Yksilöllinen tuki ja ohjaus aikuislukiossa erityisopettajan ja opinto-ohjaajan työparityöskentely

Tämän pro gradu -tutkielman tarkoitus oli kuvata moniammatillista yhteistyötä ja työparityöskentelyä aikuislukiokontekstissa. Tutkimuksessa tarkasteltiin aikuislukion erityisopettajan ja opinto-ohjaajan käsityksiä ja kokemuksia moniammatillisesta yhteistyöstä ja heidän välisestä työparityöskentelyst...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Laitinen, Sanna
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43845
_version_ 1826225762366128128
author Laitinen, Sanna
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Laitinen, Sanna Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Laitinen, Sanna Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Laitinen, Sanna
datasource_str_mv jyx
description Tämän pro gradu -tutkielman tarkoitus oli kuvata moniammatillista yhteistyötä ja työparityöskentelyä aikuislukiokontekstissa. Tutkimuksessa tarkasteltiin aikuislukion erityisopettajan ja opinto-ohjaajan käsityksiä ja kokemuksia moniammatillisesta yhteistyöstä ja heidän välisestä työparityöskentelystä. Tutkimuksen tavoitteena oli kuvata moniammatillisen yhteistyön ja työparityöskentelyn etuja ja kehittämiskohteita sekä sitä, millaista oppimista ja ammatillista kehittymistä on tapahtunut vuorovaikutuksessa aikuislukion erityisopettajan ja opinto-ohjaajan käsitysten ja kokemusten mukaan. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena, ja aineisto kerättiin haastattelemalla aikuislukion erityisopettajaa ja opinto-ohjaajaa sekä yhdessä että yksitellen. Haastatteluissa hyödynnettiin teemarunkoa, mutta haastattelut toteutettiin vapaamuotoisesti keskustellen. Haastattelut toteutettiin touko–kesäkuussa 2013. Aineiston analysoinnissa hyödynnettiin fenomenografista lähestymistapaa, jonka mukaisesti tutkimustuloksista muodostettiin tulosavaruudet. Tutkimustulosten mukaan aikuislukion erityisopettajan ja opinto-ohjaajan välisen työparityöskentelyn ja moniammatillisen yhteistyön edellytyksinä toimivat samankaltainen tausta, tarve yhteistyölle, halu tehdä yhteistyötä ja kehittää toimintatapoja sekä rehtorin tuki. Työparityöskentelyn ja moniammatillisen yhteistyön eduiksi määriteltiin yhdessä tekeminen ja jakaminen, erilaiset näkökulmat, työskentelyyn tarjoutuvat lisäresurssit, ammatillinen ja henkilökohtainen turva, toimiva vuorovaikutus opiskelijan kanssa sekä henkilökohtainen kasvu ja ammatillinen oppiminen. Työparityöskentelyn ja moniammatillisen yhteistyön tulevaisuuden kehittämiskohteita olivat tutkimustulosten mukaan erityisopetuksen kehittäminen osana aineenopetusta ja ohjausta, yhteisiin koulutuksiin osallistuminen ja yhteisen ajan lisääminen, työparityöskentelyn ja opiskelijahuoltoryhmän roolin vakiinnuttaminen työyhteisössä ja käytänteiden selkiinnyttäminen sekä monipuolinen verkostoituminen. Tämä tutkimus tarjoaa tietoa aikuislukiokontekstissa tapahtuvasta moniammatillisesta yhteistyöstä ja erityisopettajan ja opinto-ohjaajan välisestä työparityöskentelystä. Tutkimuksen perusteella voidaan työparityöskentelyn ja moniammatillisen yhteistyön todeta hyödyttävän sekä opiskelijoita että opettajia. Tutkimustulosten mukaan työparityöskentely tarjoaa opiskelijoille monipuolisemmin tukea ja mahdollistaa ammattilaisten erilaisen osaamisen hyödyntämisen. Opettajille työparityöskentely tarjoaa muun muassa ammatillista kehittymistä ja vertaistuen saamista sekä auttaa jaksamaan työssä. Tutkimus nosti esille vuorovaikutuksen merkityksen moniammatillisessa yhteistyössä ja siihen liittyvien roolien ja käytänteiden selkiinnyttämisessä. Tutkimuksen tuottamaa tietoa voidaan hyödyntää työyhteisöjen ja yhteistyökäytänteiden kehittämisessä kouluissa sekä opettajien työssä jaksamisen tukemisessa. Tutkimustietoa voidaan myös hyödyntää yliopisto- ja täydennyskoulutuksessa.
