Hyvinvoiva liikunnanopettaja +50 -vuotiaana keski-ikäisen liikunnanopettajan työssä jaksaminen ja selviytymiskeinot

Liikunnanopettajan työ ja tehtävät ovat erilaiset eri oppilaitosmuodoissa. Opetuksen lisäksi myös muilla työtehtävillä on keskeinen rooli monipuolisessa toimenkuvassa. Tänä päivänä koulut elä-vät jatkuvassa muutoksessa ja teknologia lisääntyy. Nämä kaikki yhdessä tuovat haasteita ikään-tyvälle liiku...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lindholm, Tuula
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikuntakasvatuksen laitos, Department of Sport Sciences, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43878
_version_ 1826225770541875200
author Lindholm, Tuula
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Lindholm, Tuula Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Lindholm, Tuula Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Lindholm, Tuula
datasource_str_mv jyx
description Liikunnanopettajan työ ja tehtävät ovat erilaiset eri oppilaitosmuodoissa. Opetuksen lisäksi myös muilla työtehtävillä on keskeinen rooli monipuolisessa toimenkuvassa. Tänä päivänä koulut elä-vät jatkuvassa muutoksessa ja teknologia lisääntyy. Nämä kaikki yhdessä tuovat haasteita ikään-tyvälle liikunnanopettajalle. Suomen hallitusohjelman keskeisiä tavoitteita on työurien pidentä-minen. Pidentäminen onnistuu vain työelämän laatua kehittämällä, johtamista parantamalla ja eri verkostoja hyödyntämällä. Liikunnanopettajilla on työssään paljon eri verkostoja ja hänen työnsä arvostus tulee esille oppilaitoksen strategiassa siinä, miten paljon työhyvinvointiin panostetaan. Tässä tutkimuksessa määrittelen keski-ikäisen liikunnanopettajan yli 50-vuotiaaksi. Tutkin haas-tattelemalla kuutta yli 50- vuotiasta liikunnanopettajaa, kolmea miestä ja kolmea naista, jotka kaikki työskentelivät eri oppilaitosmuodoissa. Tutkimustehtävänä oli selvittää, miten liikunnan-opettaja selviytyy työstään, kun yli 50-vuotiaana oma fyysinen työkyky alkaa väistämättä hei-kentyä ja työelämän haasteet kuormittavat myös psyykkistä jaksamista. Laadullisen haastattelu-aineiston analysoinnissa käytin sisällönanalyysia, joka perustuu tutkimuskohteesta saadun koke-muksen kuvaamiseen, pohdintaan ja reflektointiin. Litteroitua aineistoa kertyi yhteensä 50 sivua, fonttikoolla 12 ja 1,5 rivivälillä. Kaikki tutkimukseeni osallistuvat liikunnanopettajat pitivät työstään ja halusivat jatkaa liikun-nanopetusta eläkeikään asti. Eniten fyysisiä ongelmia olivat aiheuttaneet erilaiset sairaudet ja nivelten kulumat, jotka rajoittivat omaa fyysistä osallistumista tunneille. Psyykkistä rasitusta aiheuttivat liian suuret ryhmäkoot, oppilaiden käytös, erityisoppilaiden integrointi ryhmään, esi-miesten arvostuksen puute ja työtehtävien muutokset. Haastateltavat kuvasivat, että koulumaailmassa tapahtuu opetuksen lisäksi inhimillisiä tapahtu-mia, kuten onnettomuuksia ja sairastumisia. Traagisten tapahtumien käsittelyä ei ole vielä osattu ottaa huomioon koulutuksessa. Opettajan persoona on tärkeä osa kasvatusta ja asioiden käsitte-lyä. Siitä syystä tutkimuksen haastateltavat toivoivat, että näihin asioihin kiinnitettäisiinkin entis-tä enemmän huomiota liikunnanopettajakoulutuksessa. Tutkimustuloksissani työyhteisön merkitys korostui merkittävästi, kun selvitin positiivisia keino-ja työmotivaation ylläpitämiseksi. Ikääntyvien liikunnanopettajien omat selvityimiskeinot työssä jaksamiseen olivat 1) omaehtoinen liikkuminen niin oppituntien aikana kuin omalla vapaa-ajalla 2) rentoutuminen perheen ja ystävien kanssa sekä harrasten puutarhanhoitoa, mökkeilyä, kalas-tusta, luontoliikuntaa, kulttuuria, musiikkia ja käsitöitä 3) työn arvostus omassa organisaatiossa sekä 4) täydennyskoulutus ja ammatillisen kehittymisen tukeminen yhteiskunnan muutosten vaa-timusten mukaisesti.
