Subitisaatiotaidot aritmeettisena kouluvalmiutena

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää subitisaatiotaitojen merkitystä matemaattisena kouluvalmiutena. Kouluvalmiudella tarkoitettiin tässä tutkimuksessa aritmeettista kouluvalmiutta. Tutkimuksessa tarkasteltiin esiopetusikäisten lasten subitisaatiotaitojen kehittymistä esiopetusvuoden aikana sekä...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Salminen, Mari
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43897
_version_ 1826225707250876416
author Salminen, Mari
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Salminen, Mari Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Salminen, Mari Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Salminen, Mari
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää subitisaatiotaitojen merkitystä matemaattisena kouluvalmiutena. Kouluvalmiudella tarkoitettiin tässä tutkimuksessa aritmeettista kouluvalmiutta. Tutkimuksessa tarkasteltiin esiopetusikäisten lasten subitisaatiotaitojen kehittymistä esiopetusvuoden aikana sekä sitä, millaisia eroja esiopetusikäisten lasten subitisaatiotaidoissa oli. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin subitisaatiotaitojen yhteyttä muihin matemaattisiin taitoihin, erityisesti lukujonotaitoihin, matemaattisten käsitteiden hallintaan ja lukumäärätaitoihin. Tutkimukseen osallistui 130 esiopetusikäistä lasta 13 esiopetusryhmästä. Tulokset osoittivat, että esiopetusikäisten lasten subitisaationopeus parani tilastollisesti merkitsevästi syksystä kevääseen. Tutkitut lapset määrittivät lukumäärät yhdestä kolmeen subitisoimalla. Lukumäärästä kolme alkaen he määrittivät lukumäärän laskemalla. Esiopetusvuoden syksyllä subitisaatiotehtävässä heikosti menestyneistä lapsista iso osa kehittyi esiopetusvuoden aikana voimakkaasti taidoissaan. Heidän heikot taitonsa johtuivat harjoituksen puutteesta. Kevään mittaukset erottelivat lapsista heikot, joiden taidot eivät kehittyneet juurikaan esiopetusvuoden aikana. Subitisaationopeus erotteli aineistosta eri lapsia kuin subitisaatiotarkkuus. Subitisaatiotaitojen perusteella ei voi tehdä päätelmiä lapsen muista matemaattisista taidoista, sillä tässä tutkimuksessa subitisaatiotaitojen yhteys muihin matemaattisiin taitoihin jäi korrelaatiotarkasteluissa heikoksi. Subitisaatiotaitojen merkitystä lasten lukumäärätaitoihin analysoitiin logistisella regressioanalyysilla. Subitisaatiotaidoilla ei ollut selitysosuutta lukumäärätaitoihin. Lukumäärätaitoja selittivät vahvimmin lukujonotaidot ja matemaattisten käsitteiden hallinta. Vaikka subitisaatiotaidoilla ei ollut itsenäistä selitysvoimaa aritmeettiseen kouluvalmiuteen, antaa tämä tutkimus viitteitä subitisaatiotaitojen merkityksestä yhtenä tärkeänä taustataitona matemaattisessa kehityksessä.