first_indexed 2023-03-22T09:59:48Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Laitinen, Sanna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-06-25T16:11:57Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-06-25T16:11:57Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1438101", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43845", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n pro gradu -tutkielman tarkoitus oli kuvata moniammatillista yhteisty\u00f6t\u00e4 ja ty\u00f6parity\u00f6skentely\u00e4 aikuislukiokontekstissa. Tutkimuksessa tarkasteltiin aikuislukion erityisopettajan ja opinto-ohjaajan k\u00e4sityksi\u00e4 ja kokemuksia moniammatillisesta yhteisty\u00f6st\u00e4 ja heid\u00e4n v\u00e4lisest\u00e4 ty\u00f6parity\u00f6skentelyst\u00e4. Tutkimuksen tavoitteena oli kuvata moniammatillisen yhteisty\u00f6n ja ty\u00f6parity\u00f6skentelyn etuja ja kehitt\u00e4miskohteita sek\u00e4 sit\u00e4, millaista oppimista ja ammatillista kehittymist\u00e4 on tapahtunut vuorovaikutuksessa aikuislukion erityisopettajan ja opinto-ohjaajan k\u00e4sitysten ja kokemusten mukaan.\r\n\r\nTutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena, ja aineisto ker\u00e4ttiin haastattelemalla aikuislukion erityisopettajaa ja opinto-ohjaajaa sek\u00e4 yhdess\u00e4 ett\u00e4 yksitellen. Haastatteluissa hy\u00f6dynnettiin teemarunkoa, mutta haastattelut toteutettiin vapaamuotoisesti keskustellen. Haastattelut toteutettiin touko\u2013kes\u00e4kuussa 2013. Aineiston analysoinnissa hy\u00f6dynnettiin fenomenografista l\u00e4hestymistapaa, jonka mukaisesti tutkimustuloksista muodostettiin tulosavaruudet.\r\n\r\nTutkimustulosten mukaan aikuislukion erityisopettajan ja opinto-ohjaajan v\u00e4lisen ty\u00f6parity\u00f6skentelyn ja moniammatillisen yhteisty\u00f6n edellytyksin\u00e4 toimivat samankaltainen tausta, tarve yhteisty\u00f6lle, halu tehd\u00e4 yhteisty\u00f6t\u00e4 ja kehitt\u00e4\u00e4 toimintatapoja sek\u00e4 rehtorin tuki. Ty\u00f6parity\u00f6skentelyn ja moniammatillisen yhteisty\u00f6n eduiksi m\u00e4\u00e4riteltiin yhdess\u00e4 tekeminen ja jakaminen, erilaiset n\u00e4k\u00f6kulmat, ty\u00f6skentelyyn tarjoutuvat lis\u00e4resurssit, ammatillinen ja henkil\u00f6kohtainen turva, toimiva vuorovaikutus opiskelijan kanssa sek\u00e4 henkil\u00f6kohtainen kasvu ja ammatillinen oppiminen. Ty\u00f6parity\u00f6skentelyn ja moniammatillisen yhteisty\u00f6n tulevaisuuden kehitt\u00e4miskohteita olivat tutkimustulosten mukaan erityisopetuksen kehitt\u00e4minen osana aineenopetusta ja ohjausta, yhteisiin koulutuksiin osallistuminen ja yhteisen ajan lis\u00e4\u00e4minen, ty\u00f6parity\u00f6skentelyn ja opiskelijahuoltoryhm\u00e4n roolin vakiinnuttaminen ty\u00f6yhteis\u00f6ss\u00e4 ja k\u00e4yt\u00e4nteiden selkiinnytt\u00e4minen sek\u00e4 monipuolinen verkostoituminen.\r\n\r\nT\u00e4m\u00e4 tutkimus tarjoaa tietoa aikuislukiokontekstissa tapahtuvasta moniammatillisesta yhteisty\u00f6st\u00e4 ja erityisopettajan ja opinto-ohjaajan v\u00e4lisest\u00e4 ty\u00f6parity\u00f6skentelyst\u00e4. Tutkimuksen perusteella voidaan ty\u00f6parity\u00f6skentelyn ja moniammatillisen yhteisty\u00f6n todeta hy\u00f6dytt\u00e4v\u00e4n sek\u00e4 opiskelijoita ett\u00e4 opettajia. Tutkimustulosten mukaan ty\u00f6parity\u00f6skentely tarjoaa opiskelijoille monipuolisemmin tukea ja mahdollistaa ammattilaisten erilaisen osaamisen hy\u00f6dynt\u00e4misen. Opettajille ty\u00f6parity\u00f6skentely tarjoaa muun muassa ammatillista kehittymist\u00e4 ja vertaistuen saamista sek\u00e4 auttaa jaksamaan ty\u00f6ss\u00e4. Tutkimus nosti esille vuorovaikutuksen merkityksen moniammatillisessa yhteisty\u00f6ss\u00e4 ja siihen liittyvien roolien ja k\u00e4yt\u00e4nteiden selkiinnytt\u00e4misess\u00e4. Tutkimuksen tuottamaa tietoa voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 ty\u00f6yhteis\u00f6jen ja yhteisty\u00f6k\u00e4yt\u00e4nteiden kehitt\u00e4misess\u00e4 kouluissa sek\u00e4 opettajien ty\u00f6ss\u00e4 jaksamisen tukemisessa. Tutkimustietoa voidaan my\u00f6s hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 yliopisto- ja t\u00e4ydennyskoulutuksessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Sanna Laitinen (saemlait) on 2014-06-25 16:11:56.932257. