fullrecord |
[{"key": "dc.contributor.author", "value": "Sievi, Anna-Maija", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-08-05T08:48:20Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-08-05T08:48:20Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1810346", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43948", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella, miten kouluttajaryhma\u0308 toimii kohdatessaan uusia ja ylla\u0308tta\u0308via\u0308 haasteita. Huomioni kiinnittyi ryhma\u0308n piileva\u0308n ja tiedostamattoman tason tarkastelemiseen. Pyrin selvitta\u0308ma\u0308a\u0308n, miten ta\u0308ma\u0308 taso mahdollisesti vaikuttaa ryhma\u0308n toimintaan.\nTutkimuksen kohteena oli 6-henkinen Jyva\u0308skyla\u0308n yliopiston integraatiokoulutuksen kouluttajaryhma\u0308. Aineisto kera\u0308ttiin havainnoimalla kouluttajaryhma\u0308n tyo\u0308skentely- seka\u0308 tyo\u0308nohjaustapaamisia keva\u0308a\u0308lla\u0308 ja syksylla\u0308 vuonna 2012. Lisa\u0308ksi aineistoon kuuluivat kouluttajien kirjoittamat vastaukset kahteen kyselyyn seka\u0308 sa\u0308hko\u0308postiviestit ja kouluttajien tekema\u0308t muistiot heida\u0308n tyo\u0308skentelytapaamisistaan. Tulkinnassa pyrittiin lo\u0308yta\u0308ma\u0308a\u0308n ryhma\u0308n vuorovaikutusta ohjaavia piilevia\u0308 merkityksia\u0308, joita syvennettiin psykodynaamisen ryhma\u0308dynamiikkateorian avulla.\nTutkimuksessa tulkittiin, etta\u0308 johtajamuutos nosti pintaan ryhma\u0308n organisoitumiseen ja vastuunkantoon liittyva\u0308t haasteet. Ryhma\u0308 kuitenkin va\u0308isti niiden ka\u0308sittelemisen ja ma\u0308a\u0308rittelemisen, mika\u0308 teki ryhma\u0308sta\u0308 turvattoman. Syksylla\u0308 ryhma\u0308 kohtasi ylla\u0308tta\u0308va\u0308n tilanteen ja\u0308a\u0308dessa\u0308a\u0308n ilman opiskelijoiden kouluttamista. Tutkimuksessa ilmeni, kuinka kouluttajaryhma\u0308n ja\u0308a\u0308dessa\u0308 ilman yhteista\u0308 perustehta\u0308va\u0308a\u0308nsa\u0308 ryhma\u0308 kohtasi umpikujan. Ryhma\u0308 tuli haavoittuvaiseksi ja sen toiminnassa oli havaittavissa seka\u0308 parinmuodostusryhma\u0308n etta\u0308 taistelu-pakoryhma\u0308n piirteita\u0308. Yksilo\u0308n on vaikea tunnistaa ryhma\u0308n tiedostamattomalla tasolla ja sen ela\u0308mismaailmassa tapahtuvia ilmio\u0308ita\u0308. Tyo\u0308nohjaus mahdollisti vaikeiden asioiden, kuten toisen tyo\u0308ho\u0308n puuttumisen tuomisen ryhma\u0308n yhteiseen tietoisuuteen. Asioiden ka\u0308sittely osoittautui haastavaksi, silla\u0308 niista\u0308 vaiettiin. Ryhma\u0308n toimintaan vaikuttaneita asioita muun muassa vastuunjakamisen ma\u0308a\u0308rittely painettiin villaisella ja ryhma\u0308 odotti parempaa huomista ja\u0308tta\u0308en pinnan alle tunteita hera\u0308tta\u0308via\u0308 ristiriitoja. Tulevaisuususkoisuus on uutta kehitta\u0308va\u0308lle ryhma\u0308lle luontaista, mutta se esta\u0308a\u0308 myo\u0308s osaltaan ryhma\u0308a\u0308 kehittyma\u0308sta\u0308 ja toimii vastuun va\u0308lttelyn keinona.\nTutkimuksessa on myo\u0308s pohdittu tunteiden ka\u0308sittelyn merkitysta\u0308 tyo\u0308yhteiso\u0308issa\u0308 laajemmin. Ryhma\u0308n todellisuus ei ole yksiulotteinen, silla\u0308 jokaisessa ryhma\u0308ssa\u0308 ilmenee perusolettamustiloja limitta\u0308in ja lomittain tyo\u0308ryhma\u0308tilan kanssa. Tavoitteiden suuntaisen tyo\u0308n lisa\u0308ksi ryhmien toimintaan vaikuttavat monesti tiedostamattomat tunteet, jotka esta\u0308va\u0308t ryhma\u0308a\u0308 kehittyma\u0308sta\u0308.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Anna-Maija Sievi (ankasiev) on 2014-08-05 08:48:19.762487. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-08-05T08:48:20Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201408052287.pdf: 918647 bytes, checksum: c37a966df1afbd7d76091b825969290a (MD5)\nlicense.html: 4803 bytes, checksum: c665461fdc03536b60b07a50daf2f523 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-08-05T08:48:20Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201408052287.pdf: 918647 bytes, checksum: c37a966df1afbd7d76091b825969290a (MD5)\nlicense.html: 4803 bytes, checksum: c665461fdc03536b60b07a50daf2f523 (MD5)\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (87 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ryhm\u00e4dynamiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "perusolettamusryhm\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "puhumattomuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vaikeneminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "integraatiokoulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kouluttajaryhm\u00e4 uusien haasteiden edess\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201408052287", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-08-05T08:48:21Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
|