Erityiskoulua käyvien lasten ja nuorten liikunta-aktiivisuus

Emma Laine (2014). Erityiskoulua käyvien lasten ja nuorten liikunta-aktiivisuus. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto, liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma, 92 s., 5 liitettä. Tutkielman tarkoituksena oli tutkia kuntien ja valtion erityiskouluissa opiskelevien 5.–10 -luokkalaiste...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Laine, Emma
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikuntakasvatuksen laitos, Department of Sport Sciences, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43909
_version_ 1826225765873614848
author Laine, Emma
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Laine, Emma Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Laine, Emma Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Laine, Emma
datasource_str_mv jyx
description Emma Laine (2014). Erityiskoulua käyvien lasten ja nuorten liikunta-aktiivisuus. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto, liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma, 92 s., 5 liitettä. Tutkielman tarkoituksena oli tutkia kuntien ja valtion erityiskouluissa opiskelevien 5.–10 -luokkalaisten lasten ja nuorten liikunta-aktiivisuutta ja liikunnallisia harrastuksia. Liikunta-aktiivisuutta ja liikunnallisia harrastuksia tarkasteltiin oppilaiden sukupuolen ja iän suhteen. Eri-tyiskouluihin lähetetyin kyselylomakkein toteuttamaani tutkimukseen osallistui yhteensä 181 oppilasta (63 tyttöä ja 118 poikaa) 11 eri koulusta. Oppilaat olivat iältään 11–18 -vuotiaita (keski-ikä 13,5 vuotta). Aineisto kerättiin touko-syyskuun 2013 välisenä aikana. Oppilailla oli lomakkeen saatuaan kaksi viikkoa aikaa täyttää lomake aikuisen apua tarvittaessa hyödyntäen. Aineisto analysoitiin SPSS Statistics 20.0 ohjelmalla. Aineiston tilastollisessa analysoinnissa käytettiin ristiintaulukointia ja kaksisuuntaista varianssianalyysia. Liikunta-aktiivisuuden määrän voi kokonaisuudessaan sanoa olevan pojilla suurempi kuin tytöillä ja nuoremmilla suurempi kuin vanhemmilla ikäryhmillä. Pojat olivat tilastollisesti joko yhdellä tai molemmilla analyysitavoilla tarkasteltuina tyttöjä aktiivisempia liikkujia verrattaessa sukupuolten yleistä liikunta-aktiivisuutta sekä urheiluseurassa, omatoimisesti ja koululiikunnassa harrastetun liikunnan määrää. Nuorin tai nuorimmat ikäluokat olivat joko yhdellä tai molemmilla analyysitavoilla tarkasteltuna tilastollisesti vanhempia ikäluokkia aktiivisempia puolestaan yleisessä liikunta-aktiivisuudessa ja hikoiluttavasti ja hengästyttävästi sekä omatoimisesti harrastetussa liikunnan määrässä. Myös välituntien ja liikunta- ja retkipäivien aikana suoritettu liikunnan määrä oli nuoremmilla tilastollisesti suurempi. Erityiskoululaisista 38,1 % liikkui liikun-tasuositusten mukaisesti. Eniten harrastetut liikuntalajit olivat sukupuolesta ja ikäryhmästä riippumatta pyöräily, uinti ja kävely ja pojilla lisäksi jalkapallo ja sähly. Eri liikuntakategorioissa harrastetut lajit esitettiin sukupuolittain ja ikäryhmittäin, mutta tilastollisesti merkitseviä eroja ei ilmennyt, sillä testejä ei pystytty liikuntalajeista esitettyjen kysymysten kysymysmuotojen takia tekemään. Pojilla vastauksissa korostuivat tyttöjä enemmän kuitenkin palloilulajit. Nuorimmat vastaajat harrastivat puo-lestaan vanhempia vastaajia enemmän pyöräilyä ja pihaleikkejä ja vanhemmat nuorempia enemmän kävelyä ja kuntosalilla käymistä. Tutkimustietoa voi hyödyntää esimerkiksi erityisliikunnan tarjontaan ja kehittämiseen liittyviä päätöksiä tehtäessä sekä erityiskoululaisten liikuntaa suunniteltaessa. Emma Laine (2014). Physical activity of children and teenagers in special schools. Department of Sport Sciences, University of Jyväskylä, Master’s thesis, 92 pp., 5 appendices. The purpose of the study was to examine the physical activity and sports-related hobbies of pu-pils of 5th to 10th grade in municipal or state special schools. These activities were examined in relation to pupils´ gender and age. The study was executed with questionnaires sent to special schools. A total of 181 pupils (63 girls and 118 boys) from 