Yrityksen sisäinen sosiaalinen media hiljaisen tiedon areenana tapaustutkimus Tieto Oyj:n sosiaalisen median käytöstä

Hiljaisen tiedon siirtäminen on erittäin ajankohtainen tutkimuksen aihe, sillä suurten ikäluokkien eläköityminen aiheuttaa ristiriidan alati kiristyvien tehokkuusvaatimusten kanssa. Monet tutkijat pitävät sosiaalista mediaa tehokkaana työkaluna hiljaisen tiedon jakamisessa ammattilaisten välillä. Tu...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Rantanen, Jari
Other Authors: Kauppakorkeakoulu, School of Business and Economics, Taloustieteet, Business and Economics, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43913
_version_ 1826225764042801152
author Rantanen, Jari
author2 Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Rantanen, Jari Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Rantanen, Jari Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Rantanen, Jari
datasource_str_mv jyx
description Hiljaisen tiedon siirtäminen on erittäin ajankohtainen tutkimuksen aihe, sillä suurten ikäluokkien eläköityminen aiheuttaa ristiriidan alati kiristyvien tehokkuusvaatimusten kanssa. Monet tutkijat pitävät sosiaalista mediaa tehokkaana työkaluna hiljaisen tiedon jakamisessa ammattilaisten välillä. Tutkimusta näiden kahden aihealueen kohtaamisesta kuitenkaan ei ole paljoa. Tutkimus pyrkii tuomaan uutta näkemystä aiheeseen empiirisen aineiston avulla. Tutkimus käsittelee yrityksen sisäistä sosiaalista mediaa hiljaisen tiedon siirtämisen kanavana. Tutkimuksen fokus on teknologian kontribuution tutkiminen Sirour Panahin, Jason Watsonin ja Helen Partridgen luoman teoreettisen konseptimallin avulla. Mallia tarkastellaan suhteessa muiden tutkijoiden teoriaan sekä kerättyyn empiiriseen aineistoon. Hiljaiseen tietoon ja sosiaaliseen mediaan luodaan myös laajempi teoreettinen katsaus. Tutkimus on tyypiltään laadullinen tapaustutkimus, joka on toteutettu Tieto Oyj:n edustajia haastattelemalla. Panahin, Watsonin ja Partridgen malli antaa tutkimukselle selkeät suuntaviivat; mallin eri hypoteesit ovat toimineet ryhmähaastattelun teema-alueina sekä valikoivan koodauksen välineinä. Yrityksen sisäinen sosiaalinen media vaikuttaa teorian sekä empiirisen aineiston perusteella olevan hyvin tehokas väline sekä työn tehostamiseen että hiljaisen tiedon siirtämiseen. Ihmistekijöitä ja organisaatiokulttuurin vaikutusta, jotka ovat tässä tutkimuksessa jätetty taka-alalle, olisi kuitenkin syytä tutkia lisää. Tekniikka on kuitenkin vain juuri niin hyödyllistä, kun ihmiset siitä omalla ja yhteistoiminnallaan tekevät. Oikeassa ympäristössä organisaatiorajat ylittävän ja läpinäkyvyyttä lisäävän, tehokkaan viestintävälineen käytöllä saadaan aikaan suuria parannuksia jokapäiväiseen työntekoon. Vaikka tapaustutkimuksen tuloksia ei periaatteessa voida suoraan yleistää muihin tilanteisiin, on tässä tapauksessa mahdollista tehdä ainakin osittaisia yleistyksiä. Tutkimalla yksityistä tapausta tarkasti voidaan esille saada se, mikä ilmiössä on merkittävää ja mikä toistuu ilmiötä tarkastellessa yleisellä tasolla. Kaupallisissa yrityksen sosiaalisen median järjestelmissä on monia yhtenevyyksiä toisiinsa nähden. Panahin, Watsonin ja Partridgen malli on rakennettu erittäin kattavan ja kansainvälisen aineiston pohjalle. Mallia on verrattu Tiedon monikansalliseen järjestelmään. Myös nykyisen tietotyön rajoja tuntematon luonne vaikuttaa standardilta, vaikka näitä yhteyksiä ei tässä tutkimuksessa olekaan selvitetty tarkemmin. Tutkimus tuotti inhimilliset tekijät ja organisaatiotekijät huomioivan jatkokehitelmän Panahin, Watsonin ja Partridgen mallista. Ihmis- ja organisaatiotekijöiden voidaan aiemman tutkimuksen ja empirian pohjalta olettaa luovan kontekstin Panahin, Watsonin ja Partridgen mallille käytännön tiedonjakotilanteissa sosiaalisessa mediassa.
