Sosiaalisen intranetin käyttö organisaation vuorovaikutusympäristönä asiantuntijatyötä tekevien käsityksiä ja kokemuksia

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli ymmärtää sosiaalisen intranetin käyttöä organisaation vuorovaikutusympäristönä asiantuntijatyötä tekevien näkökulmasta. Tavoitetta lähestyttiin tutkimalla asiantuntijatyötä tekevien käsityksiä ja kokemuksia sosiaalisen intranetin käytöstä ja sosiaalisen intranetin...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Kolehmainen, Inka, Korhonen, Anssi
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Viestintätieteiden laitos, Department of Communication, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43866
Description
Summary:Tämän tutkimuksen tavoitteena oli ymmärtää sosiaalisen intranetin käyttöä organisaation vuorovaikutusympäristönä asiantuntijatyötä tekevien näkökulmasta. Tavoitetta lähestyttiin tutkimalla asiantuntijatyötä tekevien käsityksiä ja kokemuksia sosiaalisen intranetin käytöstä ja sosiaalisen intranetin käyttöönotosta heidän organisaatiossaan. Lisäksi pohdittiin sosiaalisen intranetin viestintä- ja vuorovaikutustehtävää organisaatiossa sekä asiantuntijatyötä tekevien näkemyksiä ja odotuksia sosiaalisen intranetin tulevaisuudesta. Tutkimus toteutettiin laadullisia menetelmiä käyttäen. Aineisto kerättiin haastattelemalla kahdeksaa kohdeorganisaation asiantuntijatyötä tekevää teemahaastattelurunkoa hyödyntäen. Haastattelut olivat noin tunnin mittaisia yksilöhaastatteluja. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisesti teemoittelemalla. Tulokset osoittivat, että sosiaalisen intranetin vuorovaikutusominaisuuksia käytetään organisaatiossa vielä vähän. Johdon esimerkki ja työkavereiden tuki nähtiin merkityksellisenä rohkaisevana tekijänä etenkin sosiaalisen intranetin käyttöönoton yhteydessä. Sosiaalisen intranetin tehtävänä on toimia vahvasti vielä yksisuuntaisena tiedotusvälineenä ja tietopankkina. Sosiaaliseen intranetiin liittyy kuitenkin paljon odotuksia, ja se nähdään tulevaisuudessa yhtenä mahdollisena ympäristönä työnteolle. Organisaatiokulttuurilla koettiin olevan merkitystä sosiaalisen intranetin käytössä. Organisaation hierarkkinen rakenne sekä korkeat odotukset sisällön tasosta koettiin nostavan kynnystä sosiaalisessa intranetissä osallistumiseen. Suuressa organisaatiossa sosiaalisen intranetin käyttämiseen koettiin liittyvän arkuutta. Organisaatiossa pilottivaiheessa olevilla tiimisivustoilla sosiaalisen intranetin vuorovaikutusominaisuuksia kuitenkin uskallettiin käyttää rohkeammin kuin koko organisaation kesken. Sosiaalisen intranetin ilmiöitä puheviestinnän tieteenalalla on tutkittu vähän. Laajempaa tutkimusta sosiaalisen intranetin vuorovaikutusilmiöistä tarvitaan edelleen ja etenkin eri asemassa olevien työntekijöiden käsityksiä ja kokemuksia sosiaalisen intranetin käytöstä vuorovaikutusympäristönä.