A study of international work camp volunteers' attitudes and experiences of English as a lingua franca

Yhä useammalla nuorella aikuisella on omakohtaisia kokemuksia englannin kielen käytöstä monikulttuurisessa ympäristössä, esimerkiksi vaihto-opiskelun tai vapaaehtoistyön kautta. Kyseisissä tilanteissa puhuttu englanti poikkeaa monin tavoin oppitunneilla opituista ja natiivien käyttämästä englannista...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Anttonen, Iiris
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43855
Description
Summary:Yhä useammalla nuorella aikuisella on omakohtaisia kokemuksia englannin kielen käytöstä monikulttuurisessa ympäristössä, esimerkiksi vaihto-opiskelun tai vapaaehtoistyön kautta. Kyseisissä tilanteissa puhuttu englanti poikkeaa monin tavoin oppitunneilla opituista ja natiivien käyttämästä englannista. Tutkielman aiheena on selvittää, kuinka Suomessa vuonna 2012 järjestetyille vapaaehtoistyöleireille osallistuneet nuoret kokivat englannin kielen käytön leireillä ja millaisia asenteita heillä on englannin kieltä kohtaan. Tavoitteena on selvittää, kuinka he asennoituvat omaan ja toistensa kielenkäyttöön, aksenttiin, natiivien kanssa viestintään, mukauttamiseen ja koodinvaihtoon ja millaisia keinoja he käyttivät parantaakseen viestintää ja estääkseen ongelmia viestinnässä. Selvittääkseni leiriläisten kokemuksia tein Internetpohjaisen kyselylomakkeen, johon vastasi 48 ympäri maailmaa kotoisin olevaa nuorta aikuista. Kyselyn vastauksia peilattiin aiempiin kieliasenne- ja englanti lingua francana tutkimuksiin. Tuloksien perusteella leiriläisten kokemukset viestinnästä ovat hyvin positiivisia. Leireillä käytettiin pääasiassa englannin kieltä, mutta myös jonkin verran leiriläisten osaamia muita kieliä. Viestinnässä oli ongelmia vähän, sillä leiriläiset mukauttivat puhettaan ja kielenkäyttöään toistensa mukaan. Leiriläisten asenteet omaa englanninkieltään ja esimerkiksi aksenttia kohtaan olivat tiukemmat kuin toisten englannin kieltä kohtaan. Vaikka he vertasivat leirillä puhuttua englantia toistuvasti natiivien englantiin, vastauksissa oli havaittavissa, että leiriläiset kokivat leirin viestinnän iloisena ja innostavana ja he viestivät siellä sujuvasti englanniksi, virheistä välittämättä. Kyselyn tulokset antavat samansuuntaisia viitteitä kuten aiemmat alan tutkimukset: englannin kieli lingua francana poikkeaa monin tavoin natiivien kielestä ja siinä tarvitaan erityisesti mukautumista toisten mukaan. Lisäksi esimerkiksi oikeakielisyys kieliopin ja ääntämyksen suhteen on toisarvoista. Aihe tarjoaa mielenkiintoisia jatkotutkimusmahdollisuuksia vastaavissa konteksteissa esimerkiksi kenttätutkimuksen avulla siitä, kuinka puhujat mukauttavat englannin kieltään.