first_indexed 2023-03-22T09:59:10Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Rantanen, Jari", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-07-26T14:49:38Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-07-26T14:49:38Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1439024", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43913", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Hiljaisen tiedon siirt\u00e4minen on eritt\u00e4in ajankohtainen tutkimuksen aihe, sill\u00e4 suurten ik\u00e4luokkien el\u00e4k\u00f6ityminen aiheuttaa ristiriidan alati kiristyvien tehokkuusvaatimusten kanssa. Monet tutkijat pit\u00e4v\u00e4t sosiaalista mediaa tehokkaana ty\u00f6kaluna hiljaisen tiedon jakamisessa ammattilaisten v\u00e4lill\u00e4. Tutkimusta n\u00e4iden kahden aihealueen kohtaamisesta kuitenkaan ei ole paljoa. Tutkimus pyrkii tuomaan uutta n\u00e4kemyst\u00e4 aiheeseen empiirisen aineiston avulla.\n\nTutkimus k\u00e4sittelee yrityksen sis\u00e4ist\u00e4 sosiaalista mediaa hiljaisen tiedon siirt\u00e4misen kanavana. Tutkimuksen fokus on teknologian kontribuution tutkiminen Sirour Panahin, Jason Watsonin ja Helen Partridgen luoman teoreettisen konseptimallin avulla. Mallia tarkastellaan suhteessa muiden tutkijoiden teoriaan sek\u00e4 ker\u00e4ttyyn empiiriseen aineistoon. Hiljaiseen tietoon ja sosiaaliseen mediaan luodaan my\u00f6s laajempi teoreettinen katsaus. Tutkimus on tyypilt\u00e4\u00e4n laadullinen tapaustutkimus, joka on toteutettu Tieto Oyj:n edustajia haastattelemalla. Panahin, Watsonin ja Partridgen malli antaa tutkimukselle selke\u00e4t suuntaviivat; mallin eri hypoteesit ovat toimineet ryhm\u00e4haastattelun teema-alueina sek\u00e4 valikoivan koodauksen v\u00e4linein\u00e4.\n\nYrityksen sis\u00e4inen sosiaalinen media vaikuttaa teorian sek\u00e4 empiirisen aineiston perusteella olevan hyvin tehokas v\u00e4line sek\u00e4 ty\u00f6n tehostamiseen ett\u00e4 hiljaisen tiedon siirt\u00e4miseen. Ihmistekij\u00f6it\u00e4 ja organisaatiokulttuurin vaikutusta, jotka ovat t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa j\u00e4tetty taka-alalle, olisi kuitenkin syyt\u00e4 tutkia lis\u00e4\u00e4. Tekniikka on kuitenkin vain juuri niin hy\u00f6dyllist\u00e4, kun ihmiset siit\u00e4 omalla ja yhteistoiminnallaan tekev\u00e4t. Oikeassa ymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4 organisaatiorajat ylitt\u00e4v\u00e4n ja l\u00e4pin\u00e4kyvyytt\u00e4 lis\u00e4\u00e4v\u00e4n, tehokkaan viestint\u00e4v\u00e4lineen k\u00e4yt\u00f6ll\u00e4 saadaan aikaan suuria parannuksia jokap\u00e4iv\u00e4iseen ty\u00f6ntekoon.\n\nVaikka tapaustutkimuksen tuloksia ei periaatteessa voida suoraan yleist\u00e4\u00e4 muihin tilanteisiin, on t\u00e4ss\u00e4 tapauksessa mahdollista tehd\u00e4 ainakin osittaisia yleistyksi\u00e4. Tutkimalla yksityist\u00e4 tapausta tarkasti voidaan esille saada se, mik\u00e4 ilmi\u00f6ss\u00e4 on merkitt\u00e4v\u00e4\u00e4 ja mik\u00e4 toistuu ilmi\u00f6t\u00e4 tarkastellessa yleisell\u00e4 tasolla. Kaupallisissa yrityksen sosiaalisen median j\u00e4rjestelmiss\u00e4 on monia yhtenevyyksi\u00e4 toisiinsa n\u00e4hden. Panahin, Watsonin ja Partridgen malli on rakennettu eritt\u00e4in kattavan ja kansainv\u00e4lisen aineiston pohjalle. Mallia on verrattu Tiedon monikansalliseen j\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4n. My\u00f6s nykyisen tietoty\u00f6n rajoja tuntematon luonne vaikuttaa standardilta, vaikka n\u00e4it\u00e4 yhteyksi\u00e4 ei t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa olekaan selvitetty tarkemmin.\n\nTutkimus tuotti inhimilliset tekij\u00e4t ja organisaatiotekij\u00e4t huomioivan jatkokehitelm\u00e4n Panahin, Watsonin ja Partridgen mallista. Ihmis- ja organisaatiotekij\u00f6iden voidaan aiemman tutkimuksen ja empirian pohjalta olettaa luovan kontekstin Panahin, Watsonin ja Partridgen mallille k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n tiedonjakotilanteissa sosiaalisessa mediassa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Jari Rantanen (japeolra) on 2014-07-26 14:49:38.239943. