Teachers' emotions related to students a critical review
Opettajien tunteita on tutkittu yhä enemmän muutaman kuluneen vuosikymmenen aikana. Tämän kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena on esitellä ja arvioida viimeaikaisia tutkimuksia, jotka koskevat opettajien oppilaisiin liittyviä tunteita. Lisäksi tarkastelussa ovat englanninopettajien oppilaisiin liitt...
Päätekijä: | |
---|---|
Muut tekijät: | , , , , , |
Aineistotyyppi: | Pro gradu |
Kieli: | eng fin |
Julkaistu: |
2014
|
Aiheet: | |
Linkit: | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43988 |
_version_ | 1826225732135682048 |
---|---|
author | Korppi, Aino |
author2 | Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto |
author_facet | Korppi, Aino Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Korppi, Aino Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto |
author_sort | Korppi, Aino |
datasource_str_mv | jyx |
description | Opettajien tunteita on tutkittu yhä enemmän muutaman kuluneen vuosikymmenen aikana. Tämän kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena on esitellä ja arvioida viimeaikaisia tutkimuksia, jotka koskevat opettajien oppilaisiin liittyviä tunteita. Lisäksi tarkastelussa ovat englanninopettajien oppilaisiin liittyvät tunteet. Tämä katsaus on osa pro gradu -tutkielmaani Opettajankoulutuslaitoksella. Tutkimus lähestyy tunteita relationaalisesta näkökulmasta. Sen mukaan tunteet ovat pääosin sosiaalisia ja syntyvät vuorovaikutuksessa ympäristön ja muiden ihmisten kanssa. Tunne on reaktio sosiaaliseen, ihmisen tärkeäksi kokemaan tapahtumaan ja tunne myös vaikuttaa ihmisen toimintaan. Relationaalinen lähestymistapa tunteisiin sopii koulumaailmaan, kun pohditaan opettajien ja oppilaiden välisiä suhteita. Kirjallisuuden rajaamisessa on käytetty apuna kolmea kriteeriä: 1) tutkimukset ovat pääosin kuluvalta ja menneeltä vuosikymmeneltä 2) tutkimukset liittyvät nimenomaan oppilaisiin kohdistuviin tunteisiin 3) tutkimukset edustavat relationaalista lähestymistapaa. Kirjallisuuden perusteella selvisi, että opettajien suhteet oppilaisiin ovat yksi merkittävimmistä opettajien tunteiden lähteistä. Nämä tunteet puolestaan vaikuttavat opettajan työhön, mm. päätöksen tekoon ja työtyytyväisyyteen. Englanninopettajien oppilaisiin liittyviä tunteita on tutkittu vasta vähän, ja tähänastisten tulosten perusteella voidaan todeta, että tunteiden kirjo vaihtelee. Kattavia johtopäätöksiä ei kuitenkaan voi vielä tehdä. Monenlaiselle jatkotutkimukselle opettajien oppilaisiin liittyvistä tunteista olisi tarvetta. Esimerkiksi negatiivisiin tunteisiin perehtyminen voisi auttaa tulevia opettajia kohtaamaan vastaavia tunteita työelämässä. Englanninopettajien tunteista oppilaita kohtaan tiedetään toistaiseksi niukasti. Aloittelevia ja kokeneempia englanninopettajia on tutkittu, mutta myös pitkittäistutkimus olisi tarpeen. Se voisi selvittää englanninopettajien tunteiden mahdollista kehittymistä uran varrella. Tuleva pro gradu -tutkielmani pyrkii vastaamaan tähän tarpeeseen. |
first_indexed | 2024-09-11T08:50:53Z |
format | Pro gradu |
free_online_boolean | 1 |
fullrecord | [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Korppi, Aino", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-08-11T13:28:44Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-08-11T13:28:44Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1444266", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43988", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Opettajien tunteita on tutkittu yh\u00e4 enemm\u00e4n muutaman kuluneen vuosikymmenen aikana. T\u00e4m\u00e4n kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena on esitell\u00e4 ja arvioida viimeaikaisia tutkimuksia, jotka koskevat opettajien oppilaisiin liittyvi\u00e4 tunteita. Lis\u00e4ksi tarkastelussa ovat englanninopettajien oppilaisiin liittyv\u00e4t tunteet. T\u00e4m\u00e4 katsaus on osa pro gradu -tutkielmaani Opettajankoulutuslaitoksella. \r\n\r\nTutkimus l\u00e4hestyy tunteita relationaalisesta n\u00e4k\u00f6kulmasta. Sen mukaan tunteet ovat p\u00e4\u00e4osin sosiaalisia ja syntyv\u00e4t vuorovaikutuksessa ymp\u00e4rist\u00f6n ja muiden ihmisten kanssa. Tunne on reaktio sosiaaliseen, ihmisen t\u00e4rke\u00e4ksi kokemaan tapahtumaan ja tunne my\u00f6s vaikuttaa ihmisen toimintaan. Relationaalinen l\u00e4hestymistapa tunteisiin sopii koulumaailmaan, kun pohditaan opettajien ja oppilaiden v\u00e4lisi\u00e4 suhteita. Kirjallisuuden rajaamisessa on k\u00e4ytetty apuna kolmea kriteeri\u00e4: 1) tutkimukset ovat p\u00e4\u00e4osin kuluvalta ja menneelt\u00e4 vuosikymmenelt\u00e4 2) tutkimukset liittyv\u00e4t nimenomaan oppilaisiin kohdistuviin tunteisiin 3) tutkimukset edustavat relationaalista l\u00e4hestymistapaa.