Yritysblokkaamisen motiivit ja haasteet

Ovaska, Jussi Markus Yritysbloggaamisen motiivit ja haasteet Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2014, 24 s. Tietojärjestelmätiede, kandidaatintutkielma Ohjaaja: Salo, Markus Tässä tutkielmassa tarkasteltiin yritysblogeja yrityksen viestinnässä ja markkinoinnissa. Yritysblogi on Web 2.0 kanava, joka ma...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ovaska, Jussi
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43863
_version_ 1828193215822430208
author Ovaska, Jussi
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Ovaska, Jussi Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Ovaska, Jussi Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Ovaska, Jussi
datasource_str_mv jyx
description Ovaska, Jussi Markus Yritysbloggaamisen motiivit ja haasteet Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2014, 24 s. Tietojärjestelmätiede, kandidaatintutkielma Ohjaaja: Salo, Markus Tässä tutkielmassa tarkasteltiin yritysblogeja yrityksen viestinnässä ja markkinoinnissa. Yritysblogi on Web 2.0 kanava, joka mahdollistaa yrityksille vuorovaikutteisen viestinnän yleisöjensä kanssa. Se mahdollistaa avoimen ja rehellisen keskustelun käymisen sekä asiakkaiden, että osakkeenomistajien kanssa. Blogeissa voidaan myös toteuttaa tuotteiden, palvelujen tai oman asiantuntijuuden markkinointia hienovaraisemmin ja autenttisemmin kuin perinteisissä markkinointikanavissa. Tutkielma toteutettiin kirjallisuuskatsauksena. Aluksi tarkasteltiin yritysblogien ominaisuuksia suhteessa muuhun sosiaaliseen mediaan sekä yrityksen tavanomaisiin viestintä- ja markkinaväyliin. Tämän lisäksi käytiin läpi, minkälaista tutkimusta yritysblogeista on tehty. Varsinaisissa tutkimuskysymyksissä perehdyttiin yritysten sekä työntekijöiden syihin perustaa ja ylläpitää yritysblogeja, sekä haasteisiin joita yritysbloggaamisessa esiintyy. Tutkimustuloksina todettiin, että yritysblogien tutkimuksessa on pyritty esimerkiksi selvittämään johtoportaan sekä työntekijöiden asenteita blogeja kohtaan, heidän motiivejaan perustaa blogeja, haasteita blogien pitämisessä, blogien tehokkuutta liiketoiminnassa tai liikevaihdon kasvattamisessa, sekä luokittelemaan blogeja jatkotutkimusta varten. Yritysten syyt perustaa ja ylläpitää blogeja vaihtelivat esimerkiksi yrityksen koosta tai toimialasta riippuen. Monet yritykset perustavat blogeja kokeilumielessä, kun taas toisilla todettiin olevan strategia päätöksenteon takana. Monen yrityksen motiivina on keskustelujen käyminen yleisöjen kanssa sekä näkyvyyden parantaminen niin ihmisille, kuin hakukoneillekin. Yrityksillä on halu näyttäytyä edelläkävijänä ja ajatusjohtajana omalla alallaan. Yritysblogi koettiin matalan kynnyksen toiminnaksi, jolla näitä pyrkimyksiä voidaan edistää. Haasteista yritysbloggaamisessa esiin nousivat sisällön hallinta ja sen suhteuttaminen avoimen kommunikaation pyrkimykseen yrityksissä. Yritystä vahingoittava kirjoittaminen koettiin ongelmalliseksi niin työntekijöiden, kuin ulkopuolisten kirjoittamissa teksteissä, kuten esimerkiksi blogin kommenteissa. Haasteellisena nähtiin myös yritysblogien hyötyjen mittaaminen rahallisesti, sillä tutkimukset eivät ole kyenneet osoittamaan yritysblogien rahallista arvoa. Ovaska, Jussi Markus The motives and challenges in corporate blogging Jyväskylä: University of Jyväskylä, 2010, 24 p. Information Systems, Bachelor’s Thesis Supervisor: Salo, Markus This thesis studied corporate blogs in public relations and marketing purposes of a firm. Corporate blog is a Web 2.0 channel that makes it possible for companies to communicate interactively with its audiences. Corporate blog enables open and honest conversations with both customers and shareholders. The marketing of products, services and own expertise can also be done with more subtlety and and authenticity than in traditional marketing channels. The thesis was conducted as a literature review. First the characteristics of corporate blogs were studied in comparison to other social media and traditional public relations and marketing channels of a firm. In addition, how corporate blogs have been studied was gone through. As the primary study questions the reasons why companies and their employees start and maintain blogs were analysed, as well as challenges that corporate blogs might face. The results of the study were that in the studies regarding corporate blogs there have for example been attempts to figure out what are the attitudes of managers and employees towards blogs are, their motives to start blogs, the challenges in maintaining blogs, the efficecy of blogs in business or inceasing revenue and categorizing blogs for future research. The reasons why companies start and maintain blogs varied depending on variables such as the size of the company and the field of business that they operate in. Many companies start blogs as an experiment while others have a strategy behind the decision. Companies had motives such as having conversations with their customers and improving visibility in the eyes of customers and in search engine results. Companies also have a desire to be viewed as forerunners and thought leaders in their domain. Corporate blogging was deemed as low-effort activity that can support these endeavours. Regarding challenges in starting a corporate blog the issue of managing content was raised as well as making it work with open communication efforts in the corporation. Harmful writing towards the company was deemed problematic both in employee written blogs and in texts from outside the company such as in the blog comment section. Challenges also included the measuring of the financial value that a blog provides, as studies have not been able to show the monetary value of corporate blogs.
