Liikunnan ja terveystiedon opettajien käsityksiä tunne- ja vuorovaikutustaidoista

Pro gradu -tutkimuksessani pyrin selvittämään millaisia tunne- ja vuorovaikutustaitoja koulutetut liikunnan ja terveystiedon opettajat arvostavat ja kokevat osaavansa käyttää. Tutkimuksessa tarkasteltiin eroja vastaajien välillä sukupuolen ja työkokemuksen perusteella. Lisäksi selvitettiin onko tait...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Honkanen, Miiamari
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikuntakasvatuksen laitos, Department of Sport Sciences, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43901
_version_ 1826225770471620608
author Honkanen, Miiamari
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Honkanen, Miiamari Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Honkanen, Miiamari Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Honkanen, Miiamari
datasource_str_mv jyx
description Pro gradu -tutkimuksessani pyrin selvittämään millaisia tunne- ja vuorovaikutustaitoja koulutetut liikunnan ja terveystiedon opettajat arvostavat ja kokevat osaavansa käyttää. Tutkimuksessa tarkasteltiin eroja vastaajien välillä sukupuolen ja työkokemuksen perusteella. Lisäksi selvitettiin onko taitojen arvostus yhteydessä opettajien koettuun taitotasoon. Tutkimuksessa kartoitetut tunne- ja vuorovaikutustaidot pohjautuivat Mayerin ja Saloveyn (1990, 1997) tunneälyn käsitteeseen sekä Gordonin (2004, 2006) vuorovaikutustaitoihin. Itse suunnittelemani sähköinen kyselylomake lähetettiin sähköpostilla kaikille Liikunnan ja Terveystiedon opettajat Ry:n jäsenille syksyllä 2013. Kaikki vastaajat olivat siis koulutettuja tai koulutuksessa olevia, liikunnan ja/tai terveystiedon opettajia. Tutkimukseen vastasi 95 henkilöä, joista 70 oli naisia ja 25 miehiä. Vastaajien työkokemus vaihteli yhden ja 37 vuoden välillä. Aineisto ei ollut normaalisti jakautunut, joten sukupuolten ja eri työkokemusryhmien välisten keskiarvojen merkitsevyyseroja tarkasteltiin parametrittomalla Mann-Whitneyn U-testillä. Taitojen arvostuksen ja koetun taitotason välistä yhteyttä tarkasteltiin Spearmanin järjestyskorrelaatiokertoimen avulla. Tässä tutkimuksessa liikunnan ja terveystiedon opettajat selvästi arvostivat tunne- ja vuorovaikutustaitoja, sillä kaikkien taitojen arvostuksen keskiarvo oli viisiportaisella Likert-asteikolla yli 4,00. Eniten arvostettiin ongelmanratkaisutaitoja ja vähiten kuuntelun taitoja, vaikka niitäkin selkeästi arvostettiin. Sukupuoli ja työkokemus eivät näyttäneet olevan merkittävästi yhteydessä arvostuksen määrään. Vastaajat kokivat myös melko hyvin osaavansa käyttää kaikkia tutkimuksen tunne- ja vuorovaikutustaitoja. Kyvykkäimmillään opettajat kokivat olevansa empatian taidoissa. Heikointa koettua taitotasoa ei voitu määrittää, sillä keskiarvoerot olivat niin pieniä. Alhaisin keskiarvo oli viisiportaisella Likert-asteikolla 3,63. Naiset kokivat tunne- ja vuorovaikutustaitonsa miehiä paremmiksi kaikissa summamuuttujissa. Myös työkokemus vaikutti koettuun taitotasoon siten, että yli 25 vuotta opettaneet kokivat taitotasonsa paremmaksi kuin alle 13 vuotta opettaneet kaikissa summamuuttujissa. Sukupuolella ja työkokemuksella näyttäisi siis olevan yhteyttä kykyyn käyttää tunne- ja vuorovaikutustaitoja. Taitojen arvostus ja niihin liittyvä koettu taitotaso olivat joissain summamuuttujissa yhteydessä toisiinsa, mutta selitysasteet jäivät alhaisiksi. Opettajien myönteinen suhtautuminen tunne- ja vuorovaikutustaitoihin antaa hyvän tukijalan tulevaisuuden tunne- ja vuorovaikutuskeskustelulle. Jatkossa olisi kuitenkin tärkeää tutkia, kuinka paljon taitoja todellisuudessa käytetään ja mitkä ovat niiden käytön arkielämän todelliset hyödyt. Lisäksi nimenomaan miesten ja uransa alkuvaiheessa olevien opettajien tunne- ja vuorovaikutustaitoihin keskittyminen, näyttää tämän tutkimuksen valossa tärkeältä. In my Master’s thesis I tried to find out what kind of social and emotional skills educated physical and health education teachers appreciate and how well they can use those skills in their own opinion. In this study I viewed gender