Sosiaalisen median hyödyntäminen suomalaisissa yksityisen sektorin suuryrityksissä

Työssä tutkittiin suomalaisen yksityisen sektorin suuryritysten suhtautumista sosiaaliseen mediaan ja sosiaalisen median hyödyntämistä. Suhtautumisesta tutkittiin, millaista se on ja miten se on muuttunut viime vuosina. Hyödyntämisestä tutkittiin, millaisia käyttötarkoituksia organisaatioilla on eri...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Berg, Henri
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Viestintätieteiden laitos, Department of Communication, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43912
_version_ 1828193118960222208
author Berg, Henri
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Viestintätieteiden laitos Department of Communication University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Berg, Henri Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Viestintätieteiden laitos Department of Communication University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Berg, Henri Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Viestintätieteiden laitos Department of Communication University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Berg, Henri
datasource_str_mv jyx
description Työssä tutkittiin suomalaisen yksityisen sektorin suuryritysten suhtautumista sosiaaliseen mediaan ja sosiaalisen median hyödyntämistä. Suhtautumisesta tutkittiin, millaista se on ja miten se on muuttunut viime vuosina. Hyödyntämisestä tutkittiin, millaisia käyttötarkoituksia organisaatioilla on eri sosiaalisen median palveluille, millaisia tavoitteita käytölle on asetettu ja millaisia sääntöjä, ohjeita tai rajoituksiao rganisaatioissa on sosiaalisen median käytölle. Tutkimus toteutettiin laadullisia menetelmiä ja sisällönanalyysejä hyödyntäen. Tutkimusmenetelmänä oli avoin teemahaastattelu ja aineisto hankittiin haastattelemalla kuutta yksityisen sektorin suuren organisaation tiedonantajaa. Tiedonantajat työskentelivät tutkimushetkellä viestinnän asiantuntijatehtävissä. Tutkimusaineiston analyysimenetelmänä käytettiin teemoittelua eli teema-analyysia. Tutkimuksessa saatiin selville, että suhtautuminen sosiaaliseen mediaan on suomalaisissa suuryrityksissä hyvin organisaatiokohtaista. Osa organisaatioista suhtautuu sosiaaliseen mediaan positiivisesti ja hyödyntää sitä monella tavalla omassa toiminnassaan. Osa vastaavasti suhtautuu sosiaaliseen mediaan epäilevästi eikä käytä sitä aktiivisesti. Tässä aineistossa positiivisesti sosiaaliseen mediaan suhtautuneet organisaatiot olivat aktiivisia sosiaalisen median käyttäjiä ja epäilevästi sosiaaliseen mediaan suhtautuneet passiivisia. Passiivisissa organisaatioissa sosiaalinen media koetaan epäilyttävänä sen hallitsemattomuuden takia. Epäilyksiä aiheuttaa myös se, tuottavatko sosiaaliseen mediaan sijoitetut resurssit itsensä takaisin. Aktiivisissa organisaatioissa uhkana koetaan se, ettei organisaatio ole läsnä sosiaalisessa mediassa ja vaikuttamassa julkiseen keskusteluun, jossa se on tahtomattaankin osallisena. Aktiivisissa organisaatioissa sosiaaliseen mediaan sijoitettiin resursseja riittävästi, jotta sen ominaisuuksia ystyttiin hyödyntämään aktiivisesti. Vaikuttaa siltä, että organisaatio pystyy hyödyntämään sosiaalista mediaa laaja-alaisesti, mikäli organisaation viestintä on strukturoitu yksityiskohtaisesti. Tässä aineistossa viestintä oli tiedonantajien mukaan aktiivisissa organisaatioissa strukturoitu järjestelmälliseksi osaksi organisaation kaikkea toimintaa ja viestintää ohjasi viestintästrategia. Passiivisissa organisaatioissa ei sen sijaan tiedonantajien mukaan ollut käytössä viestintästrategiaa tai siinä ei mainittu mitään sosiaalisesta mediasta.
first_indexed 2023-03-22T09:57:41Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Berg, Henri", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-07-25T10:29:07Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-07-25T10:29:07Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1439025", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43912", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Ty\u00f6ss\u00e4 tutkittiin suomalaisen yksityisen sektorin suuryritysten suhtautumista sosiaaliseen mediaan ja sosiaalisen median hy\u00f6dynt\u00e4mist\u00e4. Suhtautumisesta tutkittiin, millaista se on ja miten se on muuttunut viime vuosina. Hy\u00f6dynt\u00e4misest\u00e4 tutkittiin, millaisia k\u00e4ytt\u00f6tarkoituksia organisaatioilla on eri sosiaalisen median palveluille, millaisia tavoitteita k\u00e4yt\u00f6lle on asetettu ja millaisia s\u00e4\u00e4nt\u00f6j\u00e4, ohjeita tai rajoituksiao rganisaatioissa on sosiaalisen median k\u00e4yt\u00f6lle.\r\n\r\nTutkimus toteutettiin laadullisia menetelmi\u00e4 ja sis\u00e4ll\u00f6nanalyysej\u00e4 hy\u00f6dynt\u00e4en. Tutkimusmenetelm\u00e4n\u00e4 oli avoin teemahaastattelu ja aineisto hankittiin haastattelemalla kuutta yksityisen sektorin suuren organisaation tiedonantajaa. Tiedonantajat ty\u00f6skenteliv\u00e4t tutkimushetkell\u00e4 viestinn\u00e4n asiantuntijateht\u00e4viss\u00e4. Tutkimusaineiston analyysimenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin teemoittelua eli teema-analyysia.\r\n\r\nTutkimuksessa saatiin selville, ett\u00e4 suhtautuminen sosiaaliseen mediaan on suomalaisissa suuryrityksiss\u00e4 hyvin organisaatiokohtaista. Osa organisaatioista suhtautuu sosiaaliseen mediaan positiivisesti ja hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 sit\u00e4 monella tavalla omassa toiminnassaan. Osa vastaavasti suhtautuu sosiaaliseen mediaan ep\u00e4ilev\u00e4sti eik\u00e4 k\u00e4yt\u00e4 sit\u00e4 aktiivisesti. T\u00e4ss\u00e4 aineistossa positiivisesti sosiaaliseen mediaan suhtautuneet organisaatiot olivat aktiivisia\r\nsosiaalisen median k\u00e4ytt\u00e4ji\u00e4 ja ep\u00e4ilev\u00e4sti sosiaaliseen mediaan suhtautuneet passiivisia.