Kolmasluokkalaisten motoriset perustaidot, fyysinen aktiivisuus ja ruokailutottumukset

TIIVISTELMÄ Sääkslahti, Donna. 2014. Kolmasluokkalaisten motoriset perustaidot, fyysinen aktiivisuus ja ruokailutottumukset. Liikuntapedagogiikan pro gradu –tutkielma. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto, 70s., 5 liitettä. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää yhden Jyväskylän alu...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Sääkslahti, Donna
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikuntakasvatuksen laitos, Department of Sport Sciences, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43915
_version_ 1826225775232155648
author Sääkslahti, Donna
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Sääkslahti, Donna Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Sääkslahti, Donna Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Sääkslahti, Donna
datasource_str_mv jyx
description TIIVISTELMÄ Sääkslahti, Donna. 2014. Kolmasluokkalaisten motoriset perustaidot, fyysinen aktiivisuus ja ruokailutottumukset. Liikuntapedagogiikan pro gradu –tutkielma. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto, 70s., 5 liitettä. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää yhden Jyväskylän alueen koulun kolmasluokkalaisten oppilaiden motorisia perustaitoja, fyysistä aktiivisuutta ja ruokailutottumuksia. Tutkimukseen osallistuivat tutkimuskoulun 48 oppilasta, joista poikia oli 21 ja tyttöjä 27. Oppilaille tehtiin motoriset testit viidellä eri testiosiolla: tasahyppely, 20 m juoksu, vauhditon pituushyppy, pallon pituusheitto ja -tarkkuuspotku. Oppilaiden fyysistä aktiivisuutta ja ruokailutottumuksia selvitettiin kyselylomakkeiden avulla. Luokanopettaja, oppilaiden vanhemmat ja oppilaat täyttivät jokainen oman kyselylomakkeensa. Tutkimuksen tuloksia kuvaillaan frekvensseinä, prosentteina, keskiarvoina ja keskihajontoina. Sukupuolten välisiä eroja analysoitiin T-testillä ja muuttujien välisiä yhteyksiä Pearsonin tulomomenttikorrelaation avulla. Tulokset osoittivat, että yksilöiden väliset erot motorisissa perustaidoissa olivat suuret. Suurimmat yksilöiden väliset erot olivat vauhdittomassa pituushypyssä ja pallon pituusheitossa. Pisimmälle hypännyt oppilas sai tulokseksi 1,65 m ja lyhimmän hypyn pituus oli 0,84 m. Pallon pituusheitossa paras tulos oli 22 m ja heikoin tulos 7 m. Suurimmat sukupuolten väliset erot olivat 20 m juoksussa (pojat ka 4,24 s ja tytöt 4,58 s, p<.001), vauhdittomassa pituushypyssä (pojat 1,41 m, tytöt 1,30 m, <.025) ja pallon pituusheitossa (pojat 15,80 m, tytöt 10,15 m p<.001). Kyselylomakkeiden perusteella opettajan ja vanhemman käsitykset oppilaan fyysisestä aktiivisuudesta olivat yhtenäisiä. Kolme neljäsosaa oppilaista arvioi liikkuvansa usein ja urheilevansa vähintään kaksi kertaa viikossa. Vanhemmat arvioivat lapsensa liikkuvan päivittäin siten, että hän hengästyy. Opettajat arvioivat oppilaiden fyysisen aktiivisuuden olevan keskimääräistä korkeammalla tasolla (asteikolla 1-5, pojat 3,8 ja tytöt 3,2) ja liikuntataitojen osaamisen olevan keskimääräistä jonkin verran parempaa (pojat 3,3 ja tytöt 3,3). Oppilaiden ruokailutottumukset näyttivät kyselyn perusteella tasapainoisilta. Oppilaat eivät syöneet makeisia tai juoneet virvoitusjuomia ja söivät usein (48 %) tai silloin tällöin (52 %) hedelmiä ja vihanneksia. Suurin osa oppilaista (71 %) söi aamupalan joka arkiaamu. Oppilaat joivat paljon maitoa, mutta vettä he kertoivat juovansa vain vähän. Motoriset perustaidot korreloivat keskenään kohtalaisesti. Tasahyppely korreloi vauhdittoman pituuden (r=.47, p<.001) ja 20 m juoksun (r=-.31, p=.34) kanssa. Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että tutkimuskoulun kolmasluokkalaisten motorisissa perustaidoissa oli suuria yksilöllisiä eroja. Tämä voi vaikuttaa koululiikunnassa eritasoisten oppilaiden määrän lisääntymiseen sekä liikuntataitojen polarisoitumiseen. Opettajien näkökulmasta se haastaa eriyttämään liikunnanopetusta niin, että eritasoisille oppilaille löytyisi omantasoisia liikuntatehtäviä lisäämään päivittäistä fyysistä aktiivisuutta. Avainsanat: motoriset perustaidot, fyysinen aktiivisuus ja ruokailutottumukset