11 schools replied to the questionnaire. Pupils were 11 to 18 years old (average age 13,3 years). The material for the study was collected between may and october of 2013. After receiving the questionnaire the pupils had a time of two weeks for filling it out, using the help of adults if necessary. Received material was analyzed using SPSS Statistics 20.0 program. Statistical analysis of the material was carried out using crosstabulation and two-way analysis of variance. From the results of the study can be concluded that exercise activity on the whole is greater among boys than girls, as well as greater among young than old age groups. Statistically boys were exercising more actively than girls examined with either one or both of the analysis methods, when comparing the general exercise activity and the amount of exercise executed in sport clubs, independently and at school sports. The youngest age group or groups, examined with either one or both of the analysis methods, were statistically more active in general exercise activity and in the amount of exercise causing perspiring, going out of breath as well as in individ-ually executed exercises compared to the older age groups. Also the amount of exercise during recesses, sports and field days was statistically higher among younger age groups. Of the pupils in special schools, 38,1 % were exercising according to recommendations. Irrespective of sex or age group the most engaged sports were cycling, swimming and walking, and additionally soccer and floorball among boys. The sports engaged in different exercise categories were presented according to sex and age groups, but no statistical differences were obtained due to the form of questions in the questionnaire, which allowed no tests to be made. However the answers from boys were emphasized with ball games more than those of girls. The youngest respondents were cycling and playing outdoor games more than the older ones and the older respondents were walking and exercising at the gym more than the younger ones. The research results can be used for instance when making decisions concerning the offering and de-velopment of adapted physical activities and when planning special school pupils’ physical education.
first_indexed 2023-03-22T10:00:21Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Laine, Emma", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-07-24T07:50:00Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-07-24T07:50:00Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1439021", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43909", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Emma Laine (2014). Erityiskoulua k\u00e4yvien lasten ja nuorten liikunta-aktiivisuus. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto, liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma, 92 s., 5 liitett\u00e4.\r\n\r\nTutkielman tarkoituksena oli tutkia kuntien ja valtion erityiskouluissa opiskelevien 5.\u201310 -luokkalaisten lasten ja nuorten liikunta-aktiivisuutta ja liikunnallisia harrastuksia. Liikunta-aktiivisuutta ja liikunnallisia harrastuksia tarkasteltiin oppilaiden sukupuolen ja i\u00e4n suhteen. Eri-tyiskouluihin l\u00e4hetetyin kyselylomakkein toteuttamaani tutkimukseen osallistui yhteens\u00e4 181 oppilasta (63 tytt\u00f6\u00e4 ja 118 poikaa) 11 eri koulusta. Oppilaat olivat i\u00e4lt\u00e4\u00e4n 11\u201318 -vuotiaita (keski-ik\u00e4 13,5 vuotta). Aineisto ker\u00e4ttiin touko-syyskuun 2013 v\u00e4lisen\u00e4 aikana. Oppilailla oli lomakkeen saatuaan kaksi viikkoa aikaa t\u00e4ytt\u00e4\u00e4 lomake aikuisen apua tarvittaessa hy\u00f6dynt\u00e4en. Aineisto analysoitiin SPSS Statistics 20.0 ohjelmalla. Aineiston tilastollisessa analysoinnissa k\u00e4ytettiin ristiintaulukointia ja kaksisuuntaista varianssianalyysia.