain kuitenkin positiivisemman kuvan laulunopetuksesta ja sen asemasta peruskoulussa. Myös laulun asemaa pidettiin kohtalaisen hyvänä, joskin parannettavan varaa olisi aina. Opetussuunnitelmat ja oppimateriaalit onnistuvat hyvin pakkaamaan lähes kaiken tarvittavan musiikinopettajan tarpeisiin laulunopetusta silmällä pitäen. Kuitenkin monista tutkimuksista kävi ilmi, että lopulta musiikinopettajan oma into ja harrastuneisuus vaikuttaa siihen, miten paljon laulua opetetaan peruskoulun musiikintunneilla. Tutkielmaani jää kuitenkin vielä monia avoimia kysymyksiä ja aionkin jatkaa aiheesta eteenpäin ja laajentaa sitä. Haluan ottaa mukaan myös opettajan näkökulman, miten opettajankoulutus vaikuttaa laulun asemaan koulussa? Myös tuntijakouudistus, musiikin asema ja musiikinopettajan omat kyvyt ja harrastuneisuus vaikuttavat laulun asemaan koulussa. Tulevana musiikinopettajana haluan itsekin tietää, miten voin levittää lauluintoa eteenpäin ja välttyä olemasta se ”laulamisen traumoja aiheuttanut” musiikinopettaja.