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-06-25T16:11:57Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201406252156.pdf: 831972 bytes, checksum: 62d34e27d40c1d5cd4f3dfe330217d60 (MD5)\r\nlicense.html: 4859 bytes, checksum: 204242bf036267d7b256dabdb13d8fa7 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-06-25T16:11:57Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201406252156.pdf: 831972 bytes, checksum: 62d34e27d40c1d5cd4f3dfe330217d60 (MD5)\r\nlicense.html: 4859 bytes, checksum: 204242bf036267d7b256dabdb13d8fa7 (MD5)\r\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (116 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "moniammatillinen yhteisty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Yksil\u00f6llinen tuki ja ohjaus aikuislukiossa : erityisopettajan ja opinto-ohjaajan ty\u00f6parity\u00f6skentely", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Erityisopettajan ja opinto-ohjaajan ty\u00f6parity\u00f6skentely", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201406252156", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-06-25T16:11:58Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "aikuislukiot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opinto-ohjaus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "moniammatillisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteisty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "parity\u00f6skentely", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tiimity\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_43845
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:42Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/d4d43275-41f7-4111-a948-0790eea2216c\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201406252156.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Laitinen, Sanna Yksilöllinen tuki ja ohjaus aikuislukiossa : erityisopettajan ja opinto-ohjaajan työparityöskentely moniammatillinen yhteistyö Erityispedagogiikka Special Education 101 aikuislukiot koulutus erityisopetus opinto-ohjaus oppiminen moniammatillisuus yhteistyö vuorovaikutus parityöskentely tiimityö
title Yksilöllinen tuki ja ohjaus aikuislukiossa : erityisopettajan ja opinto-ohjaajan työparityöskentely
title_alt Erityisopettajan ja opinto-ohjaajan työparityöskentely
title_full Yksilöllinen tuki ja ohjaus aikuislukiossa : erityisopettajan ja opinto-ohjaajan työparityöskentely
title_fullStr Yksilöllinen tuki ja ohjaus aikuislukiossa : erityisopettajan ja opinto-ohjaajan työparityöskentely Yksilöllinen tuki ja ohjaus aikuislukiossa : erityisopettajan ja opinto-ohjaajan työparityöskentely
title_full_unstemmed Yksilöllinen tuki ja ohjaus aikuislukiossa : erityisopettajan ja opinto-ohjaajan työparityöskentely Yksilöllinen tuki ja ohjaus aikuislukiossa : erityisopettajan ja opinto-ohjaajan työparityöskentely
title_short Yksilöllinen tuki ja ohjaus aikuislukiossa
title_sort yksilöllinen tuki ja ohjaus aikuislukiossa erityisopettajan ja opinto ohjaajan työparityöskentely
title_sub erityisopettajan ja opinto-ohjaajan työparityöskentely
title_txtP Yksilöllinen tuki ja ohjaus aikuislukiossa : erityisopettajan ja opinto-ohjaajan työparityöskentely
topic moniammatillinen yhteistyö Erityispedagogiikka Special Education 101 aikuislukiot koulutus erityisopetus opinto-ohjaus oppiminen moniammatillisuus yhteistyö vuorovaikutus parityöskentely tiimityö
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education aikuislukiot erityisopetus koulutus moniammatillinen yhteistyö moniammatillisuus opinto-ohjaus oppiminen parityöskentely tiimityö vuorovaikutus yhteistyö
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43845 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201406252156
work_keys_str_mv AT laitinensanna yksilöllinentukijaohjausaikuislukiossaerityisopettajanjaopintoohjaajantyöparityösk