first_indexed 2024-09-11T08:50:12Z
format Kandityö
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Ovaska, Jussi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-06-30T04:20:55Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-06-30T04:20:55Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43863", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Ovaska, Jussi Markus\nYritysbloggaamisen motiivit ja haasteet\nJyv\u00e4skyl\u00e4: Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto, 2014, 24 s.\nTietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede, kandidaatintutkielma\nOhjaaja: Salo, Markus\nT\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa tarkasteltiin yritysblogeja yrityksen viestinn\u00e4ss\u00e4 ja markkinoinnissa.\nYritysblogi on Web 2.0 kanava, joka mahdollistaa yrityksille vuorovaikutteisen\nviestinn\u00e4n yleis\u00f6jens\u00e4 kanssa. Se mahdollistaa avoimen ja rehellisen\nkeskustelun k\u00e4ymisen sek\u00e4 asiakkaiden, ett\u00e4 osakkeenomistajien kanssa.\nBlogeissa voidaan my\u00f6s toteuttaa tuotteiden, palvelujen tai oman asiantuntijuuden\nmarkkinointia hienovaraisemmin ja autenttisemmin kuin perinteisiss\u00e4\nmarkkinointikanavissa. Tutkielma toteutettiin kirjallisuuskatsauksena. Aluksi\ntarkasteltiin yritysblogien ominaisuuksia suhteessa muuhun sosiaaliseen mediaan\nsek\u00e4 yrityksen tavanomaisiin viestint\u00e4- ja markkinav\u00e4yliin. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi\nk\u00e4ytiin l\u00e4pi, mink\u00e4laista tutkimusta yritysblogeista on tehty. Varsinaisissa tutkimuskysymyksiss\u00e4\nperehdyttiin yritysten sek\u00e4 ty\u00f6ntekij\u00f6iden syihin perustaa\nja yll\u00e4pit\u00e4\u00e4 yritysblogeja, sek\u00e4 haasteisiin joita yritysbloggaamisessa esiintyy.\nTutkimustuloksina todettiin, ett\u00e4 yritysblogien tutkimuksessa on pyritty esimerkiksi\nselvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n johtoportaan sek\u00e4 ty\u00f6ntekij\u00f6iden asenteita blogeja kohtaan,\nheid\u00e4n motiivejaan perustaa blogeja, haasteita blogien pit\u00e4misess\u00e4, blogien\ntehokkuutta liiketoiminnassa tai liikevaihdon kasvattamisessa, sek\u00e4 luokittelemaan\nblogeja jatkotutkimusta varten. Yritysten syyt perustaa ja yll\u00e4pit\u00e4\u00e4 blogeja\nvaihtelivat esimerkiksi yrityksen koosta tai toimialasta riippuen. Monet\nyritykset perustavat blogeja kokeilumieless\u00e4, kun taas toisilla todettiin olevan\nstrategia p\u00e4\u00e4t\u00f6ksenteon takana. Monen yrityksen motiivina on keskustelujen\nk\u00e4yminen yleis\u00f6jen kanssa sek\u00e4 n\u00e4kyvyyden parantaminen niin ihmisille, kuin\nhakukoneillekin. Yrityksill\u00e4 on halu n\u00e4ytt\u00e4yty\u00e4 edell\u00e4k\u00e4vij\u00e4n\u00e4 ja ajatusjohtajana\nomalla alallaan. Yritysblogi koettiin matalan kynnyksen toiminnaksi, jolla n\u00e4it\u00e4\npyrkimyksi\u00e4 voidaan edist\u00e4\u00e4. Haasteista yritysbloggaamisessa esiin nousivat\nsis\u00e4ll\u00f6n hallinta ja sen suhteuttaminen avoimen kommunikaation pyrkimykseen\nyrityksiss\u00e4. Yrityst\u00e4 vahingoittava kirjoittaminen koettiin ongelmalliseksi\nniin ty\u00f6ntekij\u00f6iden, kuin ulkopuolisten kirjoittamissa teksteiss\u00e4, kuten esimerkiksi\nblogin kommenteissa. Haasteellisena n\u00e4htiin my\u00f6s yritysblogien hy\u00f6tyjen\nmittaaminen rahallisesti, sill\u00e4 tutkimukset eiv\u00e4t ole kyenneet osoittamaan yritysblogien\nrahallista arvoa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Ovaska, Jussi Markus\nThe motives and challenges in corporate blogging\nJyv\u00e4skyl\u00e4: University of Jyv\u00e4skyl\u00e4, 2010, 24 p.\nInformation Systems, Bachelor\u2019s Thesis\nSupervisor: Salo, Markus\nThis thesis studied corporate blogs in public relations and marketing purposes\nof a firm. Corporate blog is a Web 2.0 channel that makes it possible for companies\nto communicate interactively with its audiences. Corporate blog enables\nopen and honest conversations with both customers and shareholders. The\nmarketing of products, services and own expertise can also be done with more\nsubtlety and and authenticity than in traditional marketing channels. The thesis\nwas conducted as a literature review. First the characteristics of corporate blogs\nwere studied in comparison to other social media and traditional public relations\nand marketing channels of a firm. In addition, how corporate blogs