\r\n\r\nPassiivisissa organisaatioissa sosiaalinen media koetaan ep\u00e4ilytt\u00e4v\u00e4n\u00e4 sen hallitsemattomuuden takia. Ep\u00e4ilyksi\u00e4 aiheuttaa my\u00f6s se, tuottavatko sosiaaliseen mediaan sijoitetut resurssit itsens\u00e4 takaisin. Aktiivisissa organisaatioissa uhkana koetaan se, ettei organisaatio ole l\u00e4sn\u00e4 sosiaalisessa mediassa ja vaikuttamassa julkiseen keskusteluun, jossa se on tahtomattaankin osallisena. Aktiivisissa organisaatioissa sosiaaliseen mediaan sijoitettiin resursseja riitt\u00e4v\u00e4sti, jotta sen ominaisuuksia ystyttiin hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4\u00e4n aktiivisesti.\r\n\r\nVaikuttaa silt\u00e4, ett\u00e4 organisaatio pystyy hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4\u00e4n sosiaalista mediaa laaja-alaisesti, mik\u00e4li organisaation viestint\u00e4 on strukturoitu yksityiskohtaisesti. T\u00e4ss\u00e4 aineistossa viestint\u00e4 oli tiedonantajien mukaan aktiivisissa organisaatioissa strukturoitu j\u00e4rjestelm\u00e4lliseksi osaksi organisaation kaikkea toimintaa ja viestint\u00e4\u00e4 ohjasi\r\nviestint\u00e4strategia. Passiivisissa organisaatioissa ei sen sijaan tiedonantajien mukaan ollut k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 viestint\u00e4strategiaa tai siin\u00e4 ei mainittu mit\u00e4\u00e4n sosiaalisesta mediasta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Henri Berg (hejuberg) on 2014-07-25 10:29:06.794048. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-07-25T10:29:07Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201407252258.pdf: 377731 bytes, checksum: 02e6211b9c2ae70ee3307c22b19980ea (MD5)\r\nlicense.html: 4833 bytes, checksum: 8048e3ab4148f70dac8989853b6add2e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-07-25T10:29:07Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201407252258.pdf: 377731 bytes, checksum: 02e6211b9c2ae70ee3307c22b19980ea (MD5)\r\nlicense.html: 4833 bytes, checksum: 8048e3ab4148f70dac8989853b6add2e (MD5)\r\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (104 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "facebook", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "organisaatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "puheviestint\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosiaalinen media", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "twitter", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "viestint\u00e4strategia", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yksityinen sektori", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Sosiaalisen median hy\u00f6dynt\u00e4minen suomalaisissa yksityisen sektorin suuryrityksiss\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201407252258", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Communication", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Puheviestint\u00e4", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Speech Communication", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-07-25T10:29:07Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3132", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suuryritykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yksityinen sektori", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Facebook", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Twitter", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "viestint\u00e4strategiat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_43912
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:17Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/c3f25da3-00ce-49ea-b67c-4db9e3e9ca1e\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201407252258.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Berg, Henri Sosiaalisen median hyödyntäminen suomalaisissa yksityisen sektorin suuryrityksissä facebook organisaatio puheviestintä sosiaalinen media twitter viestintästrategia yksityinen sektori Puheviestintä Speech Communication 3132 suuryritykset Facebook Twitter viestintästrategiat
title Sosiaalisen median hyödyntäminen suomalaisissa yksityisen sektorin suuryrityksissä
title_full Sosiaalisen median hyödyntäminen suomalaisissa yksityisen sektorin suuryrityksissä
title_fullStr Sosiaalisen median hyödyntäminen suomalaisissa yksityisen sektorin suuryrityksissä Sosiaalisen median hyödyntäminen suomalaisissa yksityisen sektorin suuryrityksissä
title_full_unstemmed Sosiaalisen median hyödyntäminen suomalaisissa yksityisen sektorin suuryrityksissä Sosiaalisen median hyödyntäminen suomalaisissa yksityisen sektorin suuryrityksissä
title_short Sosiaalisen median hyödyntäminen suomalaisissa yksityisen sektorin suuryrityksissä
title_sort sosiaalisen median hyödyntäminen suomalaisissa yksityisen sektorin suuryrityksissä
title_txtP Sosiaalisen median hyödyntäminen suomalaisissa yksityisen sektorin suuryrityksissä
topic facebook organisaatio puheviestintä sosiaalinen media twitter viestintästrategia yksityinen sektori Puheviestintä Speech Communication 3132 suuryritykset Facebook Twitter viestintästrategiat
topic_facet 3132 Facebook Puheviestintä Speech Communication Twitter facebook organisaatio puheviestintä sosiaalinen media suuryritykset twitter viestintästrategia viestintästrategiat yksityinen sektori
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43912 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201407252258
work_keys_str_mv AT berghenri sosiaalisenmedianhyödyntäminensuomalaisissayksityisensektorinsuuryrityksissä