"Internet on elämä" - vai onko sittenkään? lasten kuvauksia internetin käytöstään

Oksanen, Maria. ”Internet on elämä.” – Vai onko sittenkään? LASTEN KUVAUKSIA INTERNETIN KÄYTÖSTÄÄN. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopis-ton opettajankoulutuslaitos, 2014. 77 sivua. Julkaisematon. Tutkimuksen tarkoituksena oli saada selville kuudesluokkalaisten lasten arjen inte...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Oksanen, Maria
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43992
_version_ 1828193119008456704
author Oksanen, Maria
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Oksanen, Maria Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Oksanen, Maria Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Oksanen, Maria
datasource_str_mv jyx
description Oksanen, Maria. ”Internet on elämä.” – Vai onko sittenkään? LASTEN KUVAUKSIA INTERNETIN KÄYTÖSTÄÄN. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopis-ton opettajankoulutuslaitos, 2014. 77 sivua. Julkaisematon. Tutkimuksen tarkoituksena oli saada selville kuudesluokkalaisten lasten arjen internetkäyt-töä ja sitä, millaisena internet heille näyttäytyy. Tutkimusote oli laadullinen ja aineisto koostui 39 samassa koulussa opiskelevan kuudesluokkalaisen miellekartta- ja esseevastauk-sista, jotka analysoitiin teorialähtöisesti, -sisällönanalyysiä ja kvantifiointia hyödyntäen. Sisällönanalyysiä käyttäen vastauksista koottiin kaksi teemaa ja teemoja kokoava miellekartta. Teemojen sisällä oli alateemoja. Pääteemoiksi muodostuivat 1) Millaista on kuudesluokkalaisten internetin käyttö? ja 2) Kuudesluokkalaisten internetin käyttöön liitty-vät motiivit. Ensimmäisen teeman sisällä käsiteltiin internetin monipuolisuutta, osallistu-mista internetissä, oman persoonan kokemista ja näyttämistä internetissä, yhteisöllisyyttä sekä osaavuuden kokemista. Toisen teeman aiheita olivat internetin käytön syyt ja interne-tin aiheuttamat tunteet. Tutkimuksesta hahmottui se, millaisena internet näyttäytyy tutkittavien mukaan. In-ternetin koettiin mahdollistavan laajasti erilaisia mielenkiinnonkohteisiin liittyviä tapoja toimia. Samalla koettiin internetistä löytyvän sekä hyviä että huonoja puolia. Viihtymiseen, yhteydenpitoon, tiedonhakuun ja muuhun harrastuneisuuteen liittyvät asiat nähtiin positiivi-sina. Kiusaaminen, virukset, haittaohjelmat, hakkerointi, mainokset ja tiedon pysyvyys in-ternetissä koettiin uhkina. Myönteisinä koetut asiat olivat yleensä motivoivia tekijöitä. In-ternetissä osallistuttiin sosiaalisen median sivustojen päivittämiseen ja muiden luomien sisältöjen käyttämiseen. Hyvin harvat kuudesluokkalaiset tuottivat omien sanojensa mu-kaan uutta sisältöä aktiivisesti. Internetin yhteys lasten elämään on suuri ja siksi on tärkeää tietää, millaiset asiat siihen liittyen ovat lapsille tärkeitä. Tutkimus auttaa lisäämään tätä tietämystä. Tämän tie-don perusteella voidaan pohtia, millaisia tulevaisuuden tutkimuksia ja sovelluksia esille nostetuista teemoista voidaan toteuttaa. Tutkimus osoittaa lasten hahmottavan internetiä laajasti ja kokevan olevansa osaavia sen käytössä. Omien oppilaiden ja työn kehittäminen opettajana hyötyy tällaisesta tutkimuksesta. Tulevaisuudessa voitaisiin toteuttaa tällaista tutkimusta useamman vuoden ajan uusille ikäluokille ja selvittää internetin kehitystä ja sen merkityksen muutoksia lapsien arjessa. Lasten sosiaalisten suhteiden tutkiminen internetis-sä, ajankäytölliset asiat ja lasten pelot voivat olla myös tulevien tutkimusten lähtökohtia.