first_indexed 2023-03-22T09:59:18Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "S\u00e4\u00e4kslahti, Donna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-07-29T05:44:04Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-07-29T05:44:04Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1439053", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43915", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "TIIVISTELM\u00c4 \r\n\r\nS\u00e4\u00e4kslahti, Donna. 2014. Kolmasluokkalaisten motoriset perustaidot, fyysinen aktiivisuus ja ruokailutottumukset. Liikuntapedagogiikan pro gradu \u2013tutkielma. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto, 70s., 5 liitett\u00e4. \r\nTutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 yhden Jyv\u00e4skyl\u00e4n alueen koulun kolmasluokkalaisten oppilaiden motorisia perustaitoja, fyysist\u00e4 aktiivisuutta ja ruokailutottumuksia. Tutkimukseen osallistuivat tutkimuskoulun 48 oppilasta, joista poikia oli 21 ja tytt\u00f6j\u00e4 27. Oppilaille tehtiin motoriset testit viidell\u00e4 eri testiosiolla: tasahyppely, 20 m juoksu, vauhditon pituushyppy, pallon pituusheitto ja -tarkkuuspotku. Oppilaiden fyysist\u00e4 aktiivisuutta ja ruokailutottumuksia selvitettiin kyselylomakkeiden avulla. Luokanopettaja, oppilaiden vanhemmat ja oppilaat t\u00e4yttiv\u00e4t jokainen oman kyselylomakkeensa. Tutkimuksen tuloksia kuvaillaan frekvenssein\u00e4, prosentteina, keskiarvoina ja keskihajontoina. Sukupuolten v\u00e4lisi\u00e4 eroja analysoitiin T-testill\u00e4 ja muuttujien v\u00e4lisi\u00e4 yhteyksi\u00e4 Pearsonin tulomomenttikorrelaation avulla.\r\nTulokset osoittivat, ett\u00e4 yksil\u00f6iden v\u00e4liset erot motorisissa perustaidoissa olivat suuret. Suurimmat yksil\u00f6iden v\u00e4liset erot olivat vauhdittomassa pituushypyss\u00e4 ja pallon pituusheitossa. Pisimm\u00e4lle hyp\u00e4nnyt oppilas sai tulokseksi 1,65 m ja lyhimm\u00e4n hypyn pituus oli 0,84 m. Pallon pituusheitossa paras tulos oli 22 m ja heikoin tulos 7 m. Suurimmat sukupuolten v\u00e4liset erot olivat 20 m juoksussa (pojat ka 4,24 s ja tyt\u00f6t 4,58 s, p<.001), vauhdittomassa pituushypyss\u00e4 (pojat 1,41 m, tyt\u00f6t 1,30 m, <.025) ja pallon pituusheitossa (pojat 15,80 m, tyt\u00f6t 10,15 m p<.001). Kyselylomakkeiden perusteella opettajan ja vanhemman k\u00e4sitykset oppilaan fyysisest\u00e4 aktiivisuudesta olivat yhten\u00e4isi\u00e4. Kolme nelj\u00e4sosaa oppilaista arvioi liikkuvansa usein ja urheilevansa v\u00e4hint\u00e4\u00e4n kaksi kertaa viikossa. Vanhemmat arvioivat lapsensa liikkuvan p\u00e4ivitt\u00e4in siten, ett\u00e4 h\u00e4n heng\u00e4styy. Opettajat arvioivat oppilaiden fyysisen aktiivisuuden olevan keskim\u00e4\u00e4r\u00e4ist\u00e4 korkeammalla tasolla (asteikolla 1-5, pojat 3,8 ja tyt\u00f6t 3,2) ja liikuntataitojen osaamisen olevan keskim\u00e4\u00e4r\u00e4ist\u00e4 jonkin verran parempaa (pojat 3,3 ja tyt\u00f6t 3,3). Oppilaiden ruokailutottumukset n\u00e4yttiv\u00e4t kyselyn perusteella tasapainoisilta. Oppilaat eiv\u00e4t sy\u00f6neet makeisia tai juoneet virvoitusjuomia ja s\u00f6iv\u00e4t usein (48 %) tai silloin t\u00e4ll\u00f6in (52 %) hedelmi\u00e4 ja vihanneksia. Suurin osa oppilaista (71 %) s\u00f6i aamupalan joka arkiaamu. Oppilaat joivat paljon maitoa, mutta vett\u00e4 he kertoivat juovansa vain v\u00e4h\u00e4n. \r\nMotoriset perustaidot korreloivat kesken\u00e4\u00e4n kohtalaisesti. Tasahyppely korreloi vauhdittoman pituuden (r=.47, p<.001) ja 20 m juoksun (r=-.31, p=.34) kanssa. \r\nTutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, ett\u00e4 tutkimuskoulun