Hurdant läromaterial utanför läroboken används det på gymnasiet?

Tutkielman tarkoitus oli selvittää, minkälaista opetusmateriaalia oppikirjan lisäksi kaksi ruotsinopettajaa käyttää lukiossa Länsi-Suomessa. Tutkimuksen tavoitteena oli myös tutkia, miten opetustavat vaikuttavat motivaatioon ja minkälaisia opetustapoja lukiolaiset haluavat opettajan käyttävän opetuk...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Mäkipää, Toni
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:swe
Julkaistu: 2014
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43859
_version_ 1826225808769810432
author Mäkipää, Toni
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Mäkipää, Toni Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Mäkipää, Toni Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Mäkipää, Toni
datasource_str_mv jyx
description Tutkielman tarkoitus oli selvittää, minkälaista opetusmateriaalia oppikirjan lisäksi kaksi ruotsinopettajaa käyttää lukiossa Länsi-Suomessa. Tutkimuksen tavoitteena oli myös tutkia, miten opetustavat vaikuttavat motivaatioon ja minkälaisia opetustapoja lukiolaiset haluavat opettajan käyttävän opetuksessa. Tutkielma on sekä kvalitatiivinen että kvantitatiivinen. Tutkimukseen osallistui kaksi opiskelijaryhmää. Ensimmäinen ryhmä koostui lukion toisen vuosikurssin opiskelijoista, joita oli yhteensä 26. Toinen ryhmä koostui abiturienteista, joita oli ryhmässä 27. Lisäksi molempien ryhmien ruotsinopettajat osallistuivat tutkimukseen. Yhteensä tutkimukseeni osallistui 53 opiskelijaa ja kaksi opettajaa. Opiskelijoille ja opettajille oli erilliset kyselylomakkeet. Hypoteesini oli, että opettajat käyttävät oppikirjan ulkopuolista materiaalia, mutta käyttävät enimmäkseen oppikirjaa. Tämä hypoteesi osoittautui osittain vääräksi, sillä opettajat käyttävät paljon sähköistä materiaalia opetuksessa esimerkiksi läksyjen merkitsemiseen ja linkkien laittamiseen. Lisäksi opiskelijoiden vastauksissa tuli esille opettajan asennoitumisen ja innostuksen vaikutus motivaatioon, mitä olin itse olettanut hypoteesissani. Oppilaiden kyselylomakkeen viimeisessä tehtävässä pyysin heitä antamaan esimerkkejä opetustavoista, joita he toivoisivat opettajan käyttävän. Musiikin ja elokuvien käyttö sai paljon kannatusta, mitä osasin olettaa. Kommunikatiiviset tehtävät saivat myös kannatusta molemmissa ryhmissä. Tämän tutkielman tuloksia ei voi yleistää, koska kyseessä on tapaustutkimus. Silti tulokset antavat arvokasta tietoa sekä nykyisille että tuleville ruotsinopettajille. Opettajat voivat saada uusia ideoita ruotsinopetuksen uudistamiseen. Tulevissa tutkimuksissa oppikirjan ulkopuolisen materiaalin käyttöä voisi tutkia laajemmalla osanottajamäärällä ja jopa vertailla tilannetta muiden kielten kanssa.