\r\n\r\nLiikunta-aktiivisuuden m\u00e4\u00e4r\u00e4n voi kokonaisuudessaan sanoa olevan pojilla suurempi kuin tyt\u00f6ill\u00e4 ja nuoremmilla suurempi kuin vanhemmilla ik\u00e4ryhmill\u00e4. Pojat olivat tilastollisesti joko yhdell\u00e4 tai molemmilla analyysitavoilla tarkasteltuina tytt\u00f6j\u00e4 aktiivisempia liikkujia verrattaessa sukupuolten yleist\u00e4 liikunta-aktiivisuutta sek\u00e4 urheiluseurassa, omatoimisesti ja koululiikunnassa harrastetun liikunnan m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4. Nuorin tai nuorimmat ik\u00e4luokat olivat joko yhdell\u00e4 tai molemmilla analyysitavoilla tarkasteltuna tilastollisesti vanhempia ik\u00e4luokkia aktiivisempia puolestaan yleisess\u00e4 liikunta-aktiivisuudessa ja hikoiluttavasti ja heng\u00e4stytt\u00e4v\u00e4sti sek\u00e4 omatoimisesti harrastetussa liikunnan m\u00e4\u00e4r\u00e4ss\u00e4. My\u00f6s v\u00e4lituntien ja liikunta- ja retkip\u00e4ivien aikana suoritettu liikunnan m\u00e4\u00e4r\u00e4 oli nuoremmilla tilastollisesti suurempi. Erityiskoululaisista 38,1 % liikkui liikun-tasuositusten mukaisesti.\r\n\r\nEniten harrastetut liikuntalajit olivat sukupuolesta ja ik\u00e4ryhm\u00e4st\u00e4 riippumatta py\u00f6r\u00e4ily, uinti ja k\u00e4vely ja pojilla lis\u00e4ksi jalkapallo ja s\u00e4hly. Eri liikuntakategorioissa harrastetut lajit esitettiin sukupuolittain ja ik\u00e4ryhmitt\u00e4in, mutta tilastollisesti merkitsevi\u00e4 eroja ei ilmennyt, sill\u00e4 testej\u00e4 ei pystytty liikuntalajeista esitettyjen kysymysten kysymysmuotojen takia tekem\u00e4\u00e4n. Pojilla vastauksissa korostuivat tytt\u00f6j\u00e4 enemm\u00e4n kuitenkin palloilulajit. Nuorimmat vastaajat harrastivat puo-lestaan vanhempia vastaajia enemm\u00e4n py\u00f6r\u00e4ily\u00e4 ja pihaleikkej\u00e4 ja vanhemmat nuorempia enemm\u00e4n k\u00e4vely\u00e4 ja kuntosalilla k\u00e4ymist\u00e4. Tutkimustietoa voi hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 esimerkiksi erityisliikunnan tarjontaan ja kehitt\u00e4miseen liittyvi\u00e4 p\u00e4\u00e4t\u00f6ksi\u00e4 teht\u00e4ess\u00e4 sek\u00e4 erityiskoululaisten liikuntaa suunniteltaessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Emma Laine (2014). Physical activity of children and teenagers in special schools. Department of Sport Sciences, University of Jyv\u00e4skyl\u00e4, Master\u2019s thesis, 92 pp., 5 appendices.\r\n\r\nThe purpose of the study was to examine the physical activity and sports-related hobbies of pu-pils of 5th to 10th grade in municipal or state special schools. These activities were examined in relation to pupils\u00b4 gender and age. The study was executed with questionnaires sent to special schools. A total of 181 pupils (63 girls and 118 boys) from 11 schools replied to the questionnaire. Pupils were 11 to 18 years old (average age 13,3 years). The material for the study was collected between may and october of 2013. After receiving the questionnaire the pupils had a time of two weeks for filling it out, using the help of adults if necessary. Received material was analyzed using SPSS Statistics 20.0 program. Statistical analysis of the material was carried out using crosstabulation and two-way analysis of variance.\r\n\r\nFrom the results of the study can be concluded that exercise activity on the whole is greater among boys than girls, as well as greater among young than old age groups. Statistically boys were exercising more actively than girls examined with either one or both of the analysis methods, when comparing the general exercise activity and the amount of exercise executed in sport clubs, independently and at school sports. The youngest age group or groups, examined with either one or both of the analysis methods, were statistically more active in general exercise activity and in the amount of exercise causing perspiring, going out of breath as well as in individ-ually executed exercises compared to the older age groups. Also the amount of exercise during recesses, sports and field days was statistically higher among younger age groups. Of the pupils in special schools, 38,1 % were exercising according to recommendations.