Elääkö luovuus päiväkodissa? näkemyksiä luovuudesta varhaiskasvatuskontekstissa

Kotsalainen, Inka. 2014. Elääkö luovuus päiväkodissa? Näkemyksiä luovuudesta varhaiskasvatuskontekstissa. Varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Kasvatustieteiden laitos. Jyväskylän yliopisto. 107 sivua + liitteet. Luovuuden tukeminen ja kehittäminen ovat olleet viime vuosina puheenaiheen...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Kotsalainen, Inka
Muut tekijät: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2014
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43989
_version_ 1826225764668801024
author Kotsalainen, Inka
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kotsalainen, Inka Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kotsalainen, Inka Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kotsalainen, Inka
datasource_str_mv jyx
description Kotsalainen, Inka. 2014. Elääkö luovuus päiväkodissa? Näkemyksiä luovuudesta varhaiskasvatuskontekstissa. Varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Kasvatustieteiden laitos. Jyväskylän yliopisto. 107 sivua + liitteet. Luovuuden tukeminen ja kehittäminen ovat olleet viime vuosina puheenaiheena ympäri maailmaa eri tieteenaloilla. Luovuuden tukeminen ja kehittäminen on tärkeää tulevaisuuden kannalta katsottuna, mutta se on myös tärkeä osa tätä hetkeä ja tätä päivää. Tulevaisuuden kannalta luovuus on tärkeää, jotta lapsista voi kasvaa innovatiivisia aikuisia, jotka osaavat käsitellä arvaamattomia asioita, laajentaa tietämystään uusiin tilanteisiin, käyttää tietoa uudella tavalla sekä uskaltaa ottaa riskejä. Luovuutta on tutkittu suhteellisen vähän Suomessa, etenkin varhaiskasvatuksen alu-eella. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella varhaiskasvatuspedagogiikkaa luo-vuuden näkökulmasta, pohjautuen luovuuden monialaiseen näkemykseen. Tavoitteena oli kartoittaa, millaisena lastentarhanopettajat näkevät luovan lapsen ja miten lasten luova toiminta näyttäytyy päivähoidon kontekstissa. Tutkimuksen tarkoituksena oli lisäksi selvit-tää, millaisilla menetelmillä varhaiskasvattajien mukaan lasten luovuutta tuetaan ja ediste-tään päiväkodissa. Tutkimus toteutettiin osana EU -rahoitteista Creanet -hanketta. Tutkimukseni on otteeltaan monimetodinen, mutta määrällisen aineiston tarkoitukse-na oli lähinnä tukea laadullista aineistoa Aineistonkeruumenetelmänä käytin survey -kyselylomaketta sekä laadullista sähköpostikyselyä. Survey -kyselyyn kertyi vastauksia 57 lastentarhanopettajalta, kun taas sähköpostikyselyyn vastasi kuusi varhaiskasvatuksen edustajaa. Vastaajat olivat kolmesta eri kaupungista. Tulosten mukaan vastaajat näkivät lapsen luovuudessa monta ulottuvuutta. Luova lapsi on mielikuvituksellinen, utelias, hänellä on monia kiinnostuksen kohteita ja hänellä on usein taiteellisia kykyjä. Luovalle lapselle on ominaista, että hänen ajattelunsa on taval-lisesta poikkeavaan ja uudenlaista, ja hän näkee asioissa niiden piilevän luovuuden potenti-aalin, mitä muut eivät välttämättä näe. Lisäksi ongelmaratkaisutaitoja pidetään osana lapsen luovuutta. Tutkimustulosten mukaan lasten luova prosessi on monivaiheinen, ja siinä painotetaan etenkin uusien oivallusten syntymistä sekä innostuneisuutta. Innostuneisuus tuli esiin myös luovan tuotoksen kohdalla. Sen lisäksi, että luova tuote nähdään omaperäisenä ja uudenlaisena, luovaan tuotteeseen sisältyy lisäksi jo tekovaiheessa lapsen innostuneisuutta, tekemisen iloa ja onnistumisen kokemuksia. Vastaajien mukaan varhaiskasvatuksessa luovuus tulisi nähdä pieninä arkipäiväisinä tekoina. Luovuus on läsnä lapsen leikissä, rakenteluissa, tutkimisessa ja ihmettelyssä. Ai-kuinen voi toiminnallaan joko tukea tai rajoittaa lapsen luovuutta. Aikuisen tulisi omalla luovalla esimerkillään, kannustavalla, lämpimällä sekä lapsilähtöisellä asenteellaan luoda lapsille sellainen ilmapiiri ja ympäristö, jossa lapsen luovuus voi kukoistaa. Luovuuden vähäinen tutkiminen Suomessa varhaiskasvatuksen alueella tekee tämän tutkimuksen tuloksista melko merkittäviä. Luovuutta on toki tutkittu maailmalaajuisesti varhaiskasvatuskontekstissa, mutta ne eivät huomioi suomalaisen varhaiskasvatuksen läh-tökohtia. Tämä tutkimus antaakin näkökulmaa siihen, millaisena luovuus nähdään suoma-laisessa varhaiskasvatuksessa.