differences and differences between different work experience groups. The study was based on the concepts of emotional intelligence and interaction skills. A questionnaire was sent by email in the autumn of 2013 to those teachers that were part of LIITO, (an organisation for physical and health education teachers) at the time. The study had 97 respondents, 70 female and 25 male. The respondents work experience varied between one and 37 years. Mann-Whitney U-test was applied to examine gender differences and differences between different work experience groups. Spearman correlation was applied to study the connections between appreciation and the experienced level of skill. In this study the respondents clearly appreciated different social and emotional skills, for the average of the answers exceeded 4,00 in the five-point Likert scale. Problem-solving skills were appreciated most and listening skills least. Neither gender or work experience did not affect the level of appreciation. The respondents experienced their skills in social and emotional skill to be fairly good. The lowest average in the five-point Likert scale was 3,63. The respondents experienced themselves most capable in skills of empathy. According to the results of the study women are better than men in using all the social and emotional skills measured in this study. The same difference was found in work experience. Teachers that had been teaching for over 25 years were more skilled then teachers that had been teaching for less than 13 years according to this study. There were only low connections between appreciation and the experienced level of skill. Teachers positive attitude towards social and emotional skills is a good stepping stone to further study and discussion of social and emotional skills.In the future it would be important to study how much teachers really use individual social and emotional skills in their work and how beneficial these skills truly are. In addition according to this study focusing especially on the skills of males and inexperienced teachers is in order.
first_indexed 2023-03-22T09:57:48Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Honkanen, Miiamari", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-07-17T11:39:41Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-07-17T11:39:41Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1438810", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43901", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Pro gradu -tutkimuksessani pyrin selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n millaisia tunne- ja vuorovaikutustaitoja koulutetut liikunnan ja terveystiedon opettajat arvostavat ja kokevat osaavansa k\u00e4ytt\u00e4\u00e4. Tutkimuksessa tarkasteltiin eroja vastaajien v\u00e4lill\u00e4 sukupuolen ja ty\u00f6kokemuksen perusteella. Lis\u00e4ksi selvitettiin onko taitojen arvostus yhteydess\u00e4 opettajien koettuun taitotasoon. Tutkimuksessa kartoitetut tunne- ja vuorovaikutustaidot pohjautuivat Mayerin ja Saloveyn (1990, 1997) tunne\u00e4lyn k\u00e4sitteeseen sek\u00e4 Gordonin (2004, 2006) vuorovaikutustaitoihin.\r\n\r\nItse suunnittelemani s\u00e4hk\u00f6inen kyselylomake l\u00e4hetettiin s\u00e4hk\u00f6postilla kaikille Liikunnan ja Terveystiedon opettajat Ry:n j\u00e4senille syksyll\u00e4 2013. Kaikki vastaajat olivat siis koulutettuja tai koulutuksessa olevia, liikunnan ja/tai terveystiedon opettajia. Tutkimukseen vastasi 95 henkil\u00f6\u00e4, joista 70 oli naisia ja 25 miehi\u00e4. Vastaajien ty\u00f6kokemus vaihteli yhden ja 37 vuoden v\u00e4lill\u00e4. Aineisto ei ollut normaalisti jakautunut, joten sukupuolten ja eri ty\u00f6kokemusryhmien v\u00e4listen keskiarvojen merkitsevyyseroja tarkasteltiin parametrittomalla Mann-Whitneyn U-testill\u00e4. Taitojen arvostuksen ja koetun taitotason v\u00e4list\u00e4 yhteytt\u00e4 tarkasteltiin Spearmanin j\u00e4rjestyskorrelaatiokertoimen avulla.