Summary: | Vilja Välimäki (2014). ”Pulpetti passivoi, ulkoilmakoulu aktivoi”: Opettajien kokemuksia ulkoilmakoulun toteuttamisesta. Liikuntakasvatuksen laitos ja Opettajankoulutuslaitos, Jyväskylän yliopisto. Liikuntapedagogiikan ja kasvatustieteen pro gradu –tutkielma. 108 sivua. Liitteet 8 sivua.
Tutkielman tarkoituksena oli selvittää millaisia kokemuksia opettajat saavat ulkoilmakoulun toteuttamisesta Suomessa. Lisäksi tarkoituksena oli kuvata miten opettajat toteuttivat ulkoilmakoulua. Tutkimukseen osallistui kaksi alakoulun opettajaa luokkineen, kahdesta eri koulusta. Opettajat toteuttivat ulkoilmakoulua yhdeksän viikon ajan syksyllä 2013. Kriteerinä ulkoilmakoululle oli, että opettajan tulee kerran viikossa järjestää opetus luokkahuoneen ulkopuolella, ulkoilmassa. Opetuksen tuli myös olla oppiainerajat ylittävää.
Tutkimuksessa käytetyt tutkimusmenetelmät olivat laadullisia. Tutkimusjakson aikana opettajat kirjoittivat tutkimuspäiväkirjaa kokemuksistaan. Myöhemmin opettajat haastateltiin tutkimuspäiväkirjojen pohjalta. Päiväkirja-aineistoa kertyi yhteensä 14 sivua ja haastatteluaineistoa 85 minuuttia, mikä tarkoittaa litteroituna 17 sivua (Times New Roman 12, riviväli 1). Aineistot teemoitettiin ja analysoitiin laadullisesti sisällönanalyysilla.
Ulkoilmakoulu oli molemmille opettajille myönteinen kokemus. He uskovat jatkavansa sen toteuttamista tulevaisuudessa. Ulkoilmakoulupäivien sisällöt painottuivat luonnontieteisiin, mutta mukana oli myös liikuntaa, ryhmäytymistä, äidinkieltä ja vieraita kieliä. Opettajat toteuttivat ulkoilmakoulua koulun lähiympäristössä. Molemmat opettajat hyödynsivät paljon koulun ulkopuolisia toimijoita ulkoilmakoulun toteuttamisessa. Opettajat kokivat tämän yhteistyön tärkeäksi. Kummallakaan koululla ei ollut budjettia ulkoilmakoululle. Ulkoilmakoululla nähtiin olevan myönteisiä vaikutuksia niin fyysisestä, psyykkisestä, sosiaalisesta kuin kognitiivisestakin näkökulmasta. Ympäristökasvatus, oppilaiden luontosuhteen vahvistaminen, ryhmäytyminen, kokemuksellisuus, toiminnallisuus sekä fyysisen aktiivisuuden lisääminen nähtiin ulkoilmakoulun tavoitteiksi ja saavutuksiksi. Opettajat kokivat sen vaikuttavan myös vuorovaikutustaitoihin, keskittymiseen, kouluviihtyvyyteen ja -motivaatioon. Ulkoilmakoulu edisti oppilaantuntemusta sekä opettajan ja oppilaiden välistä luottamusta. Suurimpia haasteita ulkoilmakoulun toteuttamisessa olivat ennakkotiedon puute, riskien hallinta, vaihteleva sää ja oppilaiden puutteelliset varusteet. Pienemmiksi haasteiksi opettajat kokivat vähäiset resurssit, suuren ryhmäkoon, ajan puutteen, oppilaiden heikon fyysinen kunnon ja järjestelyn. Mikään haasteista ei kuitenkaan muodostunut esteeksi ulkoilmakoulun toteuttamiselle.
Opettajan oma asenne ja halu lähteä ulos, näyttäisivät olevan avainasemassa ulkoilmakoulun toteuttamisessa. Ympäristön myönteinen suhtautuminen ja yhteistyö muiden opettajien ja koulun ulkopuolisten tahojen kanssa helpottavat ulkoilmakoulun toteuttamista. Ulkoilmakoulun laajempi leviäminen vaatisi opettajista kulttuurinmuutosta ja ulkoilmakoulun lisäämistä opetussuunnitelmaan. Tutkimuksessa saatuja tuloksia voi hyödyntää kasvatustieteen ja liikuntatieteen saralla sekä opettajankoulutuksessa.
Vilja Välimäki (2014). ”Passive behind the desk, active outdoors”: Teachers´ experiences of putting outdoor schooling into practice. Department of Physical Education and Department of Teacher Education. University of Jyväskylä. Master´s Thesis in physical education and education. 108 pages. Attachments 8 pages.
The aim of this study was to find out teachers´ experiences of putting outdoor schooling into practice in Finland. The other goal was to describe the procedures of outdoor schooling. The participants were two teachers and their pupils, from different schools. Teachers organized outdoor schooling for nine weeks during the fall 2013. The criteria for outdoor schooling were to teach once a week outside the classroom, in the open air. The education had to also cross boundaries of separate school subjects.
The research methods used in this study were qualitative. During the research period, teachers were keeping a research diary about their experiences. Later teachers were interviewed based on the diaries. The diaries were in total 14 pages and interviews 85 minutes, which means 17 pages transcribed (Times New Roman 12, Line spacing 1). Data was themed and analyzed according to qualitative content analysis.
Outdoor schooling was a positive experience for both teachers. They believe to continue it in the future. The content of outdoor days was centered on nature science, but also physical education, social skills, mother tongue and foreign languages were practiced. Teachers did put outdoor schooling into practice in the immediate surroundings of the school. Both teachers cooperated a lot with partners outside the school. They found that collaboration important. Neither of the schools had any budget for outdoor days. Environmental education, connection with nature, improving group cohesion, physical activity, experiential learning and learning by doing were seen as important goals and advantages of outdoor schooling. Teachers found that it had also effect on social skills, concentration and school motivation. Outdoor schooling promoted teachers´ knowledge of pupils and confidence between teacher and pupils. The biggest challenges were a lack of knowledge, risk management, changeable weather and pupils´ poor gears. Smaller challenges were minimum resources, big group sizes, pupils´ low physical condition and organization. None of the challenges created a barrier for putting outdoor schooling into practice.
Teacher´s own attitude and will to go out seem to be the main factors for putting outdoor schooling into practice. Positive attitude in the community and cooperation with other teachers and partners outside the school make it easier to organize outdoor schooling. Teachers argue that making outdoor schooling spread in Finland would need a cultural change and a recommendation in the national curriculum. These results can be used in the field of education and physical education as well as in teacher education.
|