kolmasluokkalaisten motorisissa perustaidoissa oli suuria yksil\u00f6llisi\u00e4 eroja. T\u00e4m\u00e4 voi vaikuttaa koululiikunnassa eritasoisten oppilaiden m\u00e4\u00e4r\u00e4n lis\u00e4\u00e4ntymiseen sek\u00e4 liikuntataitojen polarisoitumiseen. Opettajien n\u00e4k\u00f6kulmasta se haastaa eriytt\u00e4m\u00e4\u00e4n liikunnanopetusta niin, ett\u00e4 eritasoisille oppilaille l\u00f6ytyisi omantasoisia liikuntateht\u00e4vi\u00e4 lis\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4n p\u00e4ivitt\u00e4ist\u00e4 fyysist\u00e4 aktiivisuutta. \r\n\r\nAvainsanat: motoriset perustaidot, fyysinen aktiivisuus ja ruokailutottumukset", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Donna S\u00e4\u00e4kslahti (domasaak) on 2014-07-29 05:44:03.610092. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-07-29T05:44:03Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201407292261.pdf: 662148 bytes, checksum: 7f0e7a084f80a4c48f07bd824d35c8d1 (MD5)\r\nlicense.html: 4852 bytes, checksum: a6007c7c87099c8a3114c859df6f78c7 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-07-29T05:44:04Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201407292261.pdf: 662148 bytes, checksum: 7f0e7a084f80a4c48f07bd824d35c8d1 (MD5)\r\nlicense.html: 4852 bytes, checksum: a6007c7c87099c8a3114c859df6f78c7 (MD5)\r\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (70 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kolmasluokkalaisten motoriset perustaidot, fyysinen aktiivisuus ja ruokailutottumukset", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201407292261", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikuntakasvatuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Sport Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-07-29T05:44:04Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motoriset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fyysinen aktiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ruokatottumukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_43915
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:28Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/92009480-b47a-4c8a-8f55-d7249a308f6a\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201407292261.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Sääkslahti, Donna Kolmasluokkalaisten motoriset perustaidot, fyysinen aktiivisuus ja ruokailutottumukset Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 koululaiset motoriset taidot fyysinen aktiivisuus ruokatottumukset
title Kolmasluokkalaisten motoriset perustaidot, fyysinen aktiivisuus ja ruokailutottumukset
title_full Kolmasluokkalaisten motoriset perustaidot, fyysinen aktiivisuus ja ruokailutottumukset
title_fullStr Kolmasluokkalaisten motoriset perustaidot, fyysinen aktiivisuus ja ruokailutottumukset Kolmasluokkalaisten motoriset perustaidot, fyysinen aktiivisuus ja ruokailutottumukset
title_full_unstemmed Kolmasluokkalaisten motoriset perustaidot, fyysinen aktiivisuus ja ruokailutottumukset Kolmasluokkalaisten motoriset perustaidot, fyysinen aktiivisuus ja ruokailutottumukset
title_short Kolmasluokkalaisten motoriset perustaidot, fyysinen aktiivisuus ja ruokailutottumukset
title_sort kolmasluokkalaisten motoriset perustaidot fyysinen aktiivisuus ja ruokailutottumukset
title_txtP Kolmasluokkalaisten motoriset perustaidot, fyysinen aktiivisuus ja ruokailutottumukset
topic Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 koululaiset motoriset taidot fyysinen aktiivisuus ruokatottumukset
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education fyysinen aktiivisuus koululaiset motoriset taidot ruokatottumukset
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43915 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201407292261
work_keys_str_mv AT sääkslahtidonna kolmasluokkalaistenmotorisetperustaidotfyysinenaktiivisuusjaruokailutottumukset