first_indexed 2024-09-11T08:48:57Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Kotsalainen, Inka", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-08-11T22:05:32Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-08-11T22:05:32Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1444272", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43989", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kotsalainen, Inka. 2014. El\u00e4\u00e4k\u00f6 luovuus p\u00e4iv\u00e4kodissa? N\u00e4kemyksi\u00e4 luovuudesta varhaiskasvatuskontekstissa. Varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Kasvatustieteiden laitos. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto. 107 sivua + liitteet. \r\n\r\nLuovuuden tukeminen ja kehitt\u00e4minen ovat olleet viime vuosina puheenaiheena ymp\u00e4ri maailmaa eri tieteenaloilla. Luovuuden tukeminen ja kehitt\u00e4minen on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 tulevaisuuden kannalta katsottuna, mutta se on my\u00f6s t\u00e4rke\u00e4 osa t\u00e4t\u00e4 hetke\u00e4 ja t\u00e4t\u00e4 p\u00e4iv\u00e4\u00e4. Tulevaisuuden kannalta luovuus on t\u00e4rke\u00e4\u00e4, jotta lapsista voi kasvaa innovatiivisia aikuisia, jotka osaavat k\u00e4sitell\u00e4 arvaamattomia asioita, laajentaa tiet\u00e4myst\u00e4\u00e4n uusiin tilanteisiin, k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 tietoa uudella tavalla sek\u00e4 uskaltaa ottaa riskej\u00e4. \r\n\r\nLuovuutta on tutkittu suhteellisen v\u00e4h\u00e4n Suomessa, etenkin varhaiskasvatuksen alu-eella. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella varhaiskasvatuspedagogiikkaa luo-vuuden n\u00e4k\u00f6kulmasta, pohjautuen luovuuden monialaiseen n\u00e4kemykseen. Tavoitteena oli kartoittaa, millaisena lastentarhanopettajat n\u00e4kev\u00e4t luovan lapsen ja miten lasten luova toiminta n\u00e4ytt\u00e4ytyy p\u00e4iv\u00e4hoidon kontekstissa. Tutkimuksen tarkoituksena oli lis\u00e4ksi selvit-t\u00e4\u00e4, millaisilla menetelmill\u00e4 varhaiskasvattajien mukaan lasten luovuutta tuetaan ja ediste-t\u00e4\u00e4n p\u00e4iv\u00e4kodissa. Tutkimus toteutettiin osana EU -rahoitteista Creanet -hanketta.\r\n\r\nTutkimukseni on otteeltaan monimetodinen, mutta m\u00e4\u00e4r\u00e4llisen aineiston tarkoitukse-na oli l\u00e4hinn\u00e4 tukea laadullista aineistoa Aineistonkeruumenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytin survey -kyselylomaketta sek\u00e4 laadullista s\u00e4hk\u00f6postikysely\u00e4. Survey -kyselyyn kertyi vastauksia 57 lastentarhanopettajalta, kun taas s\u00e4hk\u00f6postikyselyyn vastasi kuusi varhaiskasvatuksen edustajaa. Vastaajat olivat kolmesta eri kaupungista.\r\n\r\nTulosten mukaan vastaajat n\u00e4kiv\u00e4t lapsen luovuudessa monta ulottuvuutta. Luova lapsi on mielikuvituksellinen, utelias, h\u00e4nell\u00e4 on monia kiinnostuksen kohteita ja h\u00e4nell\u00e4 on usein taiteellisia kykyj\u00e4. Luovalle lapselle on ominaista, ett\u00e4 h\u00e4nen ajattelunsa on taval-lisesta poikkeavaan ja uudenlaista, ja h\u00e4n n\u00e4kee asioissa niiden piilev\u00e4n luovuuden potenti-aalin, mit\u00e4 muut eiv\u00e4t v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 n\u00e4e. Lis\u00e4ksi ongelmaratkaisutaitoja pidet\u00e4\u00e4n osana lapsen luovuutta. \r\n\r\nTutkimustulosten mukaan lasten luova prosessi on monivaiheinen, ja siin\u00e4 painotetaan etenkin uusien oivallusten syntymist\u00e4 sek\u00e4 innostuneisuutta. Innostuneisuus tuli esiin my\u00f6s luovan tuotoksen kohdalla. Sen lis\u00e4ksi, ett\u00e4 luova tuote n\u00e4hd\u00e4\u00e4n omaper\u00e4isen\u00e4 ja uudenlaisena, luovaan tuotteeseen sis\u00e4ltyy lis\u00e4ksi jo tekovaiheessa lapsen innostuneisuutta, tekemisen iloa ja onnistumisen kokemuksia.