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-07-26T14:49:38Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201407262259.pdf: 886528 bytes, checksum: a71fd5b337b6e9377d4b7471325f64c8 (MD5)\nlicense.html: 4879 bytes, checksum: f3577fdaaa4986dec6617b07ad0a1346 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-07-26T14:49:38Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201407262259.pdf: 886528 bytes, checksum: a71fd5b337b6e9377d4b7471325f64c8 (MD5)\nlicense.html: 4879 bytes, checksum: f3577fdaaa4986dec6617b07ad0a1346 (MD5)\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (91 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Sosiaalinen media", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "hiljainen tieto", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kommunikaatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "web 2.0", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "web 3.0", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tietoty\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Yrityksen sis\u00e4inen sosiaalinen media hiljaisen tiedon areenana : tapaustutkimus Tieto Oyj:n sosiaalisen median k\u00e4yt\u00f6st\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201407262259", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Johtaminen", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Management and Leadership", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-07-26T14:49:39Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "20424", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hiljainen tieto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "viestint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sis\u00e4inen tiedotus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Web 2.0", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Web 3.0", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tietoty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_43913
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:23Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/87cf4cbf-dc83-423b-9319-54bc624a8a82\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201407262259.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Rantanen, Jari Yrityksen sisäinen sosiaalinen media hiljaisen tiedon areenana : tapaustutkimus Tieto Oyj:n sosiaalisen median käytöstä Sosiaalinen media hiljainen tieto kommunikaatio web 2.0 web 3.0 tietotyö Johtaminen Management and Leadership 20424 sosiaalinen media viestintä sisäinen tiedotus Web 2.0 Web 3.0
title Yrityksen sisäinen sosiaalinen media hiljaisen tiedon areenana : tapaustutkimus Tieto Oyj:n sosiaalisen median käytöstä
title_full Yrityksen sisäinen sosiaalinen media hiljaisen tiedon areenana : tapaustutkimus Tieto Oyj:n sosiaalisen median käytöstä
title_fullStr Yrityksen sisäinen sosiaalinen media hiljaisen tiedon areenana : tapaustutkimus Tieto Oyj:n sosiaalisen median käytöstä Yrityksen sisäinen sosiaalinen media hiljaisen tiedon areenana : tapaustutkimus Tieto Oyj:n sosiaalisen median käytöstä
title_full_unstemmed Yrityksen sisäinen sosiaalinen media hiljaisen tiedon areenana : tapaustutkimus Tieto Oyj:n sosiaalisen median käytöstä Yrityksen sisäinen sosiaalinen media hiljaisen tiedon areenana : tapaustutkimus Tieto Oyj:n sosiaalisen median käytöstä
title_short Yrityksen sisäinen sosiaalinen media hiljaisen tiedon areenana
title_sort yrityksen sisäinen sosiaalinen media hiljaisen tiedon areenana tapaustutkimus tieto oyj n sosiaalisen median käytöstä
title_sub tapaustutkimus Tieto Oyj:n sosiaalisen median käytöstä
title_txtP Yrityksen sisäinen sosiaalinen media hiljaisen tiedon areenana : tapaustutkimus Tieto Oyj:n sosiaalisen median käytöstä
topic Sosiaalinen media hiljainen tieto kommunikaatio web 2.0 web 3.0 tietotyö Johtaminen Management and Leadership 20424 sosiaalinen media viestintä sisäinen tiedotus Web 2.0 Web 3.0
topic_facet 20424 Johtaminen Management and Leadership Sosiaalinen media Web 2.0 Web 3.0 hiljainen tieto kommunikaatio sisäinen tiedotus sosiaalinen media tietotyö viestintä web 2.0 web 3.0
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43913 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201407262259
work_keys_str_mv AT rantanenjari yrityksensisäinensosiaalinenmediahiljaisentiedonareenanatapaustutkimustietooyjnsosi