\r\n\r\nKirjallisuuden perusteella selvisi, ett\u00e4 opettajien suhteet oppilaisiin ovat yksi merkitt\u00e4vimmist\u00e4 opettajien tunteiden l\u00e4hteist\u00e4. N\u00e4m\u00e4 tunteet puolestaan vaikuttavat opettajan ty\u00f6h\u00f6n, mm. p\u00e4\u00e4t\u00f6ksen tekoon ja ty\u00f6tyytyv\u00e4isyyteen. Englanninopettajien oppilaisiin liittyvi\u00e4 tunteita on tutkittu vasta v\u00e4h\u00e4n, ja t\u00e4h\u00e4nastisten tulosten perusteella voidaan todeta, ett\u00e4 tunteiden kirjo vaihtelee. Kattavia johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksi\u00e4 ei kuitenkaan voi viel\u00e4 tehd\u00e4. \r\n\r\nMonenlaiselle jatkotutkimukselle opettajien oppilaisiin liittyvist\u00e4 tunteista olisi tarvetta. Esimerkiksi negatiivisiin tunteisiin perehtyminen voisi auttaa tulevia opettajia kohtaamaan vastaavia tunteita ty\u00f6el\u00e4m\u00e4ss\u00e4. Englanninopettajien tunteista oppilaita kohtaan tiedet\u00e4\u00e4n toistaiseksi niukasti. Aloittelevia ja kokeneempia englanninopettajia on tutkittu, mutta my\u00f6s pitkitt\u00e4istutkimus olisi tarpeen. Se voisi selvitt\u00e4\u00e4 englanninopettajien tunteiden mahdollista kehittymist\u00e4 uran varrella. Tuleva pro gradu -tutkielmani pyrkii vastaamaan t\u00e4h\u00e4n tarpeeseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Aino Korppi (aiankorp) on 2014-08-11 13:28:44.390717. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-08-11T13:28:44Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201408112330.pdf: 179129 bytes, checksum: a88f1120676fca60af9242ced70c3b20 (MD5)\r\nlicense.html: 4809 bytes, checksum: efc572a19c10070d3cc28e4926816ad4 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-08-11T13:28:44Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201408112330.pdf: 179129 bytes, checksum: a88f1120676fca60af9242ced70c3b20 (MD5)\r\nlicense.html: 4809 bytes, checksum: efc572a19c10070d3cc28e4926816ad4 (MD5)\r\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (21 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "emotions", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "relational approach", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "teaching", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "EFL teacher", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Teachers' emotions related to students : a critical review", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201408112330", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-08-11T13:28:45Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettaja-oppilassuhde", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}] |
id | jyx.123456789_43988 |
language | eng fin |
last_indexed | 2025-02-18T10:56:33Z |
main_date | 2014-01-01T00:00:00Z |
main_date_str | 2014 |
online_boolean | 1 |
online_urls_str_mv | {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/81ebb711-5eea-4064-9938-36ca220668ad\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201408112330.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"} |
publishDate | 2014 |
record_format | qdc |
source_str_mv | jyx |
spellingShingle | Korppi, Aino Teachers' emotions related to students : a critical review emotions relational approach teaching EFL teacher Englannin kieli English 301 englannin kieli tunteet opetus opettajat opettaja-oppilassuhde vuorovaikutus oppilaat |
title | Teachers' emotions related to students : a critical review |
title_full | Teachers' emotions related to students : a critical review |
title_fullStr | Teachers' emotions related to students : a critical review Teachers' emotions related to students : a critical review |
title_full_unstemmed | Teachers' emotions related to students : a critical review Teachers' emotions related to students : a critical review |
title_short | Teachers' emotions related to students |
title_sort | teachers emotions related to students a critical review |
title_sub | a critical review |
title_txtP | Teachers' emotions related to students : a critical review |
topic | emotions relational approach teaching EFL teacher Englannin kieli English 301 englannin kieli tunteet opetus opettajat opettaja-oppilassuhde vuorovaikutus oppilaat |
topic_facet | 301 EFL teacher Englannin kieli English emotions englannin kieli opettaja-oppilassuhde opettajat opetus oppilaat relational approach teaching tunteet vuorovaikutus |
url | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43988 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201408112330 |
work_keys_str_mv | AT korppiaino teachersemotionsrelatedtostudentsacriticalreview |