have\nbeen studied was gone through. As the primary study questions the reasons\nwhy companies and their employees start and maintain blogs were analysed, as\nwell as challenges that corporate blogs might face. The results of the study were\nthat in the studies regarding corporate blogs there have for example been attempts\nto figure out what are the attitudes of managers and employees towards\nblogs are, their motives to start blogs, the challenges in maintaining blogs, the\nefficecy of blogs in business or inceasing revenue and categorizing blogs for\nfuture research. The reasons why companies start and maintain blogs varied\ndepending on variables such as the size of the company and the field of business\nthat they operate in. Many companies start blogs as an experiment while\nothers have a strategy behind the decision. Companies had motives such as having\nconversations with their customers and improving visibility in the eyes of\ncustomers and in search engine results. Companies also have a desire to be\nviewed as forerunners and thought leaders in their domain. Corporate blogging\nwas deemed as low-effort activity that can support these endeavours. Regarding\nchallenges in starting a corporate blog the issue of managing content was\nraised as well as making it work with open communication efforts in the corporation.\nHarmful writing towards the company was deemed problematic both in\nemployee written blogs and in texts from outside the company such as in the\nblog comment section. Challenges also included the measuring of the financial\nvalue that a blog provides, as studies have not been able to show the monetary\nvalue of corporate blogs.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Seija Paananen (sepaanan) on 2014-06-30 04:20:55.472779. Form: Admin-lomake rajoitetuille kandidaatintutkielmille (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/admin-lomake-rajoitetuille-kandeille). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-06-30T04:20:55Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201406302179.pdf: 211496 bytes, checksum: 2bf594327c8f9bbf2c622d330175c2c7 (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-06-30T04:20:55Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201406302179.pdf: 211496 bytes, checksum: 2bf594327c8f9bbf2c622d330175c2c7 (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "21", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "blogit", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "markkinointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosiaalinen media", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Web 2.0", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Yritysblokkaamisen motiivit ja haasteet", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201406302179", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-06-30T04:20:56Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the department responsible for publication of the thesis, or at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Luettavissa tekij\u00e4noikeudellisista syist\u00e4 vain opinn\u00e4ytteen julkaisseella laitoksella ja Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6asemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_43863
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:03:03Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ovaska, Jussi Yritysblokkaamisen motiivit ja haasteet blogit markkinointi sosiaalinen media Web 2.0 Tietojärjestelmätiede Information Systems Science
title Yritysblokkaamisen motiivit ja haasteet
title_full Yritysblokkaamisen motiivit ja haasteet
title_fullStr Yritysblokkaamisen motiivit ja haasteet Yritysblokkaamisen motiivit ja haasteet
title_full_unstemmed Yritysblokkaamisen motiivit ja haasteet Yritysblokkaamisen motiivit ja haasteet
title_short Yritysblokkaamisen motiivit ja haasteet
title_sort yritysblokkaamisen motiivit ja haasteet
title_txtP Yritysblokkaamisen motiivit ja haasteet
topic blogit markkinointi sosiaalinen media Web 2.0 Tietojärjestelmätiede Information Systems Science
topic_facet Information Systems Science Tietojärjestelmätiede Web 2.0 blogit markkinointi sosiaalinen media
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43863 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201406302179
work_keys_str_mv AT ovaskajussi yritysblokkaamisenmotiivitjahaasteet