\r\n\r\nT\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa liikunnan ja terveystiedon opettajat selv\u00e4sti arvostivat tunne- ja vuorovaikutustaitoja, sill\u00e4 kaikkien taitojen arvostuksen keskiarvo oli viisiportaisella Likert-asteikolla yli 4,00. Eniten arvostettiin ongelmanratkaisutaitoja ja v\u00e4hiten kuuntelun taitoja, vaikka niit\u00e4kin selke\u00e4sti arvostettiin. Sukupuoli ja ty\u00f6kokemus eiv\u00e4t n\u00e4ytt\u00e4neet olevan merkitt\u00e4v\u00e4sti yhteydess\u00e4 arvostuksen m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4n. Vastaajat kokivat my\u00f6s melko hyvin osaavansa k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 kaikkia tutkimuksen tunne- ja vuorovaikutustaitoja. Kyvykk\u00e4immill\u00e4\u00e4n opettajat kokivat olevansa empatian taidoissa. Heikointa koettua taitotasoa ei voitu m\u00e4\u00e4ritt\u00e4\u00e4, sill\u00e4 keskiarvoerot olivat niin pieni\u00e4. Alhaisin keskiarvo oli viisiportaisella Likert-asteikolla 3,63. Naiset kokivat tunne- ja vuorovaikutustaitonsa miehi\u00e4 paremmiksi kaikissa summamuuttujissa. My\u00f6s ty\u00f6kokemus vaikutti koettuun taitotasoon siten, ett\u00e4 yli 25 vuotta opettaneet kokivat taitotasonsa paremmaksi kuin alle 13 vuotta opettaneet kaikissa summamuuttujissa. Sukupuolella ja ty\u00f6kokemuksella n\u00e4ytt\u00e4isi siis olevan yhteytt\u00e4 kykyyn k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 tunne- ja vuorovaikutustaitoja. Taitojen arvostus ja niihin liittyv\u00e4 koettu taitotaso olivat joissain summamuuttujissa yhteydess\u00e4 toisiinsa, mutta selitysasteet j\u00e4iv\u00e4t alhaisiksi.\r\n\r\nOpettajien my\u00f6nteinen suhtautuminen tunne- ja vuorovaikutustaitoihin antaa hyv\u00e4n tukijalan tulevaisuuden tunne- ja vuorovaikutuskeskustelulle. Jatkossa olisi kuitenkin t\u00e4rke\u00e4\u00e4 tutkia, kuinka paljon taitoja todellisuudessa k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n ja mitk\u00e4 ovat niiden k\u00e4yt\u00f6n arkiel\u00e4m\u00e4n todelliset hy\u00f6dyt. Lis\u00e4ksi nimenomaan miesten ja uransa alkuvaiheessa olevien opettajien tunne- ja vuorovaikutustaitoihin keskittyminen, n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 t\u00e4m\u00e4n tutkimuksen valossa t\u00e4rke\u00e4lt\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "In my Master\u2019s thesis I tried to find out what kind of social and emotional skills educated physical and health education teachers appreciate and how well they can use those skills in their own opinion. In this study I viewed gender differences and differences between different work experience groups. The study was based on the concepts of emotional intelligence and interaction skills. A questionnaire was sent by email in the autumn of 2013 to those teachers that were part of LIITO, (an organisation for physical and health education teachers) at the time. The study had 97 respondents, 70 female and 25 male. The respondents work experience varied between one and 37 years. Mann-Whitney U-test was applied to examine gender differences and differences between different work experience groups. Spearman correlation was applied to study the connections between appreciation and the experienced level of skill.\r\n\r\nIn this study the respondents clearly appreciated different social and emotional skills, for the average of the answers exceeded 4,00 in the five-point Likert scale. Problem-solving skills were appreciated most and listening skills least. Neither gender or work experience did not affect the level of appreciation. The respondents experienced their skills in social and emotional skill to be fairly good. The lowest average in the five-point Likert scale was 3,63. The respondents experienced themselves most capable in skills of empathy. According to the results of the study women are better than men in using all the social and emotional skills measured in this study. The same difference was found in work experience. Teachers that had been teaching for over 25 years were more skilled then teachers that had been teaching for less than 13 years according to this study. There were only low connections between appreciation and the experienced level of skill.