first_indexed 2023-03-22T09:58:06Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Lindholm, Tuula", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-07-02T06:38:43Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-07-02T06:38:43Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1438393", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43878", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Liikunnanopettajan ty\u00f6 ja teht\u00e4v\u00e4t ovat erilaiset eri oppilaitosmuodoissa. Opetuksen lis\u00e4ksi my\u00f6s muilla ty\u00f6teht\u00e4vill\u00e4 on keskeinen rooli monipuolisessa toimenkuvassa. T\u00e4n\u00e4 p\u00e4iv\u00e4n\u00e4 koulut el\u00e4-v\u00e4t jatkuvassa muutoksessa ja teknologia lis\u00e4\u00e4ntyy. N\u00e4m\u00e4 kaikki yhdess\u00e4 tuovat haasteita ik\u00e4\u00e4n-tyv\u00e4lle liikunnanopettajalle. Suomen hallitusohjelman keskeisi\u00e4 tavoitteita on ty\u00f6urien pident\u00e4-minen. Pident\u00e4minen onnistuu vain ty\u00f6el\u00e4m\u00e4n laatua kehitt\u00e4m\u00e4ll\u00e4, johtamista parantamalla ja eri verkostoja hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4ll\u00e4. Liikunnanopettajilla on ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n paljon eri verkostoja ja h\u00e4nen ty\u00f6ns\u00e4 arvostus tulee esille oppilaitoksen strategiassa siin\u00e4, miten paljon ty\u00f6hyvinvointiin panostetaan.\r\nT\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa m\u00e4\u00e4rittelen keski-ik\u00e4isen liikunnanopettajan yli 50-vuotiaaksi. Tutkin haas-tattelemalla kuutta yli 50- vuotiasta liikunnanopettajaa, kolmea miest\u00e4 ja kolmea naista, jotka kaikki ty\u00f6skenteliv\u00e4t eri oppilaitosmuodoissa. Tutkimusteht\u00e4v\u00e4n\u00e4 oli selvitt\u00e4\u00e4, miten liikunnan-opettaja selviytyy ty\u00f6st\u00e4\u00e4n, kun yli 50-vuotiaana oma fyysinen ty\u00f6kyky alkaa v\u00e4ist\u00e4m\u00e4tt\u00e4 hei-kenty\u00e4 ja ty\u00f6el\u00e4m\u00e4n haasteet kuormittavat my\u00f6s psyykkist\u00e4 jaksamista. Laadullisen haastattelu-aineiston analysoinnissa k\u00e4ytin sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia, joka perustuu tutkimuskohteesta saadun koke-muksen kuvaamiseen, pohdintaan ja reflektointiin. Litteroitua aineistoa kertyi yhteens\u00e4 50 sivua, fonttikoolla 12 ja 1,5 riviv\u00e4lill\u00e4.\r\nKaikki tutkimukseeni osallistuvat liikunnanopettajat pitiv\u00e4t ty\u00f6st\u00e4\u00e4n ja halusivat jatkaa liikun-nanopetusta el\u00e4keik\u00e4\u00e4n asti. Eniten fyysisi\u00e4 ongelmia olivat aiheuttaneet erilaiset sairaudet ja nivelten kulumat, jotka rajoittivat omaa fyysist\u00e4 osallistumista tunneille. Psyykkist\u00e4 rasitusta aiheuttivat liian suuret ryhm\u00e4koot, oppilaiden k\u00e4yt\u00f6s, erityisoppilaiden integrointi ryhm\u00e4\u00e4n, esi-miesten arvostuksen puute ja ty\u00f6teht\u00e4vien muutokset.\r\nHaastateltavat kuvasivat, ett\u00e4 koulumaailmassa tapahtuu opetuksen lis\u00e4ksi inhimillisi\u00e4 tapahtu-mia, kuten onnettomuuksia ja sairastumisia. Traagisten tapahtumien k\u00e4sittely\u00e4 ei ole viel\u00e4 osattu ottaa huomioon koulutuksessa. Opettajan persoona on t\u00e4rke\u00e4 osa kasvatusta ja asioiden k\u00e4sitte-ly\u00e4. Siit\u00e4 syyst\u00e4 tutkimuksen haastateltavat toivoivat, ett\u00e4 n\u00e4ihin asioihin kiinnitett\u00e4isiinkin entis-t\u00e4 enemm\u00e4n huomiota liikunnanopettajakoulutuksessa.\r\nTutkimustuloksissani ty\u00f6yhteis\u00f6n merkitys korostui merkitt\u00e4v\u00e4sti, kun selvitin positiivisia keino-ja ty\u00f6motivaation yll\u00e4pit\u00e4miseksi. Ik\u00e4\u00e4ntyvien liikunnanopettajien omat selvityimiskeinot ty\u00f6ss\u00e4 jaksamiseen olivat 1) omaehtoinen liikkuminen niin oppituntien aikana kuin omalla vapaa-ajalla 2) rentoutuminen perheen ja yst\u00e4vien kanssa sek\u00e4 harrasten puutarhanhoitoa, m\u00f6kkeily\u00e4, kalas-tusta, luontoliikuntaa, kulttuuria, musiikkia ja k\u00e4sit\u00f6it\u00e4 3) ty\u00f6n arvostus omassa organisaatiossa sek\u00e4 4) t\u00e4ydennyskoulutus ja ammatillisen kehittymisen tukeminen yhteiskunnan muutosten vaa-timusten mukaisesti.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Miia Hakanen (mihakane) on 2014-07-02 06:38:43.429456. Form: Admin-lomake Pro gradu -t\u00f6ille (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/admin-lomake-pro-gradu-toille). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-07-02T06:38:43Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201407022197.pdf: 392799 bytes, checksum: 45b4e472aeddc7e99a2a68871e86b6cf (MD5)\r\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-07-02T06:38:43Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201407022197.pdf: 392799 bytes, checksum: 45b4e472aeddc7e99a2a68871e86b6cf (MD5)\r\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\r\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (82 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Liikunnanopettaja", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6ss\u00e4 jaksaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "hyvinvointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tyky-toiminta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Hyvinvoiva liikunnanopettaja +50 -vuotiaana : keski-ik\u00e4isen liikunnanopettajan ty\u00f6ss\u00e4 jaksaminen ja selviytymiskeinot", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Keski-ik\u00e4isen liikunnanopettajan ty\u00f6ss\u00e4 jaksaminen ja selviytymiskeinot", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201407022197", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikuntakasvatuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Sport Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-07-02T06:38:44Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunnanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "jaksaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "TYKY-toiminta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "keski-ik\u00e4iset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_43878
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:48Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/21a2b43b-d412-42d2-916a-bb4508735b38\/download","text":"URN_NBN_fi_jyu-201407022197.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lindholm, Tuula Hyvinvoiva liikunnanopettaja +50 -vuotiaana : keski-ikäisen liikunnanopettajan työssä jaksaminen ja selviytymiskeinot Liikunnanopettaja työssä jaksaminen hyvinvointi tyky-toiminta Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 liikunnanopettajat jaksaminen työ TYKY-toiminta keski-ikäiset
title Hyvinvoiva liikunnanopettaja +50 -vuotiaana : keski-ikäisen liikunnanopettajan työssä jaksaminen ja selviytymiskeinot
title_alt Keski-ikäisen liikunnanopettajan työssä jaksaminen ja selviytymiskeinot
title_full Hyvinvoiva liikunnanopettaja +50 -vuotiaana : keski-ikäisen liikunnanopettajan työssä jaksaminen ja selviytymiskeinot
title_fullStr Hyvinvoiva liikunnanopettaja +50 -vuotiaana : keski-ikäisen liikunnanopettajan työssä jaksaminen ja selviytymiskeinot Hyvinvoiva liikunnanopettaja +50 -vuotiaana : keski-ikäisen liikunnanopettajan työssä jaksaminen ja selviytymiskeinot
title_full_unstemmed Hyvinvoiva liikunnanopettaja +50 -vuotiaana : keski-ikäisen liikunnanopettajan työssä jaksaminen ja selviytymiskeinot Hyvinvoiva liikunnanopettaja +50 -vuotiaana : keski-ikäisen liikunnanopettajan työssä jaksaminen ja selviytymiskeinot
title_short Hyvinvoiva liikunnanopettaja +50 -vuotiaana
title_sort hyvinvoiva liikunnanopettaja +50 vuotiaana keski ikäisen liikunnanopettajan työssä jaksaminen ja selviytymiskeinot
title_sub keski-ikäisen liikunnanopettajan työssä jaksaminen ja selviytymiskeinot
title_txtP Hyvinvoiva liikunnanopettaja +50 -vuotiaana : keski-ikäisen liikunnanopettajan työssä jaksaminen ja selviytymiskeinot
topic Liikunnanopettaja työssä jaksaminen hyvinvointi tyky-toiminta Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 liikunnanopettajat jaksaminen työ TYKY-toiminta keski-ikäiset
topic_facet 502 Liikunnanopettaja Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education TYKY-toiminta hyvinvointi jaksaminen keski-ikäiset liikunnanopettajat tyky-toiminta työ työssä jaksaminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43878 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201407022197
work_keys_str_mv AT lindholmtuula hyvinvoivaliikunnanopettaja+50vuotiaanakeskiikäisenliikunnanopettajantyössäjaksami