first_indexed 2023-03-22T09:58:29Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Salminen, Mari", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-07-11T09:52:54Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-07-11T09:52:54Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1438728", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43897", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 subitisaatiotaitojen merkityst\u00e4 matemaattisena kouluvalmiutena. Kouluvalmiudella tarkoitettiin t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa aritmeettista kouluvalmiutta. Tutkimuksessa tarkasteltiin esiopetusik\u00e4isten lasten subitisaatiotaitojen kehittymist\u00e4 esiopetusvuoden aikana sek\u00e4 sit\u00e4, millaisia eroja esiopetusik\u00e4isten lasten subitisaatiotaidoissa oli. Lis\u00e4ksi tutkimuksessa tarkasteltiin subitisaatiotaitojen yhteytt\u00e4 muihin matemaattisiin taitoihin, erityisesti lukujonotaitoihin, matemaattisten k\u00e4sitteiden hallintaan ja lukum\u00e4\u00e4r\u00e4taitoihin. Tutkimukseen osallistui 130 esiopetusik\u00e4ist\u00e4 lasta 13 esiopetusryhm\u00e4st\u00e4. \n\nTulokset osoittivat, ett\u00e4 esiopetusik\u00e4isten lasten subitisaationopeus parani tilastollisesti merkitsev\u00e4sti syksyst\u00e4 kev\u00e4\u00e4seen. Tutkitut lapset m\u00e4\u00e4rittiv\u00e4t lukum\u00e4\u00e4r\u00e4t yhdest\u00e4 kolmeen subitisoimalla. Lukum\u00e4\u00e4r\u00e4st\u00e4 kolme alkaen he m\u00e4\u00e4rittiv\u00e4t lukum\u00e4\u00e4r\u00e4n laskemalla. Esiopetusvuoden syksyll\u00e4 subitisaatioteht\u00e4v\u00e4ss\u00e4 heikosti menestyneist\u00e4 lapsista iso osa kehittyi esiopetusvuoden aikana voimakkaasti taidoissaan. Heid\u00e4n heikot taitonsa johtuivat harjoituksen puutteesta. Kev\u00e4\u00e4n mittaukset erottelivat lapsista heikot, joiden taidot eiv\u00e4t kehittyneet juurikaan esiopetusvuoden aikana. Subitisaationopeus erotteli aineistosta eri lapsia kuin subitisaatiotarkkuus. Subitisaatiotaitojen perusteella ei voi tehd\u00e4 p\u00e4\u00e4telmi\u00e4 lapsen muista matemaattisista taidoista, sill\u00e4 t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa subitisaatiotaitojen yhteys muihin matemaattisiin taitoihin j\u00e4i korrelaatiotarkasteluissa heikoksi. Subitisaatiotaitojen merkityst\u00e4 lasten lukum\u00e4\u00e4r\u00e4taitoihin analysoitiin logistisella regressioanalyysilla. Subitisaatiotaidoilla ei ollut selitysosuutta lukum\u00e4\u00e4r\u00e4taitoihin. Lukum\u00e4\u00e4r\u00e4taitoja selittiv\u00e4t vahvimmin lukujonotaidot ja matemaattisten k\u00e4sitteiden hallinta. Vaikka subitisaatiotaidoilla ei ollut itsen\u00e4ist\u00e4 selitysvoimaa aritmeettiseen kouluvalmiuteen, antaa t\u00e4m\u00e4 tutkimus viitteit\u00e4 subitisaatiotaitojen merkityksest\u00e4 yhten\u00e4 t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 taustataitona matemaattisessa kehityksess\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Mari Salminen (msalmine) on 2014-07-11 09:52:53.542863. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-07-11T09:52:54Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201407112232.pdf: 582766 bytes, checksum: 1545bf8aa36b70b89f528fd86a6c1d60 (MD5)\nlicense.html: 4805 bytes, checksum: 8f61e3a80f5079ed5ab8e4ca4cec5b0c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-07-11T09:52:54Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201407112232.pdf: 582766 bytes, checksum: 1545bf8aa36b70b89f528fd86a6c1d60 (MD5)\nlicense.html: 4805 bytes, checksum: 8f61e3a80f5079ed5ab8e4ca4cec5b0c (MD5)\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (69 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "subitisaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Subitisaatiotaidot aritmeettisena kouluvalmiutena", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201407112232", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-07-11T09:52:54Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esiopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulukypsyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matemaattiset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_43897
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:00Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/9eed3fc6-dc58-4e5f-97ab-5d9837c5141a\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201407112232.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Salminen, Mari Subitisaatiotaidot aritmeettisena kouluvalmiutena subitisaatio Erityispedagogiikka Special Education 101 esiopetus koulukypsyys matemaattiset taidot lapset
title Subitisaatiotaidot aritmeettisena kouluvalmiutena
title_full Subitisaatiotaidot aritmeettisena kouluvalmiutena
title_fullStr Subitisaatiotaidot aritmeettisena kouluvalmiutena Subitisaatiotaidot aritmeettisena kouluvalmiutena
title_full_unstemmed Subitisaatiotaidot aritmeettisena kouluvalmiutena Subitisaatiotaidot aritmeettisena kouluvalmiutena
title_short Subitisaatiotaidot aritmeettisena kouluvalmiutena
title_sort subitisaatiotaidot aritmeettisena kouluvalmiutena
title_txtP Subitisaatiotaidot aritmeettisena kouluvalmiutena
topic subitisaatio Erityispedagogiikka Special Education 101 esiopetus koulukypsyys matemaattiset taidot lapset
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education esiopetus koulukypsyys lapset matemaattiset taidot subitisaatio
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43897 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201407112232
work_keys_str_mv AT salminenmari subitisaatiotaidotaritmeettisenakouluvalmiutena