\r\n\r\nTeachers positive attitude towards social and emotional skills is a good stepping stone to further study and discussion of social and emotional skills.In the future it would be important to study how much teachers really use individual social and emotional skills in their work and how beneficial these skills truly are. In addition according to this study focusing especially on the skills of males and inexperienced teachers is in order.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Miiamari Honkanen (miihonka) on 2014-07-17 11:39:40.659733. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =False]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-07-17T11:39:41Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201407172239.pdf: 865191 bytes, checksum: 9af1f9f8226ade539859ac31bb9c0f39 (MD5)\r\nlicense.html: 1155 bytes, checksum: d22fb2da0cb18b72d2e355078a2de762 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-07-17T11:39:41Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201407172239.pdf: 865191 bytes, checksum: 9af1f9f8226ade539859ac31bb9c0f39 (MD5)\r\nlicense.html: 1155 bytes, checksum: d22fb2da0cb18b72d2e355078a2de762 (MD5)\r\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (75 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tunnetaidot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vuorovaikutustaidot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "arvostus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koettu taitotaso", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Liikunnan ja terveystiedon opettajien k\u00e4sityksi\u00e4 tunne- ja vuorovaikutustaidoista", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201407172239", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikuntakasvatuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Sport Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-07-17T11:39:42Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunnetaidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaaliset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arvostus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunnanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Aineistoon p\u00e4\u00e4sy\u00e4 on rajoitettu tekij\u00e4noikeussyist\u00e4. Aineisto on luettavissa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6asemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_43901
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:37Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Honkanen, Miiamari Liikunnan ja terveystiedon opettajien käsityksiä tunne- ja vuorovaikutustaidoista tunnetaidot vuorovaikutustaidot arvostus koettu taitotaso Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 sosiaaliset taidot opettajat liikunnanopettajat
title Liikunnan ja terveystiedon opettajien käsityksiä tunne- ja vuorovaikutustaidoista
title_full Liikunnan ja terveystiedon opettajien käsityksiä tunne- ja vuorovaikutustaidoista
title_fullStr Liikunnan ja terveystiedon opettajien käsityksiä tunne- ja vuorovaikutustaidoista Liikunnan ja terveystiedon opettajien käsityksiä tunne- ja vuorovaikutustaidoista
title_full_unstemmed Liikunnan ja terveystiedon opettajien käsityksiä tunne- ja vuorovaikutustaidoista Liikunnan ja terveystiedon opettajien käsityksiä tunne- ja vuorovaikutustaidoista
title_short Liikunnan ja terveystiedon opettajien käsityksiä tunne- ja vuorovaikutustaidoista
title_sort liikunnan ja terveystiedon opettajien käsityksiä tunne ja vuorovaikutustaidoista
title_txtP Liikunnan ja terveystiedon opettajien käsityksiä tunne- ja vuorovaikutustaidoista
topic tunnetaidot vuorovaikutustaidot arvostus koettu taitotaso Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 sosiaaliset taidot opettajat liikunnanopettajat
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education arvostus koettu taitotaso liikunnanopettajat opettajat sosiaaliset taidot tunnetaidot vuorovaikutustaidot
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43901 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201407172239
work_keys_str_mv AT honkanenmiiamari liikunnanjaterveystiedonopettajienkäsityksiätunnejavuorovaikutustaidoista