\r\n\r\nIrrespective of sex or age group the most engaged sports were cycling, swimming and walking, and additionally soccer and floorball among boys. The sports engaged in different exercise categories were presented according to sex and age groups, but no statistical differences were obtained due to the form of questions in the questionnaire, which allowed no tests to be made. However the answers from boys were emphasized with ball games more than those of girls. The youngest respondents were cycling and playing outdoor games more than the older ones and the older respondents were walking and exercising at the gym more than the younger ones. The research results can be used for instance when making decisions concerning the offering and de-velopment of adapted physical activities and when planning special school pupils\u2019 physical education.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Emma Laine (emillain) on 2014-07-24 07:49:59.656570. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-07-24T07:50:00Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201407242254.pdf: 1241078 bytes, checksum: 8483d14d0863258d3f4b64bdf283d385 (MD5)\r\nlicense.html: 4811 bytes, checksum: 8ed07a76b680d8b7ce0142ee5dcc38ef (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-07-24T07:50:00Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201407242254.pdf: 1241078 bytes, checksum: 8483d14d0863258d3f4b64bdf283d385 (MD5)\r\nlicense.html: 4811 bytes, checksum: 8ed07a76b680d8b7ce0142ee5dcc38ef (MD5)\r\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (92 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vammaiset ja pitk\u00e4aikaissairaat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "erityiskoululainen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liikunta-aktiivisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liikunnalliset harrastukset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Erityiskoulua k\u00e4yvien lasten ja nuorten liikunta-aktiivisuus", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201407242254", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikuntakasvatuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Sport Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-07-24T07:50:00Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vammaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisoppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikuntaharrastus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fyysinen aktiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_43909
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:58Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/491463e7-40a6-44b5-bacb-1c1ba8c5f0ae\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201407242254.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Laine, Emma Erityiskoulua käyvien lasten ja nuorten liikunta-aktiivisuus vammaiset ja pitkäaikaissairaat erityiskoululainen liikunta-aktiivisuus liikunnalliset harrastukset Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 lapset nuoret vammaiset erityisoppilaat liikuntaharrastus fyysinen aktiivisuus
title Erityiskoulua käyvien lasten ja nuorten liikunta-aktiivisuus
title_full Erityiskoulua käyvien lasten ja nuorten liikunta-aktiivisuus
title_fullStr Erityiskoulua käyvien lasten ja nuorten liikunta-aktiivisuus Erityiskoulua käyvien lasten ja nuorten liikunta-aktiivisuus
title_full_unstemmed Erityiskoulua käyvien lasten ja nuorten liikunta-aktiivisuus Erityiskoulua käyvien lasten ja nuorten liikunta-aktiivisuus
title_short Erityiskoulua käyvien lasten ja nuorten liikunta-aktiivisuus
title_sort erityiskoulua käyvien lasten ja nuorten liikunta aktiivisuus
title_txtP Erityiskoulua käyvien lasten ja nuorten liikunta-aktiivisuus
topic vammaiset ja pitkäaikaissairaat erityiskoululainen liikunta-aktiivisuus liikunnalliset harrastukset Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 lapset nuoret vammaiset erityisoppilaat liikuntaharrastus fyysinen aktiivisuus
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education erityiskoululainen erityisoppilaat fyysinen aktiivisuus lapset liikunnalliset harrastukset liikunta-aktiivisuus liikuntaharrastus nuoret vammaiset vammaiset ja pitkäaikaissairaat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43909 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201407242254
work_keys_str_mv AT laineemma erityiskouluakäyvienlastenjanuortenliikuntaaktiivisuus