Teachers' emotions related to students a critical review

Opettajien tunteita on tutkittu yhä enemmän muutaman kuluneen vuosikymmenen aikana. Tämän kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena on esitellä ja arvioida viimeaikaisia tutkimuksia, jotka koskevat opettajien oppilaisiin liittyviä tunteita. Lisäksi tarkastelussa ovat englanninopettajien oppilaisiin liitt...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Korppi, Aino
Muut tekijät: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:eng
fin
Julkaistu: 2014
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43988
_version_ 1826225732135682048
author Korppi, Aino
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Korppi, Aino Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Korppi, Aino Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Korppi, Aino
datasource_str_mv jyx
description Opettajien tunteita on tutkittu yhä enemmän muutaman kuluneen vuosikymmenen aikana. Tämän kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena on esitellä ja arvioida viimeaikaisia tutkimuksia, jotka koskevat opettajien oppilaisiin liittyviä tunteita. Lisäksi tarkastelussa ovat englanninopettajien oppilaisiin liittyvät tunteet. Tämä katsaus on osa pro gradu -tutkielmaani Opettajankoulutuslaitoksella. Tutkimus lähestyy tunteita relationaalisesta näkökulmasta. Sen mukaan tunteet ovat pääosin sosiaalisia ja syntyvät vuorovaikutuksessa ympäristön ja muiden ihmisten kanssa. Tunne on reaktio sosiaaliseen, ihmisen tärkeäksi kokemaan tapahtumaan ja tunne myös vaikuttaa ihmisen toimintaan. Relationaalinen lähestymistapa tunteisiin sopii koulumaailmaan, kun pohditaan opettajien ja oppilaiden välisiä suhteita. Kirjallisuuden rajaamisessa on käytetty apuna kolmea kriteeriä: 1) tutkimukset ovat pääosin kuluvalta ja menneeltä vuosikymmeneltä 2) tutkimukset liittyvät nimenomaan oppilaisiin kohdistuviin tunteisiin 3) tutkimukset edustavat relationaalista lähestymistapaa. Kirjallisuuden perusteella selvisi, että opettajien suhteet oppilaisiin ovat yksi merkittävimmistä opettajien tunteiden lähteistä. Nämä tunteet puolestaan vaikuttavat opettajan työhön, mm. päätöksen tekoon ja työtyytyväisyyteen. Englanninopettajien oppilaisiin liittyviä tunteita on tutkittu vasta vähän, ja tähänastisten tulosten perusteella voidaan todeta, että tunteiden kirjo vaihtelee. Kattavia johtopäätöksiä ei kuitenkaan voi vielä tehdä. Monenlaiselle jatkotutkimukselle opettajien oppilaisiin liittyvistä tunteista olisi tarvetta. Esimerkiksi negatiivisiin tunteisiin perehtyminen voisi auttaa tulevia opettajia kohtaamaan vastaavia tunteita työelämässä. Englanninopettajien tunteista oppilaita kohtaan tiedetään toistaiseksi niukasti. Aloittelevia ja kokeneempia englanninopettajia on tutkittu, mutta myös pitkittäistutkimus olisi tarpeen. Se voisi selvittää englanninopettajien tunteiden mahdollista kehittymistä uran varrella. Tuleva pro gradu -tutkielmani pyrkii vastaamaan tähän tarpeeseen.