first_indexed 2014-06-28T20:00:13Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "M\u00e4kip\u00e4\u00e4, Toni", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-06-28T08:29:04Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-06-28T08:29:04Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43859", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielman tarkoitus oli selvitt\u00e4\u00e4, mink\u00e4laista opetusmateriaalia oppikirjan lis\u00e4ksi kaksi ruotsinopettajaa k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 lukiossa L\u00e4nsi-Suomessa. Tutkimuksen tavoitteena oli my\u00f6s tutkia, miten opetustavat vaikuttavat motivaatioon ja mink\u00e4laisia opetustapoja lukiolaiset haluavat opettajan k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4n opetuksessa.\n\nTutkielma on sek\u00e4 kvalitatiivinen ett\u00e4 kvantitatiivinen. Tutkimukseen osallistui kaksi opiskelijaryhm\u00e4\u00e4. Ensimm\u00e4inen ryhm\u00e4 koostui lukion toisen vuosikurssin opiskelijoista, joita oli yhteens\u00e4 26. Toinen ryhm\u00e4 koostui abiturienteista, joita oli ryhm\u00e4ss\u00e4 27. Lis\u00e4ksi molempien ryhmien ruotsinopettajat osallistuivat tutkimukseen. Yhteens\u00e4 tutkimukseeni osallistui 53 opiskelijaa ja kaksi opettajaa. Opiskelijoille ja opettajille oli erilliset kyselylomakkeet.\n\nHypoteesini oli, ett\u00e4 opettajat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t oppikirjan ulkopuolista materiaalia, mutta k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t enimm\u00e4kseen oppikirjaa. T\u00e4m\u00e4 hypoteesi osoittautui osittain v\u00e4\u00e4r\u00e4ksi, sill\u00e4 opettajat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t paljon s\u00e4hk\u00f6ist\u00e4 materiaalia opetuksessa esimerkiksi l\u00e4ksyjen merkitsemiseen ja linkkien laittamiseen. Lis\u00e4ksi opiskelijoiden vastauksissa tuli esille opettajan asennoitumisen ja innostuksen vaikutus motivaatioon, mit\u00e4 olin itse olettanut hypoteesissani. Oppilaiden kyselylomakkeen viimeisess\u00e4 teht\u00e4v\u00e4ss\u00e4 pyysin heit\u00e4 antamaan esimerkkej\u00e4 opetustavoista, joita he toivoisivat opettajan k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4n. Musiikin ja elokuvien k\u00e4ytt\u00f6 sai paljon kannatusta, mit\u00e4 osasin olettaa. Kommunikatiiviset teht\u00e4v\u00e4t saivat my\u00f6s kannatusta molemmissa ryhmiss\u00e4.\n\nT\u00e4m\u00e4n tutkielman tuloksia ei voi yleist\u00e4\u00e4, koska kyseess\u00e4 on tapaustutkimus. Silti tulokset antavat arvokasta tietoa sek\u00e4 nykyisille ett\u00e4 tuleville ruotsinopettajille. Opettajat voivat saada uusia ideoita ruotsinopetuksen uudistamiseen. Tulevissa tutkimuksissa oppikirjan ulkopuolisen materiaalin k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 voisi tutkia laajemmalla osanottajam\u00e4\u00e4r\u00e4ll\u00e4 ja jopa vertailla tilannetta muiden kielten kanssa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Toni M\u00e4kip\u00e4\u00e4 (tokamaki) on 2014-06-28 08:29:03.798461. Form: Kandin tutkielma -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-06-28T08:29:04Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201406282175.docx: 273892 bytes, checksum: ae6bf60a3d66bf7859949d8861890975 (MD5)\nlicense.html: 5008 bytes, checksum: 62f77ee7165924778d958e2f67d0d5c6 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-06-28T08:29:04Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201406282175.docx: 273892 bytes, checksum: ae6bf60a3d66bf7859949d8861890975 (MD5)\nlicense.html: 5008 bytes, checksum: 62f77ee7165924778d958e2f67d0d5c6 (MD5)\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "35", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "svenska spr\u00e5ket", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "undervisningsmaterial utanf\u00f6r l\u00e4roboken", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "inl\u00e4rning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "undervisning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "l\u00e4romedel", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Hurdant l\u00e4romaterial utanf\u00f6r l\u00e4roboken anv\u00e4nds det p\u00e5 gymnasiet?", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201406282175", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-06-28T08:29:04Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_43859
language swe
last_indexed 2025-02-18T10:55:24Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/9623ef07-4298-4f05-b39a-c1bce7dfca26\/download","text":"URN-NBN-fi-jyu-201406282175.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Mäkipää, Toni Hurdant läromaterial utanför läroboken används det på gymnasiet? svenska språket undervisningsmaterial utanför läroboken inlärning undervisning läromedel Swedish Ruotsin kieli
title Hurdant läromaterial utanför läroboken används det på gymnasiet?
title_full Hurdant läromaterial utanför läroboken används det på gymnasiet?
title_fullStr Hurdant läromaterial utanför läroboken används det på gymnasiet? Hurdant läromaterial utanför läroboken används det på gymnasiet?
title_full_unstemmed Hurdant läromaterial utanför läroboken används det på gymnasiet? Hurdant läromaterial utanför läroboken används det på gymnasiet?
title_short Hurdant läromaterial utanför läroboken används det på gymnasiet?
title_sort hurdant läromaterial utanför läroboken används det på gymnasiet
title_txtP Hurdant läromaterial utanför läroboken används det på gymnasiet?
topic svenska språket undervisningsmaterial utanför läroboken inlärning undervisning läromedel Swedish Ruotsin kieli
topic_facet Ruotsin kieli Swedish inlärning läromedel svenska språket undervisning undervisningsmaterial utanför läroboken
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43859 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201406282175
work_keys_str_mv AT mäkipäätoni hurdantläromaterialutanförlärobokenanvändsdetpågymnasiet