first_indexed 2024-09-11T08:49:33Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Oksanen, Maria", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-08-12T12:46:00Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-08-12T12:46:00Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1444274", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43992", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Oksanen, Maria. \u201dInternet on el\u00e4m\u00e4.\u201d \u2013 Vai onko sittenk\u00e4\u00e4n? LASTEN KUVAUKSIA INTERNETIN K\u00c4YT\u00d6ST\u00c4\u00c4N. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopis-ton opettajankoulutuslaitos, 2014. 77 sivua. Julkaisematon.\r\nTutkimuksen tarkoituksena oli saada selville kuudesluokkalaisten lasten arjen internetk\u00e4yt-t\u00f6\u00e4 ja sit\u00e4, millaisena internet heille n\u00e4ytt\u00e4ytyy. Tutkimusote oli laadullinen ja aineisto koostui 39 samassa koulussa opiskelevan kuudesluokkalaisen miellekartta- ja esseevastauk-sista, jotka analysoitiin teorial\u00e4ht\u00f6isesti, -sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4 ja kvantifiointia hy\u00f6dynt\u00e4en.\r\nSis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4en vastauksista koottiin kaksi teemaa ja teemoja kokoava miellekartta. Teemojen sis\u00e4ll\u00e4 oli alateemoja. P\u00e4\u00e4teemoiksi muodostuivat 1) Millaista on kuudesluokkalaisten internetin k\u00e4ytt\u00f6? ja 2) Kuudesluokkalaisten internetin k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n liitty-v\u00e4t motiivit. Ensimm\u00e4isen teeman sis\u00e4ll\u00e4 k\u00e4siteltiin internetin monipuolisuutta, osallistu-mista internetiss\u00e4, oman persoonan kokemista ja n\u00e4ytt\u00e4mist\u00e4 internetiss\u00e4, yhteis\u00f6llisyytt\u00e4 sek\u00e4 osaavuuden kokemista. Toisen teeman aiheita olivat internetin k\u00e4yt\u00f6n syyt ja interne-tin aiheuttamat tunteet.\r\nTutkimuksesta hahmottui se, millaisena internet n\u00e4ytt\u00e4ytyy tutkittavien mukaan. In-ternetin koettiin mahdollistavan laajasti erilaisia mielenkiinnonkohteisiin liittyvi\u00e4 tapoja toimia. Samalla koettiin internetist\u00e4 l\u00f6ytyv\u00e4n sek\u00e4 hyvi\u00e4 ett\u00e4 huonoja puolia. Viihtymiseen, yhteydenpitoon, tiedonhakuun ja muuhun harrastuneisuuteen liittyv\u00e4t asiat n\u00e4htiin positiivi-sina. Kiusaaminen, virukset, haittaohjelmat, hakkerointi, mainokset ja tiedon pysyvyys in-ternetiss\u00e4 koettiin uhkina. My\u00f6nteisin\u00e4 koetut asiat olivat yleens\u00e4 motivoivia tekij\u00f6it\u00e4. In-ternetiss\u00e4 osallistuttiin sosiaalisen median sivustojen p\u00e4ivitt\u00e4miseen ja muiden luomien sis\u00e4lt\u00f6jen k\u00e4ytt\u00e4miseen. Hyvin harvat kuudesluokkalaiset tuottivat omien sanojensa mu-kaan uutta sis\u00e4lt\u00f6\u00e4 aktiivisesti.\r\nInternetin yhteys lasten el\u00e4m\u00e4\u00e4n on suuri ja siksi on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 tiet\u00e4\u00e4, millaiset asiat siihen liittyen ovat lapsille t\u00e4rkeit\u00e4. Tutkimus auttaa lis\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4n t\u00e4t\u00e4 tiet\u00e4myst\u00e4. T\u00e4m\u00e4n tie-don perusteella voidaan pohtia, millaisia tulevaisuuden tutkimuksia ja sovelluksia esille nostetuista teemoista voidaan toteuttaa. Tutkimus osoittaa lasten hahmottavan interneti\u00e4 laajasti ja kokevan olevansa osaavia sen k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4. Omien oppilaiden ja ty\u00f6n kehitt\u00e4minen opettajana hy\u00f6tyy t\u00e4llaisesta tutkimuksesta. Tulevaisuudessa voitaisiin toteuttaa t\u00e4llaista tutkimusta useamman vuoden ajan uusille ik\u00e4luokille ja selvitt\u00e4\u00e4 internetin kehityst\u00e4 ja sen merkityksen muutoksia lapsien arjessa. Lasten sosiaalisten suhteiden tutkiminen internetis-s\u00e4, ajank\u00e4yt\u00f6lliset asiat ja lasten pelot voivat olla my\u00f6s tulevien tutkimusten l\u00e4ht\u00f6kohtia.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Maria Oksanen (marjohok) on 2014-08-12 12:45:59.448897. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-08-12T12:45:59Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201408122336.pdf: 716395 bytes, checksum: 685200de7574c1d0bf99c80abf478f7e (MD5)\r\nlicense.html: 4854 bytes, checksum: d0be07a1987142d0966bd04ae67fc5b1 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-08-12T12:46:00Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201408122336.pdf: 716395 bytes, checksum: 685200de7574c1d0bf99c80abf478f7e (MD5)\r\nlicense.html: 4854 bytes, checksum: d0be07a1987142d0966bd04ae67fc5b1 (MD5)\r\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (81 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "internet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosiaalinen media", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "internetin k\u00e4yt\u00f6n monipuolisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tunteet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "motiivit", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yhteis\u00f6llisyys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oma itseys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Internet on el\u00e4m\u00e4\" - vai onko sittenk\u00e4\u00e4n? : lasten kuvauksia internetin k\u00e4yt\u00f6st\u00e4\u00e4n", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Lasten kuvauksia internetin k\u00e4yt\u00f6st\u00e4\u00e4n", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201408122336", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-08-12T12:46:00Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Internet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motiivit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteis\u00f6llisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "itseilmaisu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "diginatiivit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_43992
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:55Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/5cc1b0f6-fa38-47b7-b232-e08c25dabae2\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201408122336.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Oksanen, Maria "Internet on elämä" - vai onko sittenkään? : lasten kuvauksia internetin käytöstään internet sosiaalinen media internetin käytön monipuolisuus tunteet motiivit yhteisöllisyys oma itseys Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 Internet lapset itseilmaisu diginatiivit
title "Internet on elämä" - vai onko sittenkään? : lasten kuvauksia internetin käytöstään
title_alt Lasten kuvauksia internetin käytöstään
title_full "Internet on elämä" - vai onko sittenkään? : lasten kuvauksia internetin käytöstään
title_fullStr "Internet on elämä" - vai onko sittenkään? : lasten kuvauksia internetin käytöstään "Internet on elämä" - vai onko sittenkään? : lasten kuvauksia internetin käytöstään
title_full_unstemmed "Internet on elämä" - vai onko sittenkään? : lasten kuvauksia internetin käytöstään "Internet on elämä" - vai onko sittenkään? : lasten kuvauksia internetin käytöstään
title_short "Internet on elämä" - vai onko sittenkään?
title_sort internet on elämä vai onko sittenkään lasten kuvauksia internetin käytöstään
title_sub lasten kuvauksia internetin käytöstään
title_txtP "Internet on elämä" - vai onko sittenkään? : lasten kuvauksia internetin käytöstään
topic internet sosiaalinen media internetin käytön monipuolisuus tunteet motiivit yhteisöllisyys oma itseys Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 Internet lapset itseilmaisu diginatiivit
topic_facet 103 Internet Luokanopettajakoulutus Teacher Education diginatiivit internet internetin käytön monipuolisuus itseilmaisu lapset motiivit oma itseys sosiaalinen media tunteet yhteisöllisyys
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43992 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201408122336
work_keys_str_mv AT oksanenmaria internetonelämävaionkosittenkäänlastenkuvauksiainternetinkäytöstään