first_indexed 2024-09-11T08:50:53Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Korppi, Aino", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-08-11T13:28:44Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-08-11T13:28:44Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1444266", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43988", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Opettajien tunteita on tutkittu yh\u00e4 enemm\u00e4n muutaman kuluneen vuosikymmenen aikana. T\u00e4m\u00e4n kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena on esitell\u00e4 ja arvioida viimeaikaisia tutkimuksia, jotka koskevat opettajien oppilaisiin liittyvi\u00e4 tunteita. Lis\u00e4ksi tarkastelussa ovat englanninopettajien oppilaisiin liittyv\u00e4t tunteet. T\u00e4m\u00e4 katsaus on osa pro gradu -tutkielmaani Opettajankoulutuslaitoksella. \r\n\r\nTutkimus l\u00e4hestyy tunteita relationaalisesta n\u00e4k\u00f6kulmasta. Sen mukaan tunteet ovat p\u00e4\u00e4osin sosiaalisia ja syntyv\u00e4t vuorovaikutuksessa ymp\u00e4rist\u00f6n ja muiden ihmisten kanssa. Tunne on reaktio sosiaaliseen, ihmisen t\u00e4rke\u00e4ksi kokemaan tapahtumaan ja tunne my\u00f6s vaikuttaa ihmisen toimintaan. Relationaalinen l\u00e4hestymistapa tunteisiin sopii koulumaailmaan, kun pohditaan opettajien ja oppilaiden v\u00e4lisi\u00e4 suhteita. Kirjallisuuden rajaamisessa on k\u00e4ytetty apuna kolmea kriteeri\u00e4: 1) tutkimukset ovat p\u00e4\u00e4osin kuluvalta ja menneelt\u00e4 vuosikymmenelt\u00e4 2) tutkimukset liittyv\u00e4t nimenomaan oppilaisiin kohdistuviin tunteisiin 3) tutkimukset edustavat relationaalista l\u00e4hestymistapaa.\r\n\r\nKirjallisuuden perusteella selvisi, ett\u00e4 opettajien suhteet oppilaisiin ovat yksi merkitt\u00e4vimmist\u00e4 opettajien tunteiden l\u00e4hteist\u00e4. N\u00e4m\u00e4 tunteet puolestaan vaikuttavat opettajan ty\u00f6h\u00f6n, mm. p\u00e4\u00e4t\u00f6ksen tekoon ja ty\u00f6tyytyv\u00e4isyyteen. Englanninopettajien oppilaisiin liittyvi\u00e4 tunteita on tutkittu vasta v\u00e4h\u00e4n, ja t\u00e4h\u00e4nastisten tulosten perusteella voidaan todeta, ett\u00e4 tunteiden kirjo vaihtelee. Kattavia johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksi\u00e4 ei kuitenkaan voi viel\u00e4 tehd\u00e4. \r\n\r\nMonenlaiselle jatkotutkimukselle opettajien oppilaisiin liittyvist\u00e4 tunteista olisi tarvetta. Esimerkiksi negatiivisiin tunteisiin perehtyminen voisi auttaa tulevia opettajia kohtaamaan vastaavia tunteita ty\u00f6el\u00e4m\u00e4ss\u00e4. Englanninopettajien tunteista oppilaita kohtaan tiedet\u00e4\u00e4n toistaiseksi niukasti. Aloittelevia ja kokeneempia englanninopettajia on tutkittu, mutta my\u00f6s pitkitt\u00e4istutkimus olisi tarpeen. Se voisi selvitt\u00e4\u00e4 englanninopettajien tunteiden mahdollista kehittymist\u00e4 uran varrella. Tuleva pro gradu -tutkielmani pyrkii vastaamaan t\u00e4h\u00e4n tarpeeseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Aino Korppi (aiankorp) on 2014-08-11 13:28:44.390717. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-08-11T13:28:44Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201408112330.pdf: 179129 bytes, checksum: a88f1120676fca60af9242ced70c3b20 (MD5)\r\nlicense.html: 4809 bytes, checksum: efc572a19c10070d3cc28e4926816ad4 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-08-11T13:28:44Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201408112330.pdf: 179129 bytes, checksum: a88f1120676fca60af9242ced70c3b20 (MD5)\r\nlicense.html: 4809 bytes, checksum: efc572a19c10070d3cc28e4926816ad4 (MD5)\r\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (21 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "emotions", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "relational approach", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "teaching", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "EFL teacher", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Teachers' emotions related to students : a critical review", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201408112330", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-08-11T13:28:45Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettaja-oppilassuhde", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_43988
language eng fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:33Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/81ebb711-5eea-4064-9938-36ca220668ad\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201408112330.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Korppi, Aino Teachers' emotions related to students : a critical review emotions relational approach teaching EFL teacher Englannin kieli English 301 englannin kieli tunteet opetus opettajat opettaja-oppilassuhde vuorovaikutus oppilaat
title Teachers' emotions related to students : a critical review
title_full Teachers' emotions related to students : a critical review
title_fullStr Teachers' emotions related to students : a critical review Teachers' emotions related to students : a critical review
title_full_unstemmed Teachers' emotions related to students : a critical review Teachers' emotions related to students : a critical review
title_short Teachers' emotions related to students
title_sort teachers emotions related to students a critical review
title_sub a critical review
title_txtP Teachers' emotions related to students : a critical review
topic emotions relational approach teaching EFL teacher Englannin kieli English 301 englannin kieli tunteet opetus opettajat opettaja-oppilassuhde vuorovaikutus oppilaat
topic_facet 301 EFL teacher Englannin kieli English emotions englannin kieli opettaja-oppilassuhde opettajat opetus oppilaat relational approach teaching tunteet vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43988 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201408112330
work_keys_str_mv AT korppiaino teachersemotionsrelatedtostudentsacriticalreview