\r\n\r\nVastaajien mukaan varhaiskasvatuksessa luovuus tulisi n\u00e4hd\u00e4 pienin\u00e4 arkip\u00e4iv\u00e4isin\u00e4 tekoina. Luovuus on l\u00e4sn\u00e4 lapsen leikiss\u00e4, rakenteluissa, tutkimisessa ja ihmettelyss\u00e4. Ai-kuinen voi toiminnallaan joko tukea tai rajoittaa lapsen luovuutta. Aikuisen tulisi omalla luovalla esimerkill\u00e4\u00e4n, kannustavalla, l\u00e4mpim\u00e4ll\u00e4 sek\u00e4 lapsil\u00e4ht\u00f6isell\u00e4 asenteellaan luoda lapsille sellainen ilmapiiri ja ymp\u00e4rist\u00f6, jossa lapsen luovuus voi kukoistaa. \r\n\r\nLuovuuden v\u00e4h\u00e4inen tutkiminen Suomessa varhaiskasvatuksen alueella tekee t\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tuloksista melko merkitt\u00e4vi\u00e4. Luovuutta on toki tutkittu maailmalaajuisesti varhaiskasvatuskontekstissa, mutta ne eiv\u00e4t huomioi suomalaisen varhaiskasvatuksen l\u00e4h-t\u00f6kohtia. T\u00e4m\u00e4 tutkimus antaakin n\u00e4k\u00f6kulmaa siihen, millaisena luovuus n\u00e4hd\u00e4\u00e4n suoma-laisessa varhaiskasvatuksessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Inka Kotsalainen (inliilko) on 2014-08-11 22:05:31.751237. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-08-11T22:05:32Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201408122332.pdf: 1195661 bytes, checksum: 60a7dd603259b07b337b13a5a2af9888 (MD5)\r\nlicense.html: 4848 bytes, checksum: f85904778517c27c03abb8d2f8731412 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-08-11T22:05:32Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201408122332.pdf: 1195661 bytes, checksum: 60a7dd603259b07b337b13a5a2af9888 (MD5)\r\nlicense.html: 4848 bytes, checksum: f85904778517c27c03abb8d2f8731412 (MD5)\r\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (122 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "luovuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "luova lapsi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "luovuuden tukeminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "varhaiskasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "El\u00e4\u00e4k\u00f6 luovuus p\u00e4iv\u00e4kodissa? : n\u00e4kemyksi\u00e4 luovuudesta varhaiskasvatuskontekstissa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "N\u00e4kemyksi\u00e4 luovuudesta varhaiskasvatuskontekstissa", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201408122332", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-08-11T22:05:33Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luovuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tukeminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lastentarhanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_43989
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:12Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/d212707c-1e66-4026-b16f-e16e0d6bd3a2\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201408122332.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kotsalainen, Inka Elääkö luovuus päiväkodissa? : näkemyksiä luovuudesta varhaiskasvatuskontekstissa luovuus luova lapsi luovuuden tukeminen varhaiskasvatus Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 lapset tukeminen lastentarhanopettajat
title Elääkö luovuus päiväkodissa? : näkemyksiä luovuudesta varhaiskasvatuskontekstissa
title_alt Näkemyksiä luovuudesta varhaiskasvatuskontekstissa
title_full Elääkö luovuus päiväkodissa? : näkemyksiä luovuudesta varhaiskasvatuskontekstissa
title_fullStr Elääkö luovuus päiväkodissa? : näkemyksiä luovuudesta varhaiskasvatuskontekstissa Elääkö luovuus päiväkodissa? : näkemyksiä luovuudesta varhaiskasvatuskontekstissa
title_full_unstemmed Elääkö luovuus päiväkodissa? : näkemyksiä luovuudesta varhaiskasvatuskontekstissa Elääkö luovuus päiväkodissa? : näkemyksiä luovuudesta varhaiskasvatuskontekstissa
title_short Elääkö luovuus päiväkodissa?
title_sort elääkö luovuus päiväkodissa näkemyksiä luovuudesta varhaiskasvatuskontekstissa
title_sub näkemyksiä luovuudesta varhaiskasvatuskontekstissa
title_txtP Elääkö luovuus päiväkodissa? : näkemyksiä luovuudesta varhaiskasvatuskontekstissa
topic luovuus luova lapsi luovuuden tukeminen varhaiskasvatus Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 lapset tukeminen lastentarhanopettajat
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus lapset lastentarhanopettajat luova lapsi luovuuden tukeminen luovuus tukeminen varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43989 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201408122332
work_keys_str_mv AT kotsalaineninka elääköluovuuspäiväkodissanäkemyksiäluovuudestavarhaiskasvatuskontekstissa